yamaha_demo_tour




Jawa Ydea

Koncem dubna jsme měli možnost svézt se v malém Jawa autu, který na český trh dováží společnost Jawa Moto s.r.o. Nyní vám přinášíme první jízdní dojmy z tohoto městského vozítka pro náctileté.

Kapitoly článku

Ještě před samotnou jízdou, nám sdělil obchodní ředitel Jawy, pan Petr Jalovecký, další zajímavé novinky Jawy. První informace směřovala ke snížení ceny Jawy 650 Classic, která je nyní stanovena na 149 900 Kč včetně DPH. Jestli toto snížení pomůže k vyššímu prodeji týneckého čtyřtaktu uvidíme, každopádně je to pozitivní krok. Firma loni prodala 150 strojů Jawy 650. Další informace se týkala ceny Vynikající výrobek, který za rok 2005 získala Jawa 650 Style. Soutěž Vynikající výrobek roku je od roku 2002 součástí Národní politiky podpory jakosti nad kterou převzala záštitu Rada ČR pro jakost. Mezinárodní porota vybírala ze 113 přihlášených exponátů ze kterých vybrala 25 prací. Cenu převzal Ivan Dlabač, který navrhl design motocyklu.


Nakonec nás pan Jalovecký informoval o ukončení prodeje Jawy 350, která končí letos v červnu. Téměř po 57 letech tak mizí z trhu legendární Jawa 350, která byla prodejním pilířem podniku. Zastaralý dvoutakt nevyhovuje ekologickým normám a v západní Evropě jeho prodej skončil již v pololetí loňského roku, uvedl. Výroba ale nekončí, stále se bude Jawa 350 prodávat hlavně v Jižní Americe, Kubě a severní Africe. Budeme se snažit rozšířit prodej i na další trhy, kde nejsou omezení jako u nás, dodal Petr Jalovecký. Návštěvu v Týnci jsme zakončili menší projížďkou v malém

Jawa autu Ydea

. Přinášíme vám nyní první jízdní dojmy a fotografie. Ačkoli o automobilech na našich stránkách se dočtete jen zcela okrajově, tentokrát jsme udělali výjimku a soustředili jsme se na nový vůz pro náctileté, který se v nedávné době objevil v nabídce týnecké Jawy. Jeho uvedení je zcela jistě v našich krajích počin v tomto směru dost ojedinělý a možná i proto vyvolal dost široký zájem a diskuzi mezi veřejností, mimo jiné i na našich stránkách.

 


Podstata tohoto mini automobilu tkví v myšlence, že se v něm budou prohánět naši nejmladší řidiči s papíry na moped. Konstrukčně a technicky totiž tento automobil, ač to někomu může přijít podivné, splňuje legislativní požadavky na to, aby právě řidič této kategorie mohl tento dopravní prostředek řídit. Výroba je soustředěna v Itálii a svoji oblibu si získal právě v západních zemích, i když nejvíce údajně ve Francii. Stalo se tak především díky laxnější legislativě v těchto zemích, kdy sice mladí řidiči potřebují papíry na moped, ale ti starší nad čtyřiadvacet let výše již žádné řidičské oprávnění nepotřebují. Stalo se tak hitem paradoxně především u dospělých, kteří přišli o papíry nebo u důchodců, kteří již ze zdravotních důvodů papíry na běžné auto nedostanou. To je samozřejmě trnem v oku příslušným úřadům, které z tohoto stavu příliš nadšeni nejsou. Na druhou stranu je pravdou, že argumenty, které jsou často uváděny proti těmto vozítkům, asi příliš neobstojí. Je zřejmé, že tento automobil asi ztěží obstojí v nějakém crash testu. Ale na druhou stranu je u něho povolena max. rychlostí 45 km/hod. Pokud to porovnáme se skútrem, který v této třídě může svištět v patřičně vyvoněném stavu až 80 km/hod a někdy i více, následky při čelním nárazu pro zúčastněného řidiče si asi každý umí představit sám. Tedy tento argument asi také neobstojí. Druhou jistě pravdivou, leč rovněž lehce pokulhávající teorií je to, že je toto vozítko brzdou dopravního provozu. To, vzhledem k jeho určení jako nákupní taška a místní přibližovalo, asi rovněž neobstojí, protože, kdo zná alespoň trochu stále hustší dopravu v našich velkoměstech jako je Praha nebo Brno, musí si lehce poklepat na čelo. Hlemýždí tempo ucpaných výpadovek je právě naopak pro tyto mini vozítka to pravé, jak rozměrově v případě parkování, tak spotřebou a rychlostí a variátorem konče. Je pravdou, že mimo město toto vozítko brzdou asi v dopravě bude, nicméně asi ne o moc větší než běžná zemědělská technika. Navíc na delší výlety tento automobil vzhledem k jeho konstrukčním a rychlostním možnostem asi stejně málokdo využije. Co se jízdních vlastností týče, první dojem je z tohoto vozítka hlavně pro řidiče, který již má zkušenost s běžným automobilem, samozřejmě lehce rozpačitý a úsměvný. Já jsem si zprvu připadal jako na kolotočářském autodromu, kde jeho vozítka dávali řidiči jen o trochu méně prostoru.


Zvukem připomíná čtyřdobý vznětový kapalinou chlazený dvouválec o výkonu 4 kW (5,4 k) a objemu 505 cm3 spíše multikáru. Převodovka je automatická prostřednictvím variátoru, tudíž je ovládání vozu spíše legrací a zvládne ho každý. Z pohledu řidiče je tedy ovládání vozu téměř identické s vozem s automatickou převodovkou. Režim řazení jsou tři polohy a to v před, v zad a neutrál, ale ten se vzhledem k variátoru za jízdy rozhodně nedoporučuje, protože to v lepším případě končí pouze tečkou vašeho čela o přední sklo.

 

 

 


Ovládací prvky jsou na úrovni a rovněž vnitřní zpracování a použité materiály mě osobně spíše překvapily. Najdete zde co se ovládání týče víceméně vše, co mají dnešní “dospělé“ automobily. Vše je tedy intuitivní a přehledné. Osobně mi trochu vadila jen sedačka, která se dala nastavovat pouze horizontálně bez možnosti seřízení opěrky zad, což mi zabránilo najít ve voze optimální polohu. Příjemným překvapením je minimalistický zavazadlový prostor, který rozhodně nebude mít problém pojmout denní nákup, či velkou sportovní brašnu s hokejovým vybavením. Hokejku, ale budete muset vozit asi na střeše. Jízdní vlastnosti vozu jsou adekvátní výkonnostním parametrům a mladého řidiče rozhodně nebudou svádět k nějakému machrování, či blbnutí. Osazené kotoučové brzdy jsou i přes své minimalistické rozměry dostatečnou zárukou zastavení tohoto vozítka. Jízdní režim se tedy spíše nese v duchu pohodové jízdy z bodu A do budu B s ochranou proti nepřízni počasí s možností vzít nějaké to větší zavazadlo nebo spolujezdce. Já jsem se z vozítkem měl možnost seznámit při jízdě trvající zhruba dvě hodiny a nutno říci, že mé dojmy jsou veskrze pozitivní. Osobně jsem očekával podstatně horší komfort a jízdní vlastnosti. Po této stránce bylo toto vozítko pro mě příjemným překvapením. Bohužel vadou na kráse jinak velice příjemného samohybu je myslím pro našince více než vysoká cena, která začíná na 249 950 Kč bez DPH. To je myslím i hlavní příčina, která zabrání masovějšímu rozšíření. Konkurenci na trhu v podstatě toto vozítko nemá. V minulosti jsem zaznamenal pouze podobný automobil, který nesl označení JDM Titane a konstrukčně byl tomuto stroji více než podobný. Tužším, že asi před 2-3 lety byl rovněž představen na výstavě Motocykl.

 

 

 

Informace o redaktorovi

Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Lukáš Růžička - (Odebírat články autora)

Stáhněte si vybrané fotografie na pozadí vašeho PC

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist