gbox_leden



Přilba HJC R-PHA

Značka přileb HJC je nejen mezi tuzemskými motorkáři docela oblíbená, a to především díky své široké nabídce, která začíná okolo patnácti stovek za tu nejobyčejnější přilbu, a končí až za hranicí deseti tisíc za designově vyšperkovaný kousek vyrobený moderními technologiemi, s nímž se směle můžete vydat i na závodní okruh. Právě taková je přilba HJC R-PHA 10, kterou máme příležitost od začátku sezony testovat. Jaké si tedy nejdražší přilba od HJC nyní, s blížícím se koncem sezóny a po mnoha tisícovkách kilometrů, zaslouží hodnocení?

Kapitoly článku

Začněme designem, ten ostatně při nákupu přilby upoutá, ještě před jejím nasazením na hlavu, asi nejvíc. HJCčka nikdy nepatřily k vzhledově usedlým přilbám, a stejně tak je tomu i v případě R-PHA 10 v provedení Atlan. Černobílé linky a obrazce, které dohromady dávají logo HJC, budí skoro až „sprejerský“ dojem, na dynamičnosti pak přilbě přidávají dva černé pruhy, vedoucí od horního okraje průzoru až dozadu k týlu, pocit dravosti pak navozuje jakýsi ostnatý obojek, ztvárněný po stranách. R-PHA 10 Atlan je zkrátka designově docela odvážná, ale zajímavá a těžko přehlédnutelná. Výtvarné ztvárnění navíc prozrazuje, že tato přilba míří spíš na hlavy jezdců sportovních strojů. Ale nepředbíhejme…
V balení k HJC R-PHA 10 najdete také pinlock, zatmavené plexi, přípravek na čištění samotného hledí (s vodoodpudivým efektem) a utěrka z mikrovlákna pro jeho jemné vyleštění. Přilba je dodávána s již nainstalovaným nosním a bradovým deflektorem.
Přilba je vyrobena z uhlíkových a aramidových vláken. Tento materiál, souhrnně označován výrobcem jako PIM (Premium Integrated Matrix) ve zkušebních laboratořích vykazuje větší pevnost než kevlar. Proporce přilby a rozmístění jednotlivých prvků vychází z faktu, že HJC své přilby pečlivě navrhuje v aerodynamickém tunelu tak, aby bylo dosaženo co možná nejlepšího obtékání a také průchodu vzduchu. Výsledkem snažení je ventilační systém ACS, který má zajišťovat optimální proudění vzduchu předními otvory dozadu a stará se i o únik přebytečné vlhkosti a tepla. Nutno říct, že funguje výtečně. Přilba má v přední bradové části tři větrací otvory. Dvě děrované mřížky po stranách „čumáku“ jsou doplněny uzavíratelným předním vstupem vzduchu, který lze jednoduše stisknutím kolébkového tlačítka otevřít. Zevnitř je přitom v přilbě široká plastová mřížka, která proud vzduchu nasávaný předními otvory do přilby zpomaluje a rovnoměrně rozptyluje okolo obličeje. I při vyšších rychlostech (přes 130 km/h) tak není jízda s otevřeným předním větráním nijak nepříjemná a dokonce má své opodstatnění - při větších teplotách vás jemný přísun čerstvého vzduchu příjemně osvěžuje, při nižších zase ochlazuje vámi vydechovaný vzduch a zabraňuje nadměrnému zamlžování plexi.
Vzduch lze navíc nechat proudit i kolem temena, to díky dvěma postranním otvorům na vrchu přilby, které jsou citlivě regulovatelné snadno nahmatatelným ozubeným kolečkem a které rozptylují vzduch k horní části vaší hlavy skrze malý vývod vzduchu ve vnitřku přilby. Oba větrací otvory plní skvělou roli hlavně za teplejších dnů, kdy si můžete přesně nastavit velikost jejich otevření a úměrně tomu také míru ochlazování hlavy. Opět přitom platí, že proud vzduchu ani při úplném otevření není nijak nepříjemný, to i díky dvojici jednoduchých průduchů vzadu nad týlem přilby, které se starají o rovnoměrné proudění vzduchu i v zadní části přilby a které jsou navíc lemovány plastovým aerodynamickým prvkem. V součtu tyto drobnosti vytvářejí v přilbě příjemné prostředí bez ohledu na vnější podmínky, o čemž jsme se při testování mohli přesvědčit jak během červnových třicítek, tak i při ojedinělé sněhové přeháňce začátkem dubna. Za proudění vzduchu uvnitř přilby si HJC R-PHA 10 prostě zasluhuje velkou pochvalu. Rozmístění otvorů zvenčí i vně zajišťuje rovnoměrné odvětrávání, samotný objem procházejícího vzduchu je výborně regulovatelný, což jezdci umožňuje naprosto přesné nastavení komfortního vnitřního prostředí vzhledem k okolnímu počasí a svým vlastním potřebám. Při nižších teplotách lze navíc jednoduchým zasunutím nainstalovat kryt brady, který zajistí, že budete vdechovat ještě o něco teplejší vzduch.
I přes uvedenou pochvalu regulace vzdušnosti přilby se však při teplotách už pod asi 15 stupňů nevyhnete obvyklému jevu – mlžení plexi. To nastává, i přes vynikající větrací systém přilby, ještě při poměrně vysokých okolních teplotách, asi při 10-15 stupních (v závislosti na vaší cestovní rychlosti, tedy na míře ochlazování plexi) a v poměrně velké míře. Tohle HJCčko se zkrátka mlží víc než jiné přilby. Tento fakt lze připočíst především výbornému těsnění uzamykatelného plexi, které právě v „zacvaknuté“ poloze sedí na gumových lemech průzoru naprosto přesně a pevně. Mlžení je ale možné čelit několika způsoby. Tím prvním a nejlepším je přídavná vnitřní vrstva hledí, pinlock, která funguje zcela obvyklým, tedy bezproblémovým způsobem, a s nímž je plexi prakticky nezamlžitelné.
Pokud by vám však nebylo po chuti jisté zúžení zorného pole, které s sebou použití pinlocku nese, k dispozici je nosní deflektor. Ten je zde, oproti jiným přilbám, poměrně vysoký a hluboký – vydechovaný teplejší vzduch tak naprosto spolehlivě odděluje od chladnějšího prostoru okolo plexi a docela dobře může funkci pinlocku suplovat. Pokud však nosíte do přilby brýle, musíte počítat s tím, že vám deflektor bude možná trochu překážet při jejich nasazování… Nejpohotovějším způsobem, jak mlžení hledí zabránit, je ovšem prosté nadzvednutí plexi. Pokud totiž z polohy úplného uzavření zámek plexi jednoduše „odcvaknete“, zvedne se hledí o několik milimetrů nahoru a okolo jeho těsnění se nahoře i dole otevře úzká větrací škvíra. Tato nezamčená poloha plexi je dostatečně stabilní i při vyšších rychlostech, zároveň však trochu chybí možnost aretace hledí třeba v polovině zdvihu – se zvyšující se rychlostí plexi náporem vzduchu samo zapadne do nejnižší neuzamčené polohy.
Co však (hlavně při vyšších rychlostech) zdobí přilbu HJC R-PHA 10, to je skvělá aerodynamika. Zatímco zbytek vašeho těla bojuje při jízdě na naháčovi okolo 150 km/h s nepříjemnými nárazy vzduchu, přilba vám na hlavě stále sedí jak přibitá, vzadu ani okolo vašeho krku se nevytvářejí žádné citelnější turbulence a vaše krční páteř je tak ušetřena nadměrných tlaků. Tady je jednoznačně poznat dobře odvedená práce návrhářů přilby v aerodynamickém tunelu. Vedle naprosto vynikající aerodynamiky, kterou podporuje i nízká „sportovní“ hmotnost přilby (1200 gramů), si však nelze nevšimnout trochu větší hlučnosti. Na trhu rozhodně najdete tišší modely, na druhou stranu míra hluku v R-PHA 10 není nijak výrazně obtěžující a vzhledem ke sportovnějšímu ladění tohoto HJC nejde o kdovíjakou obtíž. A když už jsme u těch sportovních prvků, jedním z nich je i systém zapínání 2D kroužky, na nějž je možná zpočátku potřeba si trochu zvyknout, pak se ovšem stane zapínání naprostou rutinou a nelze mu co vytknout.
Z praktického hlediska je třeba ještě zmínit, že k celkovému k celkovému pohodlí uvnitř přilby velkou měrou přispívá i příjemná výstelka z antibakteriálního a antizápachového materiálu Ginkomin. Výstelka je v lícních částech a vzadu kolem týla v silné velké vrstvě (místy až 4 cm), je však příjemně měkká a během prvních týdnů nošení tak přilba nijak zvlášť netlačila (jak tomu bývá obvyklé, pokud zvolíte správnou velikost), zároveň jsem ani po půl roce nezpozoroval žádné „vymačkání“ polstrování, přilba sedí stále stejně pevně a s jistotou. Lícní vycpávky jsou snadno vyjímatelné a šetrné vyprání na nich kromě nově nabyté čistoty nezanechá žádnou stopu, jen trochu hůře jde ven hlavní (temenní) vycpávka, ta je vpředu zasunutá pod těsnící gumu plexi lemující průzor.
Po téměř půl roce s hlavou v této přilbě můžu říci, že HJC R-PHA 10 nabízí přes své spíše sportovní ladění až nečekaně univerzální využití, díky čemuž se z něj stává opravdu skvělá přilba poskytující maximální možnou míru komfortu za jakýchkoliv okolností. Sportovně zaměření jezdci nejvíce ocení skvělé aerodynamické vlastnosti přilby vně i uvnitř, stejně jako uzamykatelné hledí, zapomenout nesmíme ani na výrazný agresivní design. Cestovatele v jedné stopě zase přilba osloví báječným komfortem, o nějž se nevídaně skvělým způsobem stará zejména libovolně regulovatelný větrací systém. Ač je tedy tohle HJCčko určeno spíše na hlavy jezdců sportovních mašin, lze jej s malými výhradami (mlžení plexi) pohodlně použít i na dalekých cestách. R-PHA 10 přitom nepřináší žádné kompromisy – kvalitní parametry nabízí jak pro sport, tak pro cestování, a to vše v jednom. Oproti cenově srovnatelné konkurenci navíc boduje skvělým větracím systémem ACS. Na výběr je navíc hned několik verzí - v jednobarevném provedení (matná černá, lesklá černá/bílá) se cena R-PHA pohybuje lehce pod deseti tisíci, několik stovek za touto hranicí zase najdete designové varianty Atlan, Club, Be One, Jerez a či Ben Spies Replica Moto GP, a nejdražší verzí je černozelená Ben Spies Replica Monster.
Přilbu můžete zakoupit přímo u firmy Bonmoto , která je importérem těchto přileb do ČR.

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 188 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):
Související firma
  • Bonmoto

    Na trhu jsme již od roku 2000 a tyto více než 21-ti leté zkušenosti s prodejem motovybavení se snažíme uplatnit při každé Vaši návštěvě. Na prodejně se snažíme o individuální a přátelský přístup, vždy ochotně pomáháme našim stálým i nově příchozím zákazníkům s výběrem. V Brněnské prodejně o roz...



TOPlist