Za dětmi do Skotska

Den pátý 20.6

Probouzím se už v 6:00 a slyším známý zvuk deště dopadající na plachtovinu stanu… prší!Nicméně potřeba volá tak nasadím nepromok a jdu ven,déšť je jemný jak z rozprašovače takže to není ták hrozný,rozhlížím se po okolí kochám se přírodou a tichem které občas přeruší zvuky dusajících koní v ohradě,békajících ovcí či cinkání kravských zvonců,pro mě totální relax dávám tedy ranní pěší tůru,zhruba za hodinku se vracím ke stanu kde už se vaří voda na čaj mezitím přestává pršet,balíme stan dnes toho máme hodně před sebou tak aby nevzniklo časové prodlení.Najednou se otvírají dveře obytňáku a vychází z nich postarší německý manželský pár,v rukou talíře s chleby hustě pokrytý salámem a valej si to přímo k nám že prý jestli si dáme s nimi snídani no samozřejmě to nejde odmítnout,pán studoval za mlada v Praze takže celkem dobrou češtinou nás obdivuje že jedem tak dlouhou cestu na motkách.Jako vděk za snídani dáváme pánovi dva Budvary v plechu,loučíme se a vyrážíme po A95 poté na A9 směr město Inverness kde se napojíme na A82 která vede kolem jezera Loch ness,jezero jako takové není nějak extra zajímavé je to prostě taková dlouhá vodní nudle,stavíme u Loch ness centra exhibition kde se dají koupit suvenýry nevalné kvality a zjistit informace o nikdy neexistující Nessí obludě,uděláme pár fotek v sedle makety Nessí a valíme směr hrad Urquhart kastle,samozřejmě přijíždíme po zavírací době což nám nevadí protože se opět jedná o skoro zříceninu takže se kocháme exelentním exteriérem dáme odpočinek a jedem po A87 směr Eilean Donan Kastle,silnice vede nádherným řekl bych úzkým průsmykem mezi horami kocháme se krajinou kolega tak moc až málem vjel do protisměru před osobák já to měl v přímém přenosu a myslím že to byl nejhorší okamžik naší cesty,taky jsem mu pak pěkně od plic vynadal nerad bych viděl nejlepšího kámoše a jeho dceru rozmáznutý na kapotě auta.No nic dojíždíme k Eileanu a otvírá se nám pohled pro bohy,tak mystické a ponuré místo jsem nikdy neviděl dýchá na vás okamžitě doba rytířů a máte pocit že tam snad ještě bydlí,koukáme z hradu vychází nějaký průvod záhy zjišťujeme že je to svatba a né tak ledajaká jde o lesbický pár děvčat a zde je nutno zdůraznit že na místní poměry celkem pěkná děvčata a jejich kámošky jsou ještě hezčí takže se kocháme co to dá protože tady je to velká vzácnost pěkná baba… no a máme štěstí vidíme na vlastní oči pravé Skoty v sukních takzvaný Kilt a dokonce po krátké domluvě se s nimi i fotíme,lidé jsou to opravdu milí a vstřícní z ničím nemají problém a když zjistili že jsme z Czech a Prague(Příbram neznají sakra) placají nás doslova po zádech a že prý jsme drsní borci aspoň tak nám to přeložila mladá,po chvíli svatba odjíždí pryč mi si uděláme ještě pár fotek hradu a jedem hledat ubytování,po pár kilometrech slyšíme veselý hlahol až v přilbách,ano potkáváme znova svatebčany před místní hospodou přibrzdíme a troubením zdravíme,všichni se okamžitě zvednou od stolu a zdraví nás nějakým synchronizovaným místním pokřikem hustej zážitek!Plni pozitivních dojmů dojíždíme do městečka Balmacara a ubytování nacházíme v místním karavan clubu,vjíždíme do areálu a mě je hned divný proč jsou všichni zalezlí v obytňákách,pochopil jsem záhy… po sundání přileb se na nás okamžitě vrhli ve Skotsku vyhlášené mušky Midžís!Stříkáme se hned repelentem což pomáhá ale stejnak vám lítaj před obličejem a je to nepříjemnej pocit jsou jich snad miliony.Stavíme stan vaříme párky k večeři a během chvilky je v ešusu víc uvařenejch mušek než párků a to doslova voda je na hladině černá že ani párky nejsou vidět,vyhážu je lžící přikreju ešus víkem a ty sviňuchy se zase smaží na víku!prostě Skotský kamikadze.Takže nasazujem podomácku vyrobené síťky přes obličej,čím míň fouká vítr tím víc jsou agresivnější,paní z jednoho obytňáku nám přináší svíčky že prej jsou speciálně proti muškám ať si je dáme do stanu,byli jsme za ně moc rádi a šli raději spát v naději že na nás ve stanu nepůjdou…Bohužel svíčky nepomohly a jelikož jsem měl hlavu přes noc přitisklou k vnitřní vrstvě stanu měl jsem ráno na hlavě navíc kopeček ne nepodobný Skotské vrchovině,ty mrchy Midžísky si ze mě udělali celonoční hostinu…All inclusive

Den šestý 21.6

Je 6:30 ráno vstávám do opět lehce deštivého rána,dnes nás čeká hlavní bod cesty ostrov Skye plán je takový že na něm strávíme skoro celý den ,zbytek výpravy ještě spí jdu se tedy podívat ven s kempu k pobřeží na ostrov který je zahalen do mraků což nevěstí nic dobrého,no s tím se ale počítalo že zde nebude jasno a bez deště.V 8:15 sedáme na motky,preventivně oblečeni v nepromocích i když zatím přestalo pršet spíše je máme z důvodu relativně silného větru takže jsme přejmenovali nepromoky na neprofuky.A je to tady,přejíždíme klenutý most na ostrov a na prvním kruháči se dáváme vpravo na turistickou silnici,zhruba po třech kilometrech se nám otvírají první pohledy na majestátné hory které vypadají úplně jinak než u nás jsou to skoro pravidelné kužele nazval bych to něco jako gigantické krtince a podle barvy země sopečného původu.Stavíme na prvním odpočívadle kde je hafo lidí civící do vody,čumíme tedy taky a najednou na nás vykoukne z vody parta delfínů to jsme tedy opravdu nečekali,než stačíme zapnout foťáky tak jsou bohužel pryč.Jedem tedy dál přes první hřebeny hor,teplota a vlhkost se rapidně mění podle nadmořské výšky takže jednou zima a prádelna poté relativní teplo a sucho jak na houpačce.Po pár kilákách se příroda mění na těžce dramatickou podívanou vyrvaných kusů horniny z nitra země do toho začíná hustě pršet,si říkám a je to v pr… no po třech kilometrech najednou déšť končí a k našemu údivu je najednou jasno,krajina se zbarvila do nádherných odstínů zelené barvy zastavujem a foťáky zaznamenávaj tu nádheru.Rozhlížíme se a zjišťujem že deště jsou lokálního charakteru takže od této chvíle jsme se jim úspěšně vyhýbali tím že jsme je objeli nebo počkali než odezní.

No asi takhle,ostrov je různorodého charakteru takže je pořád na co koukat a s otevřenou pusou se nepřestává člověk divit co to je za nádheru,civilizace minimální neskutečný klid, dovoluji si tvrdit že kdo se sem podívá tomu se z paměti ostrov jen tak nevymaže je to prostě boží zážitek a to jsem ateista jinak to nelze popsat.Je 18:00 opouštíme ostrov a míříme po A87 poté A82 do Fort William kde se míníme ubytovat čeká nás zhruba nějakých 170 km.Zastávky děláme po kratších úsecích přece jenom jízda po ostrově nás dost vyčerpala což asi 40km před cílem si u mě vybírá daň v podobě neřízené psycho krize kdy zastavuju a nejsem schopnej jet dál,kámoš zkušený cestovatel mě nakrmí hroznovým cukrem a po půl hodině jsem opět schopen pokračovat ač negativní tak hustej zážitek.Přijíždíme do kempu v Fort Williamu správce tu už není takže se ubytujem ,kemp je nádherný sprchy luxusní pro mě v ten den velice potřebný relax,mělo to ale jeden háček cena byla taky luxusní ale to jsme zjistili až další den ráno… Dnes večer kecáme do jedenácti za prvé zážitky a dojmy z ostrova a za druhé dnes je s námi dcera kámoše naposled zítra se vrací autobusem do Aberdeenu…

Den sedmý 22.6

Dnes vstáváme v 6:30 v 9:00 musíme být na nádraží tak aby se to vše stihlo v pohodě,přichází majitel kempu sympatický pán ale jen do té doby než nám oznámil sumu za nocleh bratru 850kč za jednoho,no nic platíme víme že ceny jsou zde jiné a občas člověk utratí víc než by chtěl.Na nádraží jsme půl hodiny před odjezdem autobusu dělám rodince památeční foto a dobrovolně hlídám motorky abych nemusel být při loučení taťky z dcerkou protože už teď vidím slzy v jejich očích…Kámoš se vrací zamačkává poslední slzu a vracíme se k systému chlapi sobě.Dnes nás čeká zhruba 450 km,průjezd Loch Lomond The Trossachs national parkem a cíl dnešní cesty Lake distrikt national park.Dnes si budem spíše užívat panoramata ze sedla motky,krajina se pomalu mění na styl naší Šumavy ale z výbornými silnicemi se všemi možnými druhy zatáček,čísla silnic bohužel nevím jeli jsme prostě na jih bez nějakého většího plánování.Městečka jsou ve stylu Harry Pottera nádhera a vidíme i první tučňáky,tak jsme si pracovně pojmenovali místní školáky a školačky které nosí stejnokroje kvůli smazání sociálního rozdílu.V jednom takovém městečku zastavujeme na kafe a je potřeba doplnit pitnou vodu,vcházíme do typické Skotské hospůdky z nízkými stropy a ryšavým osazenstvem za pípou na nás kouká celkem pěkná holka krev a mlíko což potěší,místní ryšavci na nás koukaj jak na zjevení,nicméně objednáme kafe a jdeme ven na zahrádku pozorovat místní cvrkot.Po kávě jdu platit a z naučenou větou rozvitou(please water)jdu prosit o vodu.Holčina mi zprvu nerozumí asi musím dopilovat výslovnost ale mě to nevadí vodu jsem dostal a holčina to byla víc než sympatická takže každá minuta navíc byla příjemná.Nasedáme a valíme dál krásnou přírodou v pět hodin odpoledne dorážíme do Lake Distrikt parku a nacházíme užasné místo u jezera připomínající Aljašku.Já vystěhuju brašny a suším věci protože nepromoky z brašen zapůsobili jako bazén voda od kol mi v nich zůstala a neměla kam odtéct.Rozděláváme oheň a nasáváme atmosféru tohoto místa ani se mi odtud nebude chtít.Kolega dokonce zkouší teplotu jezera ale po minutě ve vodě nemůže zimou najít svou mužskou chloubu proto koupačku vzdává a z jezera urychleně utíká.V 23:00 jdeme spát.

Den osmý 23.6

Dnes máme v plánu navštívit město York z průjezdem přes Yorkshire Dales National Park.Balíme a v osm ač neradi odjíždíme obrazně řečeno z nádherné Skotské Aljašky.Cesta je příjemná počasí polojasné(to vlastně už od ostrova Skye) vjíždíme do parku a čeká nás padesát kiláčků úžasné přírody a Anglického venkova z klasickými oblými kamennými můstky a kilometry nízkých zídek,jediné z čím je problém je dost štěrku na silnicích a vzhledem k úzkým silničkám zemědělské stroje.Po kochačce vjíždíme do civilizace města York,necháme se nasměrovat cedulemi na místní parkoviště které je umístněné na vlakovém nádraží vypadá že není placené tak v klidu odcházíme do města.Cesta vede po starých městských hradbách takže je příjemné že člověk nemusí jít kolem ucpaných silnic,po asi dvou kilometrech je historické centrum které dominuje nádherná katedrála z vedle stojícím malým kostelem.Co mě opět zklamalo je interiér katedrály,opět velice chudý oltář a architektura za sedm liber vstupu nic moc.Jdeme si prohlédnout historické uličky z typickými Anglickými obchůdky a koupit nějaký ten suvenýr domů což byl problém,všechny suvenýry a cetky měly nápis London a nic se nevztahovalo k městu York vcelku divné a nepochopitelné.Po třech hodinách prohlídky konstatujeme že civilizace už máme dost a vracíme se k motkám,samozřejmě po příchodu na nás hned huláká místní hlídač nemusíme mu ani rozumět a víme že to parkoviště je teda placený,snažíme se mu slušně vysvětlit že jsme to nevěděli a že zaplatíme ale není k zastavení tak naštváni prostě nasedáme a jedem pryč.Vyrážíme směr Stamford kde najdeme nějaký kemp,valíme záměrně venkovem dálnici nemusíme té si užijem ještě víc než dost. K Stamfordu dorážíme až v sedm večer,zjišťujeme že kemp bude problém,všechny jsou luxusní z pověstným Anglickým trávníkem a jen pro obytňáky,takže stanové kolíky jsou pro majitele kempu těžkej problém holt prostě začíná civilizace a s tím spojené nesmysly.Hledáme tedy spaní na divoko jenže všude roviny žádný les.Asi po hodině hledání konečně listnatý lesík

z rybníčkem.Neváháme nafukujem matrace pršet nebude jen si musíme dávat pozor všude je trus od nějaké drůbeže,po chvíli slyšíme známý zvuky a z druhé strany rybníka se k nám hrne hejno hus domácích,dojdou tak na pět metrů od nás vyčlení ze svých řad průzkumníka a dost nevybíravým způsobem ho vysílají na průzkum,no máme to i z divadlem luxus.Po podání hlášení průzkumníka se vydávájí kolem nás na sousedící pole a je klid.No něco málo pojíme a jdeme spát…