Pyrenejské putování 2012
Text: needle | Zveřejněno: 26.12.2012 | Zobrazeno: 27 511x
Po několika výletech do Alp jsem byl posedlý myšlenkou na dobrodružství ve vzdálenějších končinách. Nakonec padla volba na jihozápadní směr. Vysoké horské průsmyky a relativně vysoká pravděpodobnost slušného počasí byly faktory, které udělaly z Pyrenejí ideální cíl naší cesty.
Kapitoly článku
Přípravy
Díky nedávné změně zaměstnání jsem bohužel disponoval jen omezenou dovolenou, a tak jsem stál před problémem, jak vměstnat co nejdelší cestu do 9 dnů včetně víkendů. Proto jsem zvolil první červencový týden, aby dva svátky pomohli minimalizovat počet dnů dovolené, které budou na výlet potřeba. Nakonec se mi zrodil v hlavě plán cesty. Abychom se v omezeném časovém úseku dostali co nejdále od rodné hroudy, napadlo mě cestovat i v noci a to sice po moři. Trasa tedy měla vypadat asi takto. Za dva dny se dostat do Janova, chytit večerní trajekt do Barcelony a pak se vracet domů přes Pyreneje a Alpy po vlastní ose a po cestě se třeba i někde vykoupat u moře.
Trasa byla tedy hotová a já ji mohl odprezentovat potenciálním spolucestovatelům z řad motorkářské obce v bývalé práci. Samozřejmě jsem oslovil hlavně prověřené účastníky akce Moto Garda 2011 a přidal další kamarády o kterých jsem veděl že v garáži opečovávají stejně jako já dvoukolého miláčka. Zájem byl zpočátku velký a vypadalo to na slušně velkou bandu. Jak se ale termín odjezdu blížil, začali se množit výmluvy typu rodinná dovolená, špatný termín, nedostatek financí apod. Nakonec to vypadalo, že se skupina smrskne na čtyři stroje, což osobně považuji za ideálně velkou formaci. Já a Tomáš jako účastníci loňského výletu, Martin – byť věkem mladý nicméně ostřílený motorkář ošlehaný větrem Maroka a Íránu a nakonec další mladá krev Václav, s čerstvým moto řidičákem, ale s přirozeným talentem pro dvě kola. Nakonec se ale i tato malá skupinka začala rozpadat. Asi 3 týdny před odjezdem odpadl Václav a to z důvodu, který nikdo z nás nečekal – nedostal od svého šéfa dovolenou. Do poslední chvíle se navíc nevědělo jestli pojede Martin. Ten totiž po loňské krádeži svého F800 GS zakoupil ojetý stroj s vrtulí ve znaku a typovým označením HP2. Problém tkvěl v tom, že stroj kvůli problémům s homologací neměl ještě týden před odjezdem na SPZ. Dva dny před odjezdem ale přišla dobrá zpráva, stroj má papíry a Martin jede s námi. Radost však netrvala dlouho. Nejprve se Martin snažil zafixovat problémy, které vyšly najevo v průběhu testovací jízdy s jeho BMW HP2. Ukázalo se, že stroj nemá v pořádku ložiska. Nakonec přišla večer před odjezdem od Martina zpráva, která nás moc nepotěšila. „ Je mi líto, jedete sami!“ Martinovi se totiž při další testovací jízdě, během které se snažil naladit podvozek podařilo ztratit někde u benzínky peněženku s řidičákem, kartami a penězi, což znamenalo konec veškerých nadějí. My s Tomášem jsme se nicméně nedali zvyklat. Příští ráno 29.6. 2012 v 7 hodin se potkáme u benzínky u hotelu ATOL na dálnici na Plzeň. Bude nás čekat 3500km dlouhá cesta po souši a zhruba 800km po moři.
Den 1: Praha – Ried im Oberinntal ( 556km )
Mezi tím se konečně objevuje Tomáš, který celou dobu čekal na druhé straně budovy McDonalds a aspoň se prý stihnul v klidu nasnídat. Také dávám rychlou snídani, loučíme se s kluky a vyrážíme po dálnici na Plzeň. U Plzně sjíždíme z dálnice a míříme na Klatovy. V Klatovech využívám krátkou pauzu a běžím si do OBI koupit sadu Torx klíčů. Ty se mohou při drobných opravách mě i mému BMW hodit. Začíná být pořádné vedro a tak vyrážíme. Po chvíli vjíždíme mezi šumavské kopce a užíváme si luxusních zatáček s krásným asfaltem před Železnou Rudou. Bohužel v zápětí zjišťuju, že palubní počítač mého GS upozorňuje na problémy se svícením. Zastavujeme u pumpy v Železné Rudě. Naštěstí tu mají potřebnou žárovku a pod Tomášovým odborným dohledem se mi ji daří vyměnit. Geeso už svítí a tak pokračujeme dál na Deggendorf. Po příjemné projížďce Bavorským lesem nás čeká dálnice na Landshut a Mnichov. Teploměr se šplhá ke 30 stupňům a ani svižná jízda po dálnici mě nestačí ochladit. Moje nová cestovní bunda PSÍ je sice dokonale nepromokavá, zato je v ní ale pořádné vedro, kterému díky absenci větrání na rukávech nezabrání ani speciální Outlast podšívka. Ještě netuším kolikrát budu litovat, že jsem si nevzal svoji starou dobrou HG bundu, která sice s odpuštěním prochčije během pěti minut, zato má ale zip na rukávech, který je v takovém vedru k nezaplacení. V Mnichově nás navigace zavede z dálničního okruhu do centra. Je 35 stupňů a my se pomalu prodíráme ucpaným Mnichovem. Je to skutečně tortura. Teplota chladicí kapaliny v Tomášově TDM nebezpečně stoupá. Naštěstí se ale přece jen pomalu a jistě blížíme k výpadovce na GaPa. V oknech vidím spoustu Italských vlajek. Zdá se že v Mnichově je před nadcházejícím finále fotbalového Eura dostatek fanoušků squadry azzury. Konečně výpadovka na GaPa, snad se schladím trochu já i Tomášova TDM. Vedro je únavné a kousek před GaPa stavíme u benzinky abychom doplnili palivo do motorek a něco zakousli. Hned vedle mě stojí obrovské auto pomalované reklamou mého zaměstnavatele. Tak to je tedy náhoda. Bavím se s řidičkou. Je to náš cyklistický team mířící na závody do Rakouska. Po obědě sedáme na motorky a jedeme stejným směrem. Konečně vjíždíme do hor a míříme na Fernpass. Cesta by byla vcelku příjemná, kdyby nebylo 35 stupňů a kdyby nebyla ucpaná obytnými auty. Místo abychom si užívali zatáček, jen pomalu se prodíráme kolonou obytňáků. Nakonec sjíždíme z hlavní a cesta směr Pfunds začíná trochu ubíhat. Máme toho dost a tak se začínáme poohlížet po nějakém ubytování. Stavíme v několika vesnicích. Ubytko za 35 EUR na osobu se nám ale zdá dost předražené a tak hledáme dál. V malebném městečku Ried se rozdělujeme a hledáme ubytko každý zvlášť. Nakonec je Tomáš úspěšnější. Ubytování je nebývalý luxus. Za 25 EUR na osobu máme obrovký apartmán se dvěma ložnicemi, plně vybavenou kuchyní, obývákem s velkou LCD televizí a balkonem. Příjemná paní domácí nám ukazuje kde můžem zaparkovat motorky. Dáváme sprchu a vyrážíme do místní pizzerie na večeři. Tomáš mi pak půjčuje svůj intercom. Dávám si ho na helmu a zkoušíme funkčnost. Skvělé, zítra se budem moct domlouvat za jízdy. Večer ještě Tomáš vyndavá svůj mini notebook, a díváme se na stránky společnosti Navi Veloci, která provozuje trajekt z Janova do Barcelony. Odjezd trajektu je zítra v 18 hodin a my nemáme lístky. Když Tomáš zjišťuje, že rezervace lístků je dočasně pozastavená začínáme mít obavy. Jsme rozhodnuti pokračovat a po cestě zavolat do kanceláře dopravce. Pokud nebude místo, budem muset zvolit jiný plán cesty. Uvidíme zítra.
Den 2: Ried im Oberinntal - Genova ( 426km )
Během bloudění zaznamenávám nový teplotní rekord. 37 stupňů. To se mi snad jenom zdá. Nechci myslet na to co nás čeká ve Španělsku. Konečně nás kamarádi z Garminu navádějí na placenou dálnici směr Genova. Svištíme směrem k moři. Proud vzduchu je jak z horkého fénu. Po cestě na Janov stavíme na tankování u Agipu. Dávám si odporný sendvič s tuňákem a obligátní Red Bull. Bavíme se s německými motorkáři. Je to kluk na GS s holkou na nějakém menším endurku. S překvapením zjišťujeme že cíl jejich cesty je stejný. Trajekt do Barcelony. Vyrážejí dřív než my a tak se trochu bojíme aby nam nevyfoukli lístky.
Cesta na Janov je zábavná. Dálnice se dostává do zaoblených kopců a pravé a levé jízdní pruhy se natrvalo rozdělují, tak aby našli cestu mezi kopci každý zvlášť. Naše jízdní pruhy se mezi kopečky klikatí jak had a člověk si vůbec nepřipadá jako na dálnici. Daleko víc to připomíná závodní okruh. Užívame si náklony a rychlé průjezdy zatáček. Zaznamenávám vše na kameru umístěnou na padacím rámu. Těším se až se na to podívám. Před Janovem houstne provoz. Cílový bod v naší navigaci je přímo přístav Kryštofa Colomba. Dálnice je nakonec dobře značená a bez problémů nás dovede až do přístavu. Po chvíli nacházíme i vjezd na náš trajekt. Čekám u motorek a Tomáš jde koupit lístky. Za půl hoďky je zpátky a vítězoslavně drží 4 lístky. Dva pro nás a dva pro naše motorky je kolem čtvrté odpoledne a konečně si můžem oddychnout. Necháváme se odbavit a vjíždíme do prostoru před molem. Tady už je celkem velké hejno motorkářů. Je vedro a není se kam schovat. Následuju tedy příkladu ostatních a převlíkám se. Poprvé lituju že mám jen topcase a rolku. Vzhledem k varování před zloději jsem rozhodnut si všechno vzít na palubu. Před námi stojí naše loď Majestic. Působí majestátně. Loď nás má dovést do Barcelony a pak pokračovat do Tangeru v Maroku. Ve frontě před námi je spousta Marockých aut, naložených vším možným. Na střeše je vždy v několika vrstvách další náklad. Motorky vjíždí až nakonec. Mám tu smůlu, že vjíždím na trajekt jako poslední motorkář a jako jediný už se nevejdu do prostoru který je nám určen. Zřízenec asijského původu mě tedy směruje jako jedinou motorku k jakémusi obřímu kontejneru. Jsem s toho dost nervózní. Zatímco všechny ostatní motorky jsou již pevně přikurtovány k lodi, moje zůstává stát bez povšimnutí. Jsem rozhodnut zůstat dokud nebude moje GS v bezpečí. Po dlouhé půlhodině čekání, ve chvíli kdy najely už i poslední auta a nákladový prostor už je zaplněn do poslední škvírky se konečně dostává i na můj stroj a zřízenec ho zajišťuje k lodi, kontejneru i vedle stojícím autům. Konečně se uklidňuju, beru svou bagáž a přilbu a s Tomášem jdem hledat naše sedačky. Musíme vystoupat až na devátý deck. Vcházíme do místnosti se sedadly asi pro 40 lidí. Horko těžko hledáme dvě místa vedle sebe. Nikdo tu moc neřeší jaké má číslo sedačky. Je tu pár motorkářů a množství Marockých rodin se zahalenými ženami a malými dětmi. Tomáš okamžitě v sedadle usíná. Já se jdu nadlábnout do právě otevřené lodní restaurace. Pochutnávám si na nocích s pestem a coca-cole. Už jsme dávno na moři a Janov zmizel v nenávratnu. Strach o věci na sedačce vedle spícího Tomáše mě už opustil a tak si prohlížím loď. Vracím se do naší kajuty velikosti menšího kino sálu. V mezičase se spousta lidí uvelebila na zemi a tak se sedačky uvolnili. Rychle si ustelu na třech sedačkách vedle sebe. Tomáš se později probouzí a nachází podobně komfortní spaní. Snažím se co nejrychleji usnout. Zítra nás čeká Španělsko tedy přesněji řečeno Katalánsko.
Den 3: Barcelona – Ripoll ( 107km )

Kapitoly článku
Jak se Vám líbil tento článek?