Motoráj 4/2006
Text: Jarda Ducháček | Zveřejněno: 15.4.2006 | Zobrazeno: 13 740x
Motocykly
Cesťáček
Test Honda NT700V Deauville

Žlutá opice

Motorka zpovzdáli budí dojem mírně maskovaného chuligána. Je maskován zrcátky, blinkry, kapsičkou na vercajk na zadním blatníku, poměrně mohutným světlometem a mnoha dalšími podobnými „zbytečnostmi“. Když si člověk toto všechno odmyslí, najednou zjistí, že se kouká na docela ostře vypadající supermotard, který doslova láká k akci.
Ojetina

Už je tomu přes čtvrt století, kdy představením svého endura firma BMW dala rázný podnět k vytvoření nové třídy, dnes vysoce úspěšného segmentu „cestovních endur“. Skoro každý si dnes při spojení BMW a GS vybaví „čtyřventily“ R1100 až R1200. Původních GS, poháněných „klasickým“ OHV boxerem, v českomoravských úvalech zrovna moc neběhá, což je zcela jistě zapříčiněno skutečností, že poslední stroje sjely z linky v roce 1997. Nicméně svoje majitele oslovují i dnes a dá se předpokládat, že tomu tak bude i nadále.
Stroje snů

Velkou novinkou předloňského roku bylo BMW K 1200R, které vzniklo z K 1200S a liší se od něj téměř jen v oholení plastů. Protože šlo o historicky nejsilnější jednostopé BMW, bylo předem jasné, že náhrada za zrušený BoxerCup se skrývala právě tady. No a protože PowerCup jezdil i náš Michal Burza, musel přijít den, kdy se v Motoráji objeví představení jeho stroje.
Techmánie
Frkačky za kačky
Internetové nákupy do 9000,- Kč
Jaro už je tady, sněhy tají, silnice usychají... pravda, štěrk stále zůstává. Ale sluníčko na obloze a teplota nad 10 stupňů si doslova říkají o první „nakopnutí“ motorky. Ovšem nezapomeňte! Před jízdou je třeba udělat revizi šatníku, botníku a motorky. Vše, co chybí, se musí dokoupit, aby před prvními letošními kilometry bylo vše v „cajku“ a nic nechybělo. A od toho jsou tady naše frkačky.
Výměna oleje

Každý motor potřebuje ke svému chodu olej. Ne nadarmo se říká „Kdo maže, ten jede“, a tím pádem si pojďme zanotovat na téma motorových olejů a s nimi spojenou výměnu v podobě chytrých fotek krok za krokem…
Redakce testuje
Helma Uvex Boss 3000
Tak, už jsme pro vás otestovali boty a oblečení, a dnes se tedy budeme věnovat ochraně toho nejcennějšího (alespoň pro většinu z nás), a sice hlavy. Že je výběr správné helmy důležitý, ví asi každý, i když každý asi ne – občas mi zůstává rozum stát, když vidím pilota sportovního stroje, který má na šišce blembák ze supermarketu. Sice chápu, že ne každý může koupit helmu za desítky tisíc (třeba zrovna já ne), ale šetřit za každou cenu na nepravém místě mi připadá scestné, výběr v helmách je dostatečný v různých cenových relacích.
Nová pravidla silničního provozu se zaměřením na motocyklisty

S účinností od 1. července 2006 se stanou pro motocyklisty a jiné účastníky silničního provozu závaznými nová pravidla silničního provozu. Ta jsou upravena v novelizovaném zákoně č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (zákon o silničním provozu). Tato novelizace (č. 411/2005 Sb.) je již osmou novelizací uvedeného zákona od jeho přijetí, nemluvě o souvisejících či prováděcích právních předpisech.
S ohledem na časté změny právní úpravy panuje mezi motoristickou veřejností určitý zmatek a nejistota o tom, jaké povinnosti mají dodržovat a co se od nich na silnicích očekává, případně co jsou povinni nově dodržovat právě od 1. července 2006.
Ze života pneu
Novinky pro rok 2006
Pravda je, že některé pneumatiky, byť vypadají stejně, můžou mít něco nového pod svým černým povrchem, případně přímo v něm. Technologie výroby pneumatik jde tak rychle dopředu, že směsi s přídavky křemíku (siliky) pro rychlé zahřívání se stávají standardem, na vzorcích se toho časem taky už moc nevymyslí, kostry plášťů se stávají dokonalejší, přesto se stále všichni výrobci snaží inovovat.
V bleděmodrém papírku

Nádherná a přitom decentní. Bleděmodrá, přesto ostře dominantní. Dokáže však být také tak nebezpečná? Možná ano, aspoň její konstruktéři v to doufají. Třeba bude stačit docela málo, jen pořádně „škrtnout“ a nová Suzuki zabalená v křehkém obalu z cigaretových papírků značky Rizla někomu pořádně vypálí rybník.
Vroom 2006

Vysoko v italských horách stojí v cíli prudké sjezdovky na bílém sněhu závodní speciál Ducati. Miliardy třpytek na něj svým přirozeným přírodním způsobem vrhají osobité světlo. Úplně jako by ten stroj odjakživa patřil ke koloritu italských Dolomit. Na druhé straně – co se závodní motorkou kdesi vysoko v horách?
Přesně na konci lyžařského areálu s názvem Tre Piste, která oslavovala nejednoho vítěze světového poháru v alpských disciplínách, je umístěna tahle mašina. Italové jsou dodnes konsternováni při vyslovení jmen Alberto Tomba či Deborah Compagnoni. Po sjezdovce se však k motocyklu pravidelně vykrouženými obloučky karvingových lyžích přibližují zcela jiná dvě jména, která jsou ve sportovním světě snad alespoň trochu známá: Loris Capirossi a Sete Gibernau.
Sport
Campionato Europeo Vallelunga

Zima se začala lámat do jara a zatímco naši vesničku střediskovou začala ohrožovat voda, vydala se skvadra českých jezdců na dalekou cestu směrem na Řím. Tam se za nádherně slunného počasí, které vůbec neodpovídalo té spoušti, co byla u nás, konal úvodní podnik letošního seriálu Evropského šampionátu.
Ambice našich jezdců byly pochopitelně nemalé. Však ve dvackách jezdí jeden z našich nejzkušenějších jezdců, jo jo, není to nikdo jiný nežli Iga Kaláb. A jak začal?
Okolo Hradce
Intermoto Czech Klaffi

Jerezská Akta L
Konečně úspěch, na který jsme dlouho čekali
Lukáš, Lorenzo, Loris a ti ostatní
Hrubým odhadem půl lidského života musel český motocyklový fanoušek čekat na den s velkým L. Na okamžik, kdy český jezdec vystoupí na jeden z těch tří obyčejných „schodů“, které však pro mnohé můžou znamenat něco neopakovatelného.
Jak to vidí mistři

Michal Ponca je dvojnásobný Mistr ČR a dlouholetý úspěšný reprezentant na Mistrovství Evropy ve třídě Pro-Stock Bike. Mimo jiné je i držitelem nejlepšího českého času, a to 8,251 sekundy. Je to korunovace za dlouhodobé sbírání zkušeností na dragsterové scéně, vždyť na startovních listinách se objevuje od roku 1982 a ve třídě speciálů od roku 1994. Michal patřil mezi průkopníky čtyřválcové techniky a začátky se Suzuki GSXR nebyly jednoduché. Nyní je situace zcela jiná a cíl do nové sezony také: „Když to vyšlo už dvakrát, tak to by bylo, aby to sakra nevyšlo i potřetí!“
Speedway Info

Králem zimy je z motocyklových disciplín bezesporu ledová plochá dráha s hřebíky na kolech, ale už řadu let se pro zpestření pořádají závody na klasických plochodrážních strojích, které mají v pneumatikách samořezné šroubky a dokážou jet na ledě smykem. Má to své výhody: není to taková krvavá drasťárna, stačí k tomu běžná plochodrážka, hokejový stadion a pár kuželů na vyznačení dráhy. Pádů je požehnaně, ale bez větších úrazu a baví se jezdci i diváci.
Retro

Kevin Schwantz
Další z pánů jezdců
Dlouho trvalo, než se američtí jezdci objevili v silničním mistrovství světa. Ale období, ve kterém se objevili, můžeme směle nazvat americkou érou. V té době se také titul mistra světa v královské třídě půllitrů často stěhoval za Atlantik. Nejdřív to byli Kenny Roberts, potom Freddie Spencer, Randy Mamola, Eddie Lawson a konečně Wayne Rainey a právě Kevin Schwantz, kteří americkou éru prakticky uzavřeli.
Brough & Brough Superior
Historie továrny
Možná by se mohl podle příběhu motocyklů Brough a Brough Superior natočit další díl kdysi vysílaného televizního seriálu Můj táta byl… Otec a syn Broughové vyráběli motocykly, ale ne v jednom podniku, každý měl svůj. To nebylo v Anglii nic tak neobvyklého, podobné to bylo třeba s motocykly Lea Francis, které vyráběl Graham Francis a s motocykly Francis Barnett, které vyráběl v jiné továrně jeho syn Gordon. Exkluzivnější z nich byl Brough Superior, o kterém si budeme povídat dnes.
Hořické zatáčky

Rozloučili jsme se s anglickou Tourist Trophy a teď si budeme povídat o jedné klasické motocyklové trati, která se jí svým charakterem hodně podobá. Zdaleka není tak dlouhá, ale v obtížnosti si s ní příliš nezadá. Ani její historie není tak dlouhá. Dalo by se říci malá, ale naše. Oblíbená však není jenom u našich diváků a našich jezdců. Každoročně sem přijíždí řada zahraničních závodníků a mnozí z nich opakovaně. Jak tedy okruh vypadá?
Cestománie
Za teplou vodou na východ

Ono není teplo jako teplo a i v zimě, pokud nejde o domácí či hotelové prostředí, si lze zajet smočit tělo do teplé vody jinam než do Tuniska. Venku už to vypadá obstojně, takže to bude ještě zajímavější. Avšak pozor, protože nám cestáři opět nechali na silnici připomínku toho, že zde ještě nedávno leželo uježděné bílé eeee... Pojedete-li tuhle trasu v tomhle období, chce to citlivou ruku a oči na stopkách.
Opustit Českou republiku můžeme několika místy, protože jak známo, všechny cesty vedou tam, kam chceme.
Za bagetkou s kamembérem

Nějakou dobu dloubalo kdesi v hlavě nutkání vyrazit někam do terénu, třeba do Pobaltí, ale nakonec zvítězila opět Francie a pohodlí kempíků, cestovního Xjčka, dobrého jídla a v neposlední řadě teplíčka a pěkného počasí. Pravda sice byla nakonec někde jinde, ale dočkej času.
Redakce
Zasněžená výstava - Motocykl 2006

Tradičně se letošní, desátý, a tedy jubilejní ročník výstavy Motocykl konal v Praze-Holešovicích v režii společnosti Incheba. Oproti minulejm ročníkům došlo k několika změnám, z nichž nejpodstatnější je asi ta, že se výstava rozrostla o všechny čtyři Křižíkovy pavilony, čili zvětšila svou plochu asi na 1400 m2. Od organizátora výstavy byl tohle rozumnej tah, rok od roku se totiž zvyšuje počet nejen vystavovatelů, ale rapidně roste i počet návštěvníků a hlavní pavilony by hádám už nebyly schopný ty kvanta lidí pojmout – a co si budem povídat, na výstavu si jdu to či ono v klidu prohlídnout, a ne abych všude stál frontu jak za totáče na banány.

Komix
Soutěž
Titulka časopisu Motoráj 4/2006
V prodeji od 13.4.2006
Cena:
Předplatné:
Katalog Motoráj 2006:
V prodeji od 9.3.2006
Cena:
Informace o redaktorovi
Jak se Vám líbil tento článek?