Motoráj 4/2010
Zdroj: Motoráj | Zveřejněno: 16.4.2010 | Zobrazeno: 10 038x
Konečně se to pomalu rozjíždí… tedy spíš s patřičnou akcelerací. Skončilo období vzpomínání na minulý rok, začali jsme testovat a hned na začátek jsme jako první ukořistili opravdový klenot – BMW S1000RR, takže si můžete přečíst, co na něj říká náš testrider Indi, který ho pořádně prohnal po mosteckém autodromu. Ale nejen BMW nám uvízlo v drápech, vyzkoušeli jsme také s napětím očekávanou novinku od Hondy, VT 1300 CX a bájného Triumpha Speed Tripla ve verzi R. Samozřejmě nezůstalo jen u testů, najdete u nás i reportáže ze sportu (například o aktuálních závodech WSBK nebo – aby si i enduristi přišli na své – autentickou výpověď účastníka Tuareg Rallye 2010). No a také techmánii, cestopis, historii… vše na svém místě. Doufáme, že se vám tedy bude dubnové číslo časopisu Motoráj líbit – pokud ano, moc nás to potěší. A pokud ne, napište, co vám konkrétně vadí, budeme se snažit to napravit. Tak příjemné počtení!
Jih proti severu, nebo sever proti jihu?

Tradice za každou cenu
Motocykl 2010

Motocykly
Baron Prášil z MnichovaBMW S 1000 RR

Sériová individualita
Honda VT1300CXA

3 je víc než 4
Triumph Street Triple R

Radost pro čtyři

Kříženci čtyřkolek a náklaďáků označovaných jako side-by-side začínají v poslední době překvapovat svým rozmachem. Z původní čistě účelové věci se začal stávat stejný hit jako zhruba před deseti lety čtyřkolky, a že se vývoj nezastaví ani letos, ukazuje Polaris novou verzí svého Rangeru, která je jako první na světě pro čtyři osoby.
Nadopovaný komár
Aprilia SR 50 R – citysurfers

Laverda 750 S Formula - ojetina

Nutno říci, že divoká 90. léta přivedla na svět celou řadu motorek, které dodnes patří k tomu nejlepšímu, co kdy sjelo z výrobních linek. A také se objevilo pár kusů, které k nim nepatří, ale už jen tím, že vznikly, vzbuzují pozornost a přesně taková je Laverda. Staré dobré Laverdy se montovaly v Breganze, značka pak na chvíli zanikla, ale zkraje 90. let se postavila na nohy a ve fabrice Zane začali montovat dvouválce. Právě z tohoto období pochází dnešní ojetina – málo vídaná, pomluvami ověnčená a designově hodně diskutovaná.
Universální voják
Yamaha YFM 700 R – ojetina

Tento quad je jeden z nejrozšířenějších japonských čtyřkolek na českém trhu. Hodí se jak na cestování, rychlejší svezení po asfaltu, tak na hardcore motokrosovou trať, kde v rukou šikovného ridera směle konkuruje v hobby závodech ostrým sportkám třídy 450. Pokud se podíváme do startovních listin těchto oblíbených závodů, najdeme tam napsáno Yamaha YFM 700 R velmi často, byly doby, kdy dokonce nejčastěji.
Stavba od podlahy

Je hodně způsobů, jak docílit toho, aby vaše motorka byla originál a nejlíp jediná na větě. Čím víc používáte věci, které se dají koupit, tím menší máte jistotu. Právě toho se bál Kanaďan Ian Douglas, a aby mohl v klidu spát, postavil si vlastní i motor.
S vytvořením Válečného ptáka si dal Ian dva roky načas, nikam nepospíchal a se vším si důkladně pohrál.
Techmánie
14 Riders2BikersUdělejte si radost do velikosti vaší peněženky
První kilometry už má většina z vás za sebou. U kámošů nebo na pumpě jste leccos okoukli a možná i samotná ride zanesla pod helmu nějakou tu pochybnost, že by se eventuelně dalo něco vylepšit, tohle přikoupit, zkrátka na co nebyl v zimě čas nebo škvarky. No tak jukněte na naše tipy, třeba vám zrovna kápneme do noty.
Kvalita od tří korunek
Redakce testuje – rukavice Halvarssons Apex
Řadím se mezi ty, kteří sází při výběru motocyklového oblečení na možná méně známé, ale osvědčené a kvalitní záležitosti. Konkrétním příkladem je v tomto případě švédská firma Halvarssons a jejich sportovní rukavice Apex.

Umět zastavit je potřeba, takže přichází na řadu doplnění
Pětník se u nás jako platidlo už moc nepoužívá, ale přísloví o brzdění se pořád drží, a protože je celkem výstižné, dějiny ho jen tak nespolknou. Teorie o tom, jak líp zastavit, jsme tu už minule měli, ale protože umět zastavit je potřeba, přichází na řadu dnešní doplnění.
Překračování pravidel

Mluvíme samozřejmě o silničních motorkách, které mají se závodním odkazem největší souvislost, a i když by motorky na prodejnách nemusely, dodržují některá závodní omezení. Motorka by sice bez dodržování pravidel, které na ni ani neplatí, mohla být pro účely běžného provozu vyvinutá odlišně, ale v továrnách dobře vědí, že si radši koupíte stroj, který se podobá Rossiho závoďáku, než nějaké UFO, byť by bylo sebelepší.
Strach

Když se podíváte na reálné důvody, kde máte největší mezery, co by to bylo? Na jedné straně motorka, ale tady ruku na srdce, jezdíte tak na hraně, že vám její možnosti nestačí? Za další si můžete říkat, že by to chtělo víc času strávit na okruhu nebo že máte tolik bodů, že si zrychlovat na silnici už nemůžete dovolit. Všechno je pravda, ale co vás blokuje v přidávání nebo vysokorychlostních průletech nejvíc, je strach.
Sport
Ostře sledované prototypy – Moto2
Nová kategorie se v mistrovství světa neobjevuje každý den a naposledy se pravidla výrazně změnila v roce 2002, kdy se místo dvoudobých GP500 objevily velké čtyřtakty MotoGP. Fakt, že speciály obou kategorií duní na čtyři doby, by mohl mást, a proto na úvod zásadní fakt – Moto2 nevznikla zmenšením MotoGP.
Než padne noc
Dvounočním testováním MotoGP v Kataru a závěrečnými IRTA testy tříd 125 ccm a nově vzniklé Moto2 skončilo v Jerezu období slastného „nicnedělání“. Odteď už se totiž bude jen pěkně zostra závodit!
Stejně jako všichni zúčastnění doufají, ani nám nezbude než pevně věřit tomu, že tomu tak nakonec bude. Nalézt depo MotoGP i po další zimě v ještě horším stavu by nejspíše nevěstilo nic dobrého. Byť na oko situace tak kriticky nevypadá, a ten, komu se poštěstí nahlédnout za plentu zákulisí, si toho mnohdy pro samý „lesk nového“ ani nevšimne.
Osamělý jezdec

Vůbec se netají tím, že chce být letošním mistrem světa. Když se mu to podaří, bude to parádní satisfakce. Pro jeho zaměstnavatele pak jen další důvod k tomu, strážit si tenhle poklad za každou cenu. V opačném případě se však prý svět zcela určitě taky nezboří!
S takovým názorem Caseyho Stonera nelze než souhlasit. Zdraví je přeci jenom přednější než cokoliv jiného. A klenot Ducati Corse po pár měsících tvrdého zakoušení ví moc dobře, o čem je řeč. Možná není až takový extrovert jako jeho největší rivalové Valentino Rossi či Jorge Lorenzo, ale zase není až takový bubák introvert jako třeba další ze silné čtyřky – Dani Pedrosa.
WSBK Round #2, Portimao

Druhý závod letošního seriálu WSBK se odehrál v neděli 28. března za krásného letního počasí na portugalském okruhu Portimao v rekreační oblasti Algarve. Poprvé měl seriál plný program se štokovými třídami ME do 600 a FIM Cup do 1000 ccm. V nejsledovanější třídě superbiků jednoznačně zazářil Max Biaggi dvojitým vítězstvím a Ron Haslam potvrdil své vysoké ambice v cestě za titulem mistra světa. Kuba Smrž si bohužel po aperitivu se superbikovou smetánkou v kvalifikaci a Superpole dal v závodě dvakrát nalít hořkou a nezískal ani bod.

Speedway info
Krasnikov v závodě lítajících motorek v Berlíně vyválčil šestý titul v řadě. Kolem tlumičů je pořád pořádný poprask. V Británii a Polsku začíná liga. Adrenalin stoupá – nejen na dráze, ale i na střeše!
Tuareg Rallye 2010

Nejsem závodník, většinu života jsem strávil na kajaku a k motorce jsem přišel k jako báječnému nástroji na cestování. Nic není krásnějšího než noc pod širákem vedle motorky v poušti Gobi, týden cesty od civilizace a dva týdny cesty k civilizaci.
Motoráj Maraton mě nadchnul, Sqwer mě inspiroval. A jak mi pravil Milda z Touratechu před odjezdem: „Teď ukaž, co umíš. Vytahovat se na XL rallye umí každý.“

EMX
O zimní přípravě mladých talentů jsme již psali, ale jak vypadá projekt výchovy v době, kdy se již nakousla závodní sezona, a to jak v disciplíně enduro, tak v disciplíně motokros?
Stejně jako na začátku přípravného období i poslední tréninkový kemp byl zaměřený na fyzické testy. Ale nečekaly pouze testy ve Strakonicích...
Retro

Další z pánů jezdců
Přestože u nás startoval dvakrát na GP v Brně, není u nás příliš známým jezdcem. Jeho závodní činnost se dělila mezi závody v Evropě a v Americe, ale nejvíc ho proslavilo vítězství v závodě 200 mil Imola na úplně nové a neodzkoušené Ducati 750.

Historie továrny
Malá německá továrna vyráběla především v meziválečném období velmi hezké motocykly se čtyřdobými i dvoudobými motory. Aktivně se zapojovala i do sportu a byla průkopníkem vstřikování paliva.
Spa-Francorchamps
Historie okruhu

V jeden překrásný letní den se sešli v hotelu Des Bruyeres dva lidé, kteří se dobře orientovali v automobilových závodech, jedním z nich byl Jules de Thier, manažer novin La Meuse, a druhým Henri Langlois van Ophem, přední činovník RACB (Royal Automobile Club Belgium), který se zabýval motoristickým sportem. Oba přišli na myšlenku využít stávající trojúhelník silnic spojujících Malmedy, Stavelot a Francorchamps pro automobilovou závodní dráhu.
Cestománie
Gruzie & Arménie, 5. částZemě bájné Kolchidy & kolébka křesťanství – cestopis
