Hero – motocykly z Indie

Jak jste si u nás už mohli přečíst, spekuluje se o uzavření dohody o spolupráci mezi italskou Ducati a indickým výrobcem Hero, který by měl Italům pomoci dobýt tamní maloobjemový trh. Protože u nás indická továrna není moc známá, tak si tohoto celosvětově největšího výrobce motocyklů trošku představíme.

Hero – motocykly z Indie

Kapitoly článku

Motocykly se v Indii ve větším množství objevily až těsně před získáním samostatnosti. Šlo většinou o dovezené britské stroje (především BSA), vlastní výroba a prodej začaly až po získání nezávislosti. Prvními motocykly, které se objevily, byla předválečná konstrukce Royal Enfield Bullet se čtyřdobým motorem 350 ccm. V polovině padesátých let zakázala indická vláda dovoz motocyklů, povolena byla však nadále montáž zahraniční strojů v domácích strojírenských podnicích. A tak až do osmdesátých let minulého století bylo v Indii stále jen velmi málo motocyklů a ty byly stále považované za luxusní majetek. Jen málo jich bylo používáno k dennímu dojíždění. Převážně to byly indické motocykly Yezdi Roadking, které brzy vystřídal typ Yezdi OilKing. Druhý jmenovaný se pokusil používat oddělené mazání olejem, které bylo ale hodně poruchové a způsobovalo zadírání motorů. Model RoadKing je zajímavý i pro nás. Byl totiž odvozen od motokrosové ČZ 250 z roku 1974. U motoru byly ponechány základní rozměry 70 mm × 64 mm, ale motor byl úmyslně rozladěn pro snížení výkonu. Blok motoru je menší a vzhledově odlišný od Yezdi Classic Model B. Jako u originálu ČZ měla hlava válce žebrování typu „Porcupine“, která ale byla používána jen krátce. Hlava válce se později vrátila k rovným žebrům. Blok motoru byl z ČZ (typ 980.5). V osmdesátých letech přišly japonské společnosti Honda, Yamaha a Kawasaki s menšími, levnějšími a spolehlivými motocykly. Tyto stroje se potom skutečně staly vhodnými k dennímu dojíždění do práce a objevilo se také několik domácích indických výrobců. Mezi nimi byla i značka Hero, ta je v majetku rodiny Munjal.

Yezdi Roadking a Yezdi Oilking

Největší výrobce jízdních kol na světě začal vyrábět v roce 1956 jako Hero Cycles Ltd. V roce 1975 už byla továrna největším výrobcem jízdních kol v Indii. Do motocyklové výroby se dostala licenční výrobou mopedů Peugeot. V roce 1968 koupila firma Hero část výrobního zařízení končícího rakouského výrobce Puch a o dva roky později představila lehký dvoudobý stroj 63 ccm prodávaný pod názvem Hero-Puch. Následovaly další varianty tohoto motocyklu včetně stroje Turbo Sport. Vrcholem Hero-Puch byl skútr Hero Puch Winner. Při konstrukci jejich příspěvku do „skútří“ kategorie Hero vsadilo na maximální jednoduchost a provozní odolnost. I pohonná jednotka slibovala dlouhý a bezproblémový provoz – byl totiž montován licenční agregát známé americké firmy Briggs-Straton. Kola byla čtrnáctipalcová, zadní bylo uloženo v letmé vidlici. Jednoduchosti dopomáhají i bubnové brzdy, které plně stačí zkrotit lehký stroj. V případě velké zimy nebo odcházející baterie se motor dal probudit k životu i nožní startovací pákou.

Hero-Puch

Dalším krokem v motocyklovém oboru byla spolupráce s firmou Majestic Auto Ltd., ze které vznikl první v Indii zkonstruovaný moped Hero Majestic, ten přišel do výroby v roce 1975. V polovině osmdesátých let indická vláda změnila předpisy a výslovně dovolila zahraničním společnostem vstoupit přes menší podniky joint venture na indický trh. Dvoukolový trh vytvořil čtyři indicko-japonské podniky joint venture: Hero Honda, TVS Suzuki, Bajaj Kawasaki a Kinetic Motor Company (Kinetic Honda). Vstup těchto zahraničních společností změnil dynamiku indického trhu, který začal víc dbát na požadavky zákazníků. S větším výběrem dvoukolek na trhu začali mít spotřebitelé i větší vliv na výrobky, které kupovali. Průmysl vyráběl více modelů, bylo možno si vybírat podle stylu, ceny nebo spotřeby paliva. Zahraniční společnosti s novými technologiemi pomohly k výrobě spolehlivějších a kvalitnějších výrobků. Indické společnosti se musely změnit a přiblížit se k jejich přidruženým součástem. V důsledku změny předpisů mohlo dojít v roce 1983 k důležitému kroku v životě společnosti, kdy Hero Cycles uzavřela dohodu o vytvoření společnosti joint venture s japonskou Hondou. Ta byla uvedena v život v následujícím roce pod názvem Hero Honda Motor Ltd. v Dharuhera. Rodina Munjal a Honda Group v ní vlastnili 26% podíl. Hero Honda zaznamenala velký vzrůst už na jejím začátku a to nejen v motocyklech.

Rodina Munjal začala se skromným obchodem s komponenty jízdních kol, později i s jejich výrobou a ta také rostla. V roce 2002 Hero Group prodala 86 milionů jízdních kol a vyráběla 16 000 kol denně. Během osmdesátých let společnost uvedla na trh motocykly, populární v Indii pro nízkou spotřebu a také nízkou cenu. Velká náborová akce pod sloganem „Fill it – Shut it – Forget“ (naplnit, zavřít a zapomenout) zdůrazňovala malou spotřebu a pomohla společnosti v růstu. Podnik joint venture mezi indickou skupinou Hero Group a Honda Motor Company nejen, že vytvořil jednu z největších světových motocyklových společností, ale také jednu z nejúspěšnějších společností joint venture na světě. Společnost začala zostra, už v roce 1985 byl uveden nový motocykl Hero Honda CD 100. Během osmdesátých let společnost uvedla na trh motocykly v Indii populární pro nízkou spotřebu, s nižšími emisemi a také nízkou cenou. Dalším v řadě byl model Hero Honda Sleek, ten byl dán na trh v roce 1989. Roku 1991 se na trh dostal sportovnější model Hero Honda CD 100 SS a o tři roky později přišel zatím nejúspěšnější model společnosti, Hero Honda Splendor. Vyráběl se v mnoha variantách, a protože byl nejúspěšnější, budeme se mu trochu více věnovat.

Hero Honda Splendor 2007

Hero Honda Splendor Pro je aktualizovaný model z devadesátých let, který má nový styl, vzhled i techniku. Má čtyřdobý motor s rozvodem OHV, 97,2 ccm a výkon 8,24 koně při 8 000 ot/min. Na litr paliva má ujet 65 km. Jinou variantou je Hero Honda Super Splendor 125 ccm, to je ideální motocykl pro dojíždění do práce a jízdy po městě. Má čtyřdobý jednoválec objemu 124,7 ccm, výkon 9 koní při 7000 ot/min a maximální krouticí moment 10,35 Nm při 4 000 ot/min. Dojezd na litr paliva je udáván v rozmezí 65 až 68 km. Další variantou je Hero Honda Splendor Plus, charakterizovaný jako výkonný motocykl vhodný v indických podmínkách pro služební jízdy, nevyžaduje složitou údržbu a je lehce ovladatelný. Další verze nese jméno Hero Honda Splendor NXG. Ta má čtyřdobý jednoválec s rozvodem OHC o objemu 97,2 ccm a výkonu 7,7 koně při 7 500 ot/min. Maximální krouticí moment 7,60 Nm při 6 000 ot/min, dojezd je udáván v rozmezí 70 až 75 km. Je to dobře navržený motocykl pro Indy, kteří si přejí malou spotřebu a příjemné ovládání. Všechny tyto stroje jsou chlazené vzduchem.

Splendor Pro, Super Splendor, Splendor Plus a Splendor NXG

V roce 1997 byl uveden na trh model Hero Honda Street, ten už dnes na trhu není. O dva roky později ho následoval model Hero Honda CBZ a ani ten už není v současné nabídce. O další dva roky později přišly modely Hero Honda Passion a Joy. Zatímco druhý už není dostupný, Passion je dnes na trhu v provedení Passion Plus se čtyřdobým jednoválcem 97,2 ccm a s rozvodem OHC, výkon motoru je 7,5 koně při 8 000 ot/min., max. krouticí moment je 7,95 Nm při 5 000 ot/min. Roku 2002 přišly modely Hero Honda Dawn a Ambition, druhý opět již zmizel a Dawn je nabízen v provedení CD Dawn. Má opět čtyřdobý jednoválec s rozvodem OHC objemu 97,2 ccm o výkonu 7,7 koně při 7 500 ot/min. max. krouticí moment 7,55 Nm při 6 000 ot/min. Na litr paliva má ujet mezi 66 až 69 km. Je to malý přívětivý motocykl s dobrou ekonomickou jízdou a dobrým výkonem. Rok 2003 – v tomto roce se objevily modely Hero Honda CD Dawn, Splendor plus, Passion Plus a Karizma. O prvních třech jsme se už zmínili, Karizma byla novinkou. Hero Honda Karizma R dostal mezinárodní styl inspirovaný Hondou VFR 800 s úžasným výkonem a ovládáním. V provedení Karizma R má čtyřdobý jednoválec objemu 223 ccm výkon 17 koní při 7 000 ot/minh, maximum krouticího momentu 18,35 Nm dosahuje při 6 000 ot/min. Dojezd na litr paliva je v rozmezí 38 až 41 km. Verze Karizma ZMR má čtyřdobý jednoválec 223 ccm s rozvodem OHC, chlazením olejem a vstřikováním paliva systémem PGM-FI, který je šetrný k životnímu prostředí. Výkon motoru je 17,6 koně při 7 000 ot/min, max. krouticí moment 18,35 Nm při 6 000 ot/min. Dojezd 42 až 45 km. Provedení ZMR je plně aerodynamický motocykl s vynikající povrchovou úpravou a vysokým komfortem.

Hero Honda Passion, CBZ Xtreme, Karizma R a dole Karizma ZMR

V roce 2005 se objevily novinky CD Deluxe, Glamour, Achiever a skútr Pleasure. Krátce tedy také o nich. Model CD Deluxe má čtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec OHC objemu 97,2 ccm o výkonu 5,5 koně při 7 000 ot/min, max. krouticí moment 7,75 Nm při 6 000 ot/min, dojezd 68 až 70 km. CD Deluxe je funkčně užitečný motocykl s vysokou komfortní úrovní vhodnou pro začátečníky. Model Glamour v provedení PGM FI, jak už ze jména vyplývá, má opět vstřikování paliva systémem PGM FI. Vzduchem chlazený jednoválec má objem 124,8 ccm, výkon 9 koní při 7 000 ot/min, max. krouticí moment 10,35 Nm při 4 000 ot/min a měl by ujet 58 až 60 kilometrů na 1 litr paliva. Motocykl přichází ve dvou verzích, s pedálem obsluhovanou bubnovou brzdou nebo kotoučovou brzdou. Glamour FI má rafinovanější design, motor má černou barvu a unikátní logo. Nicméně Glamour FI neočekával velký obchodní úspěch z toho důvodu, že motor potřebuje bezolovnatý benzín, který ale není dosažitelný po celé Indii. Honda ale plánuje používat systém PGM FI na většině motocyklů po celém světě k omezení emisí. Druhý model Glamour má vzduchem chlazený jednoválec OHC 125 ccm stejných parametrů, dojezd 50 až 55 km na litr paliva.

CD Deluxe, Glamour PGM FI

Typ Hero Honda Achiever je novou generací Hero Honda, je to motocykl s zajímavým vzhledem a dostatečným výkonem. Má opět čtyřdobý jednoválec objemu 149,1 ccm o výkonu 13,4 koně při 8 000 ot/min, max. krouticí moment 12,80 Nm při 5 000 ot/min. Dojezd je 51 až 53 km na litr paliva. Model Hero Honda Pleasure je skútr se čtyřdobým motorem OHC, při objemu 102 ccm dává výkon 7 koní při 7 000 ot/min, max. krouticí moment je 7,85 Nm při 5 000 ot/min., dojezd je 52 až 55 km. Podle výrobce byl pro příjemnou a bezproblémovou jízdu vhodný pro dívky. Novinkou roku 2007 byl model Hero Honda Hunk a Passions Plus o kterém jsme již hovořili. Hunk má vzduchem chlazený jednoválec OHC objemu 149,2 ccm s výkonem 14,4 koně při 8 500 ot/min, max. krouticí moment 12,8 Nm při 6 500 ot/min. Dojezd je 45 až 50 km na litr paliva. Hunk  je moderní motocykl s mezinárodními standardy spolu s lehkou obsluhou. Limitovaná edice Hunku byla vyrobena také v roce 2009.

Achiever, Pleasure a Hunk

V roce 2010 došlo v Hero Honda k velké organizační změně. V prosinci 2010 správní rada Hero Honda Group rozhodla postupně ukončit joint venture mezi Hero Group India a Honda Japan. Japonci po vystoupení z joint venture přenechali rodině Munjal, která už držela 26 %, dalších 26 % podílu. Honda, která také vlastnila pomocnou firmu Honda Motorcycle and Scooter India (HMSI) z ní vystoupila a získalo ji se slevou Hero. Nevýhodou pro Hero dříve bylo, že pod joint venture nemohla značka exportovat na mezinárodní trhy (kromě Srí Lanky a Nepálu). Ukončení této spolupráce znamenalo, že Hero Group může exportovat do zemí celého světa.

Rostoucí rozdíly mezi oběma partnery se postupně ukázaly jako iritující. Rozdíly rostly už několik let  před rozštěpením díky různým problémům, hlavně pro odpor Hondy plně sdílet s Hero Honda techniku (navzdory tomu, že desetiletá smlouva o technice měla vypršet až v roce 2014), stejně tak byl indický partner znepokojen vysokým licenčním poplatkem, který platil japonské společnosti. Dalším významným rozdílem pro Hondu bylo odmítnutí Hero Honda (ovládanou Munjal rodinou) sloučit společnost s Hondou plně vlastněnou Honda Motorcycle and Scooter India (HMSI). Podle uzavřené dohody se japonská Honda zavázala poskytovat Hero Hondě technickou pomoc současným i budoucím motocyklům do roku 2014. Jaká byla v tomto období výkonnost společnosti? Během fiskálního roku 2008-09 společnost prodala 3,7 milionu motocyklů, o 12 % víc než v předchozím období. Ve stejném roce měla společnost 57% podíl na indickém trhu. Hero Honda prodává více jednostopých vozidel než druhý, třetí a čtvrtý z indických výrobců jednostopých vozidel dohromady. Motocyklů Hero Honda Splendor se prodává více než milion ročně. Zajímavý je i podíl účasti v silničním provozu v Indii. Jezdí tam jenom 30 % automobilů, kdežto dvoukolových vozidel 70 %.

Po zrušení společnosti joint venture se Hero Honda Motors Ltd. změnila na Hero MotoCorp Ltd., ta vznikla  29.července 2011. Hero MotoCorp mohla nyní exportovat do Jižní Ameriky, Afriky a západní Asie. Hero MotoCorp může také pro prodej náhradních dílů využívat jakéhokoliv prodejce bez schválení Hondou.

21. dubna 2014 oznámila Hero MotoCorp úmysl vytvořit na dalších pět let za 38 milionů dolarů joint venture s Bangladesh's Nitol Niloy Group. Hero také aktualizovalo v roce 2014 svou řadu 100 ccm na 110 ccm. V červenci 2013 získal HMC podíl 49,2 % v Eric Buell Racing, společnosti která vyráběla silniční a závodní motocykly v East Troy, Wisconsin, USA. EBR ohlásil bankrot v roce 2015 a Hero MotoCorp tak získal prostředky za 2,7 milionu dolarů. V motoristickém sportu také pověsti říkaly, že by to mohlo znamenat návrat týmu Hero EBR do WSBK. Až do sezóny 2017 k tomu ale nedošlo a už ani nedojde, protože sport pro Hero MotoCodp není hlavním zájmem. Zatím se od EBR spokojili s pomocí při konstrukci a vývoji nových motocyklů.

Mezi ty nově vyvinuté patří například model Hero Ignitor 125. To je stylový a atraktivní motocykl se všemi pokročilými technologiemi. Mezi dalšími výrobky Hero je Ignitor módním a stylovým motocyklem. Silný motor, kvalitní konstrukce a větší komfort ho dělá populárním mezi zákazníky. Hero si je jisté, že svým provedením si ho oblíbí velké množství mladých. Ignitor je poháněn motorem ATFT nové generace, čtyřdobým jednoválcem s rozvodem OHC. Max. výkon je cca 11 koní při 8000 ot/min a krouticí moment 11 Nm při 5000 ot/min. Převodovka je pětistupňová. Další novinkou je Hero Impulse, které přišlo s pozoruhodným vzhledem a slibnými technickými aspekty, které ho dělají vhodným pro jízdu na silnici i mimo ni. Impulse je stroj vhodný pro indické cesty. Tento stroj je velmi komfortní, dokonce i pro dlouhé výlety, stejně tak jako velký motocykl. Impulse je vybaven čtyřdobým vzduchem chlazeným jednoválcem s rozvodem OHC. Motor objemu 149,2 ccm má výkon 13 koní při 7500 ot/min a max. krouticí moment je 13,4 Nm při 5000 ot/min. Hero Maestro je skútr poháněn čtyřdobým jednoválcem V-Matic a mikroprocesorovým zapalováním. Motor má objem 109 ccm a dává výkon 8 koní při 7500 ot/min, max. krouticí moment je 9,1 Nm při 5500 ot/min.

Hero Ignitor, Impulse a Maestro

A jak vypadá samotná továrna? Hero MotoCorp má v současné době pět výrobních podniků sídlících v Dharuhera, Gurgaonu, Neemrana, Haridwaru a Halolu, postavených na zelené louce. Tyto továrny jsou schopné vyrobit 4,4 milionu motocyklů ročně. Jejich výkon je obrovský. K 31.březnu 2014 měla společnost 6 782 zaměstnanců, z toho bylo jen 66 žen (1,1 %). Ke stejnému datu měli 13 800 dočasných zaměstnanců. Hero MotoCorp má prodejní a servisní síť s více než 6000 dealery a servisními místy po celé Indii. V roce 2001 společnost dosáhla uznání a stala se největším a nejlepším výrobcem dvoukolových vozidel v Indii. Stala se také prvním podnikem na světě, pokud jde o prodej v kalendářním roce. Roční obrat společnosti je 2,8 bilionů amerických dolarů.

Každý druhý motocykl prodaný v Indii je Hero Honda. Každých 30 sekund si někdo v Indii koupí nejvíce prodávaný motocykl – Splendor. V nejlepším období společnost prodala za jediný měsíc půl milionu dvoukolových vozidel – bezpříkladné v celých motocyklových dějinách. Dnes po indických silnicích a cestách jezdí více než 19 milionů motocyklů Hero Honda. Společnost věří, že díky změnám demografického profilu Indie, rostoucím indickým městům a zrovnoprávnění indického venkova přivede mnoho milionů nových rodin do hlavního hospodářského proudu. To by přineslo další růst společnosti v budoucnosti. Jak říká Brijmohan Lall Munjal, její předseda: „My jsme razili v Indii cestu motocyklovému průmyslu a je naší povinností přivést teď tento průmysl na vyšší úroveň. Budeme dělat všechno pro to, aby se to podařilo.“

Může někdo tvrdit, že Indie není motocyklová velmoc? Vždyť vedle Hero MotoCorp jsou tam i další výrobci, jako Bajaj, TVS, Mahindra a to nehovoříme o pobočných závodech evropských výrobců.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 33 Kč od 7 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



hsq_rijen
Objednat reklamu
TOPlist