Jedna z tisíce - Honda Dream 50R

Tohle je vyprávění o neuvěřitelné náhodě. O tom, jak jsem našel v rumunském obchodě s motodíly zapomenutou sběratelskou Hondu k prodeji za směšnou cenu, a jak se mi ji podařilo koupit a přivézt do Česka.

Jedna z tisíce - Honda Dream 50R

Kapitoly článku

Vezměme to ale pěkně popořádku. V červnu 2014 jsem vyrazil na svou první velkou expedici za dobrodružstvím. Tenkrát sólo v sedle mého oblíbeného jednoválce BMW F650 GS Dakar směrem Gruzie a Arménie. Užíval jsem si tu svobodu a tolik novejch pocitů. První opravdu velkej trip přes 10 000 kilometrů. Na cestu jsem měl celý jeden měsíc, a tedy dostatek času užít si taky další státy na trase jako Albánii nebo Rumunsko. Právě Rumunsko patří mezi moje nejoblíbenější a po tomhle zážitku to platí dvojnásob.

Protože jsem doma zapomněl montpáky, rozhodl jsem se je sehnat v Bukurešti. V třicetistupňových vedrech bloudím s plně naloženou motorkou po městě a zkouším už třetí motorkovej obchod, abych nakonec sehnal, co potřebuji. Platím, odcházím a najednou si všímám vystavené motorky, kterou z internetu dobře znám. Není to tak dávno, co jsem studoval tuhle hodně speciální sběratelskou padesátku Honda Dream 50R. Věděl jsem dobře, že se vyrobila jen v 1000 kusech a velká většina produkce zůstala na Japonském a Americkém trhu. Věděl jsem moc dobře, že v Evropě to je prakticky nesehnatelné zboží. O to víc jsem na to koukal s otevřenou pusou.

Předlohu Hondy Dream 50R hledejte na startovním roštu závodních okruhů v roce 1962. Jednalo se o legendární Hondu RC 110, která z jednoválcové čtyřtaktní 50ky dolovala devět a půl koně při 14 500 otáčkách. Jasně - husí kůže vám při představě necelé desítky koní zřejmě nenaskakuje, ale pokud vezmete v potaz, že motorka měla suchou hmotnost 60 Kg!, adrenalin na závodním okruhu už to musel být slušnej. Maximálka tohohle závoďáčku ve své době dosahovala 140 km/h. A byla by škoda nezmínit vyspělejší verzi vyrobenou speciálně pro závody Isle of Man s vyšším číslem Honda RC 111, která mohla mít až 10 rychlostí a maximální výkon poskytovala až v neuvěřitelných 16 000 otáčkách. Uspořádejte dnes takový závody a koupím si pernamentku do první řady na celou sezónu.

V roce 2004 se Honda rozhodla pro zvláštní gesto, a to sice vzdát holt počátkům továrního závodění. Navrhli tedy novodobou repliku RC110ky - Hondu Dream 50R. Motorku, která vznikla jen v 1000 kusech a byla určena v zásadě pro sběratele, protože se dá legálně provozovat jen na závodním okruhu a není žádná šance ji přihlásit na silnici.

Honda Dream 50R oproti své předloze naštěstí neztratila moc ze svých vlastností. Naopak byla osazena moderními komponenty, což z ní dělá ještě větší sběratelský klenot. Základem je trubkový rám, na který je posazená uzoučká protáhlá nádrž na 6 litrů benzinu. Ta je v základu ocelová, ale Honda na motorku dokonce nabízela závodní kit mj. obsahující nádrž hliníkovou. O odpružení se stará klasická přední vidlice Showa a dva zadní tlumiče vzadu od stejného výrobce. Obojí nastavitelné. Na první pohled zaujmou pneumatiky Battlax BT39SS, obě ve stejné téměř cyklistické šířce 2.5 palce. Obě kola jsou bržděna kotoučovou brzdou Nissin, přičemž především ta přední je skutečně hodně ostrá a dokáže 71 kg lehkou motorku zastavit na fleku.

Největšího obdivu se ale určitě dostane motoru. Úžasný 4taktní jednoválec o objemu 49 kubických centimetrů s DOHC rozvodem. Ten je krmen velkým karburátorem 20mm a dostane ze sebe až 7.5 koně v 13.500 otáčkách. Hezká představa až 240x za vteřinu nahoru a dolu pohybujícího se pístu o šířce 40 mm. Motor používá řadu dílů z produkce HRC jako speciální lehkou klikovou hřídel, pružiny ventilů nebo závodní rozvoďák. Co ale zaujme 100% každého, z tohohle malého jednoválce vedou dva výfuky vedené po stranách motocyklu.

Stříbrná Honda samozřejmě nemá elektrický startér, ale nemá ani nakopávačku. Holt závoďák. Při jízdě nemáte přehled o aktuální rychlosti, namísto toho se díváte na velký ručičkový otáčkoměr cejchovaný až do 18 000 otáček…

Při svém uvedení stála 5 500 amerických dolarů a byla velmi rychle vyprodána na domácím Japonském trhu. Hodně z nich se dostalo do Ameriky, ale minimum do Evropy. Některé kusy skutečně posloužily jako závodní náčiní, ale většina z nich zůstala pěkně v teple obýváku nebo galerie u sběratelů. V celé Evropě tak je obyčejně k mání jeden nebo dva kusy s cenovkou kolem 8 000 EUR, která navíc dále stoupá.

Zpátky do Rumunska

A přesně tenhle klenot, navíc úplně nový s najetými 0 km jsem objevil na prodej v Rumunském motocyklovém obchodě za cenu asi 2 500 EUR! To mi samozřejmě přišlo hodně podezřelé. Borci tvrdili, že motorka už tam stojí 10 let a nikdo o ní nemá zájem. Protože je to 50ka a nejde přihlásit. Podívali se někdy na internet?

Vzal jsem si teda vizitku a pokračoval směr Bulharsko a Turecko, ale na tu motorku nešlo nemyslet. Celý den za řidítky a stejně myslíte na jinou… Chtěl jsem vlastnit něco speciálního a přišlo mi to jako neuvěřitelná investice. Taková, která se nenechá plavat. V dalších dnech jsem teda z fotek ověřoval, zdali je to opravdu originál a zkoumal také, jak je to s tou cenou a vzácností motorky. Nakonec jsem kontaktoval mého kamaráda z Rumunska, kterého jsem poznal při minulé expedici. Nabídl mi, že motorku zkusí koupit a uschovat u sebe doma. Poslal jsem mu tedy peníze a probíhalo asi 3 měsíční čekání.

Ten motoobchod se sekl a prodej se hrozně natahoval. Asi dva měsíce jsme čekali, než prý najdou originální fakturu, ale mě se trochu zdálo, že v té době zkouší motorku prodat přes internet. Bylo to všechno nakonec jedno, protože někdy v září 2014 se motorka skutečně ocitla u mého kamaráda v garáži asi 100 km od Bukurešti a my jsme nasedli tady v česku do dodávky a jeli pro ten skvost.

Takhle se stalo, že jsem asi 3 roky vlastnil jediný kus Hondy Dream 50R v České Republice a jeden z mála v celé Evropě. Nakonec jsem ale motorku přecijen prodal dál do Belgie dealerovi Hondy, protože se mi nechtělo dlouhodobě vlastnit něco tak drahého, co si nemohu pořádně užít.

Motorku jsme asi dvakrát nastartovali a vznikla z toho v té době taková menší videovzpomínka. Tak pokud si chcete poslechnout zvuk tohoto speciálního motoru, tady je.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.27
Známkováno: 15x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



hsq_rijen
Objednat reklamu
TOPlist