gbox_leden



S MZtou za polární kruh

Kapitoly článku

Ráno jsem vyjel kolem deváté hodiny směr Švédsko a pokračoval na Goteborg. Goteborg bylo jediné město ve Švédsku, kde jsem viděl i kolony. Jednou jsem špatně odbočil a pak se motal po městě, navíc jsem projel několika místy, kde byla mýtná brána a cena 9kr. Nic jsem nezaplatil a doufal, že mě policie nebude honit. Pak jsem několikrát na poslední chvíli přejel přes "zebru" abych odbočil, kam mám, prostě jsem udělal víc přestupků, než za celou dosavadní cestu.

Za Goteborgem jsem zajel natankovat, přišel tam za mnou Slovák pracující ve Švédsku. Ptal jsem se ho na ty mýtné brány, prý taky nic neplatí a neví, zda to pro nás vůbec platí. Hlavní co policii zajímá, je jestli jsi nepil, jejich kolegu za 2 promile zavřeli.

Pokračoval jsem na radiovou vysílací stanici Grimeton. Zaplatil jsem si komentovanou prohlídku v angličtině a slečna z recepce mě společně se starším párem provedla radiostanicí.

Slečnou, která prohlídku prováděla, bych označil jako praštěnou nadšenkyni do spojení národů a zajištění světového míru, protože když nám vysvětlovala, že se jedná o UNESCO památku a že UNESCO je světová organizace spojující národy celého světa a zlepšující světový mír, tak podle grimas musela mít několik vyvrcholení.

Rádiový vysílač byl postaven ve dvacátých letech dvacátého století pro vysílání telegramů do New Yorku. Jednalo se pouze o vysílač, nikoliv přijímač, ten byl postaven o 60km dál, ale nedochoval se.

Vysílač je zajímavý tím, že neobsahuje žádné (kromě cívek) součástky, vše je řešeno mechanicky - rotačním kotoučem, na kterém se střídá magnetická a nemagnetická vrstva a periodou střídání se definuje vysílací frekvence.

Pokračoval jsem k moři do kempu. Na můj dotaz na recepci, jaká je předpověď počasí, mi bylo sděleno, že sice bude teplo, ale bude pršet a má být bouřka a že nemají volné chatičky. Vzal jsem teda místo na stan, snad to počasí nebude tak strašné. Cena 250kr, prý mají víkendové ceny a že je normální, že víkendové ceny jsou už čtvrtka. Navíc prý nesmím parkovat svou motorku před stanem a musím ji mít na parkovišti před recepcí. Dost jsem přemýšlel, zda v takovémto kempu vůbec zůstávat.

V noci přišel stejný déšť, jako jsem zažil na severu, akorát naštěstí nefoukal vítr, zato byla pořádná bouřka.

Dnes najeto: 308,2 Km

Ráno už naštěstí nepršelo, jen bylo zataženo a vypadalo, že brzy začne. Vyrazil jsem směr jih, podívat se na maják Kullen-lighthouse. Cestou se mraky protrhaly a začalo pařit slunce.

Při sjezdu z dálnice jsem zjistil, že motorka při přidání plynu vynechává, přepnul jsem na rezervu a odbočil k benzínce, kterou jsem právě míjel. Do nádrže se vešlo pouze 7,5litru, takže nedostatkem benzinu to nebylo. Naštěstí jela motorka dál bez problémů.

Kullen-lighthouse je maják na západním poloostrově Švédska, ale maják jako takový mi vůbec zajímavý nepřišel. Co stálo za to, bylo okolí: útesy, skály a cestičky k pobřeží. Téměř celé jsem to prolezl a vykoupal se v moři, po cestě a chození ve vedru to bylo příjemné osvěžení.

Pokračoval jsem podél pobřeží na jih k náhodně vybranému kempu v navigaci. Při sjezdu z dálnice, opět začala motorka vynechávat. Nejdřív to dělala, jen když byly puštěné blinkry, za chvíli jsem ale musel zhasnout světla, aby to vůbec jelo. Stejně, když jsem zastavil na křižovatce ke kempu, ozval se výstřel z výfuku a motor chcípl nadobro.

Snažil jsem se motorku nastartovat, ale marně. Odtlačil jsem ji těch 100metrů k recepci a zaplatil nocleh. Byl to zatím nejdražší kemp, za stan chtěli 350kr stejně jako za srub v kempu na severu. Recepční mě upozornila, že dneska v noci budou Švédi oslavovat nějaký jejich svátek, takže mám počítat s tím, že bude v kempu hlučno.

Motorka mezitím trochu vychladla a šla nastartovat, dojel jsem na místo a postavil stan - zatím nejhorší povrch - v lese na křivém podloží. Problémy s motorem jsem tipnul na svíčku a fajfku, protože už od vyjetí z domova měla fajfka unavenou pružinku a na svíčce poskakovala, takže to mezi svíčkou a fajfkou jiskřilo, až se na svíčce vypálily díry v závitu. Vyměnil jsem obojí.

Večer jsem si zaplaval v moři a prošel po pobřeží. Opravdu se Švédi na něco připravují, prostírají stoly a nosí haldy žrádla. Mně mezitím vyhládlo a tak jsem otevřel konzervu. Koupil jsem ji před pár dny a nebyl si jist, co v konzervě je. Byl tam prejt.

Dnes najeto: 201,3 Km

V noci přišel déšť s bouřkou. Ráno už naštěstí bylo jen zamračeno. Vyrazil jsem dál, a protože motorka jela bez problémů, tak jsem si to zamířil k mostu do Dánska. U mýtné brány jsem zaplatil 250kr a pokračoval. Cesta vede nejdřív po mostě, pak po malém ostrůvku a nakonec tunelem a jsem v Dánsku.

Dal jsem si přestávku vedle letiště a pozoroval letadla. Pak následovala cesta zpět do Švédska a už jen kousek do Treleborgu, za kterým jsem si našel kemp u moře na dvě noci. Zbytek dne jsem trávil koupáním se, povalováním u moře a procházkami po pláži.

Večer se opět přihnal silný vítr, déšť jak blázen a bouřka.

Dnes najeto: 146,1 Km

Ráno byl silný vítr a pod mrakem. Využil jsem toho, že není vedro a zašel do města. Dal si tam oběd a v kavárně cappuccino se zákuskem.

Odpoledne se mraky rozehnaly, prošel jsem si blízký přístav a tiše záviděl majitelům jejich luxusní lodě. Večer jsem si dal večeři v místním bistru. Bylo to poprvé, co jsem se setkal s někým, kdo neuměl anglicky. Byla to Asiatka, která zřejmě jen lámaně zvládala Švédštinu, natož pak angličtinu.

Dnes najeto: 0 Km

Poslední dopoledne ve Švédsku jsem strávil na pláži. V poledne jsem se sbalil a odjel do centra Trelleborgu. Parkování zde řeší tak, že nemají nikde placené parkování, ale přes den se všude může stát jen dvě hodiny. Zaparkoval jsem proto motorku v zapadlé uličce mezi kola a zeptal se holky, co tam seděla, jestli nevadí, že tam nechám motorku, pokrčila rameny, že netuší (nebo nerozumí).

Zašel jsem si na oběd a mezitím se mi rozleželo v hlavě, že jsem v té části města, kde mám motorku, viděl docela dost žen zahalených v "ručnících" a že na mě nekoukaly zrovna přívětivě. Tak jsem se po obědě vrátil pro motorku a odtlačil ji na parkoviště na náměstí.

V místním supermarketu jsem nakoupil tolik jídla, aby mi ještě zbylo na večeři.  A protože jsem si už všechno prošel a neměl kam jít, tak jsem si sedl v parku a poslouchal koncert dechovky. Večeři jsem si dal v místním fastfoodu stylem: mám 60kr co mi za tu cenu doporučíte? Kebab. Prima ...

Loď odplouvala o půlnoci, ale na check-in jsem zajel už v půl desáté, protože jsem neměl ve městě co dělat. Check-in už byl otevřený, ale loď ještě nepřiplula, tak jsem si stoupl do fronty k ostatním autům a čekal.

Mezitím přišel opět déšť a já tiše záviděl cestovatelům v obytných vozech, kteří si tak sedí uvnitř a koukají na fotbal. Nakonec jsem se ale přece jen dočkal a pustili nás na loď. Následovalo kurtování motorky a hurá do postele do kajuty.

Dnes najeto: 8,2 Km

V noci jsem se moc nevyspal. Motor nepříjemně vrčel (znatelně víc než cestou do Švédska) a loď nepříjemně vibrovala. Ráno jsem vstal celý polámaný, počkal si, až připlujeme a vydal se na cestu domů.

Cesta po dálnici pěkně ubíhala, nepotkal jsem žádné zácpy ani komplikace a tak jsem ve tři hodiny odpoledne překročil v Aši Německo České hranice. Pak jsem ještě dvě hodiny jel domů, než jsem mohl motorku uklidit do garáže a sebe do sprchy a do postele!

Dnes najeto: 654,4 Km

Celkem jsem na motorce ujel: 5435 Km, cesta trvala 18 dní. MZta překvapivě šlapala i v průtržích mračen a ani mokrá GPS nevypověděla službu. Jediný problém byl se svíčkou, fajfkou a s USB nabíječkou na navigaci. Vše šlo ale na místě vyřešit. Výlet to byl naprosto luxusní a mohu podobnou cestu jen doporučit!

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (38x):
Motokatalog.cz


TOPlist