gbox_leden



Morava - Slovensko 2020

Kapitoly článku

Celý výlet se skútrem na Slovensko 9 dní od čtvrtka 25.6.do pátku 3.7. ujeto 2.300 km, PHM 2.500 Kč, prům. spotřeba 3,32 l/100 km. Náklady cca .... 10.000 Kč.  Mám tak nějak pocit, že tripy s naháněním km jsou sice skvělé a dá se dojet třeba do Portugalska, ale za tu námahu to nestojí, jezdec nenasaje atmosféru míst  

Rekapitulace – proti plánu o den kratší. Slovensko má pěkně drahý benzín – bral jsem 100 okt. s 5% lihu místo 95 oktan s 10% lihu – průměrná Slovenská cena je 36,- za litr, česká cena průměr 27,30 Kč. Kempy na Slovensku v době mé cesty zhusta ještě neotevřeli.

Počasí  i Covid mi mimořádně přály, Stravování bylo prosté, ráno jogurt a dvě housky, poledné řádný oběd, večer dvě housky a paštika. S vyjímkou (ztráty a koupě) karimatky a spacáku a toho skla v kempu se nic dalšího mimořádného nestalo. 

A kurňa zadat takový cestopis do motorkářů to je práce těžká, pro spisovatele a grafika. Snad na pětkrát jsem to smolil - odhaduji tak 8 hodin. 

Realizační trasa

 

* Kempy pod Pálavou na stanaře prděj, mají dlouhodobě zabukované chatky a obytňáky. Jako nouzové tábořiště funguje Klentnice pod Stolovou horou na území NPR (přírodní rezervace). Dá se spát ve stanu a nebo v hlavní budově dřevěné budově-srubu trampského stylu ... možnost spát v něčem jako hostel nebo prostě pod střechou ve spacáku. Sociálky hóodně jednoduché. Jedinou vadou je, že motorová vozidla smějí vjet, ale ne parkovat. U jednotlivců se to občas řeší postavením jednostopého stroje za roh budovy. Koupání možné v lomu v Mikulově - nově zavedli vstupné.
* Buchlovské vrchy – komentář netřeba
* Kemp, který se mi líbil minule u Uh.Hradiště, Salaš-Velehrad nesmí kvůli nízké kapacitě WC přijímat stanaře – obsazuje jen chatky.
* Vypichuji Vlčnov s palírnami a Slovácké muzeum
* Přejezd na Slovensko přes Starý Hrozenkov a na Trenčín – kvalitní široká silnice, velké oblouky spíše pro rychlostí nad povoleným limitem. Na trase možné vizitovat chalupu v Žítkové (Žítkovské bohyně -pro ty, co četli knížku). Šokem na Slovenské straně je několikakilometrový panelový třasák, kde se dá tak šedesátkou.
* Kremnica – parkování pomocí SMS, které funguje jen číslům slovenských operátorů , možné koupit parkovací biletky a nakonec zjistíte u Městské policie, že pro jednostopé není třeba  :-).
* odbočka k Banské Štavnici je méně kvalitní, lehce točivá
* Kemp Hodruša – Konibar – z odbočky hlavní silnice od B. Štiavnice cca 4 km kvalitní užší silnice, zajímavá náročna trasa, každá zatáčka jiná, ostré vracečky. Kemp není dobře označen – je dobré si předem načíst mapu nebo dobře zadat v navigaci. Kemp vede smíšený pár Brit a Slovenka, on je bývalý voják. V kempu bufet, snad i jednoduše vaří, velká zastřešená terasa, sociálky v normě, jen umývárna ve venkovním „korýtku“. Catky mají jen asi 3 + přípojky pro obytňáky. 
* Levoča – ta se mi opravdu líbila, příjemné místo.
* Autocamping Krym, Nová Kelča u nádrže Velká Domaša – v majetku obce, prý jediný jednodušší nekomerční kemp u V.Domaši -- obec má prý zájem pozemek prodat investorovi na hotelovou investici.
* Pozor, v Ladomirové, mimo dřevěný Chrám svatého Michala Archanjela, je infocentrum pro Duklu !
* přejezd od Dukly do Medzilaborců, kvalitní příjemná silnice
* Muzeum moderního umění Andy Warhola stojí za strávení více času.
* u Šíravy opět 3 kempy mimo provoz až třetí v Klokočově funkční, ale skoro prázdný - voda 26-27 stupňů. Správně jsem zde měl zůstat ještě jednu noc, ale už mne to nějak nebavilo a dal jsem jen dvoudenní návrat domů do Tábora.
* první den zpáteční cesty jsem strávil 2 hodiny v nemocnici v Prešově, protože jsem v kempu noci cestou naboso na WC prošel sklem. Pořezaný jsem byl jen lehounce, ale chtěl jsem tetanovku.
* mototrasu jsem vybral tu horší – ze Spišské Nové Vsi na Rožnavu přes Hnilec (správná je asi po hlavní Poprad -Rožňava). Je to tak, že první půle nebo třetina je vskutku v příšerném stavu na enduro ... jel jsem čtyřicítkou. Druhá půle je kvalitní, zatáčky nepravidelné, vracečky a nulový provoz. Kvalitní nový úsek stojí za to. Má délku asi 20 km, ale je třeba jet z jihu z Gemerské Polomy a po dosažení rozbitého úseku úseku se otočit a jet zpět.
* druhý den návratu jsem měl záměr vizitovat hřebčinec Topolčianky, ale nepřipraven jsem zjistil, že na rozdíl od hřebčince v Kladrubech nad Labem na návštěvníky serou.
* poslední den jsem vyjel asi v 6-7 hod. doma jsem byl pomalinku okolo 14:00

Cesta bez mimořádných dopravních události, Slováci dobře reagují na pokyn zanechat lepení na prdel a držet distanc. Silnice mi připadají vesměs trochu hrbatější, ale srovnávám s Jihočeským krajem. Nocování na místě jen jeden den je otrava, příště budu plánovat spaní na místě 2 a více dny a hvězdicové jízdy okolo s návratem

Itinerář
1 – čtvrtek 25.6. Tábor – Znojmo – Pálava
- Znojmo rotunda sv. Kateřiny
- Znojmo po žluté okruh Vyhlídka Sealsfieldův kámen
- Pálava - autocamp Erika - Brod nad Dyjí u nádrže Nové mlýny

2 - pátek 26.6. Pálava – Uherské Hradiště
- Archeologická expozice lovci mamutů Dolní Věstonice
- pěšky z Pavlova na Děvičky (za vlhka lepivé bláto)
- nocleh kemp Smraďavka u Boršic

3 – sobota 27.6. – Uherské Hradiště a okolí
- Baťův kanál – Babice
- Slovácké Muzeum
- Staré Město Památník Velké Moravy
- Vlčnov – muzeum lidových domácích pálenice
- nocleh kemp Smraďavka u Boršic

4 – neděle 28.6. Uherské Hradiště – Kremnica – Banská Štiavnica
- odjezd na Slovensko
- Kremnica - Muzeum mincí a medailí na náměstí
- Banská Štiavnica UNESCO – Slovenské hornické muzeum
- nocleh Hodruša Kemp- Konibar

5 – pondělí 29.6. Hodruša Kemp- Konibar (čekání na déšť, který dal přednost Moravě - pondělí den na památkách zavírací)
- Banská Štiavnica – Kalvárie
- nocleh Hodruša Kemp- Konibar

6 – úterý 30.6. Banská Štiavnice – Autocamping Krym Velká Domaša
- Levoča – centrum města, náměstí mistra Pavla, chrám sv. Jakuba výstup na věž, prohlídka chrámu s dřevěným oltářem
- Spišský hrad
- nocleh Autocamping Krym Nová Kelča u nádrže Velká Domaša

7 - středa 1.7. Autocamping Krym Nová Kelča – Michalovce
- Infocentrum Dukly Ladomirová + prohlídka dřevěného kostela Chrám svatého Michaela
- Vojenské Muzeum Svidník
- památník Dukla
- bojiště „údolí smrti“ mezi obcemi Kapišová a Kružlová
- Medzilaborce Muzeu moderního umění Andy Varhola
- nocleh u Zemplínské Šíravy kemp Klokočov

8 – čtvrtek 2.7. dvoudenní přejezd domů - Vihorlat - Spiš – Bradlo (mototrasa) –
- Nemocnice J.A.Reimana
- mototrasa Spišská Nová Ves – Rožňava přes Hnilec
- nocleh na terase Motorest Zubor v obci Volkovce u Topolčianek

9 – pátek 3.7. – Volkovce – Tábor

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (20x):


TOPlist