Válec na sedlo Famsa
Text: Petr Poduška | Foto: Jarda Ducháček | Zveřejněno: 29.8.2013 | Zobrazeno: 23 890x
Náš seriál na téma "jak se sbalit na dovolenou" pokračuje dalším dílem. Motorka s pogumovaným válcem na zadním sedle nebo nosiči je na prázdninových silnicích poměrně častým úkazem, a tak jsme během třídenního výletu do Rakouska vyzkoušeli, jaké výhody a nevýhody přináší jeho použití na cestách.
Kapitoly článku
Odnést bágl z domova k motorce nebo naopak z motorky na hotelový pokoji (do chatky, stanu a kamkoli jinam) je pohodová záležitost díky masivnímu a pevnému uchu. To se dá vzít do jedné ruky spolu s řemínkem přilby, a nemusíte pak otevírat dveře loktem. Navíc jsou zde i dvě oka na ramenní popruh, což může dál zpříjemnit přenášení. U připevňování bagáže na testovací KTM 1190 Adventure vzniklo dilema, zda válec posadit na sedlo spolujezdce nebo až dozadu na nosič. Obě varianty se tvářily stejně bezpečně, ani s uchycením popruhů k motorce nebyl na žádném z míst problém, ale nosič nakonec obsadila kamera a válec definitivně skončil na zadním sedle. Tam se navíc o něco lépe využije výhoda protiskluzového povrchu na spodní straně.
Upevňovacích prvků bylo ve výbavě válce víc než dost, takže jsme mohli vyzkoušet různé způsoby uchycení. Víc než varianta s jedním dlouhým popruhem provlečeným skrz rám a přitaženým na obou koncích k přezkám báglu se nám líbila druhá možnost: popruhy a očkem na konci jsme omotali kolem podsedlovky (popruhy mají polstrování proti odření) a pak protáhli stahovacími úchyty na báglu. Když nepočítáme čas stráveným hledáním ideálních fixačních bodů, je připevnění báglu otázkou pár minut. V záloze zbyly kromě nepoužitého dlouhého popruhu dva kratší se stavitelnou délkou a přezkami na konci. Ty slouží k připevnění nepromoku, ale naštěstí za celou dobu nepřišly ke slovu, stejně jako igelitová špr...pláštěnka. Cestou jsme nepotkali ani lehčí přeháňku, takže jsme po návratu domů museli imitovat krátkou přepršku zahradní hadicí. Pogumovaný materiál válce a překrytý zip samozřejmě pár kapkám vody odolá, a přiložený igelitový potah je třeba vytáhnout teprve při vydatnějším dešti.
Systém upevnění se během třistakilometrového přesunu do Rakouska osvědčil. Válec se díky stahovacím úchytům a pogumované spodní části nepohnul z místa ani o milimetr, a nevadilo mu ani ostřejší tempo. Na rozdíl od pevně přimontovaných kufrů válec prakticky nepřenáší do motorky žádné turbolence. Velkou výhodou uchycení za spodní oka je, že se válec přidělaný na motorku dá kdykoli otevřít. Když k večeru chcete vytáhnout mikinu nebo čiré plexi, stačí rozepnout zip a celý obsah hlavní komory je v momentě přístupný.
Ze stejného zdroje paradoxně pramení i jediná nevýhoda válce. Systémy upevnění ani zapínání mají prakticky nulovou odolnost proti krádeži, a tak nezbývá než mít zaparkovanou motorku neustále na očích. Na žádný jiný nedostatek jsme skutečně nepřišli. Dá se během chvíle přidělat na jakoukoli motorku aniž by bylo třeba cokoli šroubovat, věci na pár dní se do něj v pohodě vejdou, a protože pěkně drží tvar i když je poloprázdný, tak na motorce i pěkně vypadá. Cena válce je 2 262 Kč.
Informace o redaktorovi
Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)