reline_unor



Turecko - Řecko - Albánie - Makedonie - Kosovo - Chorvatsko 10.2018

Po první cestě v říjnu následovala druhá.

Kapitoly článku

Po první cestě na jih jsem se rozhodl naplánovat druhou cestu, Cestopis je motivací pro ty, co si chtějí dobře zajezdit na kvalitních silnicích a poznat nějaká zajímavá místa. Není pro ty, co víc stojí, než jezdí, nebo preferují menší počet kilometrů za den. Jeto v jednom na Kawasaki Versys 1000, r.v.2018, jen po silnicích I.II. a vyjímečně III. třídy, po dálnici jen Srbsko, Bulharsko, Turecko jen do Istanbulu, dále vše mimo dálnice, s jedním zadním 48 l. kufrem a taškou na sedlo (mělo své opodstatnění ve městech s hustým provozem). V tašce na sedlo jsem vezl komplet nepromoky, startovací kabely, malý kompresor, náhradní žárovku a pojistky, opravná sada bezdušových pneumatik, nějaké nářadí (jen to nejnutnější) náhradní rukavice a šátek na krk, Zadní kufr jsem používal pro vlastní potřebu, oblečení pití jídlo atd. Ubytování vždy přes Booking zajištěno předem. Tím mě odpadla nutnost vézt boční kufry ( a v nich stan spacák atd.). Navigace TomTom 550, která fungovala perfektně. Tankování placeno kartou, Eura jsem na jejich měnu neměnil, vždy se dalo zaplatit Eurem (doporučuji cca 50 Euro v mincích). Počasí bylo po celou dobu krásné bez deště, až na 30-ti minutovou bouřku v Albánii. Náklady na ubytování do 165 Euro. Celou trasu, včetně ubytování a kam se chci podívat jsem si naplánoval sám cca týden před odjezdem, na základě předpovědi počasí. Prioritou jsou také nové pneumatiky. 

1 den, odjezd z Hodonína v 11 hodin směr Bratislava a Maďarsko. Maďarsko jsem projel mimo dálnice, stejně jak na Rumunsko, jen jsem uhnul na Srbský přechod. Cesta opět v pohodě bez problémů. Na hranicích do Srbska jsem strávil cca 15 minut, dále jsem pokračoval do Subotice, kde jsem měl ubytování v penzionu B&B Vukoja, je to motorkářská hospoda, ubytování ujde, na pokoji se může kouřit. Ujeto cca 450 km.

2 den, vzhledem k tomu, že jsem potřeboval tento den překonat větší vzdálenost (900 km), jsem volil cestu po dálnici. Vyjel jsem ráno v 4,30 hod., dálnice v Srbsku je v pohodě, celý průjezd vyšel na 7,2 Euro. Platí se na mýtných branách. Kratší úsek před Bulharskými hranicemi je po silnici I. třídy a pak dále až do Sofie. Na hranicích jsem pobyl cca 10 minut. V Bulharsku motorka dálniční poplatky neplatí, takže nebylo co řešit, upaloval jsem do Sofie. Tam jsem si prošel centrum, dal kafíčko a pokračoval na Plovdiv, již po dálnici, opět centrum procházka a dále na Turecké hranice. Turecké hranice jsem projel za cca 20 minut, jediný rozdíl oproti jiným přechodům je, že před výstupem kontrolují zavazadla. Pak už jsem jen dojel do Edirne a ubytoval se v Hotelu Simsek, ubytování pěkné, snídaně také, hlídané parkoviště. Ujeto cca 900 km. Po všech dálnicích jsem udržoval rychlost od 140 -150 km/hod. Bez problémů.

3 den, ráno v 7,30 jsem vyjel směrem Istanbul, Asijská část. V Turecku je dálnice placená, U Edirně před vjezdem na dálnici jsou mýtné brány (jsou elektronické bez závor). Musíte se proto zapsat do automatického mýtného systému HGS. Ptal jsem se kde si mám kartu koupit, buď na druhé straně dálnice u mýtné brány, nebo na první benzině. Tam neměli, tak až po 90 km na další jsem vše vyřídil. Požadovali pas a techničák + vyplnit dokument, po zaplacení 35 Euro mě dal HGS kartu s přeplaceným kreditem. Tu jsem uschoval, po celou cestu a ani po příjezdu do Istanbulu ji po mě nikdo nechtěl. To samé platí i po cestě do Řecka. Kartu mám, ale jestli z ní něco elektronicky odčerpali nevím. Bez HGS karty nedoporučuji jet, je to drahé a policajti jsou v Turecku dost nahusto. Po zdárném příjezdu do Istanbulu jsem se vydal do Asijské části, přejel most ("15 July Martyrs Bridge" placený nebyl) prohlédl pár památek (Beylerbeyi Palace, Anatolian Fortress) a přejel zpět na Evropskou část. Navštívil jsem Rumelihisarı (doporučuji, je tam krásně vidět Bospor s obrovskou promenádou a hradbami, která se táhne podél vody, parkoval jsem přímo na promenádě), dále Mešitu sultána Ahmeda "modrá mešita", taktéž super. Než jsem přijel k mešitě, tak mě navigace dovedla do centra, obydlených čtvrtí, pěkný zážitek, najel jsem tam 32 km. Do Istanbulu jsem přijel v cca 10 hodin, to byl ještě docela volný průjezd. Odpoledne kolem 15 hodiny jedním slovem masakr. Jedno velké parkoviště všemi směry, a to byla neděle. Jen díky štíhlé motorce bez bočních kufrů jsem projel docela svižně. Semafory nepočítám, tam musíte vždy úplně dopředu. Kdo plánuje Istanbul, tak vřele doporučuji je co vidět. Krásné město, dálnice, silnice mosty, Bospor, prostě super zážitek. Odrazuje jen dálka, z Hodonína na Asijskou část to je 1670 km. Odpoledne jsem jel podél moře až do Tekirdağ, potom po čtyřproudové silnici až na hranice s Řeckem. Celkově hodnotím evropskou část Turecka jako krásnou zemi, s velmi kvalitními silnicemi, pěknými čistými městy a příjemnými obyvateli. Ještě k tankování, v Turecku vám musí vždy natankovat obsluha po zadání RZ do jejich systému, pak buď platíte hotově přímo obsluze, nebo u pokladny kartou. Doporučuji tankovat jen u velkých prověřených pump a předem se zeptat jestli berou karty. Po překročení hranice do Řecka (zabralo to asi 20 minut) jsem dojej do Alexandrupoli a ubytoval se v Hotel Aphroditi Island Park, docela slušné s výhledem na moře, ráno snídaně. Ujeto cca 620 km.

4 den, ráno v 7,30 hod. jsem pokračoval do Kavaly, prohlédl centrum, přístav ( akorát tam byly obrovské výletní lodě) a pokračoval do Soluně. Zajel jsem do centra, prošel památky dal kafe a pokračoval na hranice s Albánií, přechod "Kristallopigi (GR) - Bilisht (AL)", procedury opět do 15 minut. Tam mě potkala 30 minutová bouřka, jediná voda za celou cestu. Z přechodu jsem přes Fir of Hotova National Park, jel do Pogradce, kde jsem měl ubytování v hotelu Guesthouse Bimbli. Krásné ubytování, výborná restaurace i jídlo, včetně snídaně. Albánii hodnotím jako krásnou zemi, s kvalitními asfaltkami, příjemnými obyvateli. Mimo města a v horách je víc vidět chudoba. Ve městech ne. Ujeto cca 570 km.

5 den, odjezd v 7,50 hod, směr Makedonie, hranice průjezd do 10 minut, přes Albánii opět krásná cesta. Dál jsem pokračoval do Mavrovo National Parku a dále do centra Skopje, prošel centrum, památky a pokračoval na hranice s Kosovem. Makedonii hodnotím jako krásnou zemi s perfektními silnicemi podél řek i horami. Kosovo, tam neplatí vůbec nic, na hranicích jsem si za 10 Euro musel koupit pojištění, zelená karta neplatí. Cesta do Prištiny asi nejhorší z celého cestování, škaredá rozbitá a plná špíny, po příjezdu do Prištiny vypadala motorka jak po projetí motokrosové mokré tratě. Za 1 Euro jsem ji ostříkal na myčce. Pryština je nevýrazné špinavé město, centrum jsem hledal marně 30 minut, byl jsem rád že jsem odjel. Nebylo o co stát. Cesta dále na hranice ve stejném duchu jak do Prištiny. Měl jsem v plánu jet přímo do Černé Hory, ale navigace mě navedla přes Srbsko, je to jen přejezd 30 km a pak hned vjezd do Černé Hory. Na hranicích opět chtěli Kosovské pojištění a u Srbů jsem nesměl ukázat pas, ale OP. To mě poradil Kosovský celník. Cesta přes Černou Horu do Žabljaku je prostě krása. Pořád horami, krásnou přírodou se spoustou zatáček, mostů tunelů. U mě jedna z nejkrásnějších zemí. Tento den jsem docela podcenil, dvě hlavní města, hranice a klikaté silnice zapříčinily, že jsem do Žabljaku přijel až ve 22 hod. Ale zato cesta v noci, kdy jsem na 50 km potkal dvě auta super, užil jsem si to. Uyytování v Žabljaku jsem měl na Hotelu Zlatni bor, slušné se snídaní. Ujeto cca 590 km.

6 den, ráno bylo v Žabljaku -1 stupeň, prvních 50 km bylo docela utrpení, a k tomu ještě mlha. Postupně se počasí zlepšilo a po vjezdu do Chorvatska už bylo krásně. V Chorvatsku jsem přejel pohořím do Tučep dále na Makarskou, Split, Zadar a na Plitvička Jezera, kde jsem měl ubytování. Silnice v Chorvatsku krásné, protože již bylo po sezoně, tak bez policie, centra měst poloprázdné dalo se všude pohodlně zaparkovat a projít to co jsem chtěl vidět. Mezi Splitem a Zadarem jsem jel po dálnici (5 Euro) vzhledem k nutnosti rychle překonat vzdálenost, dále vše po bundeskách. Ubytování zajištěno v Grabovaci penzion House Vukovic, slušné bez snídaně. Ujeto cca 550 km.

7 den, ráno bylo opět trošku tvrdší, prvních 80 km až k pobřeží byla mlha a do 4 stupňů, bohužel jsem jel celou dobu údolím. Ale dalo se to. Nabral jsem směr Rijeka, opět centrum prohlídka okolí a dále směrem do Puly. V Pule jsem prošel historické centrum dal kafe, oběd a druhou stranou poloostrova pokračoval do Slovinského Kopru. Prošel jsem si přístav a pokračoval do Terstu. Prohlídka centra, hradu, oběd a dále směrem na Bovec a Mangartské sedlo. Vyjel jsem na Mangart, 2200 m, platí se 5 Euro, pak jsem se vrátil do Bovce, v Soči jsem se ubytoval v Pensionu Kamp Klin, ubytování slušné se snídaní, možnost i večeře. Ujeto cca 530 km. 

8 den, ráno po snídani jsem vyjel směrem na Občina Kranjska Gora, cca 50 km krásné klikaté silnice horami, pak už jen dále přes Hochkar a Mariazel  domů. Ujeto 542 km.

Zhodnocení cesty z mé strany. Po celou dobu, až na 30-ti minutovou bouřku bylo počasí pěkné. Menší nevýhodou v říjnu je, že ráno se teploty pohybují od 4 - 10 stupňů a jsou mlhy, odpoledne vždy kolem 20 stupňů. Termoprádlo je nutností. Mě takové počasí vyhovuje. Všechny státy až na Kosovo mají krásné silnice, přírodu, hory, dost památek a zajímavostí které lze vidět. Motorka po celou dobu fungovala bez sebemenšího problému, bez defektu. Na tyto delší cesty dávám vždy nové pneu. Celá cesta splnila mé očekávání, vše vyšlo tak jak jsem si to naplánoval. Všude placeno kartou nebo Eury, nikde jsem neměnil na místní měnu.

Plány na příští rok, v květnu, nebo červnu (dle počasí) již plánuji cestu do Polska přes Waršavu, Litva přes Vilnius, Lotyšsko přes Rigu, Estonsko přes Talin (potom buď z Taliinu trajektem do Helsinek) nebo Rusko Petrohrad, (nutné víza), Finsko přes Helsinky, Turku do Vaasa, trajektem do Holmsundu, dál do Stockholmu Švédsko, Oslo Norsko, Göteborg, Malmo, Kodaň Dánsko, Lübeck Německo, Berlín, Drážďany a domů. Cca 6200 km. Tak pokud se chce někdo přidat, napiš. Plán na 14 dní.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (14x):


TOPlist