Motoráj 11/2008
Text: Motoráj | Zveřejněno: 14.11.2008 | Zobrazeno: 7 268x
Milánské vibrace

Slunná Itálie se v době konání jedné z největších světových výstav motorek postavila počasím k návštěvníkům zády a přichystala dokonalé podmínky pro milovníky surfování na vodou zalitých silnicích, na které se téměř bez ustání z oblak přidávala další nekonečná masa obrovských kapek. Déšť ale tentokrát nezpůsobil tolik vrásek na čele, protože srdce motorkářů se zahřála prostřednictvím zraku v rozlehlých pavilonech plných všeho, nač jen se dá pomyslet, a pěkně v teple každý zapomněl, jak to venku vypadá.
Motocykly
18 Oranžové slavnosti
Znáte ten pocit, kdy se ráno probudíte, promnete si oči a najednou si uvědomíte, že se vlastně ze svého snu ani probudit nechcete? V něm pod sebou cítíte oranžovou factory KTM, hlinitý povrch italské tratě a vnímáte citlivé tovární WhitePowery, jak se přizpůsobují roletám a skokům. Držíte plyn před odskokem do padáku v druhé polovině trati, Akrapovič zakoktá v omezovači a najednou vás předjíždí o kolo jezdec s povědomým jízdním stylem a zlatou 72 na zádech.
Já se ovšem neprobouzím, pouze sundávám krosové brýle a prachem nakrmené oči neslzí na počest přerušeného spánku, ale kvůli jemnému písku v nich. Znovu mi to dochází. Slávovi poněkolikáté ten den s nepopsatelným nadšením rázně předávám neskutečně důležitou informaci „ Ty kráávo, to byl Everts, viděls to??“
22 Evil DEVIL; Sportovec nejen duchem

Nejsportovnější Harley je tu – nástupce legendy, XR 1200. Někdo může mít pocit, že tenhle Haryk nebude určen k ničení sliderů, my se však přesvědčili o opaku. Jezdili jsme po silnicích i ve městě. Dostal do těla na ploché dráze a zjistili jsme, že motardí zákruty mu sedí taky... Zbývá už jen motokros nebo přeskočit někde pár autobusů. Jo, jako slavnej Evel Knievel...
26 Žraločí DN (a)
Honda DN-01

Pokaždý, když některá ze značek vyleze na světlo boží s něčím revolučním, dočká se sžíravý kritiky od stáda „odborníků“, pro který je všechno nový špatný. Zejména na internetu si pak můžeme přečíst rádoby erudovaný poznatky o designu, technických finesách a jízdních vlastnostech dotyčnýho stroje, přestože autoři těchto výkřiků ho znají leda z rozmazaný fotky.
30 PitBike family
Champs Holiday 125, Midle 140, Race 150

Konkurenční nabídka kamenných obchodů a zejména internetu je obrovská. Díky tomu, že čínské výrobky nabízí kdejaký prodavač housek, který má po prodeji problém uplatnit záruku, natož pak zajistit dostupnost náhradních dílů a o kvalitní předprodejní přípravě nemluvě, spousta potenciálních kupujících se na PitBiky jako celek dívá skrz prsty. Není se jim co divit, protože ultra nízká cena je vykoupena bídným zpracováním a více než nevalnou kvalitou.
34 Oranžové srdce
Polaris Outlaw 525 IRS

Název čtyřkolky není vůbec od věci, protože nejde o klasický quad, který by chtěl konkurovat obvyklým čtyřistapadesátkám. Mezi ně nemůže jednak díky většímu motoru, ale hlavně kvůli konstrukci zadního zavěšení.
36 Rossiho raketka – Yamaha Aerox Race Replica
Citysurfers

38 La Signorina Desmodromica – Ducati 748i
Ojetina

40 Zlaté tele
Harley-Davidson Golden Calf

Dílna Church of Choppers v malém městě Des Moines ve státě Iowa není ve světě customů až tak vyhlášenou značkou a Jeff nepatří mezi mechaniky, pro které by byla cílem úprav medaile z nějaké stavitelské soutěže. Svého Shovelheada pojal striktně po svém a výsledkem je motorka, která se neokouká, ani kdybyste si dali čáru a civěli na ni týden v kuse.
Techmánie
6 Udělejte si radostdo velikosti vaší peněženky
Listopad. Nemám tenhle měsíc rád, zaprvý mám narozeniny (čili jsem zas o rok starší), zadruhý jde snad o nejošklivější měsíc v roce. Už z jeho jména čiší beznaděj a příslib „teď už bude jenom hůř“. Jasně, na jaře, třeba v takovým březnu, nebývá taky moc hezky, ale to se aspoň můžeme těšit, že za pár týdnů vyrazíme na silnice... V listopadu můžeme leda zkontrolovat sáňky, jestli se nám do nich přes léto nepustil červotoč. Ale aby to nebylo tak tristní, připravili jsme pro vás pár věciček, díky kterým byste mohli na podzimní splín aspoň na chvíli zapomenout.
10 Redakce testuje – Suomy na nohy
Boty Suomy Racing

42 Černá skříňka podruhé – horká data

Data neboli česky údaje, k čemu jsou, když je získáme z datalogu? Jak pomáhají technikům a inženýrům udělat motorku rychlejší a co je důležitější, jak s nimi může naložit běžný motorkář z ulice?
Před pár lety nijak, ale v nové době, umožňující pořídit si superbike se záhadným systémem už v sérii, má tato otázka svoje opodstatnění. Ve fotogaleriích a přenosech ze závodů se při záběrech do depa občas objevuje zdánlivě nudná scénka. Mechanik nebo konstruktér sedící u notebooku, na obrazovce zmatek a závodník pozorně poslouchající myšlenky svého technického guru. Když mu nahlédnete přes rameno, přečetli byste v pár obměnách tento text: přitáhni o dvě kliknutí horní útlum ve vidlici, změň zpřevodování na 15/43, zvedni zadek motorky o 2 mm, vyhraj závod. Věříte tomu?
46 Zpětná vazba na prvním místě

Motorky jsou jednoznačně nejnáročnější přibližovadla, pokud jde o ovládání, a všechno vychází z vratkosti jednostopého vozidla. Víc než kde jinde je potřeba vědět, co má v další sekundě mašina za lubem, zvlášť jestli se zrovna cizí nebo svojí vinou nacházíte v krizové situaci.
Základním kamenem k umění stroj řídit je cítit, co se právě děje, a tady záleží i na stroji, protože některá motorka má lepší nebo horší schopnost zpětné vazby. Ta se občas uvádí i pod anglickým názvem feedback, a jestli si pod tím nedokážete představit nic konkrétního, svezte se na svojí motorce, půjčte si něco úplně jiného, projeďte stejnou trasu a hned uvidíte.
50 Brzdění z kopce

Přichází další příspěvek z nekonečné řady seriálu, kde zapracovat a stát se šikovnějším bikerem. Dnes je tu brzdění z kopce, na první pohled nic záludného, ale stačí si projet nehody z cyklistických závodů a uvidíte, že riziko tu přeci jen je.
Na úvod jedna historka z etapy, kdy se jelo do hodně velkých kopců a před pelotonem rozrážely cesty dva cestovní bavoráky Hradní stráže s kameramany místo spolujezdců. Ve stoupání měl motorizovaný voják navrch, ale když přišlo na klesání, bylo zle. Jeden bavorák věděl, co přijde, tak vzal kramle, ale druhý jel v zajetí natáčení pár metrů před smečkou psychopatů v elasťákách.
54 Poradna – Brzdové kapaliny
Ohnivá „voda“

Nešlo, pokud se budeme bavit o kapalinových brzdách, protože klasický s bubnem a paknama jsou samozřejmě záležitostí lanek v bovdenu.
55 Jsem tvůj...

Esa? Jo ty znáte z karetních her, ale mimo jiné je to i Electronic Suspension Adjustment, neboli česky elektronické štelování podvozku. Ten, kdo přišel někdy do styku s motocykly BMW, určitě ví, o co se jedná a jak moc hezká hračka to je. Dneska se mrknem právě na tenhle systém a na to, jak to maká.
Tlumiče a pružiny jsou na mašiny montovaný od dob, kdy byl Adolf ještě „kleine Junge“, ale vývoj, který tyto komponenty prodělaly, je tak obrovský, že se snad ani nechce věřit.
Sport
56 Podzimní čas změnReportáž z dalších závodů MotoGP

V průběhu posledních dvou závodů letošní sezony bylo vidět ledasco, a v zákulisí se špitalo o všem možném. Budou však barevné kombinace a vybraní „manekýni“ lepší než ti letošní? Údajně se má jednat o něco velkolepého, my bychom však raději zvolili střízlivější slova, a proto si vše znova ještě uprostřed zimy prověříme. Pak se nám určitě podaří vytvořit si mnohem detailnější obrázek o tom, jak komu jednotlivý outfit právě na té přehlídce v příští sezoně „sekne“ a jak velký díl popularity si díky jeho tvůrci a barevnému ztvárnění pak může u publika urvat.
60 Mistře, a co budoucnost?
Mike Di Meglio

Přesně tak. Dnešní motocyklový sport není jen o sportovním úspěchu, ale a možná hlavně o politice v zákulisí. A určitě také o tom, že někdy je vám jakýkoliv titul zcela k ničemu, protože když to přeženeme, tak je to spíše o tom, kdo jste, a pak taky v dosti velkém množství procent odkud jste. Letošní mistr světa stopětadvacítek Mike Di Meglio by o tom mohl začít okamžitě ze startu vykládat.
62 Když vlasy hrůzou vstávají

Nic vhodnějšího nás nenapadlo. Pevně věříme, že podobného pocitu se dostalo i vám při sledování letošních soubojů ve třídě čtvrtlitrů. Bitvy na špici závodního pole, kdy ve spoustě případů rozhodoval ten pověstný vlásek, a nakonec pak i vlasatý „Jimi Hendrix“ alias Marco Simoncelli coby mistr světa.
Uložte si tenhle obrázek prosím pečlivě do paměti, abyste měli po letech na co s lítostí vzpomínat. Skomírající dvěpade už nic nezachrání a je to definitivní. Ba co víc, třeba už zrovna ta sezona příští, jak tvrdí někteří zlí jazykové, bude nepředpokládaně sezonou poslední oproti plánovanému přechodu, jenž se měl uskutečnit až v roce 2011.
64 Pan Neporazitelný
Osmý titul Valentina Rossiho

Každý je porazitelný! A to znamená, že i „božský“ on. A bylo by hloupé se domnívat, že tomu tak není. I když dost lidí tam „venku“, a to i v prostředí motocyklového sportu, stejně jako mnozí z vás fanoušků, si myslí možná přesně pravý opak. Nechceme se dotknout Rossiho osobnosti, jeho talent je nezměrná studnice a zcela jistě je výjimečný, o čemž nemůže být pochyb, ale bůh to opravdu, jak se mylně mnozí z vás domnívají, není. Jím poskládané „puzzle“, tedy obraz toho, co doposud dokázal, je tím nejkvalitnějším obrazem, jenž je zcela pravoplatně v galerii motocyklového sportu vystavován a jenž u svých obdivovatelů musí zaručeně slavit úspěch. Avšak porazitelný je přeci každý a uvědomil si to i Valentino Rossi.
66 Viva Michelin!

Černá válka pneumatikářských gigantů v MotoGP je definitivně u konce. Tristní, zároveň však i smutné je, že tím, kdo si zabalil své kufry, je bílý baculatý panáček jménem Bibendum. A nic mu nebylo platné, že duch soutěživosti ukrytý po dlouhé roky v jeho srdci přitom vůbec nikam nevymizel.
I když to na první pohled vypadá, že francouzské legendární figurce došla po 36 dlouhých letech pára, tak ta pravá skutečnost je trošku jiná, ukrytá všem pozorovatelům v pozadí. Duel mezi Bridgestone a Michelin byl s definitivní platností rozhodnut 18. října v malajském Sepangu, a to na smluvně domluvené období 3 let. Přesně na tak dlouho totiž svěřila Dorna jednotnou nadvládu nad „černým zlatem“, právě japonskému dodavateli, který do seriálu MotoGP zasáhl poprvé teprve v roce 2002. Trochu málo proti 36 rokům konkurenta, nespočetnému číslu testovacích kilometrů, jež následně 42 jezdcům dopřálo, aby pro „bílého usměvavého fešáka“, jehož zná zaručeně celý svět, vybojovali celkový počet 360 historických vítězství v královské třídě motocyklového sportu.
70 PORTIMAO
WSBK Round 14

74 Neverending story
Rally Dakar 2009 & Ivo Kaštan

78 Netradiční Holandsko, premiérová Francie

S blížící se zimou se nám dotočily i seriály mistrovství světa a Evropy. Vrhněme se tedy na tyto dva podniky hierarchicky.
Evropa – enduráci jedoucí o tituly v evropském šampionátu zamířili do městečka Hengelo v Holandsku. Pořadatelé připravili okruh o délce 90 km a po oba dny jej museli jezdci absolvovat třikrát. V každém kole čtyři testy, v uzavřeném parkovišti 450 motocyklů a poslední novinkou pro nás byl termín závodů – pátek a sobota. Ptáte se, proč takto netradičně? Holanďané v neděli nechají jet na trati nelicencované jezdce, a tím se vyhýbají černému ježdění po trati. Skvělá myšlenka.
V Evropě je již tradičně hodně tříd, a tak začneme postupně, jak piloti sjížděli ze startovní rampy.
80 Český žolík

České Supermoto je nenávratně pryč, a tak je třeba zjistit, co se děje ve světě. Co? Mistrovství světa Supermoto družstev. Kde? Pleven – Bulharsko. Kdy? 11.–12. 10. 2008. Kdo? Český tým – Petr Vorlíček, Jiří Boček, David Brabec.
Co dělají čeští motardoví borci, když je doma po sezoně? Zabalí stroje a sednou za pec? Někteří rozhodně ne! Venku to přece ještě žije. Co takhle vyrazit na družstva? Jak řekli, tak udělali. Jeden ze tří mušketýrů nás pozval na dobrodružnou cestu do dalekých krajů a my neodolali a vydali se český tým podpořit. Jak se asi naši nejlepší drifťáci předvedou?
82 Skandál v Grand Prix!

Skandál v Grand Prix! Nicki Pedersen odložil svou korunovaci až na poslední závod do Gelsenkirchenu, ale ten se neodjel. Nakonec se závodilo o týden později, ale v Bydgoszczi. Tam už se senzace nekonala, a tak můžeme gratulovat: Nicki obhájil a je potřetí mistrem! Naši Zlatou přilbu vyhrál jeho krajan Hans Andersen.
84 Nitrometanová závislost
NitrolympX 2008, Hockenheim

Cesta do ráje dragstermaniaků není daleká a zážitek je to obrovský. Z Prahy je to nějakých 550 km a hezky pohodlně po dálnici. Nejdříve D5 a potom A6 až ke sjezdu na Hockenheimring. Součástí okruhu je už více než 20 let dragsterová dráha evropských parametrů s tribunami, které pojmou několik desítek tisíc diváků. Vloni se pořadatelé opravdu snažili a odměnou jim bylo přiklepnutí závodu Mistrovství Evropy tříd FIM. V reálu to znamenalo, že kromě pozvaných motorek tu byla jistota účasti v těch nejsilnějších třídách speciálů, kam patří Pro Modifield Car, Funny Car, Top Methanol Dragster a hlavně Top Fuel Dragster – peklo na čtyřech kolech.
Retro
88 MontlhéryHistorie okruhu

Mužem, který zodpovídá za postavení závodní dráhy ve vzdálenosti 24 km jižně od Paříže, je průmyslník Alexandre Lamblin.
90 Rolf Steinhausen
Další z pánů jezdců

Rolf Steinhausen se narodil 27. července 1943 v Nümbrechtu. Hornatá země, ze které Steinhausen pochází, je ideálním motocyklovým terénem.
92 MZ
Historie továrny

Po odchodu většiny personálu původní firmy DKW do západní části Německa zůstaly její tovární haly v Zschopau samozřejmě ve východní části země. Už 3. července 1945 bylo na základě rozhodnutí sovětských okupačních úřadů započato s demontáží výrobního zařízení továrny. Celý strojový park byl odvezen do Sovětského svazu. Po něm tam byla odvezena i skupina inženýrů Weber, Heydenreich a Schmidt s úkolem rozjet výrobu motocyklů v Iževsku. Skupina se vrátila až roku 1948, ale bez Hermanna Webera, který v Iževsku zemřel.
Cestománie
96 Výš a ještě výšTip na výlet

Směřujeme přímo na jih, okreskama podél pravého břehu Vltavy (tedy, spíše Orlické přehradní nádrže). Všichni vyznáváme podobný styl jízdy. „Mladí a neklidní“ by, vidět nás, utrousili něco značně opovržlivého koutkem úst, ale prostě nás baví šinout si to krajem nevzrušivě a vnímat okolí, jen prostě vnímat a vstřebávat je každým pórem.
98 Kam s mašinou za jídlem?
Restaurant Sherwood, Stříbro

100 Cesta za kanonem, II. část
cestopis

Redakce
9 Soutěž, II. část
Soutěž s Motorájem o hodinky Tissot MotoGP!!!
95 Shop
Vychází 14.listopadu
Jak se Vám líbil tento článek?