Devold Multi-Sport funkční prádlo

Při pročítání našeho fóra jsem narazil na vlákno o funkčním prádle, které jsem si se zájmem pročetl pořádně od začátku až do konce. Byla tam spousta zkušeností se značkami, které jsem i já měl zafixovány jako vysloveně „pro motorkáře“. Nechyběla Moira, Cold Killers, Canard, Micro light, Bodywear a další. Jenže se zde také vyskytl člověk, co napsal větičku: „všechno co píšete jsem ozkoušel na motorce i jinde, ale není to až tak skvělé jak prádlo od firmy DEVOLD“. To nejen mě výrazně zaujalo a jal jsem se hledat co, nebo kdo to vlastně je. Do vlákna a na mail přišlo docela dost žádostí od čtenářů, jestli je možné provést test funkčního prádla a poskytnout jim adekvátní a alespoň námi ověřené informace, protože sami tomu moc nechtějí věřit. Tak jsem se do toho pustil.

Historie a technologie

Bez řečí musím přiznat, že nalezené informace mě až ohromily. Firma DEVOLD má extrémně dlouhou historii a to víc než 150 let. Prvními zákazníky byli rybáři a dělníci pracující v drsných norských klimatech. Mezi známé uživatele patří účastníci expedic s R. Amundsenem (1911 – 1933). Nebo Liv Arnesen, která toto oblečení použila při úspěšné sólo expedici na jižní pól (1994). Za ČR musím jmenovat alespoň Horskou službu, s kterou zdejší zastoupení spolupracuje.
Ano, technologie se od dob počátků firmy DEVOLD určitě změnila, ale nezměnila se surovina, ze které se všechny výrobky dodnes vyrábí. Tou surovinou je vysoce kvalitní ovčí vlna. Vlny ovšem existují stovky druhů, pro spodní prádlo se nejlépe hodí jemná merino vlna. Jde o velmi jemnou ovčí vlnu, která má až neuvěřitelné a přesto přirozené vlastnosti - příjemná na dotek, dlouho vydrží bez zápachu, výborně prodyšná a hřeje i vlhká, protože dobře absorbuje vlhkost. Člověk už dávno ztratil spoustu své mrazu odolnost z doby kamenné (až na některé chundelatější kolegy) a proto je potřeba přidaných vrstev, aby dobře chladu/horku odolával. Také motorkáři jsou druh, který na sebe bere ještě další „kůži“ a proto potřebují i odlišný tepelný komfort než třeba horolezci.

Vlastní test

Pro účely testu jsem sáhl po řadě Multisport, kde by měl být zaručen vysokorozsahový teplotní komfort. Na motorce můžete zažít -10°C a nebo +40°C nebo i něco jiného. Komplet na celé tělo je dělený na kalhoty a triko s dlouhým rukávem. Volbu jsem nechal na kompetentním zástupci firmy, který poslal provedení v zeleno-žluté kombinaci. S prádlem jsem fungoval celé léto a podzim. Strávil jsem s ním veškerý čas, který jsem trávil na motorkách a čtyřkolkách a kalhoty i triko jsem použil na kolo a pěší turistiku. Chystám se s ním na zimní lyžování a možná i na „sloní“ sraz, pokud to v lednu 2010 vyjde.
Odhaduji, že jsem v něm zatím prožil za 5 měsíců testu více jak 500 hodin a někdy jsem v něm trávil i 10 hodin v kuse. Tak, jak jsem byl ohromený z informací, které jsem čerpal, tak rostlo mé nadšení z tohoto výrobku. Triko i kalhoty jsou velice jemné a příjemné na dotek, až máte pocit další vrstvy, která se automaticky integruje k tělu. Podle mne první velkou výhodou je, že zápach zpoceného těla zde skoro neexistuje. Každý jistě zná ten pocit, kdy si rozepne bundu nebo kalhoty po pětihodinové cestě v úmorném vedru. I když se osobně potím hodně a i sám sobě někdy nevoním, tak po užití prádla Multisport se toto redukovalo alespoň o 80% a jakmile prádlo má možnost jen drobně oschnout je zlepšení oproti „umělohmotné“ konkurenci naprosto drtivé. Navíc jsem bez praní absolvoval i čtyřdenní „výlet“ a v závěru čtvrtého dne jsem nejen já, ale i spolucestující dospěli k závěru, že v podstatě to stále není nutné prát, protože to prostě nezapáchá ani tak, jako má bývalá Moira už po dvou hodinách.
Nikdy jsem také neregistroval, že by po mně tekly čúrky potu a to ani v největších pařácích. Dobré je prý mít také ještě mezi tímto prádlem a bundou alespoň nějaké triko pro pohlcení přebytků potu, ale kromě současných teplot kolem +5°C (kvůli vyšší izolaci) jsem to nepoužíval. Podle mne toto funkční prádlo samo dokáže zredukovat a pojmout velkou část, ne-li vše, co tělo vypotí. Také při jedné říjnové projížďce, kdy jsem se vracel zaskočen s lehce zasněženým hledím po 4 hodinách, jsem si až doma uvědomil, že krom prádla Multi Sport a moto bundy s vložkou nemám jinou vrstvu oblečení. I tak mi bylo příjemně a nejen proto, že jsem musel mít zapnuté vyhřívání rukojetí.

Ve velkém vedru kolem +30°C samozřejmě cítíte, že je vám vedro, ale s prádlem Multi Sport se toto stávalo daleko snesitelnější. Nic se na mě nelepilo, netahalo mě za chlupy. Pocit přilepeného prádla, které je nasáklé potem je hodně snížený. Někdy jsem měl pocit, že je v prádle zabudován větrák, který z mého těla odvádí neuvěřitelně efektivně větší část produkovaného tepla. Opravdu to zní až fantasticky, jenže mě toto jednoznačně přesvědčilo.
Při aktivním pohybu (kolo, turistika, ) jsem používal toto prádlo také, není totiž vůbec problém ho zaintegrovat jako první vrstvu pod triko nebo mikinu a Váš tepelný komfort se jednoznačně zvýší. Prádlo nijak neomezuje v pohybu a díky plochým švům není ani problém sedět déle na tvrdším sedle kola. Samozřejmě kde jsem toto nejvíc ocenil, bylo cestování na delší trasy a pokusné enduro řádění. Tady, kdy je člověk navlečen dlouho dobu v jedněch věcech ocení toto prádlo jako výbornou věc a při námaze v lese na enduro vložkách zas výborné vlastnosti v pohlcení a odvodu potu, kdy se člověk necítí jako v parní sauně a přesto mu je v chladnějších dnech příjemně.
Jedinou slabinou která se může na první pohled zdát je u tohoto prádla cena. Ale po tom, co jsem toto vyzkoušel, jsem odhodlán pořídit druhý komplet pro ženu, která ač s několika „umělohmotnými“ vrstvami v zimě stále drkotá zuby.

Další sortiment

DEVOLD primárně vyrábí funkční prádlo především pro sportovní aktivity, expedice a namáhavou práci, kdy je zapotřebí zachovat tepelný komfort těla, aby podávalo stále co nejlepší výkon. Každému je jasné, že ať je promrzlý a nebo přehřátý, nebude jeho tělo fungovat na 100%. Proto je tu několik řad výrobků z kterých je možné si vybrat.
Novinkou je řada BREEZE, která je jednovrstvá a velice lehká. Již standardní řadou je MULTI SPORT, kde se stále jedná o jednovrstvou tkaninu z merino vlny, které o upravená technologiíi Total Easy Care díky níž toto prádlo můžete prát v běžné pračce a sušit v sušičce. Tenká tkanina je vhodná jak do teplejšího, tak do chladnějšího počasí jako první vrstva. Řada ACTIVE je určena pro outdorové sporty a jde o dvouvrstvou konstrukci tkaniny, kde vnitřní vrstva je z polyesterového vlákna Dupont Thermolite. Řada EXPEDITION jak již název napovídá je vhodná pro extrémní polární expedice a je tvořena dvouvrstvou pleteninou vlny bodově spojené k sobě. Nutno dodat, že prádlo této řady je dobře použitelné i českých neexpedičních podmínkách.

Závěr

Naprosto dokonale zpracované funkční prádlo o kterém se takto dá mluvit. To, co výrobce inzeruje jako přirozené vlastnosti, opravdu funguje a při použití to přesvědčí i „nevěřící Tomáše“. Pro mě osobně je tohle největší překvapení roku 2009. Mezi motorkáři začal Jarda Šíma jezdit v Devoldu mezi prvními už na konci roku 2008. S jakým úspěchem se to setkalo u něj vám nastíní v další kapitole.

Marek Hrodek (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm
Jarda Šíma - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)