yamaha_tenere_duben




Motoráj 8/2006

Představení srpnového čísla časopisu Motoráj.

Motocykly


Těžká jízda - Yamaha XV


1900 Midnight Star vs. Suzuki M 1800 R Intruder
Osmnáctka nebo devatenáctka? Kterou si vybrat? Jo, těžká otázka... každá má svý pro a proti. Jedna vymakaná sportovkyně, druhá spíš domáckej typ, takže je jen na vás, který dáte přednost . Nicméně počítejte s tím, že u obou budete potřebovat nemalou sílu na jejich zkrocení, holky nejsou žádný anorektický kníkadla – řeč je o Yamaze XV 1900 Midnight Star a Suzuki M 1800 R Intruder. Takže spíš těžká jízda.

Citysurfers


Agresor kompresor - Peugeot JetForce 125 Compressor
Tak a konečně jsi tu – dva roky jsme na tebe čekali, spoustu úžasných zpráv o tobě přečetli a v hlavách nám rezonoval ten zvuk, to slovo: kompresor. Jeho ječivý tón pronásledoval nás v divokých snech o rychle ubíhající krajině, neexistujícím bodovém systému a tachometru ukazující kosmické rychlosti...
Tahle věc už na první pohled vypadá, že bude rychlá, ostře řezané tvary – něco ve stylu „neviditelných“ bombardérů typu Stealth, perimetrický rám, za který by se nemusel stydět ani leckterý sportbajk...

Legenda stále živá


Test Honda VFR 800
„Tak co? Jaká je?“ ptám se Milánose při předávání mašiny. „Jo, dobrý, taková příjemná motorka,“ zní odpověď a já si v duchu říkám, že pokud jí takhle hodnotí Milan, brousící stupny v každý zatáčce, já, jakožto tvor spíše turistickýho zaměření, z ní zrovna odvázanej nebudu. Už to vidím, jak mě bolej ruce, krční páteř, zadek a vůbec celej člověk... ale nepředbíhejme, test teprve začíná.
Legenda – tak to je asi první věc, která mě při pohledu na nový VeFRo napadá. Jak by taky ne, s různými obměnami se vyrábí už dvacet let a počet prodaných kusů svědčí o její stálý oblibě.

Ducati Desmosedici RR
V Ducati se při početí nového potomka řídili heslem: „Co je naše, může být klidně i vaše!“ Teda pokud na to máte! A mít dnes děti, to fakt není levný špás. A tak podle původního hesla stvořili své „dítko“ – závodní krasavici Desmosedici GP06 – a nazvali ho RR.
To dítko je vlastně ona. Aááá, a jéé… no zkrátka je nádherná! Je to brutální mazel, který má ve svých genech zakódováno všechno, co má v sobě i jeho rodič – závodní motocykl. Nevím, kdo u Ducati přišel na tu bláznivou myšlenku přenést kompletní techniku ze závodního speciálu MotoGP rovnou na obyčejnou silnici, ale měl by za to dostat minimálně metál.

Ojetina


Přespolní běžec – Kawasaki KLE 500
Tahle Kawa je tu s námi už opravdu dlouho, pokud dobře počítám, letos slaví své patnáctiny. U štíhlé blondýnky se zelenýma očima by to byl jistě krásný věk pro ni a důvod k pořádné ožíračce pro jejího vystresovaného tatíka, ovšem ve světě motorek na přelomu tisíciletí je to nefalšovaný kmetský věk se vším všudy. Když už se ale tak dlouho vyrábí, jezdí jich po světě jistě hodně a tudíž do naší rubriky právem patří.

Fungující custom


RSD No Regrets
Televizní kanál Discovery přišel na výbornou věc – uspořádat soutěž, kdy se proti sobě postaví nejlepší customy Spojených států a ukáží, že kromě parády před hospodou se s nimi dá jet i pořádná kláda.
Soutěž nese název Biker Build Off a jejím vítězem se stal stavitel Roland Sands, který své stroje vyrábí pod značkou Roland Sands Design, zkráceně RSD. O titul se Sands popral s Rookem a jeho speciálem s motorem KTM LC8 i ve třech disciplínách, konkrétně na okruhu, ve sprintu a americké obdobě ploché dráhy – flat tracku.

Speciál 2006


Řádnej superbikovej pařák…
Reportáž ze seriálu závodů WSBK
Léto je nádherná věc, ale zase až taková hicna na ty Superbiky fakt být nemusela, stěžovali si chlapi u stánku, čekající na studený pivo s řádnou čepicí. Jak ti kluci v tom vedru mají podávat pořádný výkony?
A měli naprostou pravdu, protože tak rozžhavený asfalt Masarykova okruhu pamatuje asi málokdo. Nevím, jestli to byla souhra náhod, ale v tu dobu jezdi v MotoGP v Laguna Seca prožívali něco podobného. Zase ale proč jezdit do Ameriky, když závodní program uprostřed Evropy byl více rozmanitý, a kdo přišel, rozhodně nelitoval. Vytrženo z jezdeckého deníku
Vnitřní jezdecký svět? Neproniknutelné místo. Zkoušel jsem to. Střežené soukromí s prožitky, o kterých se s novináři závodník dělit nechce. Jenže všechno mít v hlavě nemůže, a tak si někteří z nich vedou deník.
Kniha, do které vpisují svou bolest, radost, spokojenost, či nespokojenost a jež je psaná někdy zvláštní heslovitou mluvou, velmi podobné té, jakou s nimi komunikují mechanici prostřednictvím boxových cedulí. Dvě stránky dvou jezdeckých příběhů, které se odehrály během jednoho víkendu na stejné trati a v reálném čase probíhaly souběžně, vám nyní nabízíme. Třeba vám to bude připadat někdy nesmyslné, možná jako z pohádky, ale je to ze života. Ze života, kdy jeden den jste nespokojení a druhý den je to přesně naopak.


Asi to mělo být trochu jinak
To teda v každém případě, ale co teď už? Týmu Intermoto Czech Klaffi se „jeho“ brněnský supersportový víkend prostě nepovedl dle jeho vlastních představ, jenže mít z toho černé noční můry by byla strašná hloupost.
Vždyť taky proč? Je to jako v hokeji, jednu třetinu můžeš prohrát, můžeš prohrát i dvě, ale i tak stále můžeš vyhrát celý zápas! Neberte to jako nějaké moudro, to je prostě jenom tvrdá a pravdivá sportovní realita dokazující, že jednou jsi dole a jednou nahoře a pak třeba zase na chvilku obráceně. Kouzlo černé gumy v MotoGP
Tvoří tenké a neviditelné spojení mezi tím, zda závodník bude úspěšný, či ne. Nepatrná styčná plocha o rozměru 5 na 10, které si ani nevšimnete, natož abyste pochopili, že dokáže přenést na asfalt sílu motoru okolo 240 koní.
V normálním životě tomu nepřikládáte takový důraz, vyměníte letní za zimní nebo obráceně a neřešíte to. Samozřejmě ne u motorky, ale na autě, jenže v motocyklovém sportu obyčejná guma rozhoduje skoro o všem. Ano jistě musíte mít jezdce, jenž umí závodit, musíte mít dobrou techniku v podání motocyklu, jenže k čemu vám to všechno je, když nedostanete pořádný kousek pryže. Kouzlo černé gumy ve WSBK
Zatímco v MotoGP je více kohoutů na jednom smetišti, tak druhý světový šampionát si samy pro sebe opanovaly „ďábelské pirellky“. Nejedná se však o slečny z každoročního vydání tolik žádaného kalendáře firmy Pirelli, ale o pneumatiky, jež nesou označení Diablo.
Když před sezonou 2004 přišla pořadatelská společnost FGSport s plánem, jenž měl zastavit neúměrný nárůst nákladů na závodění, byl jedním z těchto bodů i jednotný generální dodavatel obutí pro všechny vypsané třídy ve WSBK. Jak porazit Rossiho?
Tuším, že si určitě spousta z vás tuhle otázku v průběhu několika posledních let položila. A nenašli jste odpověď. My jsme si ji položili na začátku letošní sezony MotoGP 2006 taky, a tak vás třeba bude zajímat, jakou odpověď jsme za pomoci opravdových odborníků pro vás připravili.
Možná to vypadá jako neřešitelný úkol: sesadit Doktora z jeho trůnu. Ale většinou se to, o čem si člověk myslí, že je neuskutečnitelné, ukáže nakonec jako banálně jednoduché. Ne, nebojte se, nezapomněli jsme na to, že jeho dominantou jsou vítězství, navíc v moderní královské třídě získal pět titulů v řadě za sebou. Jenže pokud se máte vydat na správnou cestu k tomu, abyste ho porazili, musíte tohle hodit za hlavu a uvědomit si, že Valentino není nic jiného než člověk.

A začaly prázdniny…


Reportáž ze seriálu závodů MotoGP
Tak mládeži, končíme… zaparkovat a odchod ze scény. Jo a pánové, vy tam vzadu, na vás to platí taky, odložte ty těžký kalibry a hybaj odsud, nebo na vás vezmu pometlo! Verbež jedna motorkářská, má to prázdniny a furt se to tady bude ochomejtat! To toho nemáte dost?
Určitě toho měli žáci, studenti, profesoři a jeden navíc s doktorátem za posledních pár týdnů plné zuby, a tak jim prázdniny přišly vhod. Jenže než mohli opustit brány „ústavu“ zaměřeného na výchovu motocyklových star, museli si žáci a studenti odbýt závěrečný pololetní test na Sachsenringu. Až pak jim mohlo být rozdáno pololetní vysvědčení. A páni profesoři? Ti ještě týden nato honili nějaké poslední resty v americké Laguna Seca, než i jim závěrečné howgh přineslo zhruba třítýdenní volno. A co všechno se v lavicích a posledních vyučovacích hodinách událo?

Vesnický balík – Nicky Hayden


Rozhovor s Nicky Haydenem
Kdyby nebyl starej Earl Hayden praštěnej, tak měl dneska možná ve svým bazaru s auťákama tři skvělý mechaniky a před bránou by se mačkala hejna nedočkavých slečinek a paniček s tím, že si chtěj koupit nějakou tu ameriku. Ale kdyby byl praštěnej o něco víc, neměl by autobazar, ale farmu!
Takhle je ovšem těžko soudit, co by mu vynášelo víc, protože farmu zkrátka nemá! Má jen psa, prase a lamu a o autobazar se stará stejně asi někdo jinej, když je se svýma klukama pořád někde v čoudu na závodech. Teda on nejvíc času stejně tráví s Nickym, ten se mu totiž asi vyved nejlíp. Svou „starou“ Earl nechal doma v Kentucky a se synkem, co sedlá Hondu v továrním Repsol manšaftu, teďka brázdí celej svět. České know-how
Jakub Smrž a Karel Abraham v barvách českého AB Cardion motoracing týmu
V angličtině znamená slovo „know“ – znát nebo vědět. Další slovo „how“ – pak vyjadřuje, jak. No a když „znáš“ či „víš“ a navíc pak ještě i „jak?“, tak pak si můžeš postavit třeba tým do MS silničních motocyklů.
Mnoho z vás již netrpělivě očekává brněnský závodní víkend na Masarykově okruhu, protože to bude určitě skvělý zážitek. Další hromada se do Brna chystá, protože tam jezdí už hezkých pár let, a někdo další proto, že tam ještě nebyl, a tak to pro něj bude poprvé. No a všichni společně tam pojedete určitě proto, abyste se pobavili, zkoukli ty zatraceně rychlý kluky na ještě rychlejších mašinách, užili si atmosféru a věřme, že i pěkný počasí. A nakonec určitě budete i někomu fandit. No přece tam nebudete jen tak sedět a blbě civět? Navíc proč, když má naše malá zemička po tak dlouhých letech konečně komu držet řádně palce. V nádherném lesním amfiteátru budete mít možnost podpořit v boji o světové body jak Kubu Smrže, tak Káju Abrahama v barvách českého AB Cardion Motoracing týmu. Už víte, komu máte či budete fandit v Brně?
Do roka se nám MotoGP zase o pár hlav smrsklo. Údajně se však pracuje na znovurozšíření pestrosti závodního pole, takže fanoušek bude mít zase o trošku větší výběr. Zatím musí vzít zavděk tím, co se nabízí. Pokud tedy nemáte ještě vyhraněný názor, komu budete při Grand Prix v Brně fandit, zde je malá nápověda…

O krizi ani slovo?


Je Valeho kouzlo pryč a Yamaha v krizi?
Retro styl a přehršle žluté barvy v designu motocyklu, ale i kombinézy Rossimu moc štěstí zatím nepřinesly. MotoGP však není jenom o štěstí, ale taky, a to hlavně, o technice. Je Valeho kouzlo pryč a Yamaha v krizi?
Vítězství na katarském pískovišti, což byl druhý závod sezony, naznačilo, že by Yamaha a s ní i obhájce titulu měli být znova těmi největšími kandidáty na mistrovský titul. Jenže následný vývoj v rychle se střídajících závodech ukázal, že vše nefunguje tak perfektně, jak by si to pan Doktor přál a jak by mu svědčilo.

Lukáš Pešek – 52+…1?


Rozhovor s Lukášem Peškem
„Jede Pešek okolo, nedívej se na něho! Kdo se na něj koukne, tam on sebou bouchne!“ Jenže to bývávalo. Letos je to totiž všechno jinak. A tak se právě všichni spíše pořádně koukejte! Grand Prix ČR bude Lukášův 53. start v MS a třeba zrovna i první vítězný.
Dlouhé roky bojoval silniční motocyklový sport o to, aby se dostal jakýmkoliv způsobem znova do popředí. Aby se rozpohyboval ten dlouhé roky odstavený vláček zájmu médií, fanoušků, výrobců, sponzorů atd. Zkrátka to chtělo nový zápalný impuls…

Nová krev


Daniel Pedrosa, Casey Stoner, Toni Elias, Chris Vermeulen
„Ptám se však tebe, náš osude, co bude, až Rossi nebude, co bude, až tady nebude… jen dojemně pitomá show. Bláhová show, šaškové jdou, barevnou naději vytřískat z ní … hledáme brod uprostřed vod…“
… a zvoláme, vrať se, ty šašku počmáranej! No snad nám za prznění popěvku ani Michal Horáček, ani Bolek Polívka, až někoho z nás potkají, nenakopou řádné velkou botou sedací ústrojí. Takhle jim zkazit stěžejní popěvek televizního pořadu Manéž! Teda, fuj! Jenže když ono se to tak nádherně hodilo. Ale teď už vážně! Popravdě, zamýšleli jste se někdy nad tím, co opravdu bude, až tady Rossi nebude? Tím je samozřejmě myšlen jeho odchod z motocyklového sportu buď z důvodu ukončení kariéry, nebo přestupu na jakákoliv čtyři kola?

Techmánie


E-frkačky za kačky


Nákupy do 11 000,- Kč
Je čas dovolených, balení je v plném proudu, batožiny připomínají spíše komíny Temelína než decentní výbavu, kufry se ne a ne zavřít, a tak se neustále přehodnocuje a optimalizuje. Pokud ještě hledáte, co byste si mohli na cesty dopřát, zkuste se inspirovat našimi srpnovými frkačkami.

Jak naladit kotvy


Poradna – výměna brzdové kapaliny
Každej z vás zná ten skvělej okamžik, kdy si to štráduje silnicí a nebo v terénu, je relativně v klidu a nejednou přijde krizovka v podobě moc zatočený zatáčky, písku na silnici, spadlý větve, skákající srny nebo zajíce Bugse. To v tu chvíli zatuhne pěkně krev v žilách a srdce zahlásí nastávající kolaps. Když se to zmákne, tak je to v klidu a s cigárem v koutku si zanadáváš, jakej si to… (to je na tobě). Když se náhodou vyválíš, tak taky nadáváš, ale nebýt brzd, tak v obou případech máš ortel podepsán…

Redakce testuje


Oxtar Infinity
Když mi hráblo natolik, že jsem si koupil XTčko, zjistil jsem, že jezdit ve stejných botkách (zejména šněrovacích) jako na normálním cesťáku se dá dost těžko. Především jsou nízké a různé rány třeba od chroští do holeně pěkně bolí, blbě se z nich sundavá bláto a především od toho předního kola strašně chlístá voda…
Chtělo to něco, co bude jakžtakž nepromokavé, ale zároveň i pohodlné. Nejsem ale ten typ, kterého mamina po návratu z práce vezme i s mašinou vapkou, aby mohl být vpuštěn domů.

Výkon vs. Krouťák
Dva termíny a jejich hodnoty – určující faktor při koupi mašiny, ale co o nich vlastně víme?
Tyhle dva termíny nás provázejí na každém kroku a nutno říci, že jejich hodnoty jsou předmětem vášnivých debat nad zlatavým mokem a nezřídka kdy i určujícím faktorem při koupi mašiny. Ale co o nich vlastně víme? Kromě toho, že se vyjadřují v Nm (v Anglii pak v lbft), respektive v kW (případně v koních) a kromě abstraktních vyjádření jako například: „jede to jako píchlá svině“ nebo „táhne jak pumpa na sračky“, vlastně nic nevíme...
Je to trošku zavádějící bavit se o výkonu a kroutícím momentu jako o dvou rozdílných veličinách, když se vlastně jedná o dva různé úhly pohledu na tutéž věc.

Ze života pneu


Co se nám to děje s gumou...?
Nestává se často, že byste si stěžovali na nepravidelné, či nadměrné opotřebení pneumatik, respektive si toho možná nevšímáte, přesto je to jev, který se na motocyklových pneumatikách projevuje častěji, než byste si mohli myslet. V Motoráji jsme už okrajově psali o důležitosti správného huštění a následcích při nedodržení. Avšak nerozebírali jsme další důvody jejich špatného stavu a nadměrného opotřebení.

Sport


Oxtar v akci
Světová supermotárdová špička měla rande v Itálii
Světová supermotárdová špička si dala poslední červencový víkend rande v Itálii - kousek od Benátek se totiž ve město Jesolo konal další Oxtar day, při němž se pravidelně rok co rok představují novinky z kolekce této proslulé firmy. Byla to velká show, která přitáhla davy diváků a objevilo se samozřejmě plno hvězd, obouvajících právě botky Oxtar. Nejen oni, ale i další jezdci zvučných jmen si přijeli zazávodit v supermotárdovém závodě, který je součástí italského šampionátu. Pravdou je, že motárdová špička jej sice ještě večer předtím pojala spíše jako exhibici a dobrej trénink, ale jakmile vzali za heft, bylo všechno jinak. Své umění na trati předvedli i Fred Bolley, bratři Chamboni, hvězda GP Andrea Dovizioso, Massimo Manzo a další a další střelci. Boty Oxtar obouvá i Troy Bayliss a Lorenzo Lanzi z WSBK, kteří ale díky smlouvě s Ducati nemohli jezdit, a tak se aspoň věnovali propagačním záležitostem v podobě podpisových sezení, kde je později doplnili i ostatní jmenovaní.

Hillclimbing – Molln 2006


20. ročník závodů do strmého vrchu
V letošním roce probíhal jubilejní 20. ročník závodů do vrchu Hillclimbing – Molln v Rakousku, kterého se už několik let jako jediný účastník v barvách České republiky účastním. Letos jsem, ale pravda nebyl jediným Čechem ve startovním poli, neboť mne doprovázel můj patnáctiletý svěřenec Mirek Drda ze Sokolnic u Brna.

V pekle horoucím


Czech Drag Serie
Na začátku července se pozornost všech místních příznivců dragsterů soustředila víc na jihovýchod od dragpupku naší republiky. Kupodivu se další závod započítávaný do MČR Dragsterů nejel v Hoškovicích, ale v maďarském Kunmadarasu. V bývalém areálu Sovětských vojsk je totiž přistávací dráha nebývalých rozměrů pokřtěná už pěknou řádkou dragsterových závodů.
Pro našince to není zrovna za rohem, z Prahy nějakých 750 km, ale přesto se daleko za Budapešť vydává každoročně početná skupinka českých jezdců. C.E.C. podruhé aneb z extrému do extrému
vytrvalostní závod určený především pro amatérské jezdce
Kdo byl v polovině července v Brně na Mistrovství republiky silničních motocyklů, zažil léto ve své ryzí podobě. Teplota vzduchu přes 35 stupňů, asfalt ještě asi o deset navíc. Přesto nebo možná právě proto bylo na co koukat a protože šlo o sbírání bodů do celkového hodnocení byla to místy pěkná smažba. Přišla i slušná řádka diváků, většina z nich však byli natěšení účastníci nového motocyklového seriálu Czech Endurance Cup, který se jel hned následující pondělí.
Plně obsazené startovní pole čítající 64 týmů se ráno vydalo na volné tréninky a oproti prvnímu závodu na vodě bylo hned jasné, že tentokrát to budou opravdové závody.

Retro


Umberto Masetti
Další z pánů jezdců
Bohužel opět jeden z italských velikánů nedávno opustil definitivně svět motocyklových závodů a odebral se na věčnost, aby se na naše snažení díval už jenom shora.
Umberto Masetti se narodil 4. května 1926 v Borgo Delle Rose nedaleko Parmy. Patří tedy ke generaci jezdců, která svojí závodní kariéru zahajovala až po skončení druhé světové války. Do světového mistrovství silničních závodů vstoupil už s impozantním počtem 66 světových rekordů, na jejichž vytvoření se podílel. NSU
Historie továrny
I když první německý sériový motocykl začali vyrábět už v roce 1893 Hildebrand a Wolfmüller, teprve díky vydařeným konstrukcím neckarsulmské továrny na výrobu jízdních kol si motocykly začaly nacházet v Německu svoje obdivovatele. Vlastní historie továrny však začala mnohem dříve a dokonce ani ne v Neckarsulmu.
První kapitola historie NSU totiž začala v Riedlingenu na Dunaji.

Tenkrát na Západě - 3. část


Začátky motocyklismu v USA
Až do roku 1913 továrna Harley-Davidson nepostavila oficiální tovární tým, ale finančně i technicky podporovala soukromé jezdce v jejich sportovní činnosti. Na základě dobrých výsledků v silničních závodech se tak Harley dostával do všeobecné známosti.
Tyto tzv. „silniční závody“ byly ovšem ve skutečnosti soutěže vytrvalosti, které často vedly nepředstavitelně obtížným terénem. Největší a nejobtížnější byl závod na 421 mil mezi San Diegem a Phoenixem ve státě Arizona, který se jel poprvé v roce 1913.

Cestománie


Dovolená za kopcem – Trentino


Tip na dovolenou
Poslední dobou přibývá lidí, kteří si nemohou dovolit delší dovolenou. Většinou to nebývá z finančních důvodů, ale spíše z nedostatku času... Buď máte zlýho šéfa, kterej vám delší než týdenní dovolenou v létě nedá, nebo patříte k tomu typu uštvaných podnikatelů, který si o sobě myslej, že jejich delší absencí dojde ke zhroucení státního hospodářství, burzy a možná i světový ekonomiky (nikdo přece nedovede prodávat buřty na koupališti tak jako oni). A právě pro ty (ale nejen pro ně) je určen tenhle tip na dovolenou. Za vodou je Amerika, aneb kolečko jihozápadním Irskem, 2. část

Cestopis


Minule jsem vás zavedl do jednoho z nejopuštěnějších a civilizací nejméně dotčených koutů „smaragdového ostrova“, poslední výspy evropského subkontinentu v šedozelených vlnách severního Atlantiku.
Po včerejší noci plné mocných zážitků si přichrápnu a z kanafasu vylezu až v půl deváté. Počasí opět k nám přivrací svojí hezčí tvář, jasno, přiměřeně teplo, jen stálý čerstvý vítr to trochec kazí, ale to neva. Resumé, zůstáváme ještě další den, na programu jsou končiny jižně od Bantry (Beantrai). Redakce
Aktuality
Shop
Komiks
Soutěž
A co je připraveno pro vítěze? Stráví víkend v zákulisí barevného světa MotoGP při Grand Prix Valencie v termínu 27. - 29. října (letenka, ubytování, VIP Pass).

Titulka časopisu Motoráj 8/2006


V prodeji od 15.8.2006


Cena:


  • 60,50 Kč (100,- Sk)
  • Předplatné:


  • půlroční: 330,- Kč
  • roční: 615,- Kč
  • možno objednat na emailu: asistent@motoraj.cz
  • Více informací: www.motoraj.cz

    Informace o redaktorovi

    Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

    Jak se Vám líbil tento článek?
    Hodnocení (0x):



    TOPlist