Motoráj 1+2/2009
Text: Motoráj | Zveřejněno: 9.2.2009 | Zobrazeno: 9 468x
Dvoučíslo leden-únor. I tento rok u nás naleznete své oblíbené rubriky, ať už se jedná o testy konkrétních strojů, ve kterých se o nich jako vždy dozvíte vše pozitivní ale i negativní (nemusíte se tedy bát, že by se snad Motoráj časopis stal – po vzoru některých jiných periodik – pouhým reklamním letákem té či oné značky), původní reportáže ze sportu, cestopisy, tipy na výlet, techmánii, historii atd. atd… No prostě všechno, na co jste zvyklí a kvůli čemu nás, jak doufáme, máte rádi. Zároveň vám všem chceme poděkovat za přízeň, kterou nám zachováváte – a i za to, že je vás, našich čtenářů, čím dál víc, o čemž svědčí i nebývalý zájem o pozici externího redaktora, na kterou jsme vypsali konkurs v minulém čísle. Přihlásilo se vás až překvapivě hodně, ti nejúspěšnější postupují do dalšího „levelu“ a v tomto čísle si můžete přečíst článek prvního z nich v rubrice Ojetina – další budou následovat. A aby těch konkursů nebylo málo, vyhlašujeme další, tentokrát na jezdce, kteří by chtěli jet populární seriál závodů CEC v sezóně 2009 za náš tým, tedy Motoráj časopis Crew (o podmínkách se více dozvíte v aktuálním čísle). Tak ať se vám první číslo Motoráje s číslovkou 2009 hezky čte!
Motocykly
12 Holky cvičitelkyDucati S4RS vs. Honda CBF 1000 vs. Kawasaki Z 1000 vs. KTM Superduke 990 vs. Yamaha FZ-1
Každej, kdo usedne za řídítka jedný z těchhle krasavic, pookřeje jako chlap, kterýmu se do postele dostane pěkně vitální hvězda z fitka. Umí všechno, nebere ohledy na spoluaktéra milostných hrátek a cíleně nasává energii pro svou potěchu. Stejně tak jsou na tom i mašiny v našem testu. Měli jsme plnou hubu keců o tom, jak budeme lítat celej den, taky o tom, že snad nepůjdeme ani spát, a ve finále jsme skončili večer všichni pěkně poslušně v postelích. Ztahaný a zničený z celodenního tahání heftů, vyhazování kolen do zatáček, jízd po zadních… prostě ze všeho, co vám tyhle mašiny můžou nabídnout. Ty potvory nám prostě daly do těla a utahaly nás jak nymfomanky. Ale na druhou stranu byl hned druhej den ráno po vyspání každej z nás king a nafoukaně tvrdil, jaká to byla jízda. Naštěstí jsme holky motorový neměli jen na jeden den, a tak mohla pokračovat akce vzájemného tokání, z který vám teď přinášíme srovnávací test.
20 Železa pro pořádný chlapy
Yamaha XVS 1300 A Midnight Star vs. Harley Davidson FXDF Fat Bob
Vyznavačům kůže, třásní, a především chromu nabízejí výrobci chopperů relativně širokou škálu více či méně ultimativních strojů. Někteří jezdci si pro své brblání krajinou vystačí s relativně malými objemy mezi 600–900 ccm, ale čím dál víc se vyznavači easy ride soustřeďují na stroje s objemy motoru značně převyšujícími litrovou hranici.
Někteří, pravda, nad velkými kubickými hodnotami ohrnují nos, nicméně notoricky profláklé úsloví hovoří jasně. Objem ničím nenahradíš!
Do dnešního duelu jsme tedy přizvali yamaží Půlnoční hvězdu 1300, vybavenou nadstandardními doplňky, zpříjemňujícími nejen vlastní jízdu, ale dokonce umožňujícími cestování s nějakou tou bagáží. Do druhého rohu pomyslného ringu přijíždí z Milwaukee amík Tlustej Robert, jehož dvouválcové srdce pumpuje 1 584 kubických centimetrů.
24 Zábava končí, sranda začíná
Yamaha WR 250 R a X
Smyslem života těchto dvou sympatických příbuzných není honba za maximálním výkonem, rychlostí či dalekými horizonty. Vyplňují velké nic mezi čtyřtaktními 125 ccm a pro mnoho lidí zbytečně masivními a těžkými jednoválcovými šestistovkami, čímž se stávají abnormálně přitažlivé nejen pro širokou obec začátečníků, ale i pro zkušené jezdce. Někteří z nich totiž tuší, že radost z pohybu na dvou kolech se nemusí vždy nutně snoubit s početným koňským stádem, ale také s hravostí, lehkostí a v neposlední řadě s nízkými náklady na provoz.
A protože podobný názor na využití volných chvil a pracovní pauzy na oběd nebo nedělního odpoledne mají i v marketingovém oddělení Yamahy, zaveleli do vývojového k výrobě lehkého a líbivého motocyklu, který dokáže změnit povinnou cestu do zaměstnání nebo na úřad v zábavnou činnost.
28 Zvíře Swiss made
GG Quadster
Poslední dobou se v běžném provozu objevují prapodivná vozítka – od čínských čtyřkolek přes tříkolové peklo CanAm až po okapotované motokáry typu KTM X-Bow. Jako by už lidi roupama nevěděli, na co sednout... Nám se dostal do drápů kousek jménem GG Quadster – švýcarský kříženec quadu a F1.
Tak to tu ještě nebylo, říkal jsem si, když jsem To uviděl. Je To monumentální, veliké, agresivní a červené. Rudá bestie s tváří běsa, čtyři kola, široké ráfky, nízkoprofilové gumy, podvozek z formule 1 (konkrétně tým McLaren používá obdobný), skoro 170 koní – hu, to je teda něco...
32 Suzuki přiostřila
Suzuki LT-R450 QuadRacer

Jak v osmdesátých letech sportovní quady vystřelily v žebříčku oblíbenosti nahoru, stejně rychle se zase vrátily na zem a trvalo skoro patnáct let, než se japonská čtyřka rozhoupala naservírovat zákazníkům striktně sportovní quad.
34 Evoluce bez legrace – Sachs 50 SX-1
Citysurfers

A když říkám všechno, tak snad i myl nádobí a chodil s košem, což jsem bytostně jako malej i poloviční patnáctiletej „chlap“ nesnášel. Klidně bych i vykopal jámu pro vodní příkop kolem baráku, složil hromadu uhlí, dokonce i tý hrbatý sousedce od vedle… V tý době se ale bohužel tenhle testovanej Sachs 50 SX-1 nevyráběl, takže jsem si pěkně doma v garáži šudlal jen Simsona SR 50…
36 Asfaltová všechnocesta – Ducati Multistrada 1000DS
Ojetina

38 Rozkaz zněl jasně, čtyři kila

Suzuki Hayabusa získala statut ikony v první řadě pro svoji maximální rychlost. Nic před ní nebylo schopné po vyjetí z prodejny překonat 300 km/h a potenciál motoru zaujal spoustu ladičů po celém světě. Jedním z nich je i Rich Yancy, který se rozhodl postavit si orla, který poletí přes čtyři sta.
Splnit si takový sen není jednoduché, protože ve vysokých rychlostech má vzduch už velký odpor a překonat každý další kilometr za hodinu vyžaduje o dost víc koní než třeba při zrychlení na stovku.
Techmánie
8 Udělejte si radostdo velikosti vaší peněženky
Úplně se nabízí, abych začal o tom, jak světem tříská o zem krize, jak je všechno špatně, jak budeme muset prodat motorky, abychom měli na chleba atd. atd. Jenže mně připadá, že je tohle všechno vyvolané spíš uměle a že podstatná část problému je vytvořena spíš médii než čímkoliv jiným. Nechci samozřejmě situaci zlehčovat, ale myslím, že většina z nás svýho koně neprodá a naopak přibudou do našich řad další „pacienti“, prostě že si svý zájmy dokážeme ubránit, ať se děje co se děje, a dál budeme vylepšovat nejen naše stroje, ale i svoji výstroj. Takže naše dnešní nabídka je zcela namístě.
10 Redakce testuje – Chňapky s hvězdou
Rukavice Alpinestars
Když jsem od puberty začal pravidelně sledovat závody motorek v televizi, neušlo mému zájmu ani dění v boxech a na startovní čáře. Většinou tu část, kterou moc lidí v televizi vidět nemusí a nejraději by už viděli start závodu, já miloval.
Doslova jsem předstartovní proceduru „žral“ jak malej pes kus buřta. Bavilo mě sledovat hlavně jednotlivý části oblečení všech jezdců a pak jsem hledal repliky v nabídkových katalozích. Většinou se nic podobnýho v jejich barvách nedělalo, a když už náhodou, stálo to ranec. Takže jsem potlačil chtíč a skromně si sednul na zadnici a koukal, jak když mi někdo vyfouknul první holku. Nevím, kam na ty ceny onehdá výrobci chodili, ale dnes musím jásat. Skoro všechno vybavení, který vidím v televizi, si můžu jít koupit za „normální“ peníze, a když to není na pultech v republice, stačí zmobilizovat internet, překladatelský buňky a vyslat do světa anglicky vypsanou objednávku.
42 Radarová zrada
Sakra, změřili mě, nebo ne? Toť otázka hodná Hamleta…

46 Zpátky na základku
Co se na motorkách používá za materiály?

Jedním z vědeckých faktů je skutečnost, že všechny pevné částice vznikly při hvězdných explozích. V podstatě jsme tedy stvořeni z hvězd a stejně tak motocykly. Prvky vznikaly při nukleárních reakcích srážením protonů kyslíku a to vyvolávalo další řetězové reakce. Kartami potom zamíchala série strašných ran známá jako velký třesk, prvky se různě poshlukovaly a vznikla Země. Z prvků zrozených biliony let nazpátek se skládá všechno, mašiny nevyjímaje, a tak se podíváme, jaká chemie nám dělá radost.
50 Hlava, základ úspěchu

Všichni víme, že v motoru je nějaká hlava válců, a většina má i tušení o tom, že pro zvýšení výkonu se často sahá právě do této součástky. O leštění kanálů slyšel už nejeden motorkář, ale že se v současnosti do kanálů materiál i přidává a že někdy ladění dostane na starost robotická ruka, to už může překvapit.
Jak dnes probíhá vylepšování hlav motorů, se nemáte skoro nikde šanci dozvědět, a chytřejší nebudete, ani kdybyste prolezli všechny diskusní fóra světa.
54 Okruh pohledem pilota
aneb jak lítat v Mostě a honit lepší časy

Obecně poučky říkaj, že čím pomaleji do zatáčky, tím rychleji z ní ven. Ovšem hlavní je, o jaký typ zatáčky vlastně jde. Výše zmíněné platí víceméně u vracáků, hodně utáhnutých zatáček a šikan. V těch se doporučuje trochu více zpomalit první vingl, aby se hned získala lepší stopa pro nájezd do druhého. Všichni závodníci vám na otázku „jak jezdit na okruhu“, odpoví slovy: „Hlavně všude plnej.“ Ale to ve skutečnosti nedělá nikdo, pouze si to myslí (a nechce z toho slevit). Realita je taková, že minimálně 1/3 vždy schází.
58 Öhlins tvoří dějiny
Elektronicky řízené odpružení

V podstatě je možné vymontovat přepouštěcí ventily a namontovat místo nich malé krokové motory. Ladění otáčením šroubků končí a nastavení útlumu probíhá elektronicky s ovládáním na panelu nebo neustálým tokem příkazů jdoucích z řídící jednotky.
60 Detektiv času
O zařízení, kontrolujícím časy na závodech, zkrátka o časomíře…

Přesněji řečeno o automatizované časomíře a dnes už na závodech běžných transpondérech. Zkrátka čas měří všem bez rozdílu stále stejně, jen technika měření se neustále zdokonaluje.
62 Řízení kontra
Na první pohled jednoduchá věc má ale složitější rozměry

Nejdřív si představte sami sebe při náklonu, když chcete jet rychleji: nakloníte se víc, protože je potřeba odolat větší síle táhnoucí vás ven. Naopak, když budete chtít jet pomaleji, nakloníte se míň, protože jinak byste zase spadli na bok jak zralá hruška. Teď přichází chvíle osvětlit, jak funguje v zatáčce samotné řízení.
64 Nářadí na výlet

Jízda krajinou je radost, ale protože technika není nesmrtelná a všechno má svoji životnost, nemůžete se divit, když se jednoho dne mašina zničehonic odmlčí a nechá vás stát u krajnice. Lepší zprávou je, že na vině je často nějaká drobnost, kterou ovšem bez základního nářadí a výbavy těžko odstraníte.
Nejvíc naštve, když mašina vydechne, vy víte přesně proč, jak závadu opravit, ale nářadí doma na ponku. Čekat na odtahovku nebo stopovat jen proto, že jste si zapomněli kleště nebo pojistku, není nejlepší situace.
Sport
70 Co „světem“ vládne… 2. část
Člověk míní, a ať míní jak chce dobře nebo třeba i sebelíp, nic nenadělá proti tomu, když to osud nějakým způsobem změní. A to je i příklad našeho druhého pokračování o tom, co vlastně motocyklovým sportovním světem vládne.
Slibovali jsme vám začít stylově, tedy loňským motocyklem Yamaha M1 mistra světa Valentina Rossiho. Nicméně začneme ještě stylověji a doufáme, že se za to na nás nebudete zlobit. Začneme Ducati Desmosedici GP9. Co když to bude letos právě tahle velmi ostře nabroušená rudá krasavice, která na konci letošní sezony sklidí všechen ten zasloužený obdiv a uznání ze všech směrů?
74 S červenými na sněhu

Znova přilétající ptáci jsou skoro vždy signálem blížícího se jara a oficiální představení Ducati v prostředí italských Alp by se klidně dalo označit za již tradičního zvěstovatele blížící se sezony.
Během několika posledních let se z toho dokonce stala i jakási tradice. A poněvadž tradice se mají dodržovat, tedy aspoň my na Moravě jsme k tomu tak vychováváni, přinášíme vám i my z této prezentace již tradiční reportáž. V případě, že byste se právě na jejím základě nebo jen třeba proto, že rádi lyžujete, chtěli do Madonny di Campiglio rozjet a nechtěli byste se tam nudit, tak vám můžeme z vlastní zkušenosti garantovat, že v průběhu jednoho týdne zažijete tolik vyžití, že vám z toho bude až „špatně“.
78 „Lokýtek č.19“

Kolty proklatě nízko u pasu a lokty zatraceně blízko u silnice. Ben Spies a jeho „elbowz“. Avšak ani tato efektní a třeba i efektivní image trojnásobného mistra AMA Superbiků v řadě za sebou nebo podivné ovlivňovací schopnosti jeho maminky nedopomohly 24letému Američanovi k pevnému místu v MotoGP.
Tedy aspoň prozatím. Třeba jedním z důvodů, že všechny snahy o začlenění dalšího amerického kovboje vyšly vniveč, byl právě fakt, že jednoho takového jezdce už šampionát MotoGP má. Škoda, řeklo by se? Ani ne, spíše naopak. Mělo by se jásat radostí, protože je to skvělý. Každá mince má sice dvě strany, ale její hodnota je neměnná.
82 Saský Max
Rozhovor s Maxem Neukirchnerem

Skutečnost, či jen obyčejný kec? Jak se říká, na každém šprochu je přece jenom pravdy trochu, a protože není naším záměrem image jednoho či druhého jakýmkoliv způsobem „upravit“, bude nejlepší se o tom přesvědčit na vlastní oči.
87 Zvěsti & předzvěsti
WSBK 2009

Kalendář závodů WSBK pro rok 2009 čítá 14 závodů a zabírá dobu od 1. března do 25. října, tedy dvě třetiny roku. Zabírá také pět kontinentů, pravda, ale stejně...
90 Vzpomínky na Afriku
Když Rally Dakar přišla o Afriku, poznala, jak moc jí bude chybět. Byl to nejen Dakar bez Dakaru

94 Setkání na sněhu
Elefantentreffen 2009

Největší setkání motocyklistů na sněhu se letos konalo již po 53.
96 Barcelona, Janov, Madrid
FIM World Cup Indoor Enduro
Jak se rodí závodník

24. ledna 2009, Palasport Fiera, Janov, Itálie. Zde se jel druhý závod z třídílné série, a protože je to v hale, bylo vše pojato tak, aby se bavili diváci, o které jde především. Italský pořadatel R.P.M. připravil po roce opět trať, která naoko vypadala jednoduše, ale ze sedla motocyklu budila respekt. Kamenité výjezdy, klády snad všemi směry, bahenní úsek, voda a v ní kamení a plovoucí klády, to vše završila třeba motokrosová roleta nebo několik dvojskoků.
98 Na ledu bez fernetu
Na Olšaňáku se jedou závody

100 Magosi WN, polské šroubky
Speedway info
Na naší domácí ledařské scéně stále dominují bratři Klatovští, mladší Jan má nakročeno k prvnímu titulu. Ve světě dlouhých hřebíků to už tak skvělé není, ani letos se (asi) nic nezmění na ruské válcovačce. Na krátké se závodí při exhibicích v hale nebo u protinožců. A hlavně se finišuje se smlouvami nebo přípravami, vždyť koncem února už špička trénuje v Itálii nebo v Chorvatsku a od března se už jde zostra na věc!
102 Dragsterové opáčko
Občas je dobré se vrátit k základům

Retro
104 SchottenringHistorie okruhu

Ale začněme od začátku. Mimochodem, otevřeme-li německo-český slovník, zjistíme, že Schotte znamená Skot.
106 Dickie Dale
Další z pánů jezdců

108 Royal Enfield
Historie továrny

Kořeny této továrny sahají až do roku 1851, kdy George Townsend založil výrobnu na zpracování kovů Givry Works v anglickém Hunt Endu.
Cestománie
112 ŠestatřicítkyTip na výlet


Hotel Soudek – Jihočeská restaurace, Poděbrady
Většinou námi vybrané stravovací zařízení koresponduje s tipem na výlet, leč dnes uděláme výjimku, takže se na hony (teď mě napadá, že vlastně ani nevím, kolik je takový „hon“ kilometrů) vzdálíme od Faudyho pevnůstek a odsvištíme do východních Čech. Proč? Záhy pochopíte.

cestopis
Tolik chuti a tak málo času...:o) Je až neuvěřitelné, jak ten čas letí... Zbývají nám poslední tři dny volna a my máme program minimálně na týden. No nic, budeme to muset o pár nápadů zkrátit.
Redakce
6 Motoráj časopis Crew 2009aneb hledáme jezdce!
Sezona populárního C.E.C. je za dveřmi a před námi po loňským úspěšným debutu tak stálo rozhodnutí, jestli (a hlavně jak) se jí zúčastníme.
Vznikl tedy nápad vycházející z prvotního kréda tohoto podniku – a sice „ze silnice na závodní okruh“. Vyhlašujeme tedy tímto konkurz na jezdce týmu Motoráj časopis Crew pro rok 2009!
7 Rozdávali jsme Tissoty MotoGP!
Závěr soutěže o luxusní hodinky

66 KŘÍŽE MLČÍ
Každým rokem roste seznam těch, kteří přišli o život v souvislosti s motoristickým sportem. Ať už to jsou závodníci, diváci, pořadatelé, mechanici, či pouze kolemjdoucí. Nad jejich tragédiemi nesmíme zavírat oči s odůvodněním, že jsou to věci, o kterých se nemluví. Tím bychom se odvraceli od jejich památky a také by nám zůstaly skryty příčiny jejich neštěstí.
Titulka časopisu Motoráj
Vychází 9.února