yamaha_mt09




Multistrada Enduro: Ducati ukazuje divokou tvář

V jednom nedávno odvysílaném dokumentu byla Ducati Multistrada 1200 představena jako univerzální stroj, který se zmáčknutím kouzelného tlačítka změní podle potřeby z cesťáku na supersport, z něj na městské přibližovadlo a pak třeba na terénní motorku. V očích řadového televizního diváka to muselo vypadat naprosto úžasně, ale podle zkušenosti z praxe víme, že zrovna dovádění v terénu nikdy nebylo silnou stránkou téhle motorky. To se má ale letos změnit.

Miláno, podzim 2015. Claudio Domenicali na tiskové konferenci oznamuje, že Ducati vstoupí s novinkami pro příští rok i do nových kategorií. O chvíli později se jeho slova potvrzují; na pódium přijíždí motorka, která by klidně snesla označení Adventure. Robustní kapotáž, obří nádrž, ochranné rámy, hliníkové kufry, vyplétané ráfky - takhle Multistradu neznáme. Vždycky byla největším univerzálem v nabídce Ducati, ale tam platí trochu jiná měřítka. Nebo alespoň platila - dokud se značka orientovala výhradně na sportovní motorky. S příchodem modelů jako Diavel nebo Scrambler se záběr rozšířil - a prodeje výrazně zvedly - ale světu teď vládnou hlavně velká cestovní endura. A ve srovnání s nejpopulárnějším z nich má "řadová" Multistrada pořád ještě příliš sportovních a málo adventure genů.

Příchod verze Enduro je tedy celkem logickým krokem. Tuhle Multistradu by už neměl zastavit žádný terén - o to se stará v první řadě větší devatenáctipalcový ráfek, na který můžete obout i jinou než silniční gumu. Když se k tomu přidá posílený podvozek Sachs s klasickou kyvnou vidlici (namísto letmo uloženého kola) a prodlouženými zdvihy na 200 mm, cesta na konec světa je otevřená. Delší přední zobák možná zachytí víc bláta, třicetilitrová nádrž nepotřebuje vidět benzínku celý den, a upravená ergonomie by měla usnadnit jízdu ve stupačkách. Konkrétně na tom si dali boloňští zvlášť záležet; zúžili podsedlovou část i sedlo tak, aby jezdci nic nepřekáželo při přenášení váhy vestoje. V nabídce příslušenství je dokonce i zúžené sedlo spolujezdce. Jezdec si pak může vybrat mezi základní výškou sedla 870 mm a alternativními hodnotami 850 či 890 mm.

Se změnami ve prospěch terénního stylu jízdy koresponduje také vyšší umístění řídítek nebo bytelnější nerezové stupačky s vyjímatelnými gumovými bloky. Ve stejném duchu je řešený i pedál zadní brzdy, jehož výšku lze snadno upravit podle potřeby, a také řadící páka, opatřená ochranou proti zlomení při pádu nebo kontaktu s překážkou. Motor je před odlétajícím kamením schovaný hliníkovým krytem, přimontovaným přímo k rámu. Světlá výška proti základní verzi narostla na 205 mm, a terénním ambicím odpovídá i dvoustranná zadní kyvná vidlice, která je nejen bytelnější, ale také delší než jednostranná kyvka základního modelu.

Motor Testastretta DVT o objemu 1 198 ccm zůstal na stejných parametrech - 160 koní při 9 500 otáčkách a 136 Nm v 7 500 ot. za min. Cestovní charakter Multistrady podporuje jeho patnáctitisícový servisní interval, a kontrola ventilových vůlí je předepsaná jednou za 30 000 km. Kromě volby jednoho ze čtyř jízdních režimů (Sport, Touring, Urban a Enduro jsou k dispozici tři palivové mapy a osmiúrovňová kontrola trakce DTC, přičemž první dvě úrovně jsou speciálně naladěné pro jízdu off-road. K jednotlivým jízdním režimům jsou přiřazena různá nastavení semi-aktivního podvozku, anti-wheelie DWC, a "zatáčecího" ABS. Veškeré elektronické systémy si však může naladit sám jezdec, a každý jízdní režim si tak upravit dle libosti. Jednoduchým krokem se pak může vrátit do továrního nastavení.

To je ostatně stejné jako u základního modelu, ale Multistrada Enduro přichází s dalším novým prvkem - asistenčním systémem pro rozjíždění do kopce. VHC (Vehicle Hill Control) zjednodušeně řečeno přišlápne zadní brzdu, a jezdec se při rozjezdech v náročnějších podmínkách může plně věnovat  práci se spojkou a plynem. VHC se aktivuje současným stiskem přední a zadní brzdy, a funguje ve všech režimech kromě vypnutého ABS.

K cestovnímu enduru patří odpovídající příslušenství. Multistrada enduro je v základu vybavena dvěma 12V zásuvkami, přičemž další konektor pro napájení navigace je připraven na přístrojové desce a USB zásuvka pod sedlem umožní nabíjení telefonu. Nepřiplácí se ani za hlavní stojan, ale v katalogu doplňků najdete spoutu dalších cestovních nezbytností - například  hliníkové kufry nebo přídavná světla.

Video

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (23x):



TOPlist