yamaha_demo_tour




Motoráj 7/2009

Léto znamená pro většinu z nás dobu prázdnin a dovolených. Teda spíš bychom měli napsat pro většinu z vás, protože my můžeme na dovolenou směle zapomenout – léto je pro nás naopak dobou hektickou, kdy lítáme z jedný akce na druhou, testujeme motorky žhavý i ty poněkud vlažnější, vyzvídáme a sháníme informace o všem, co se kde ve světě motorek šustne… no prostě se nenudíme a pokud se nám povede urvat aspoň jeden volný den o víkendu měsíčně, můžeme si gratulovat. Ale o tom tahle práce je a protože nejsme vyměklí peciválové, děláme jí rádi. No a aby toho nebylo náhodou málo, krom 112 stran časopisu, na kterých najdete jak testy, techniku, reportáže, cestopis atd., jsme pro vás opět – stejně jako vloni – připravili speciální, detailní přílohu o MotoGP a WSBK. Takže, fanoušci rychlých strojů, máte se na co těšit! A nejen oni, myslíme i na ty, kteří raději než na okruh zmizí se svým strojem v lese a tou jedinou správnou motorkou je pro ně enduro – jasně, Strike Sport Motoráj Maraton i Motoráj Rallye jsou za dveřmi a máte poslední šanci se přihlásit (více na www.motoraj-rallye.cz). Takže doufáme, že budete spokojeni a ať se vám dobře čteme!

Motocykly

12 Sklenice plná Bailey’s
Ducati 1098 R LE Bayliss Replica
Bayliss patří k Ducati jako flaška vodky k ruskýmu mužikovi, takže není divu, že Ducati vyrobila k oslavě jeho třetího superbikového titulu (a odchodu na závodnickej vejminek) limitovanou edici jeho vítězného stroje. Pravda, není to první baylissovská replika. Už v roce 2002, při příležitosti prvního Baylissova titulu ve WSBK Ducati vyrobila 400 kusů 998S, které byly Trojlístickem dokonce osobně podepsány na nádrži. Je to ale bezkonkurenčně nejdražší oslava odchodu do důchodu, jakou se kdy kdo pokusil vyrobit a prodat. Cena 1098R totiž v této limitované edici narostla o dalších sto tisíc a lehce přesáhla magickou milionovou hranici.

18 Rychlý šestky
Ducati 848 vs. Honda CBR600RR vs. Kawasaki ZX-6R Ninja vs. Yamaha YZF-R6
Šestistovky to v dnešní době honu za co nejvyšším počtem kubických centimetrů nemají lehký. Sami jste už určitě mockrát slyšeli někoho blábolit o tom, že šestka vás brzy omrzí a přestane bavit, že pořádně nejede, že to chce litra.
Vždycky, když podobný řeči slyším, říkám si, že jejich autor musí být setsakra dobrej závodník, když je mu některý z dnešních supersportů málo… Anebo jen tlučhuba, kterej se na šestikile nikdy pořádně nesvezl. No a protože s Rossim ani Pedrosou zas tak často nemluvím, spíš půjde o ten druhej případ.

30 Nic pro kašpary
Moto Guzzi Sport 1200 4V vs. Yamaha XJR 1300
Málokterá jiná kategorie je tak pestrá jako právě naked. U supersportů se dá leda tak donekonečna snižovat hmotnost a kouzlit s aerodynamikou, u endur zvyšovat odolnost, u cesťáků pohodlí, ale naked v sobě schovává jak prudce moderní chuligány svádějící k dlouhý jízdě po zadním, tak retro kousky, na kterých se vrátíte časem o pár desítek let zpátky. Ostatně, dnešní dvě testovačky jsou dobrým příkladem, protože obě patří do týhle kategorie, ale to je asi tak jediný, co je spojuje.

36 Kdo si hraje, nezlobí
Yamaha YBR250
„Kolikátka to je?“ ptá se mě kysele chlapík na benzince a ukazuje na červený strojek, do kterýho právě leju benzin. „Dvaapůla,“ odpovídám pokrytecky skromně a v duchu se šklebím – právě jsem totiž dotyčnýho, sedlajícího litra, spráskal při průjezdu Prahou. Nojo, někdy holt výkon není všechno…


38 Zacíleno na zážitky
TGB Target 525/425 4x4 Limited
Tchajwanská značka TGB se u nás pomalu, ale jistě zabydluje, a když zapátráte po tom, kde všude její stroje slaví úspěch, uznale se divíte. Zatímco v Česku jezdí mašiny TGB teprve třetím rokem, ve světě jejich zastoupení vesele kvete na velkém množství trhů, a to například i ve Spojených státech.


40 Malý sportovec
Motowell Magnet Sport – Citysurfers
„A dejte mu pořádně do těla, my naše skútry nijak nešetříme,“ říká mi při předávání skútříka Jan Bosák, jehož firma je oficiálním dovozcem značky Motowell pro naši republiku. Hmm, tak to rád slyším… A Magnet Sport naplno pozná, co znamená termín „Motoráj testuje“.


42 Chrastící zabiják supersportů
CAGIVA ELEFANT 900 AC – ojetina
Kdysi dávno byla doba, kdy endura byla endury, nesvazovaly je žádné normy a jejich prototypy se třískalo na Dakaru, Incas rallye a všech jinejch závodech napříč zeměkoulí. Elefant 900 přišel jako replika vítězného dakarského speciálu Edi Orioliho a uzavřel tak řadu začínající rokem 1985 a objemem 650 ccm.

44 Rychlé vačky do terénu
Honda CRF 256R Hot Cams
Ladit ve větším stylu krosku nebo enduro, navíc pro svoji vlastní zábavu není zrovna častý úkaz. Navíc proč předělávat motorku, která patří mezi nejlepší čtvrtlitrové krosky planety a závodit se s ní dá hned po vyndání z krabice. Jay Clark je ale jiného názoru, a když je něco vynikající, byla by škoda neudělat to ještě lepší.
Ve své dílně Jay Clark Enterprises se nadšený montér rozhodl předělat vstřícnou motorku na traťové žihadlo a největší pozornost upnul k pérování a motoru.

Techmánie

8 Riders2Bikers
Udělejte si radost do velikosti vaší peněženky
Skoro by se mohlo zdát, že pokud jste v zimě nechrápali a pořádně si mašinu a všechno okolo připravili, můžete přes sezonu jen jezdit a utrácet prachy za benzin. Jenže ono to tak bohužel není. Sem tam je potřeba vyměnit například brzdový desky a jinej spotřební materiál, z rukavic, který se v březnu dušovaly, že vydrží ještě další sezonu, vám lezou prsty, do bot nějak začíná zatékat a vůbec všechno tak nějak plíživě a nenápadně odchází do věčných lovišť – bez ohledu na to, jaký je právě roční období. A proto ani my nepolevujeme s nabídkou toho, co by se vám mohlo šiknout.

10 Čertí helma
Redakce testuje – přílba Momo Devil
Tak tohle musím zkusit… napadlo mě, když jsem italskou přilbu Momo Devil viděl poprvé. A to jsem ještě v tý době nevěděl, že v jedný přilbě vlastně budu mít dvě – jak integrálu, tak JETku.
Tedy abych byl přesnější, ten termín integrála berte trochu s rezervou. Momo Devil samozřejmě má homologaci, ale jako s přilbou na lítání po okruhu bych s ní raději moc nepočítal, na tohle jsou přeci jen jiný kousky – spodní část téhle helmice působí trochu křehce, navíc se dá odejmout.

46 40 let superbiků
V roce 1969 začal život jedné z nejvýznamnějších motocyklových dynastií
Letos slavíme velmi speciální narozeniny. V roce 1969 představená Honda CB750 byla první motorkou, které se začalo přezdívat Superbike, a začal život jedné z nejvýznamnějších motocyklových dynastií.
Superbiky nekompromisně zahájily technickou revoluci a byly posledním hřebíčkem do rakve do té doby vládnoucích anglických značek. Svět byl plný důstojných dvou- nebo tříválců, lidi je obdivovali, ale najednou přišla úplně jiná Honda s technikou, na kterou nikdo neměl. Řadový čtyřválec s rozvodem OHC dával o patnáct procent větší procent než jakákoli konkurence světa, přicházela s elektrickým startérem a kotoučovými brzdami.

60 Vládci silnic
Koncepce motorů – Čtyřválce
Čtyřválcové řaďáky jsou na silnicích rozšířeny jednoznačně nejvíc a člověk si až říká, proč není obvyklejší nějaký menší motor. Je to tím, že jsou všichni motorkáři posedlí touhou po výkonu, nebo má čtveřice pístů jiné opodstatnění?
Masovému rozšíření čtyřválců se dnes nikdo nediví, vedle motorek jde o nejpopulárnější uspořádání i u aut, ale nebylo tomu tak vždy. Cesta k vhodné pohonné jednotce trvala celá desetiletí plná vývoje, zkoumání, zkoušení a zejména sledování, jak to chodí v praxi, co na to lidi a čas.

64 Mozky vládnou strojům
Řídící jednotka v dnešním superbiku je rychlejší než počítač, který řídil modul Apollo při prvním přistání na Měsíci
V dřívějších dobách motory o elektronice nevěděly a zapalování připomínalo spíš o něco složitější schéma elektrického obvodu ze základní školy. Vrcholem vlády člověka nad hmotou byl kondenzátor a to, kdy svíčka zajiskří, řídil mechanicky ovládaný přerušovač.
V porovnání se sedmdesátými lety se přítomnost nedá srovnávat, systém bleskurychle řídí černá krabička s tištěným obvodem a procesorem a elektřina vytlačila ze hry i další mechanickou věc – karburátor. Jednotka se rozhoduje na základě dat, které získá ze snímačů, a ty sledují otáčky motoru, tlak vzduchu, teplotu kapaliny, polohu otočení plynu, polohu kliky a další věci. Senzorů můžete mít teoreticky kolik chcete, záleží na naprogramování jednotky, na základě čeho všeho se bude rozhodovat.

68 Zápěstí pod kontrolou
Tahání za plyn může být jeden z největších zdrojů nebezpečí
Plyn vám může udělat dobrou i špatnou službu a rozdíl mezi dobrem a zlem není nijak velký, protože zápěstím ovládáte hodně citlivé zařízení. Když porozumíte tomu, jak a jak moc za rukojeť taháte, pochopíte víc i samotné ježdění a pomůžete si k rychlejším výjezdům nebo třeba k nižší spotřebě benzinu i pneumatik.

Sport

70 Sny se mají plnit
Michal Indi Dokoupil na IOMTT 2009!
Původně to byl vzdálený sen. Takové to přání, kdy si člověk řekne „to bych jednou chtěl dokázat“. Ještě před rokem byla TT pro Indiána taky vzdálená a vlastně i před půl rokem, když jsme se pustili do prvních příprav a Indi do trénování trati na playstationu a sledování hromady DVD s on-boardy a jinými informacemi o legendární Tourist Trophy na ostrově Man… Pořád to bylo tak nějak hodně daleko.

76 ...99, 100...a dál?
Reportáž ze závodů MotoGP
Dál se uvidí, protože i tak je to už teď dost neuvěřitelné! Valentino Rossi nás během pár let s přehledem naučil počítat do stovky a těm, jimž občas nějaké to číslo zobrazující každé jednotlivé vítězství jeho kariéry vypadlo z mysli, to připomněl v holandském Assenu ve vlastním originálním stylu. Efektním transparentem plným historických momentů.
Vzpomenete si ještě, kde to vůbec začalo?

80 AKTA iKS
WSBK Round 8, Misami
O posledních dvou červnových víkendech pokračoval seriál WSBK závody v Misanu a v Doningtonu. V Misanu se podařil husarský kousek našemu Kubovi Smržovi, když po sedmi závodech ukončil bezvýhradné kralování Bena Spiese v Superpole. Jakub už několikrát prokázal kvality špičkového světového jezdce, který dokáže v posloupnosti kvalifikací a Superpole stále zrychlovat a přitom má pořád v záloze, byť nepatrnou rezervu, kterou nasadí v rozhodujícím okamžiku. Tentokrát se to tedy Jakubovi povedlo dotáhnout až na Pole Position, a tak není divu, že k závodu nastupoval jako jeden z velkých favoritů.

84 Nepoznamenáno krizí
18. česká Tourist Trophy, Hořice
Po třech nedělích se do Hořic opět sjeli milovníci dvou kol, tentokrát ti, kteří mají rádi starší motocykly. Ani světová finanční krize příliš neovlivnila počet účastníků dalšího, již osmnáctého ročníku jízdy pravidelnosti České Tourist Trophy, sjelo se jich přes 260, to je obvyklý počet.
Že se jedná o podnik mezi jezdci oblíbený, dokazuje každoroční účast německého jezdce Jürgena Mochwitze. Nemá to k nám od Drážďan daleko, přesto pravidelně přijíždí do kempu U věže již v úterý před závodem, ale ne proto, aby se rekreoval a připravoval na závod. Až do pátku pomáhá pořadatelům s přípravou trati a jejím zabezpečením.

88 Mostecký poločas
3. závod C.E.C., Most
Tak, a jsme v poločase. Po prvním, brněnském závodě a druhém na Eurospeedway Lausitz v Německu konečně došlo i na mostecký autodrom a 7. 6. 2009 se zde konal 3. závod letošního seriálu Czech Endurance Cup. A jak je už na tomhle okruhu tradicí, rozhodně nešlo o nudnou akci.
Celá akce vlastně trvala tři dny – v pondělí volné tréninky a navečer MP Cup, v úterý dopoledne kvalifikace a od 12:00 šestihodinovka C.E.C., ve středu pak závod C.E.C.2.

92 Dvojitá dešťová story
MČR z maďarského Pannoniaringu a moravského Brna
Když jsem odjížděl po třetím závodě MČR z maďarského Pannoniaringu, jen těžko jsem si dokázal představit, že se o tři týdny později (27.–28. 6.) bude opakovat prakticky identický scénář… A jaký byl? Plný vody a hlavně nenadálých zvratů.



94 Sajfutdinov začíná vyskakovat, kdo mu srovná frizúru?
Speedway info
V Grand Prix jde Crump do trháku. Sajfutdinov začíná vyskakovat, kdo mu srovná frizúru? Adams – konec legendy. V Mariánkách na dlouhé zvítězil nesmrtelný Gerd Riss, takový rychlík tu už dlouho nebyl. A naši junioři „zabejčili“ v družstvech.

97 Junioři na třetí
EMX
Pokračování závodů mladých motokrosařů se tentokrát odehrálo na Moravě, a to v Březové nad Svitavou. Stejně jako při prvním závodě se zde sjeli jezdci i z okolních států a dávali o sobě vědět.
Šestka ve znamení juniorů
Pro každého příznivce endura znamenají čtyři písmenka ISDE pomalu modlu, International Six Days Enduro. Offroadová olympiáda se tentokrát přestěhovala na jihozápad evropského kontinentu do Portugalska. Co na jezdce bude čekat?

98 Čím to je? Čím to je!
II. závod českého mistráku v Supermotu
Tak jsem v neděli brzo ráno zabalil fotografický nádobíčko sedl do auta a vyrazil do Chebu. Zde se na trati pojmenované Ypsilonka konal druhý závod českého mistráku v Supermotu.
Tak a je to tady! Co? Čas na otázku „Čím to je?“ Všichni, co se odhodlali vyrazit za hezkou podívanou, jsou na rozpacích a pomalu mění názor a opravdoví fandové týhle vymazlený třídy upadají do zvláštního stavu deprese. Proč? Protože Supermoto je u nás kdesi na hrobníkově lopatě. Možná se tomu dá říkat krize. Fandové a diváci to řeknou jednoduše bez příkras. Asi je to v riti!!!

100 19. Drag Day
Početnější startovní pole a o jeden den víc rámusu
Ani se nestačili obyvatelé Hoškovic u Mnichova Hradiště vzpamatovat z prvních závodů a už tu byly další a tentokrát mezinárodní. To znamenalo mnohem početnější startovní pole a o jeden den více rámusu z letištní plochy. Kromě obvyklých tříd českého mistráku přibyla třída Super Twin Top Gas a Hellfire Jet Bike, který svou ohnivou show doplnil už tak dost atraktivní závody nadupaných monster na čtvrt míle.

Retro

102 Crocker
Historie továrny
Výroba motocyklů značky Crocker, ačkoliv trvala poměrně krátce, tvoří neoddělitelnou část dějin amerického motocyklismu. Majitel firmy, jehož jméno motocykly nesly, se zasloužil o zavedení mnoha moderních technologií výroby. Jeho motocykly byly vzhledově hezké, Crocker měl dokonalý cit pro formu a vyvážení, pro barvu a jednoduchost.
Život Alberta Crockera se na první pohled nezdá být nijak výjimečný. Žil a zemřel jako mnoho Američanů, s nějakým tím významným okamžikem a mnoha léty tvrdé práce. Proč je jméno Al Cockera dobře známé mezi motocyklovými fanoušky a zejména mezi znalci a sběrateli?

106 Ondřej Lelek (1961 – 2008)
Další z pánů jezdců
Už je to rok. Ano, utíká to hrozně rychle, a tak při pohledu na kalendář se smutkem vzpomínám na ten divný loňský den, kdy mi po obědě zazvonil telefon a náš společný kamarád Pavel Foltýn se mě skoro neslyšně zeptal, jestli vím, co se stalo… Nevím, povídám, a co máš s hlasem ? Když jsem slyšel pokračování, došla mi slova. „Ondra se dnes zabil na motorce…‘‘

110 Le Mans, část II.
Historie okruhu
Slavný automobilový okruh pro vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans přivítal po dlouhé době opět závody motocyklů. Bylo to skoro po dvaašedesáti letech od června 1929, kdy se tady jela 10. Velká cena UMF.
Motocyklový závod nazvaný Kritérium ACO (Automobile Club de l’Ouest) na okruhu dlouhém 13 482 metrů se jel poprvé 9. dubna 1961 jako oživení pro kvalifikaci do automobilového závodu 24 hodin Le Mans.

Cestománie

52 Aral Tour Kazakhstan 2008
Na motorce z Opavy do Asie - cestopis
Po sježdění Evropy od západu k východu a od severu na jih už moc míst pro pořádný výlet nezbývá. Je mi jasné, že při plánování další cesty se nevyhnu Africe nebo Asii. Nakonec vyhrává to druhé, tak lovím v paměti zajímavosti z dříve přečtených cestopisů a vzpomínám si na parádní výpravu k Bajkalu. Když se pořádně podívám do mapy, spočítám trasu tam i zpět přes 17 000 km. No nic, budu muset vystačit s jinou velkou vodou. O poznání blíž vidím Aralské moře v Kazachstánu, plán nadhodím v partě a docela rychle se přidává dalších pět motorkářů.

Redakce

6 Aktuality
7 Soutěž o lístky na Moto GP Brno
Rozhodli jsme se ve spolupráci se společností Hibernia s. r. o., předním distributorem špičkových hodinek světových značek (mimo jiné firmy Tissot, která je oficiální časomírou a partnerem právě MotoGP), dát vám šanci získat dvě VIP vstupenky s možností vstupu do padocku.
109 Shop

SPECIAL

Moto GP

4 A rázem je jich zase jenom 18!
Startovní listina královské třídy MotoGP
A kolik, že jich mělo vůbec být? No přece devatenáct! Tedy absolutně původně jich mělo být více, ale jaksi stále nic. A na krizi to nesvádějme. Prostě těch osmnáct prý bohatě stačí! Vždyť to vlastně není vůbec žádný problém. Jeden sem, jeden tam.

8 Startovní listina MotoGP 250 ccm

9 Startovní listina MotoGP 125 ccm


10 Věděli jste že… aneb něco zajímavého z MotoGP

Zajímavé a aktuální „přebytky“ za účelem rozšíření vědomostí a pobavení

14 Červený nebo modrý roh
V letošní bitvě se obhájce pásu světového šampiona Valentino Rossi utká hned se dvěma soupeři

16 Bati Gas
Jestliže loňský úvod sezony nevyšel Alvaru Bautistovi tak, jak by si přál, tak pro letošek se karty otočily

18 Captain Spock
Španělský mladík s mírně odstátýma ušima, co jezdí za Asparovu skvadru stopětadvacítky, jménem Julian Simon, nám v mnohém připomíná postavičku ze seriálu Raumschiff Enterprise

20 Horečka s názvem Moto2
Všichni se na to těší, ale zeptal se někdo, na co se vůbec těší? Připadá nám to spíše jako horečka vyvolaná prášky, bez léčivého účinku.




22 Úplně normální Playboy
V monacké kanceláři Lucia Cecchinella zazvonil telefon a na druhé straně někdo s japonským akcentem vyslovil anglickou větu: „HRC oficiálně akceptuje vaši žádost o motocykl RC211V, Cecchinello – san!“



WSBK

2 Pohledem zevnitř
Startovní listina SBK
Přemýšlel jsem přemýšlel, ha, ha,ha, jak bych vám ji odprezentoval v nezměněném, přitom však v jiném duchu. A přišel jsem na to, že kromě našich klasických pikantností, jež nejsou vytažené z omáček různých hospitality stanů, ale zakládají se na věrohodných informačních kanálech, by ledaskoho zajímalo, co si o svých soupeřích myslí Jakub Smrž. Není přece nad to v rámci maximální objektivity dát slovo tomu nejpovolanějšímu a nechat ho okomentovat nejen jednoho soupeře po druhém, ale třeba se i něco dozvědět. Věříme, že takový skutečnostmi závodních střetů ovlivněný pohled zevnitř s přídavkem nutného zákulisního koření dozajista oceníte.
6 Aktuality WSBK
Světové Superbiky si již v ničem nezadají se svým mediálním konkurentem – MotoGP

10 10 tajných zbraní
… nebo 10 střípků k úspěchu – Noriyuki Haga
Skončí jeho sportovní kariéra úspěchem, nebo se o něm už navždy bude psát jen jako o tom druhém či dalším v pořadí?

14 Cyklon z Coventry
Svým vpádem rozvířil Cal Crutchlow zaběhnutý řád světových Supersportů tak, až se z toho všem zatočila hlava

16 Woman behind the Man… ale po česku!
Je překvapující zjistit, že za úspěchem toho, komu tribuny tleskají, stojí i někdo jiný – obyčejná ženská…


20 V zóně
Jednou z nejdůležitějších věcí na motocyklovém sportu je jezdcova psychika

22 Pichlavé bodliny

Přece jenom není nad to, když zná Ježek své vyšlapané cestičky! Nejen o tom je rozhovor s Ondrou…

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist