AZ pneu radí: Jak v zimě trénovat jízdní dovednosti a kondici na motorku
Text: PR článek | Foto: Depositphotos.com | Zveřejněno: 25.11.2022 | Zobrazeno: 5 388x
Přes zimu často zapomínáme, jaká je to za řídítky dřina. Abyste se vyhnuli momentu překvapení při první jízdě v sezóně, je potřeba trénovat přes zimu tělo i jízdní dovednosti. V tomto článku najdete místa, kde si můžete bezpečně zařádit i mimo sezónu, a několik cviků, které posílí všechny na motorce namáhané partie.
Co si budeme povídat, zima není pro motorkáře nejoblíbenějším obdobím. Sníh ani námraza jízdě v jedné stopě nepřejí, takže většinou nezbývá nic jiného, než si tu a tam na zazimovanou mašinu dopřát pár smutných pohledů. Je ale důležité neusínat na vavřínech s plným břichem vánočního cukroví a udržovat se v jezdecké formě i po tuto část roku.
Jednou z možností je halový trénink přímo v sedle, druhou cvičení.
V Pitlandu sezóna nekončí
Na pražském Zličíně můžete své jezdecké dovednosti procvičit v aréně Pitland bez ohledu na počasí. Svou mašinu ale nechejte zaparkovanou v garáži, protože se tu svezete na 3/4 elektrickém pitbiku ePit. Ten je sice schopný dosáhnout i rychlosti 120 km/h, ale pod střechou vám dovolí jet maximálně šedesátkou. Pro pilování techniky to bohatě stačí.
Výcviková hala je přístupná všem. Nezáleží tedy, jestli je po zbytek roku vaším druhým domovem okruh, nebo ještě s jízdou na motorce nemáte zkušenosti. A půjčit si tu můžete i veškeré doplňkové vybavení – od bot přes kombinézu až po přilbu.
Motoškola Lukáše Peška
Obdobným místem je radotínské Kart Centrum, kde s vámi v rámci tříhodinového intenzivního tréninku projde motocyklový závodník Lukáš Pešek všechny důležité body jízdy na motorce, včetně krizových situací a bezpečnosti. Zatrénujete si tu také s 3/4 mašinkou, tentokrát ale Ohvalou s benzínovým motorem. Kurz si můžou objednat zkušení jezdci i ti, kteří si teprve udělali řidičák na motorku. Probíhá vždy v šestičlenné skupině, takže klidně vyrazte s partou moto-kamarádů, ať je to větší zábava.
Jsou silnice suché? Jeďte se projet
Nic nenahradí trénink vašich dovedností víc než samotné ježdění. Když bude počasí přát a na silnicích nebude břečka nebo uježděný sníh, jeďte se projet. Abyste si jízdu na motorce v zimě užili dosyta, nezapomeňte na:
- kvalitní, teplé oblečení,
- reflexní prvky,
- motolékárničku,
- případně nezbytné nářadí a sadu na opravu defektu.
Určitě nemusíme připomínat, že byste měli styl jízdy přizpůsobit okolním podmínkám, aby nedošlo ke zbytečnému maléru. A po návratu svůj stroj pečlivě očistěte, zažraná posypová sůl totiž dokáže natropit pěknou neplechu.
Cvičení dělá mistra
Pokud se na motorce jen nevozíte, ale sami řídíte, tak víte, kolik síly, ohebnosti a správné koordinace pohybů tato disciplína vyžaduje. S uložením mašiny k zimnímu spánku však začnou všechny svalové návyky ochabovat. Není proto od věci jít si zaběhat nebo vyměnit v zimě motorku za kolo. Na své fyzičce ale zapracujete i pravidelným cvičením. Tyto cviky vám pomůžou ve zdokonalování jízdních dovedností, takže je praktikujte klidně celoročně.
Stání na špičkách
Tento cvik je vhodný na zahřátí. Dejte chodidla k sobě, postavte se na špičky a paty vytahujte co nejvýš. Zkuste si to i se zavřenýma očima. Uvidíte, co na to řekne váš balanc.
Stoj na špičkách je:
- důležitý pro sílu v kotnících a práci s nimi (přeřazování, přenášení váhy),
- budujete tělesný základ, na který se napojují další tělesné partie,
- a učíte se díky němu pracovat s těžištěm.
Dřep v nejtěžší poloze
Chodidla dejte od sebe na šířku ramen, váhu přeneste na paty a špičky v poměru 60:40 a klesejte zadkem dolů, až budou stehna rovnoběžně s podlahou. Záda držte co nejvíce napřímená.
Dřep:
- připomíná sed na motorce,
- vyvíjí sílu od beder a rovnoměrně zatěžuje celý objem nohou
- a učíte se s ním správně dýchat pod zátěží.
Postoj jezdce (horse stance)
Tento cvik pochází z východních bojových umění a připomíná pozici při jízdě na koni. Jedná se o široký dřep s pažemi spojenými v úrovni hrudníku, který by měl být co nejvíc vzpřímený. Někteří možná znáte jeho obdobu z jógy – stojnou ásanu goddess.
Tímto cvikem:
- vyvíjíte sílu od beder, která je pro jízdu na motorce velmi důležitá,
- posilujete stehenní svaly
- a učíte se správné koordinaci.
Vis na hrazdě
Pokud se vám nechce do posilovny, pořiďte si hrazdu do dveří. Vis určitě doporučujeme dělat i po každém návratu z vyjížďky, kdy jsou záda zafixovaná prakticky do jedné polohy.
Hrazdu uchopte nadhmatem do o něco málo větší šířky, než je vaše šířka ramen. Uvolněte se do visu a nohy a tělo necháváte volně ve vzduchu. Ze začátku je dobré vydržet alespoň 30 sekund. Nebojte, postupně se zlepšíte. Pokud cítíte velké zatuhnutí v zádech, doporučujeme při uvolněném těle hýbat nohama do stran nebo zlehka rotovat.
Cvičením:
- uvolňujete celou páteř,
- posilujete pružnost a pevnost svalů, šlach a úponů kolem ramene
- a zvětšujete sílu úchopu, která je u řízení motorky k nezaplacení.
Lezení po čtyřech
Tento pohyb je pro motorkáře základem, takže se nebojte vrátit do batolecích let. Protože váhu přenášíte i do řídítek, musíte mít ruce v kondici.
Běžte na všechny čtyři, tak aby se ruce se dotýkaly země pod rameny a kolena pod kyčlemi. Lopatky tlačte od sebe a zároveň myslete na to, že ramena tlačíte od hlavy k bedrům. Zvedněte kolena ze země a kráčejte do kříže. Levá ruka jde dopředu s pravou nohou. Myslete na to, že záda mají být v rovině. Kráčejte takto až do chvíle, kdy neudržíte správnou techniku.
Cvikem:
- posilujete zápěstí a odolnost kloubů a vazů na ruce,
- učíte se koordinovat celé tělo
- a trénujete silovou vytrvalost.
Navíjení lana na tyč
Chytněte si tyč od smetáku nebo delší tyč od obouručky. Doprostřed tyče si připevněte lano se závažím a opakovaně jej spouštějte a namotávejte zpět pohybem zápěstí obou rukou. Pokud používáte meziplyn, bude se vám tento cvik obzvlášť hodit.
Navíjením:
- simulujete držení řídítek a ovládání plynové rukojeti,
- posilujete svaly na prstech
- a zabraňujete tuhnutí svalů v předloktí.
K posilování kondičky na motorku žádné extra vybavení nepotřebujete, tak se do něj pusťte ještě dnes. V dobré kondici ale musí být i váš stroj a pláště. Neriskujte nebezpečné podklouznutí a pořiďte si kvalitní moto pneu v AZ pneu, které vás nezradí na okruhu ani v lese.