Slovinsko - za mořem i horami

5. den – středa 18.7.

Tak a máme tu den odjezdu zpět k domovu. Vstáváme před osmou, abychom si mohli dojít do obchodu pro snídani a nakoupit ještě pár drobností na cestu. Po snídani balíme vše potřebné a loučíme se s našimi ubytovateli. Je krátce po desáté a vyrážíme k dnešnímu cíli - jezeru Bohinj.
Počasí nám přeje, nebe je bez mráčků. Vydáváme se opět podél pobřeží tentokrát v opačném směru na Koper a Terst. Tady se loučíme s mořem posledními výhledy a pokračujeme dále na Villa Opicina ke slovinské hranici a poté na Dutovlje. Tady se napojujeme na již projetou silnici č. 204 na Branik a město Nova Gorica. Abychom nejeli stále po hlavní cestě, odbočujeme těsně za městem Nova Gorica na Grgar a Čepovan. Tato cesta nás zavádí opět do hor, kde se pohybuje ve výšce kolem 950 m n/m. Moc rychle se jet nedá, neboť se silnice klikatí po lesnatém úbočí a zatáčky jsou dost nepřehledné. Silnice také není v ideálním stavu a je široká tak na jedno auto. Ale jsou tu úchvatné výhledy do údolí. Sjíždíme do větší vesnice Postaja a vydáváme se směrem na Kneža a Grahovo po silnici č. 403 na Podbrdo a Bohinj. Opět stoupáme do hor a po projetí Grahova se dostáváme téměř na jízdu po hřebeni. Odpolední čas nás zastavuje v Podbrdu, kde si dáváme v příjemné hospůdce oběd a nezbytné pivko. Příjemně posilněni a odpočati vyrážíme na poslední úsek dnešní trasy k jezeru. Odbočujeme na silnici č. 909, která nás přes průsmyk ve výšce 1250 m n/m dovede do města Bohinj. Jezero je již téměř na dohled a po pár minutách jízdy jej zahlédneme. Dnes již dále nepojedeme a tak se rozhodujeme vyhledat nějaké ubytování. Projíždíme podél jezera až do oblasti Ukanc. Moc se nám tu nezamlouvají ceny a tak se otáčíme zpět a zastavujeme u Hostelu Pod Voglom.

Cena je přijatelných 54,-€ za oba včetně snídaně. Ubytováváme se a jdeme se podívat k jezeru. Nádherně průzračná voda láká k osvěžení a tak neváhám a už se koupu. Po celodenní jízdě je to příjemné osvěžení, ale teplota vody není zrovna moc vysoká oproti moři. Díky tomu si Maruš osvěžila chodidla s tím, že do takové “ledovky” nevleze. Alespoň fotí mne.
Po příjemném osvěžení se vydáváme asi 30 min. procházkou do Ribčev Laz. Zde obdivujeme nádherný kostel, bohužel již zavřený. Je odtud i nádherný výhled na okolní vrcholky včetně nejvyššího - Triglav (2864 m). Nacházíme otevřený obchod se suvenýry a nakupujeme pár upomínkových předmětů. Cestou zpět se zastavujeme v Gostišče Pod Skalco na večeři. Objednáváme si místní grilovanou specialitu pro dvě osoby. Bylo to několik druhů mas a klobásek s různými omáčkami. Opravdu vynikající a oba jsme se dostatečně najedli. Vracíme se opět vycházkovým tempem již za šera do našeho dočasného nocoviště a uléháme kolem půlnoci.
Trasa: Portorož (Lucija) - Koper - Terst - Villa Opicina - Dutovlje - Branik - Nova Gorica - Grgar - Čepovan - Postaja - Kněža - Grahovo - Podbrdo - Bohinj - Ukanc - Ribčev Laz
Ujeto: 189 km

6. den – čtvrtek 19.7.

Probouzíme se opět do nádherného dne. Dnešní den je poslední, který budeme trávit ve Slovinsku a tak si jej chceme plně vychutnat. Na snídani jdeme v 7,00, abychom mohli co nejříve odjet. Jsme zbaleni již před snídaní a tak hned po zaplacení vyrážíme na cestu. Je něco mále po osmé, když projíždíme kolem kostela v Ričev Laz a jedeme do Bohinj, kde odbočujeme na silnici č. 209 na Bled. Zde děláme pouze krátkou zastávku na foto kostela, který je postaven na ostrově uprostřed Bledského jezera a je přístupný pouze přívozem. Odtud pokračujeme po silnici č. 8 a následně po silnici č. 411 do města Kranj. V Kranj tankujeme a tím se udělá i krátká pauza na rychlé občerstvení zmrzlinou. V motorkářském oblečení je dost teplo a slunce do nás pere svými “nemilosrdnými” paprsky. Cítíme se jak ve výhni. Po krátkém odpočinku projíždíme okrajem města a směřujeme na Kamnik a Stahovica přes Šenčur a Spodnji Brtnik po silnici č. 104 a 413. V Kamniku se již napojujeme na silnici č. 225, která nás má dovést přes průsmyk Crnivec (902 m n/m) do Velenje. Ve Stahovica nás čeká objížďka, protože se opravuje hlavní silnice. Tato objížďka je zajímavě řešena. Jelikož tu není silnice mezi domky, kudy by se to dalo objet, vytvořili cestáři provizorní cestu po poli, kde strhli ornici a zpevnili ji pouze makadamem. Šířka je tak akorát na jedno auto zrovna moc se na tomto povrchu jet nedá. V posledním úseku jsou semafory, které regulují průjezd nejužším místem a také strmým svahem. Děkuji našemu „Blue Angel” (takto máme naší motorku pojmenovánu) za ABS, kde jej poprvé využívám při sjíždění po štěrkové cestě.

Díky této objížďce míjíme odbočku na průsmyk Crnivec a Gornji Grad a jedeme až do Kamniška Bistrica, kde silnice končí. Alespoň se podíváme krátce po okolí a zároveň využíváme naší zajížďku k obědové pauze. Abychom neporušili naší tradici, objednáváme si obligátní polévku - krémovou česnečku. Opět nezklamala a byla vynikající.
Po obědě se vydáváme zpět do Stahovica, kde tentokrát vjíždíme do zákazu vjezdu, ale trefujeme správnou odbočku na průsmyk. Stoupáme k průsmyku Crnivec (902 m n/m). Cesta je jak z reklam na čokoládu Milka. Prostě úžasné scenérie. Opět někde dělám chybu v navigaci a před příjezdem do městečka Gorenje si dáváme opět malou enduro vložku v délce asi 5 km. Cesta je pouze zpevněna uježděným štěrkem široká opět jen na jedno auto bez možnosti se nějak vyhnout. Naštěstí žádné do protisměru nepotkáváme a tak se soustředíme na držení rovnováhy. Z jedné strany je cesta lemována skálou a z druhé dost příkrým srázem. Asi i následkem dešťů je místy „krajnice” utržená až těsně k vyjeté koleji. Příjemné to zrovna není. Díky těmto cestám také přepisujeme motorku z cestovní silniční na cestovní těžké enduro.
Po popsaných těžkostech přijíždíme již do města Gorenje a pokračujeme do města Velenje po silnici č. 426. Z Velenje jedeme po silnici č. 696 na Slovenj Gradec a zde se napojujeme na silnici č. 4 a pokračujeme na Dravograd. V Dravogradu odbočujeme na silnici č. 1 směr Radlpass, kde chceme překročit hranice do Rakouska. Projíždíme krásným údolám řeky Drava. Silnice je také v perfektním stavu. Už je ale pozdní odpoledne a opět se hlásí ke slovu naše žaludky. Zastavujeme se tedy v obci Cortina, kde vidíme směrovku na motorest. Nechce se nám objednávat velké jídlo, které bychom si rádi dali až v rámci večeře a tak si opět objednáváme pouze polévku. Ptáme se obsluhy na nějaké ubytování a je nám doporučen penzión v sousední vesnici Muta. Jinde prý nic v okolí není. A mají pravdu, žádné poutače na ubytování nemíjíme. Jedeme tedy do vesnice Muta, kde nacházíme doporučené a asi i jediné ubytování penzión Gostilna pri Lipi. Cena za ubytování včetně snídaně je za oba ve výši 70,-€, ale jelikož nic jiného v okolí není, tak jej bereme. Ubytováváme se asi zatím v dosud nejkomfortnějším ubytování při putování Slovinskem. Prostorný pokoj se třemi postelemi je nám celý k dispozici. Až do této chvíle nám počasí přálo a tak se převlékáme z motorkářského do kraťasů a triček. Hodiny ukazují i nastávající čas k večeři a tak se rozhodujeme zajet si kousek zpět do motorestu v Cortině, kde nás zaujala jak nabídka, tak hlavně ceny. Jaké bylo naše překvapení, že mají zavřeno. Při bližším zkoumání zjišťujeme, že mají otevřeno pouze do 16,00. Nedá se nic dělat a tak se vracíme zpět do Muty a zastavujeme na jejím okraji v pěkně zařízené restauraci. Po večeři se vracíme zpět do penziónu a jdeme se ještě projít po okolí. Jdeme se projít k řece, a jelikož mám také chuť na pivko a kávu, navštěvujeme nedalekou hospůdku. Sedíme na venkovní terase a vychutnáváme klídek a pohodu, ale za hrozného dusna. V zápětí se začíná ovšem zvedat vítr a kolem se honí dosti černé mraky. Číšník je v klidu a prorockým hlasem říká, že bude pršet tak za dvě hodiny. No nic, dopijeme a jdeme zpět se uložit ke spánku. Ještě dělám z pokoje několik nočních fotek a opravdu, za asi dvě a půl hodiny začalo pršet. Je vidět, že to počasí mají místní v malíku. Uléháme s dobrým pocitem a hlavně přáním, aby bylo zítra pěkně. Čeká nás přejezd celého Rakouska na Moravu k Maruščiným rodičům do Nivnice.

Trasa: Ribčev Laz - Bled - Kranj - Šenčur - Spodnji Brtnik - Kamnik - Stahovica -  Kamniška Bistrica - Stahovica - Crnivec - Gornji Grad - Gorenje - Velenje - Slovenj Gradec - Dravograd - Muta