yamaha_demo_tour




Honda Evo Blade TT100: Britská vznešenost

Tohle není tak úplně normální starý Fireblade. Na konci minulého tisíciletí vznikla ve Velké Británii výjimečná 23kusová série Ohnivé čepele s přídomkem Evolution TT100, jež měla připomínat sté vítězství značky Honda na závodech Isle of Man TT. Tento klenot mezi sběratelskými kousky se v závodní verzi svého startu na závodu Tourist Trophy nakonec nikdy nedočkal.

Kapitoly článku

Legendární model značky Honda není třeba dlouho představovat, Fireblade je tady s námi již celých 30 let. Historie motocyklu konstruktéra Tadao Baby, která se začala psát roku 1992, v sobě nese mnohé chlapecké sny z plakátů časopisů. Ať už jste milovníky prvních modelů s dvojitým světlem, obdivovatelé nezapomenutelné trikolory modelu 918, nebo si naopak myslíte, že nad model 954 již není, záleží jen na vás. My se dnes spolu podíváme na jednu speciální edici Firebladu, poslední s karburátorovým provedením. Řeč je o modelu 1998-1999. Ten se v historii vyskytoval i v, u nás bezpochyby skoro nepoznané, speciální verzí s označením Evolution TT100. A proč je vlastně tak výjimečná?

V případě Firebladu Evolution TT100 šlo o speciální objednávku od Hondy UK k připomenutí 100. vítězství značky na závodech Isle of Man TT. Motorky se stavěly přímo ve Velké Británii a každý stroj měl své číslo výroby, reprezentované plaketou přímo na motorce. Vyrobeno mělo být několik set kusů (obvyklé bylo vyrobit mezi 100-250, aby se splnily homologační požadavky), ale skutečné výrobní číslo je dost nízké. Říká se, že byla vyrobena jen 23kusová série. Na vývoji se podíleli bývalý závodník Mick Grant a Russell Savory z RS Performance. Koupě tohoto vymazleného modelu Fireblade byla možná u anglických prodejců značky Honda jen na speciální objednávku.

Motocykl měl už na první pohled rozpoznatelné znaky. Na boku kapotáží jste místo klasického nápisu Fireblade našli EVO Blade a stroj oplýval zlatými třípaprskovými ráfky a jednoramennou kyvnou vidlicí vzadu. Unikátní byly i nasávací průduchy do airboxu, jež připomínaly superbike RC45. To vyžadovalo mírnou úpravu a přepracování kapotáží a dva obrovské vzduchové kanály nad předním světlem tlačily velké množství vzduchu do velkoobjemové vzduchové komory.

Úpravy byly rozsáhlé a komponenty ohromující – vyladěný motor o výkonu 165 koní, jednostranná kyvná vidlice Marchesini, odpružení Öhlins, vidlice USD, brzdy Brembo, výfuk Micron a přístrojový panel Stack. Použita byla kola Dymag a 22,5litrová palivová nádrž, nezbytná ke zvládnutí dvou okruhů na trati TT.

Savory z RS Performance vyladil motor, který si zachoval sériový objem 918 cm3, ale zahrnoval speciální vačkové hřídele s vyššími zdvihy, vylepšený systém zapalování a 41mm ploché karburátory Keihin. Úpravami motoru prošly upravené klikové skříně, písty, ojnice a kliková hřídel. Standardní ventily se nezměnily, jen dostaly jiné pružiny, stejně tak zůstal i standardní kompresní poměr 11,1:1.

Převodovka byla změněna kolečky z katalogu HRC a doplněna rychlořazením. Systém zapalování se změnil tak, aby motorce pomohl zvýšit otáčky na 12 200. Titanový výfukový systém 4-1 byl speciálně navržen s možností výběru mezi silničním legálním tlumičem nebo závodní koncovkou.

EVO Blade byl nabízen výhradně v jednosedadlovém provedení. Designérský rukopis barevného provedení a kapotáží byl od Johna Keogha, a i když byl design mírně odlišný, stále si zachoval nezaměnitelný profil modelu Fireblade.

Britský motoristický tisk model Evo Blade miloval. Podle MCN to byl svého času „Jednoduše řečeno, nejlepší sportovní motocykl na světě.“ Náš dnešní spolupracovník Alan Cathcart si čas na palubě jednoho z vyrobených kusů očividně užíval: „Najednou si uvědomíte, že vedle nádherného kvílení výfuku Micron je zde třeba sledovat i digitální panel a na něm rychlost. Na něm se totiž hravě objeví 240 km/h, a přitom máte stále zařazen pátý převodový stupeň! Stejně působivý je také elastický výkon, zejména mezi 95 až 160 km/h na čtvrtém převodovém stupni, kde Evo nastavuje nové standardy pro elasticitu ve spojení s okamžitou odezvou na plyn.“

Závodní historie

Sté vítězství Hondy na ostrově Man v roce 1998 bylo předzvěstí vývoje Evo Blade pro rok 1999

V roce 1998 Honda vyhrála svůj 100. závod TT na ostrově Man, když Jim Moodie dovedl Fireblade k vítězství v produkční kategorii i přes tvrdý odpor ze strany nově představeného, ale ještě ne zcela vyvinutého modelu R1 od Yamahy. S vědomím, že věci budou v následujícím roce díky tvrdé konkurenci mnohem obtížnější, Honda Britain pověřila Micka Granta a Russella Savoryho, muže zodpovědné za její výrobní závodní program, aby vyvinuli evoluci sériového Fireblade, který by je udržel v boji o vítězství i nadále. Výsledkem byl Fireblade Evolution TT100.

Jim Moodie, Červen 1998, Production TT 1998

Poprvé byl spatřen na konci roku 1998 a byl představen na výstavě motocyklů NEC. Teprve následující druhá vývojová generace pro rok 1999 obsahovala již jednostranné kyvné rameno Marchesini a další již popsaná technická vylepšení.

Joey Dunlop, nicméně na stroji Honda UK RC45

Vyvinutý motocykl se svého startu na TT v roce 1999 podle dostupných zdrojů nedočkal. V horních patrech výsledkové listiny se na motocyklu Honda sice umísťoval legendární Joey Dunlop, ovšem na stroji Honda RC45. S modelem Fireblade startoval např. Philip Stewart ve třídě Production TT, model však nebyl Evo Blade.

Philip Stewart 1999 Production TT, model Fireblade s klasickou vidlicí a dvouramennou kyvnou vidlicí vzadu

Sběratelská hodnota

Tím, že vyrobeno bylo pouze 23 modelů, je současná hodnota motocyklů dost vysoká. V roce 2013 se na eBay prodával model s pořadovým číslem 10 za 13 999 britských liber. V roce 2020 bylo zase možné zakoupit stroj s plaketou s pořadovým číslem 19 v anglickém Sheffieldu za 32 898 dolarů.

Vznikla také černá verze prodávaná za 25 000 liber, která disponovala nelakovanými karbonovými koly Dymag, karoserii z uhlíkových vláken a magnéziovým jednostranným kyvným ramenem, které nahradilo slitinové. Vstřikování paliva u tohoto modelu nahradilo karburátory Keihin.

  • MODEL: Honda CBR900RR Fireblade Evolution TT100
  • ROK: 1998-1999
  • VÝKON: 165 koní
  • CENA: Odhadovaná cena je cca 33 000 USD
Náš tip

Benelli Tornado

Informace o redaktorovi

Tomáš Scherer - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
FLM přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist