Motoráj 03/2008

Minule jsme slíbili, že pro vás budeme mít v březnovém čísle časopisu Motoráj překvapení – a už je to tady! Nejenže časák má o slíbených 8 stran navíc, ale jako bonus, nebo chcete-li dárek, jsme přidali ještě speciální Enduro & Motocross Magazín, který má těch stránek 32. Čili, jednoduchými kupeckými počty sečteno a podtrženo, dostáváme se tak na hezkých 136 stran… a to vše za avizovanou cenu 65 Kč (logicky, přeci nebudeme chtít za dárek prachy navíc – od toho je to přece dárek). Ale nejen to, rozhodně nezůstane jen u první vlaštovky. Už teď vám totiž můžeme zaručit, že zmíněný Enduro & Motocross Magazín, který vznikl ve spolupráci s Martinem Pichlem, jehož rozhodně netřeba blátomilům představovat, budete od nás dostávat gratis každý čtvrtrok, takže se máte nač těšit. Ale konec řečí, mrkněte na to, co u nás tentokrát najdete. P.S.: a koukejte se za námi stavit na našem stánku na výstavě Motocykl, moc rádi vás uvidíme!

Motocykly


Dvě Italky & Gertruda
Ducati Monster S2R 1000 vs. Moto Guzzi 1200 Sport vs. BMW R1200R
Během loňských letních dnů se ocitla tato sexy dvouválcová děvčata v pazourách hned trojice testovacích jezdců, mezi kterými nechyběl metrosexuál roku Sláva, sportovec Pavel a taky moje maličkost. Zmínění kolegové se přitom jenom povozili a na mně zůstalo podělit se s vámi o jízdní dojmy získané v sedlech zde přítomných dam.
A o která děvčata že se jedná? Inu do nelítostného souboje mezi provazy pomyslného ringu nastupují dva dvouválce do „L“ a do „V“, rozumějte s úhlem sevření válců 90 stupňů, a jeden boxík s rozevřením válců 180 stupňů. Jmenovitě to jsou Ducati Monster S2R 1000, Moto Guzzi Sport 1200 a BMW R1200R. O tom, která z nich je nejhezčí, by se daly vést dlouhé spory u večerního piva, nicméně každá z týhle trojice dává do placu šarm s určitou dávkou vášně.

 690 kubickejch pomerančů
LC4 třikrát jinak
Enduro, SMC a Duke
Poslední lednové dny, v kterých panuje v našich končinách neúprosně vlezlá zima, představila známá rakouská firma KTM novou řadu motorek pod označením 690LC4 FAMILY 2008. Pro svoji prezentaci zvolila teplé podnebí jihu Španělska v Almérii, kde vládlo slunce s dvaceti stupni na teploměru a bezvětrné počasí, které dokonale prostřelo podmínky pro první osahání nových mašin se třemi písmeny ve znaku.
KTM neponechala nic náhodě a kromě 64 motorek přivezla s sebou i kompletně vybavený tým čítající zhruba 25 lidí a kamion s dílnou pro kontrolu testovaných strojů a jejich údržbu, která se důkladně prováděla před každým předáním novinářům. Nechyběl ani odborník od firmy White Power, který měl na starosti podvozkové pohodlí všech motocyklů, spojené se spokojeností každého z jezdců.

Poslední mohykán
Suzuki DR-Z 400S vs. Suzuki DR 350 SE
V čase probouzející se přírody a rozkvétajících jarních luk nastává ten správný okamžik k docenění poctivého endura. Motocyklu, jenž vám umožní zmizet ve vonící krajině, je nenáročný na servis a nezná překážku v divokých hvozdech krkonošských hor stejně jako v přeplněné metropoli. Nenápadně a potichoučku nám vymizela téměř všechna nabídka konkurenčních bahnomilných strojů, jejichž charakter a smysl tak vkusně vystihuje Suzuki nejen svým pojmenováním Dualsport, ale především samotnou existencí typu DRZ400S.
Ano můžete si vybrat z nepřeberné nabídky ultimativních sportovních nástrojů, ale vozit na výlet do jižních Čech náhradní ojnici s pístem v kapse asi není to pravé. Dámy a pánové, jedno z posledních endur staré školy přijíždí!

 Amerika pro dva
Polaris Sportsman X2 500 EFI
Koncern Polaris Industries je království, ve kterém se rodí celá armáda vozidel. Čtyřkolky jsou jednou ze čtyř částí výrobního programu, do kterého dále patří ještě sněžné skútry, side-by-side a cruisery prodávané pod značkou Victory. Čtyřkolek má Polaris v zásobě hned dvacet typů a Američané o nich hrdě říkají, že jde o nejhouževnatější mašiny celého světa.

Sporťák
Super osmička od Kymca
Super osmička od Kymca ztělesňuje pohyb sportovce, který si poradí s každou překážkou, která se na silnicích vyloupne. Dopravní zácpa? Co to je? Hravě a s lehkostí se prodere všude. Je úzký a obratný, rozhodně nezklame v městském provozu, do kterého je stavěn.


Popelka, Kawasaki ER-5 Twister
Ojetina
Jsou motocykly drahé, rychlé, silné a krásné, nebo prostě jen hříšně svůdné, u kterých velkoryse přehlédneme nějakou tu nedokonalost, vysokou cenu nebo náročnost na odborný servis. Jsou kořením života, naší vášní, ale málokdy skutečně vhodné pro každodenní ježdění nebo 14denní cestu k moři. A přesně zde je ve svém živlu Kawasaki ER-5, věrná služebnice, která bez ohledu na počasí a objem nákladu na svém hřbetě jede, kam si vy vzpomenete. Neřekne si za to o horentní sumy ani následný dlouhý pobyt v motocyklových lázních, prostě čistá duše.


  Velký motor, základ úspěchu
Yamaha XJR 1200 turbo
Turbo je magická součástka, na pohled jednoduchá, v principu taky, ale naladění motoru nesvede každý a často bývá přeplnění zakončeno smrtí agregátu nebo nikdy nekončící cestou za větším výkonem, než byl ten před montáží. Už vůbec motor s turbem rozchodit chce mozek v hlavě a dostat se až k možnosti každodenního použití je nezpochybnitelným důkazem vrcholného kutilství.

Techmánie


Udělejte si radost
do velikosti vaší peněženky
Přiznám se rovnou, že březnový číslo našeho společnýho časáku mám radši než ty ostatní. Proč? No to je jednoduchý. Zaprvý vychází v termínu výstavy Motocykl, na kterou se všichni těšíme, a zadruhý, přestože lidová pranostika říká „březen, za kamna vlezem“, tak všichni víme, že sice za kamna vlezem, ale teprve potom, co se aspoň na chvíli projedem. No krátce a jednoduše, sezona klepe na dveře a my už máme připravený cajky, jen jen vyjet. A jestli přeci jen něco chybí, zbývá ještě chvilka času to obstarat. Třeba právě na zmíněný výstavě.

Redakce testuje
Boty do bláta - Gaerne SG-10
To chce klid a nohy v teple, paní Milerová... Následující řádky jsou pak určeny nejen zmíněné paní Milerové, ale především vám, kteří se proháníte ve stupačkách terénní mašiny, nebo alespoň v sedle nějakého cestovního endura.
Jednu takovou obuv, určenou právě pro jízdu nehostinným terénem, jsem otestoval především během zimního moření absťáku v sedle, vlastně tedy spíš ve stupačkách svý Hondy XR600R. V jeho průběhu dostaly obě boty pořádně „do trika“ a v následujících řádcích vycházím z toho, co z nich zbylo.

Helmuti
aneb každý jen tu svou má za jedinou…
„Jakou byste mi doporučili helmu? Hele, proč máš ty Shoei a Gas Shark? Jak kvalitní je Arai?“ Tak to je jen pár z dotazů, který nám ohledně helem (tedy česky správně přileb) posíláte s úpornou pravidelností. Dali jsme tedy hlavy (a helmy) dohromady a udělali sami mezi sebou průzkum, proč kdo z nás preferuje tu či onu značku.
Zvolit správnou přilbu není zas taková legrace, jak by se mohlo na první pohled zdát. Ročně najezdí každý z nás průměrně pětadvacet tisíc kilometrů, ať už při testování nebo na vlastní motorce (třeba na dovolený, nedovedu si představit, že bych jel na dovču na něčem jiným než na vlastním stroji nebo nedej bože snad svoji mašinu ani neměl – to by byl s přihlédnutím k naší profesi celkem trapas, něco podobnýho, jako kdyby švec chodil bos).

Vydechni!!!
Poradna – výfukové koncovky
Vydechni není povel pro našlápnutýho kulturistu, aby nemachroval s megahrudníkem na diskotéce, není to ani rozkaz motorce k finálovýmu zúčtování jejího motoživota, ale řeč bude o výfukových koncovkách, z kterých si mašina vydechne, a to ještě s luxusním zvukovým podtextem…
Co si budeme nalhávat, motorky z výrobních linek mají na sobě většinou namontovaný nevzhledný koncovky, který vypadají někdy fakt děsně. Majitelé si pak mašiny téměř vždy na focení do rodinného alba otočí na stranu, kde se ten kus „trubky“ neukazuje, a když už, tak si tam raději posadí svou drahou nebo při nedostatku protějšku alespoň svého psa s vypláznutým jazykem.

Jsem tvůj…
… tlumič řízení
Tlumič řízení, dvě slova, okolo kterých se v poslední době točí hodně debat. Ten, kdo ho má, jako by byl král silnic, a ten kdo ne, tak není nic. Ale je tomu skutečně tak? Proč ho potřebujeme a jakou funkci vlastně plní? Mrknem se na něj trošku blíže.



Sport


  Dakar ve střední Evropě? A proč ne?
Dakar v Jižní Americe? Jistě!
To, že věci jsou relativní, je celkem známá věc. Měli jsme relativně krátkou a mírnou zimu (ovšem třeba rodáci z jižnějších zemí mohou mít jiný názor) a po relativně krátké době se pohnuly ledy ve vývoji situace kolem nejslavnější rallye světa – Rallye Dakar. Pro někoho to uteklo rychle, ale jiní doslova čekali na zveřejnění informací každý den a nadávali, že to příliš dlouho trvá. Každopádně je už známé oficiální rozhodnutí držitele licence na závod Dakar – francouzské ASO Pro někoho jsou jejich rozhodnutí relativně dobrá, pro někoho relativně nepříjemná. Tak se podívejme, co se vlastně za ten měsíc stalo...

Made by „u nás“ 2008
Co se dá očekávat v českým mistráku
Pokud by vás snad zajímalo, co se dá očekávat v českým mistráku, pokusil jsem se dát dohromaddy pár informací o tom, co se mezi našimi jezdci událo a kdo by měl na čem vyrazit do nadcházející sezony. Od prvního závodu MČR nás sice dělí ještě cca stovka dnů, což je na začátek března poměrně dost, ale... nejen MČR asi letos bude živ český závodnický člověk.

Pokažené narozeniny
IRTA testu v Jerezu – Moto GP
Poselství Valentina Rossiho v podobě času z říše snů bylo více než jasné a mělo za cíl předznamenat jeho narozeninovou oslavu při IRTA testu v Jerezu. I přesto, že se všichni pozvaní dostavili, party se nakonec nekonala. Dárek pro oslavence si totiž odvezl někdo jiný!
Při posledním testování továrního týmu Yamahy v malajském Sepangu udeřil Valentino Rossi výrazně silně do kláves svého japonského piana a ty se konečně rozezvučely pro jeho uši v líbezné tóny, vycházející z útrob motoru ovládaného pneumatickými ventily. Tahle zkouška klaviatury nebyla jen zkouškou samotného mistra před nadcházející sezonou, ale hlavně otestováním toho, jak dobře je Yamaha vyzbrojena na přetěžký duel s Ducati a potažmo s australským mistrem světa Caseym Stonerem. A podle toho, jak se celý test vyvíjel, dalo se konstatovat, že si technici v Yamaze vzali Rossiho kritická slova během posledních několika měsíců opravdu k srdci.

JT – jen další muzikant?
Rozhovor s Jamesem Toselandem
Trefně by se dalo říct, že přibyl jen další muzikant do symfonického orchestru MotoGP a jako post mu bylo přiděleno piano nebo možná poté, co Yamaha přivedla konečně po technické stránce k poslušnosti pneumatické ovládání ventilů – spíše pianino.
Během své dosavadní kariéry rozdal James Toseland nepočítaně autogramů, jen jediný však nadělal obrovskou paseku. Když se na podzim loňského roku upsal týmu Yamaha Tech3, tak to, co následovalo, by se dalo popsat, jako by v tichém nerušeném podmořském ráji oproštěném od jakýchkoliv zvuků a rušivých elementů zničehonic vybuchla sopka a způsobená mediální tsunami vyplavila na povrch pořádnou hromadu otázek. Proč? Protože Britové na svoji novou čtyřtaktní modlu nedají dopustit a nejraději by ji viděli, jak hraje minimálně první housle, což se u francouzského týmu Tech 3 nedalo rozhodně předpokládat.

Nejrychlejší traktor na světě
Ernesto Marinelli a Ducati
V okamžiku, kdy továrna Ducati poslala motocykly s označením 999 k zaslouženému odpočinku do muzejních sbírek, měla již v záloze jiné, výkonnější monstrum, o němž se spousta lidí od začátku domnívá, že musí zaručeně italské značce bez jakýchkoliv problémů udržet její kredit v Superbicích.
Jsou však všeobecné domněnky opodstatněné? Ponese se opravdu letošní rok v totálně čtyřtaktním světě superbiků dle příslovečného: „V okamžiku, kdy jedna éra skončí, musí zákonitě začít druhá? Otázkou je, zda to bude éra, která bude opravdu patřit Ducati? Všichni tam venku si to myslí a jen málokdo o tom pochybuje. Podaří se však silnějším traktorům z Boloně navázat na tu pomyslně hodně vysoko posazenou laťku po 999? Pro drobnou představu, jak náročné to nová Dukatka bude mít, stačí jen pár čísel.

WSBK 1/2008, Losail (Katar)
23. února 2008
Osmadvacet superbikerů a šestatřicet supersportařů zahájilo letošní bitvu o tituly v seriálu WSBK na 5 380 metrů dlouhém okruhu v Losail, který je nejmodernějším okruhem Středního východu a má také jako jediný v této oblasti licenci k pořádání podniků mistrovství světa. Šest zatáček vlevo, deset vpravo, nejdelší rovinka něco málo přes kilometr. Pole position vpravo a velmi moderní zázemí, dávající najevo, že Qatar Motor and Motorcycle Federation je federace s velmi solventním zázemím a že její prezident Nasser Bin Khalifa Al Attiya je velmi vážený muž.

Speedway info
Na ledě se rozdělovaly první medaile
Na ledě se rozdělovaly první medaile: v mistrovství Evropy triumfoval Franz „Frankie“ Zorn a jeho příznivci se samou radostí v mraze svlíkli skoro do naha. Naši se pro změnu zachumlali do bund: Tonda Klatovský byl šestý, když ve druhé půlce závodu „vyšuměl“ do ztracena.

Dragsterová Evropa 2007
Dva české týmy v bojích za body z cirkusu
Svět se posunul o jeden rok a dragstery se vydaly do nové sezony. Z Čech vyrazily do boje za body z tohoto cirkusu dva týmy, Ponca drag racing team a KDF racing team. Karty byly rozdány a my museli navštívit 2x Santa Pod (GB), Alastaro (FIN), Mantorp Park (S), a po roční přestávce Gardermoen (N). Role jsou rozdány, stroje nabroušeny a krotitel dravé zvěře v podobě startmaršála Iana Marschala už práská bičem.

Retro


Monza, část 2.
Historie okruhu
Po skončení druhé světové války se na Monzu znovu vracely motoristické sportovní podniky, motocyklové i automobilové. Proti předválečné době se u motocyklů podstatně změnily technické podmínky především v tom, že byly zakázány motory s přeplňováním. Ale ani to nemělo podstatný vliv jak na dosahované rychlosti, tak na oblibu závodů u diváků.
Motocykly se na Monzu vrátily už 24. října 1948, kdy se tady jel závěrečný závod italského mistrovství.

Ernst Degner
Další z pánů jezdců
Nejprve východoněmecký, později západoněmecký jezdec je dobře znám i u nás. Na Velké ceně v Brně dosáhl čtyř vítězství za sebou ve třídě 125 ccm, což se nikomu jinému nepodařilo. Dokonce na domácí Velké ceně NDR vyhrál jenom dvakrát. Přes jeho jezdecké kvality nebyl jeho osud už od narození vůbec jednoduchý.
Narodil se 22. září 1931 v Gleiwitz, dnes Gliwice v Polsku, jako Ernst Eugen Wotzlawek (jméno Degner přijal jeho otec až později) a v dětství ovlivnila jeho osud válka, stejně jako u mnoha jiných lidí jeho generace.

 Cagiva
Historie továrny
„Motocykly jsou naším snem. Mají různé barvy, mají různé zvuky. Dávají možnost předvést, co inspirovalo jejich tvůrce. Někdy jsou vytvořena skutečná umělecká díla, která vytvořili jejich konstruktéři.“ To je citát jednoho z bratří Castiglioniových, Claudia, který se svým bratrem Gianfrancem pro splnění svého snu koupil krachující společnost Aermacchi. Mnoho odborníků se jim kvůli tomu posmívalo, ale posměváčky brzy smích přešel.

Cestománie

KTM Factory Tour
VIP výlet do Mattighofenu
Jelikož člověk, který srůstá po operaci ramene a dvojité zlomenině zápěstí je značně znuděný, demotivován a poloprudivý, je pro takového důchodce každá sranda dobrá. A tak Beba zaklikal v nějakým testu na ktm.com a vyklikal si VIP výlet do Mattighofenu. A jelikož je to parťák, tak zaklikal, jestli může dovézt i polámaného orange pacienta. Takže mi to Beba vyklikal...
Vyjeli jsme o den dříve, abychom si mohli v klidu u celkem dobrého pivka promluvit a probrat další plány, a ráno z toho prý byl bolehlav. Teda ne u mě, ale Beba vypadal, že potřebuje tuze pít...

Královstvím vinic
Tip na výlet
Co si budeme nalhávat, Česká republika není žádnej velkostát, žejo. Spousta z vás navíc sedlá expediční mašiny typu Pan European, GW, Varadero, bawoří GSo a podobné, které dokážou slupnout mnohasetkilometrovou vzdálenost stejně snadno jako postarší pán při návštěvě hampejzu svoji tabletku viagry.
A právě těm z vás, kteří spadáte do zmíněné skupiny cestovatelů, nemusí tip na výlet v rámci naší malé české kotliny připadat jako extra vzrušující nebo zrovna vonící dálkou. Proto jsem dnes právě pro vás připravil několik řádků o lokalitě, kterou v ČR málokdo zná, ale přitom ji rozhodně stojí za to navštívit třeba při cestě na dovolenou nebo v době, kdy nám státní svátky tak šikovně prodlužují víkend a šetří tak naši dovolenou.

Kam s mašinou za jídlem?
Restaurace Expo club, Praha
Dnešní pozvánka na kus „žvance“ bude opět trochu netradiční, vlastně se ponese v podobném duchu, jak tomu bylo v době konání hořických závodů. Jelikož právě probíhá velká motorkářská událost roku, výstava Motocykl, dovolili jsme si pro vás připravit tip na restauraci přímo v areálu Výstaviště, kde se můžete najíst nejen v době konání výstavy, ale v pohodě si k ní můžete zajet i mimo její konání.

Po pevnostech v Alpách I.
cestopis
Rok uběhl, je tu dovolená a čas vyrazit na cestu. Ale kam? Přece na Maginotovu linii do Alp. Pro zěměpravce – dojet nějak do Modane, coby startovního města na Maginotce, a pak dále na jih po pevnostech až do Mentonu. Cesta byla plánována po trase Teplice (já), resp. Neratovice (Dan) – Plzeň – Rozvadov – Mnichov – Garmisch – Imst – Scuol – Chiavenna a pak Alpami do zmíněného Modane.

Redakce
 Aktuality
  Soutěž
Na mušce Motoráje aneb zaostřeno na vás!

  Shop
  Komiks


Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist