Rumunsko 2012
Text: Freewolf | Zveřejněno: 9.12.2012 | Zobrazeno: 24 962x
Někdy v lednu v hospodě u piva proběhla otázka kam v létě na motorce. Nějak jsme se hned shodli, že by to mělo být Rumunsko. Dva účastníci naší expedice (Roman a Drobek) tam byli již minulý rok a rádi by si to zopakovali. Po dohodě, co vše chceme vidět, jsem naplánoval cestu. Plán přes Slovensko na sever Rumunska a dolů na jih přes hory do Banátu s větším využitím polních a lesních cest. Z toho jsme před cestou museli trochu slevit, neboť těsně před odjezdem se na TDM objevil problém s tlumičem, ale co už, cesta je naplánovaná, posádky natěšené, tak se nebude trhat parta, cesta se dle možnosti doladí podle možnosti motorek.
Kapitoly článku
2.8. ujeto 426 km
Poslední zastávka v ČR na pumpě za Rožnovem. Kafíčko z automatu a odjezd. Plán je dojet za Košice a ubytovat se v Hotelu Biele studničky. Doprava na Slovensku celkem dobrá a bez komplikací projíždíme Žilinou a v Turanech se v motorestu zastavujeme na oběd, kde mám první problém se slunečními brýlemi a rozlamuju je. Naštěstí máme s sebou Martinu, která mně brýle zapůjčuje. Jsme na Slovensku , tak k jídlu samozřejmě halušky. Kazí nám to jen Drobek, který si dává moravského brabce se zelím a knedlíkem. Po dobrém obědě upalujeme co nám naše jednoválce dovolí po dálnici na Košice. Dálnice nepřinesla nic zajímavého, jen jsem otestoval připravenost naší skupiny. Přidělal jsem si držák na nápoje z kola na padací rám. Držela v něm 1,5l petka. Po cestě se uvolnila a spadla pod kola za mě. V zrcátkách jsem jen viděl mistrně zvládnuté vyhýbací manévry. Vše zvládnuto bez ztráty kytičky. Před Košicemi zastávka na pumpě a dotankováno. Košicím se vyhýbáme a přes Dargovský průsmyk pokračujeme do Biele Studničky. Po celodenním pařáku dáváme hned na recepci pivo. Ubytování je v chatkách pro 3 osoby a k tomu garáž. Velká výhoda , nemusíme vybalovat motorky. Po rychlé sprše dáváme řízky (aby se nezkazily) od našeho Drobka a mysleli si, že jsme po večeři. Jak jsme se zmýlili. Jdeme vypít nějaké to pivo. Drobek navrhuje něco na zakousnutí. Je nám nabídnuta akce 2+1 pizza zdarma. Po tom se už samozřejmě nemůžeme hýbat, ale náš Drobek to bral jen jako předkrm a dává si ještě palačinky, po půl hodině dostává nesnesitelný hlad a ukojí ho velkým hovězím steakem. To se již přišla na něj podívat i kuchařka. Po tom již uznal, že má pro dnešek dost a odebíráme se spát.
Spím na pokoji s Jurou a Drobkem, což se ukázalo jako velká chyba. Asi ve 2 hod mě probouzí hrozivý rachot, který se ozývá z míst, kde leží Drobek. Je jasné, že tuhle tu noc toho moc nenaspím.3.8. ujeto 332 km
V 5.15 vstávám, protože už to nevydržím poslouchat.Posnídám a překvapuje mě, že z vedlejší chaty se tak brzo ráno souká Roman. Slovo dá slovo a domlouváme se, že po snídani sbalíme a než se ostatní najedí a sbalí, tak se zajedeme podívat zpět na Dargovský průsmyk, který je vzdálen cca 3 km. Obhlédneme památník II. Světové války. Po návratu jsou již všichni připravení, jen Jura shání olej, neboť na dálnici mu to trochu vzalo. Zjišťuje, že na slovenských pumpách je nemožné sehnat motocyklový, tak nezbývá než použít automobilový. Kupuje rovnou 2 litry a vystačí s tím celou expedici. Můžeme vyrazit směr Maďarsko. Dnešní cíl dojet do Săpânțy.
Cesta přes Maďarsko probíhá typem jen projet. Stavíme na krátký odpočinek na odpočívadle, kde po chvíli přijede Maďar na čtyřkolce a zve nás na nějaký místní sraz motorek, s díky odmítáme a po příjezdu místních pracovnic s červenými kabelkami opouštíme parkoviště a vyrážíme dál.
Na hranicích bez fronty, ukázat jen občanku a jede se. Hned za hranicí první benzinka s dírami, že by tam vlezlo kolo od náklaďáku. Tankujeme a začínají se sbíhat místní žebrající děti, toaleta se nedá použít. Tak si říkám pěkné přivítání. Naštěstí tohle byla první a poslední taková čerpačka. Na další, co jsme během našeho pobytu navštívili, si nemůžeme stěžovat. Kvalitou předčili i naše. Na žebráky platil náš Drobek se svými 145 kg a výrazem neustálého hladu. Rozhodujeme se najít v Satu Mare nějaký obchoďák a dokoupit pečivo a pití. Po chvíli bloudění narážíme na Kaufland. Dokoupíme, co je potřeba, ve stánku před Kauflandem dáváme nějaké občerstvení a snažíme se ujet před všudy přítomným sluncem
4.8 ujeto 260 km
Ráno se z uvedených důvodů odjezd trochu protáhne, ale není to nic dramatického. Musíme ale uznat, že po tomhle incidentu se Jura už alkoholu nedotkne.Dnešní cíl klášter Moldovita v obci Vatra Moldovitei a potom dá
5.8 ujeto 280 km
Ráno vstávám po šesté hodině společně s Romanem a Martinou. Jura s Drobkem si každé ráno trochu přispí. Po snídani a sbalení stanů v klidu vyčkáme, než to samé provedou Jura s Drobkem. Postupně vyjíždíme do krátkého kopce na hlavní silnici a čekáme, abychom vyrazili společně. Poslední vyjíždí na svém Bigovi Drobek , najíždí příliš blízko Jurovi a trefí mu kufry svými. Jurovi Giviny přežily, zato Drobek si ho trochu rozpáral. Samozřejmě hned dává vinu Jurovi, že špatně zastavil a on neměl kam jet (vedle bylo asi jen 4m místa). No co už, na někoho se to hodit musí. Po tomhle malém incidentu pokračujeme zpět do Varty Moldovitei najít konečně ten klášter. Samozřejmě napoprvé zase nic, ale pak se podaří a jsme na místě. Klášter navštěvujeme jen Já, Roman a Drobek. Vstup se platí 4lei. Je neděle a právě probíhají modlitby, takže úplně dovnitř se nehrneme. Nafotíme pěkné fresky na zdech a odcházíme. U motorek potkáváme rumunského dědu na Yamaze Virago, je mu 70 a na motorce začal v 50! Popřeje nám šťastnou cestu a vyrážíme na Bicaz.Po cestě potkáváme zavěšené lávky přes řeku, ideální místo pro foto. Po projetí nějakou zrušenou starou továrnou pokračujeme kolem přehrady Izvorul Muntelui k soutěsce Bicaz. Projetí soutěsky bylo pro mě zklamáním. Lidí jak na Václaváku a popojíždění na jedničku v koloně. Nahoře zastávka u stánků, nákupy pro rodinu a rozhodování, kde přenocujeme. Domlouváme se na kemp. Zadám naše přání do Garmina , kempy v okolí našel, přijatelný je v Sovatě. Jedeme směr Georgheni a potom po 13B do Praid. Nádherná cesta přes lesnaté pohoří skoro bez provozu. Samá zatáčka. Bouchnou ve mně saze, jedu si to užít, na vrcholu počkám na ostatní. V Praid kupujeme u silnice meloun a pokračujeme do Sovaty . Navigace nás navedla naprosto přesně. Kemp je přímo vynikající, doporučuji. Majitelé jsou Maďaři, ale mluví německy. Chatky již nejsou, takže nezbývá než vybalit stany. Skoro za tmy přijíždí rumunští motorkáři a staví stany vedle nás. Když vidíme, jak jim to moc nejde, tak jim zapůjčujeme světla a sekyrku.
6.8. ujeto 255 km
Ráno jako vždy první vzhůru Martina, následovaná Romanem a po chvíli se odhodlám vstát také. Navazujeme družbu s rumunskými motorkáři a překvapuje nás jak znají naše pohádky, například Arabelu. Jedeme do Praidu, kde je solný důl. Chceme se podívat dovnitř. Roman S Drobkem zůstávají na parkovišti a hlídají motorky. Po zjištění, že musíme jet autobusem do nitra dolu a časové náročnosti to vzdáme, aby se nám zbytek expedice neuvařil na slunci, jež od rána pěkně pálí. Snad někdy příště. A tak vyrážíme směr Fagaraš. Na navigaci schválně nastavuji nejkratší, a jelikož mám nastavené TOPO mapy Rumunska, tak jsme všichni zvědaví, kudy nás to protáhne. Kolem dvanácté se zastavujeme u motorestu na oběd. Martina si z menu vybírá zeleninový salát, z kterého se vyklubou 4 nakládané okurky…. Po jídle pokračujeme a navigace nás v obci Crit posílá na zkratku. Místní se na nás dívali s údivem jako by nikdy projíždějící motorkáře neviděli. Kousek za obcí potkáváme proti nám auto s německou SPZ. Mladá paní vystupuje, že dál je to neprůjezdné. Ukazujeme v mapě, kde jsou a kudy autem na Fagaraš. A my toPo vypití nějakého toho piva jdeme spát. Drobek s sebou pro jistotu bere nůž a pepřový sprej.
7.8. – ujeto 173 km
Ráno po snídani sbalíme věci na motorky, a jak jsme se dohodli, jdeme na zříceninu hradu. Drobek slibuje, že než budeme zpět, bude sbalen a připraven. Hned ráno šílené vedro, před začátkem schodiště stánek s pitím, ale skoro žádná nabídka v něm. Nakupujeme nějaké do ruky na cestu a jdeme vstříc 1480 schodům. Nahoře je pěkný výhled, dokonce vidíme Drobka při ranní hygieně v potoce. Pár fotek, nákup hrníčků pro rodinu a lezeme zpět dolů. V tábořišti překvapujeme Drobka s tím, že jdeme příliš brzy. Sotva stačil něco malého sníst. Nezbývá než počkat, než sbalí stan a věci na motorku. Začínám být lehce malátný, přičítám to velkému vedru a dehydrataci. Nemáme už skoro co pít. Tak rychle na motorky přebrodit dva brody (Jura si dal dva navíc, neboť jako nový navigátor hned minul správnou cestu). V prvním obchodě po cestě dokupujeme všichni vodu a pokračujeme dále. Dnešní cíl je ,, legendární ‘‘ Pionýrák na silnici 67C. V Râmnicu Vâlcea tankujeme a poprvé mě přepadají střevní potíže. Pokračujeme dále s cílem u nejbližší přehrady se vykoupat. Přijíždím k přehradě Lacul Brădişor poslední dvě zatáčky a jsem na hrázi. Za mnou nikdo, divné tak rychle jsem zas nejel. Chvíli počkám a s nejhoršími myšlenkami, jestli to někdo položil, se vracím. Vidím, že jsou všichni v pořádku. Jen malý problém, Jurovi v zatáčce ušlo zadní kolo,8.8. – ujeto 279 km
Ráno je mně lépe, pojím jen suchou housku. Jura s Drobkem se nějak ošívají, prý určitě v noci chytli nějaké zvířátka. S tím problém nemám. I paraziti mají svou hrdost a určitě se mně v noci vyhnuli.Balíme a plánujeme dnešní cestu. Jura s Drobkem řeší, kdo spadne z mostku do potoka a kdo komu pomůže a raději vyjíždějí o něco dříve, protože Drobek musí vrátit klíče a vyzvednout občanku na recepci. Po sejití se na hlavní silnici volíme nejprve cestu po Transaplině na sever směr Sebeș s tím, že se na konci hned otočíme a pojedeme na Novaci. Cesta pěkná, ze začátku úplně nová. Otáčíme se o něco dříve, neboť cesta je uzavřena jeřábem a nechce se nám čekat na složení náklaďáku. Transalpina se mně líbí ještě více jak Fagaraš. Ale za pár let to bude podobné, stánky začínají být už i zde. Romanovi na TDM něco cvaká. Nic neobjevujeme, tak pokračujeme. Při další zastávce na focení mu to nedá a sundává kryt od pastorku a hle, pastorek volný, matka nedrží, závit nikde. Řešíme co teď. Naštěstí máme s sebou Drobka, vytahuje ze svých zásob ‚,tekutý kov‘‘ a zachraňuje situaci. Roman hmotu zamačká do závitu, počkáme až ztvrdne a vydrží to až domů. Během opravy nás navštěvuje místní osel a žebrá jídlo. Za chvíli přijde ještě jeho kámoš. Jakmile zjistí, že z nás už více nevytáhnou, vrhnou se na projíždějící vozidla. Mají bezvadnou taktiku, každý z jedné strany silnice a jak jede auto, pomalu vstupují do středu a donutí auto zastavit. Na houkání nereagují, takže nezbývá než jim něco dát, nebo vystoupit a pokusit se je odtáhnout a nebo místí do nich v malé skoro nulové rychlosti najedou. A pak že osel je osel! V Novaci tankujeme a dáváme v baru u pumpy kávu a pití. Pokračujeme dále do Târgu Jiu, vedro po sjetí z hor začíná být zase nesnesitelné. Plán byl dojet do Gerniku, ale při odpočinkové zastávce domlouváme bližší přespání. Jura domlouvá s navigací náš nový požadavek. Je mně jen nepatrně lépe než včera. Přichází Jura a nese svého Garmina, že se vzdává funkce navigátora a předává mně to zpět. Nejsem z toho moc nadšený, jsem rád, že se naší skupinky držím a nebrzdím je častými zastávkami. Ale navenek nic nepřiznám a ujímám se velení. Jedeme do kempu v Băile Herculane, stihneme ještě podle navigace projet nějakou zapomenutou vesnicí, samozřejmě po šotolině. Tam můj laďák a výstřel z něho vyhnal psa, co se rozhodl po nás jít, až do příkopy. Hned na příjezdu do
9.8. – ujeto 112 km
Ráno je mně o poznání lépe, že by zabral česnek. Podpořím to další ranní dávkou. Dnešní cíl je jasný, dojet do Gerniku. Vyrážíme přes Orșovu, kde tankujeme a potkáváme kolegy a kolegyni na nějakých silničkách. Jedou ze Sv.Heleny a pokračují směr Bulharsko. Popřejeme si šťastnou cestu a pokračujeme proti proudu Dunaje. Pěkná nová silnice se

10.8. – ujeto 827 km
Ráno balíme. Dáme vynikající snídani, nakoupíme od domácích místní marmeládu a med. Rozloučíme se po radě kudy jet, vyrážíme směr domů. Včera jsme se roz