globalmoto_duben_nolan




Motoráj 7/2006

Představení červencového čísla časopisu Motoráj.

Motocykly


Aprilia 1000 R Tuono vs KTM 990 Superduke
Je klid před bouří, bitva je na spadnutí a karty jsou rozdány. Znenadání se ozve salva z dvojitého velkoobjemového kanónu a projektil letí přes vrcholky Alp a díky přesnému náměru dopadá na městečko Noale a páchá tím obrovské škody italskému výrobci. Zarputilý Ital se však nehodlá vzdát a mohutným returnem taktéž z twin kanónu posílá pozdrav zpět přes hory do Mattighofenu a srovnává stav na 1:1. Tak nějak by to mohlo být, ale kdo to ve skutečnosti vyhraje, to vám povím až za chvíli.
Se Slávou jsme postavili tyhle motorky proti sobě a pojezdili je nejen pro to, abys věděl, která je lepší, ale hlavně proto, aby sis udělal obrázek o tom, jak to ve skutečnosti je s tou novou kategorií „Café racer“.

Citysurfers


Yamaha X-Max 250/125
Dva braši – jeden trochu silnější a rychlejší, druhý o něco slabší, zato šetřílek. Oba umějí máknout i pobavit a o to, kdo z nich vypadá líp, se hádat nemusí – jsou to totiž jednovaječná dvojčata. Ten silnější z nich se stal dokonce skútrem roku 2006, takže se zdá, že Yamaha nasazuje laťku hodně vysoko – však uvidíme...

Svět feromonů


Test Yamaha MT-03
Všechny motorky jsou v něčem zvláštní a kouzlo jejich pomyslných feromonů láká skupinu zamilovaných více než hrátky pro dospělé. Yamaha MT-03 rovnající se mladé a hravé osmnáctce (dámy prominou) je těchto feromonů tou pravou studnicí, mozek nereaguje na okolní svět a oči jsou schopny vnímat jen neklidný a provokující kus…
Asi takhle nějak by se dala charakterizovat MT-03. Opravdu živá motorka, která je díky podvozku jako stvořená i pro podmínky našich silnic deklasovaných do kategorie tzv. „druhé třídy“ – čti: ty, co se neopravují vůbec nebo jen minimálně.

Ojetina


Honda VTR 1000 Fire Storm
Znáte to, chcete velkou motorku a jste ujetí na dvouválce. Máte zkušenosti maximálně s šestistovkami a bojíte se nadupaného litra. Tak hledáte něco relativně vyměklého a hodného pro začátek.
Finanční stránka je také neuspokojivá, a tak vám nezbývá, než vzít zavděk ojetinou. Koneckonců, proč ne...? Jen velmi malá část motorkářské komunity si koupí jako svou první litrovou motorku úplnou funglovku. Stále nevíte co? Přesně pro vás je tu Fire Storm.

Voltrův stroj


Suzuki GSX-R 1150 NOS
Původně šlo o jedenáctku z roku 88 a její život probíhal celkem klidně. Až jednoho dne přišel konec sériovému lehkoživení, následoval přerod v dragstera a zisk titulu v mistrovství republiky dragsterů. A to hned dvakrát, jednou v sériových kapotách a podruhé v obleku od mistra Kopala.
K jedenáctikilu se jeho pilot Richard Voltr dostal tak, že v roce 2002 dojel třetí v kategorii Modi Four a ať se snažil jak chtěl, na lepší umístění jeho GSX-R 750 RW prostě chyběly koně. Kromě toho se chtěl Richard s drakem podívat i za naše státní hranice, a tak začalo shánění vhodného základu.

Techmánie


E-frkačky za kačky


Nákupy do 10 000,- Kč
Tak tohle počasí, co teď panuje u nás, to já můžu. Pěkně teploučko, pravda, někdy sice až moc, ale co je to proti tomu, že pneumatiky hezky drží jak zbytky asfaltu na podsedlovce, a tak se dají zatáčky projíždět hodně svižně. To je pak jiné poježděníčko.
Když si vzpomenu, jaké chmurné myšlenky mi kroužily hlavou na konci jaro-zimy, že letošní sezóna nebude nic moc, že v letních měsících bude pořád chcát, tak je současné počasí více než milé překvápko. Fakta jsou ale fakta: hadry jsou olepené od muší havěti, tváře ofoukané horkým větrem, kůže chytá barvu dobře opáleného indiána a frkačky jsou opět tady.

Vyvažování pneu


Poradna
Takový závažíčko je svou gramáží v ruce celkem nepodstatné a zanedbatelné, ale pro jízdu na biku obrovským kusem pohodlí, který dokáže dát. Rozvážený anebo nevyvážený kola jsou pořádným trnem v patě a každá jízda se změní nejen v dobrodružství drásající tvoje nervy, ale jsou taky díky vibracím ničitelem ložisek v kolech a pomocníkem v pomalé a jisté destrukci simerinků ve vidlích.

Redakce testuje


Tankvaky a brašny Lojzo
Dlouholetá stálice na českém trhu, i když ne tak rozšířená, jak by si zasloužila – firma jménem Lojzo. Vyrábí tankvaky, brašny a jiné praktické záležitosti pro použití na dlouhých i kratších cestách na našich strojích, a to za ceny více než přijatelné. Mám dojem, že už když jsem si pořídil vysněnou (tenkrát) Yamahu FJ1100 – to bylo někdy kolem roku 1993 – už tehdy snad na její nádrži trůnil tankvak značky Lojzo. V redakci pár výrobků této značky už nějakou chvíli testujeme, a tak nastal čas podělit se s vámi o naše poznatky. Tady jsou...

Živý terč


Přehled „sniperů“ na našich silnicích
Nevím, jestli je to pouze můj dojem, ale letošní sezóna je nějaká plodná na havárie a smrťáky motorkářů. Je to částečně způsobeno tím, že nás jezdí čím dál tím víc a také chování všech účastníků provozu je mnohem radikálnější a nervóznější, než kdykoliv předtím. Jasný, musíme se dělit o silnice s ostatními. Bohužel. Nebudu vás zde přemlouvat, abyste přestali jezdit, ani vám nebudu promlouvat do duše, jen jsem pro vás sestavil přehled „sniperů“, kteří po vás půjdou a mohou vás sestřelit. Tak bacha na ně!

Ze života pneu


Jak se peče v Thajsku
Thajsko je království a peče se tu opravdu dobře... Indický oceán je teplý, slunce tady i přes případné mraky v období dešťů propouští až 80% UV záření, díky němuž mají místní obyvatelé velmi tmavou pleť. Absolutně nejtmavším produktem této země jsou však pneumatiky. Byli jsme se proto podívat, jak se peče VeeRubber.

Sport


Česká Tourist Trophy
Po čtrnácti dnech si v Hořicích dali opět sraz fanoušci motocyklů, tentokrát těch starších neboli dříve narozených. A nesešlo se jich tam málo, myslím těch motocyklů, i když z původně přihlášených více než tří set se jich k technické přejímce dostavilo „jenom“ 272 a jeden hezčí než druhý. Někteří jezdci se asi obávali špatného hořického počasí, ale tentokrát bylo vedro, o kterém se říká, že i ptáci chcípají horkem.
Tentokrát ale nešlo o klasický rychlostní závod, ale o jízdu pravidelnosti historických motocyklů. Co to ale je? Za humny není drak, ale… WSBK (Superbike)
WSBK už míří na své pouti ke štaci s názvem Brno, a to přimělo jedince, kteří vyfasovali po zákulisních tahanicích divoké superbikové žolíky opravňující je ke startu, ku zvýšené aktivitě.
Něco ve stylu blížících se kopcovitých etap třeba právě jako při Tour de France. Tohle to přirovnání jsme si nevybrali jen tak, neboť pro mnohé to bude opravdový vrchol závodní sezóny. Takový normální šampión - Matt Lagrive
Mít ve svých vlastních řadách mistra světa, o tom se sní snad každému majiteli týmu. To je totiž prestiž sama o sobě, doprovázená nutnou porci popularity a ta je v motocyklovém sportu velmi důležitá.
Je však velký rozdíl, když ten světový šampión pod vaším vedením v týmu vyroste a když k vám již jako světový šampión přijde. Jenže to bychom v našich zemích chtěli zatím trochu moc. V silniční motocyklové historii žádného mistra světa ještě nemáme, a tak nám nezbude nic jiného, než vzít „zavděk“ aspoň tím, co k nám přijde životem. Superstocky a Smržové
Když v roce 2001 k seriálu World Superbike přibyly Superstocky netrvalo dlouho a do této třídy zamířila i česká jezdecká krev.
Matěj Smrž již v té době měl problémy svým vzrůstem se poskládat za kapotu osminky, a tak v roce 2003 s republikovým titulem z roku 2001 zamířil společně s Tomášem Mikšovským, jako člen STK ACČR teamu do neznámých vod čtyřtaktního světa. Paradoxem však bylo, že jediný bod z tohoto šampionátu přivezl do rodiny Smržů brácha Jakub, který v posledním dějství roku, a tak nějak bez angažmá, zaskočil za zraněného Matěje a v říjnu na Magny Cours dojel na patnáctém místě.

Rodinné záležitosti


Reportáž ze seriálu závodů MotoGP
Tři po sobě jdoucí závodní víkendy znamenají víc jak tři týdny na cestách. V takovém kalupu má každá drobná chyba hrubé následky. Na stesk po domově nebo po rodině není čas. Kruté? Takový je už profesionální závodní svět.
Nebylo tedy vůbec divu, že se parkovištěm závodních strojů po skončení posledního závodu v britském Donington Parku ozvalo skoro jednohlasně sborové „Domů“! Jo, ale jak pro koho a na jak dlouho. Žádné dlouhé volno a ani žádná závodní dovolená. Přestože je tahle ta kombinace slov směrem k motocyklovému sportu velmi vhodná, závodní dovolenou mají jen někde ve fabrice.

Soptíkova uhašená žízeň


Rozhovor s Androu Doviziosem
Italská mediální nevděčnost k domácím idolům je doslova příslovečná. Před rokem o osobě čerstvého šampióna psali v kdejakém plátku se vznešeným obdivem. A dnes o něm pomalu tvrdí, že zkrátka a dobře prostě neumí vyhrát!
Je to hnus! A italským novinářům to musí být jasné, že přeci žádný sportovec o své osobě rád neslýchá taková tvrzení. A musí jim být také jasné, že mediální tlak, který vytvářejí, může mít za následek jak sportovcův pád, tak na druhé straně i jeho vzestup, a právě proto by měli občas používat svá slova mnohem citlivěji.

Po „šesté“ v italském letovisku


Reportáž ze seriálu závodů WSBK
Kolotoč mistrovství světa superbiků se natočil do italského Misana, na dráhu z přelomu šedesátých a sedmdesátých let minulého století, kde se jezdí Velká ceny San Marina. Závody přinesly nejen klasické dramatické boje, ale i poměrně nečekané výsledky. No a v neposlední řadě i úspěch českým týmům a jezdcům.

Pod taktovkou Maďarů


Czech Drag Serie
Venku vedro k padnutí, v telce Mistrovství světa ve fotbale, tak má to cenu psát o nějakých motorkách, který dělal akorát rámus a hrozně smrděj?!? Samozřejmě, že ano, protože na hoškovickém letišti se po měsíční pauze opět sešly dragstery – tentokrát v mezinárodním složení.
Filozofickou debatu o tom, proč se jezdí jenom v Boskovicích, si necháme na zimní měsíce a pozornost budeme radši věnovat v pořadí již 10. závodu Drag Day pořádanému Knebl Drag Promotion a motoklubem Baron z Mladé Boleslavi. Stejně jako předcházející roky šlo o skvělé závody s početným startovním polem, nadupanou technikou a průběhem plným zvratů a super výkonů. Navíc k těmto superlativům si v Hoškovicích svou evropskou premiéru odbyla třída Harley-Davidson V-Rod Destroyer ke všeobecné spokojenosti.

Speedway info


Noc velkých hvězd na Markétě se blíží
Svět špičkových motocyklových závodníků se podobá kočovnému cirkusu stěhujícímu od štace ke štaci a na škvárových oválech tomu není jinak. Letošní seriál deseti závodů Grand Prix o světovou korunu už ze Slovinska zamířil do Polska, pak následovalo Švédsko, Velká Británie a Dánsko. A už se blíží velký svátek speedway v Praze. V sobotu 26. srpna se totiž bude podesáté v řadě konat naše velká cena!
Kde jsme boje nejlepších opustili? Aha, po třetím díle, který byl ve švédské Eskilstuně. Takže honem na jeden z nejkrásnějších stadionů světa do velšského Cardiffu. Seriál se tak poprvé letos konal na jednorázové dráze, která vždy vyroste v tomto hlavně ragbyovém svatostánku jen na souboj nejlepších.

Retro


Kenny Roberts senior


Další z pánů jezdců
Když Kenny Roberts přišel poprvé do Evropy, startoval ve třídě 250 ccm a nijak zvlášť nevynikal a také se mu příliš nevěřilo. Američané byli tehdy považováni za schopné kroužit pouze po dráze v Daytoně nebo klouzat na hliněných drahách, které se tehdy v Evropě snad ani za sport nepovažovaly. Dokonce ani jeho dva tituly „Number One“ v Evropě nezapůsobily. Osudný omyl, všechno, co se na hliněných drahách naučil zvládl i ve třídě 500 ccm na výkonnějších motocyklech.

Kawasaki


Historie továrny
Ze čtyř japonských motocyklových výrobců je Kawasaki nejmladší. Po druhé světové válce spojoval Japonsko s Německem stejný osud. Bohaté ostrovy ležely v sutinách a popelu, ale obnova přišla stejně rychle jako v Německu a brzy bylo v Japonsku na stovku motocyklových výrobců. Byli to např. Asaki, Bridgestone, Cabton, Meihatsu, Marusho, Meguro, Misima, Rikuo, Riruo, Lilac, Fuji a Gasuden a mnoho dalších.
Ale to, že je Kawasaki nejmladší platí jen pro výrobu motocyklů. Jako podnik je daleko starší. Začalo to téměř před 130 lety.

Tenkrát na Západě 2. část


Začátky motocyklismu v USA
Průkopníky motocyklových závodů v Americe jsme opustili v době, kdy začínal rozkvět závodů na dřevěných drahách a také v době, kdy se do motocyklového sportu začalo zapojovat více výrobců motocyklů. Podívejme se tedy, jak vývoj pokračoval.
V Chicagu vyráběné motocykly Excelsior nebyly nikdy považovány za vhodné pro motocyklové závody, ale to se rokem 1911 změnilo. Snad to byla pro Ignaze Schwinna šťastná náhoda (právě tuto společnost koupil), nebo odměna za jeho úsilí, technici Excelsioru na začátku roku dali do výroby stroje s dvouválcovými vidlicovými motory se zakrytým rozvodem. Motory, které se ukázaly být téměř neporazitelné. V srpnu na chicagském motordromu Riverview ustavil Excelsior rekord na jednu míli, když na dřevěné dráze docílil průměrné rychlosti 88,9 mil za hodinu (143,1 km/h).

Cestománie


Pastviny 2006


Reportáž ze srazu
Čas prchá jak mrcha. Konkrétně jako rychloprchající mrcha, ne jako vychcíplá líná mrcha, co se jen tak válí, nebo se ani nepohne. To se pozná tak, že roky kolem vás letí ve svižným tempu, že je jen tak tak stíháte počítat. Pokud jste byli na některém z prvních srazů pořádaných motorkářským klubem Rio Bikers ze Žamberka a koukli jste na letošní plakát zvoucí na sraz na Pastvinskou přehradu, možná jste i vy sami nechtěli věřit svejm optickejm čidlům, že je to letos už v pořadí desátý ročník.

Krajem praotce Čecha – shora i zdola, 2. část


Tip na výlet
Před měsícem jste se mohli tady seznámit s regionem Česka s tou nejstarší dochovanou historií, a to i z méně obvyklého pohledu – ptačí perspektivy. Dneska „aviaticko-motorkářskou“ pouť dokončíme a nahlédneme i do historie zahalené temnými mraky tajuplného neznáma.
Jednu z řek, která kraji vtiskla podobu i atmosféru, Vltavu, opouštíme poblíže Veltrus a Nelahozevsi. Před námi se na západ a severozápad rozkládá mírně zvlněná náhorní planina, ohraničená na jihu masívem křivoklátských a rakovnických lesů s ukrytým údolím Berounky a na západě ukončená až meandrovitým údolím Ohře. Kraj to byl odjakživa dosti intenzivně využívaný a vedla jím řada cest spojujících pohraničí s centrem českého státu.

Za vodou je Amerika aneb kolečko jihozápadním Irskem, 1. část


Cestopis
Irsko, pravlast Keltů a donedávna zbídačelý a bohem i lidmi zapomenutý ostrov vražený do studeného Atlantiku západně od Británie. Dnes se však ohromně rychle rozvíjí, takže chceme-li jej poznat ještě víceméně nedotčený a původní, moc času nezbejvá.
Ke čtvrté ráno mě vzbudí rachocení lijáku o stan, a co víc, dost prudký nárazový vítr. Samozřejmě s mojí větrofobií jsem hned čilej jako rybka, vybíhám ven do prudkého lijavce, kontroluju lanoví a zapichuju kolíky. Pak již jen ležím napnutej jako struna, spánek je samo v ritititi, a jen poslouchám řádění živlů venku a pochrupování partnerky odvedle. Vítr sílí, občas se opře o bok stanu tak, že tyče zapruží a stan se skoro připlácne k zemi. Do prdele, tak tohle nemusím… Přemejšlím, co budeme dělat, až nám to zdejší tornádo semele stan na hadrovou kouli… No a pak asi hodinku sedím a v těch nejhorších náporech rozepjatýma rukama jako Kristus držím zevnitř laminátové pruty. Redakce
Shop
Komiks
Soutěž
Soutěž o 3x dvě víkendové vstupenky do paddocku s týmem MMB Racing Team při MMČR a Alpe Adria Cupu v Mostě!

Přílohy uvnitř:

A2 plakát a podepsaná karta jezdce SBK Petra Čermáka

Titulka časopisu Motoráj 7/2006


V prodeji od 14.7.2006


Cena:


  • 60,50 Kč (100,- Sk)
  • Předplatné:


  • půlroční: 330,- Kč
  • roční: 615,- Kč
  • možno objednat na emailu: asistent@motoraj.cz
  • Více informací: www.motoraj.cz

    Informace o redaktorovi

    Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

    Jak se Vám líbil tento článek?
    Hodnocení (0x):



    TOPlist