Low-cost adventure trip

5.deň

Vstávame skoro ráno. Raňajky sme dohodli na 7.30, čo je nášho času 6.30. Už  nám to doplo, keď si Palo zrovnal čas s recepčným a nás konečne napadlo, že na UA a v RO majú iný čas ako my. Vravel som to aj Palovi, však na Discovery dávajú dokumenty a píšu Bucurest +1h toho nášho. Cestu si dohadujeme čo najrýchlejšiu, podľa slov nášho známeho motocestovateľa cez ,,škaradé Maďarsko“, kadiaľ sa nám nechce ísť príliš dlho. Takže na posledný deň je plán  Oradera-Debrecín-Miskolc-Tornaľa. Posledné tankovanie v Rumunsku a prechádzame hranice. V Debrecíne trošku zle odbočíme a tak miesto priamej cesty na Miskolc si to dávame na Nyíregyház-u a až potom Miškolc. Mysleli sme si, že Maďarská diaľnica nebude taká hrozná, ale je to ešte horšie.
Našťastie máme zlaté Scala Ridery, takže nezaspávame, len si robíme srandu z tej nudnej roviny. Po 2,5 hodinách utrpenia prechádzame Miškolc a dostávame sa na rodnú hrudu.

Pri prechode hranice víťazne zdvíhame ruky, po chvíli zastavujeme a voláme najbližším. V Rimavskej Sobote postojíme v centre v cukrárni, Palo si dáva vytúženú tureckú kávu a každý z nás po zákusku. Zastavujeme sa už len v motoreste u Gáboríkov, s kamarátom Albertom sa v rýchlosti podelíme o zážitky, výdatný obed a neodmysliteľné palacinky a vyrážame na poslednú etapu domov.

S Paldesom som sa rozlúčil po ceste v Bzinciach a večer o 19.00 prichádzam domov. Už som to mal len kúsok. Snažím sa ísť opatrne a vychutnávam si posledné kilometre tripu, no nedalo mi nevychutnať si ešte jedného sedmičkového bavoráčika s BA značkou hore Pokrivníkmi. Prichádzam domov s 632km v zadku, celý šťastný a spokojný. Odpovedal som otcovi na jeho otázku či ešte vládzem..: “ak mi dáš 500 € na benzín, dám ešte Španielsko a späť“....

Prejdených 632km.

Celkový pohľad:

Samotná cesta bola nad moje očakávania. Ako prvý šok nastal na Ukrajine, kde sme možno mali šťastie s colníkmi. Potom prišla náhoda v podobe otvoreného obchodíku a úspešný dojazd do penziónu. Krajina Zakarpatskej časti nás nadchla, príroda bola famózna, no doba sa tam asi v 70-tych rokoch zastavila. Bolo vidieť chudobu v obciach, ako na okolí, tak na ľuďoch. Avšak miestni boli vždy milí, odpovedali nám na každú otázku a  vďačne poradili cestu. Na cestách vládlo dobrodružstvo, kvalita ciest bola mizerná, prekročiť niekde 60-tku bol zázrak, alebo len pár metrov bez jám. Všade bolo vidieť množstvo Passatov 3.generácie, Mercedesov Vito, Volkswagenov Caravelle,  veľa áut (predpokladali sme že kradnutých ) s českými evidenčnými číslami.

Rozmiestnenie čerpacích staníc bolo dobré, väčšina z nich bola novo postavená a s priemerne kvalitným benzínom, keďže som mal drobnú poruchu s filtrom. Treba si zvyknúť na dopravné značenie, lebo ho majú veľmi poskromne a písané ručne. Azda všetky tabule mali 20 rokov a asi ani jedna nebola reflexná.  Lepšie už to bolo na hlavnom ťahu, kde neboli tak často jamy a dokonca sme zažili aj jeden semafór. Všetky cesty sú tam dosť široké, priemerne tak na 3 pruhy, ale ste radi, ak autom nájdete jednu dobrú stopu. Popri krajniciach je zase možno stretnúť veľa odstavených áut, ktoré sa vodiči snažili opraviť. Rumunsko už bolo o inom. Vplyv západu je tu evidentný, všetko novo vybudované, cesty, značenia, penzióny a hotely.
Rumuni veľa budujú, pribúda tu mnoho firiem, no ale aj niektoré firmy boli zlikvidované. Ľudia sú tu dosť odmeraní, nedôverčiví, komunikácia s nimi bola ťažká. V mnohých miestach ako keby neboli zvyknutí na turistov a euro ako keby tu nepoznali.  Na rovinách a v dolinách bolo vidieť veľa rómov, v horských oblastiach už nie. Kvalita čerpacích staníc bola na úrovni EÚ, všade sme platili kartou.

Celkovo môžem povedať, že Ukrajina bola to pravé dobrodružstvo a zanechala v nás veľmi veľa pekných spomienok. Rumunskú časť beriem ako bežnú dovolenku na SR, iba s rozdielom krajiny, ktorej charakter sa menil desiatkami kilometrov a až na všadeprítomný dobytok a konské záprahy som to bral ako priemer. Na záver možno zhodnotiť, že všetky lúky a pasienky boli vypasené a vykosené, čistejšie ako na Slovensku. Neporiadok a smrad v mnohých obciach Rumunska bol veľký, toto na Ukrajine nebolo skoro vôbec.
DniTripPriemerna spotreba [l/100km]Cena za ubytovanie a stravu [€]Počet minutého paliva pri priem.spotrebe [l]Priemerná cena beznínu[€]Cena za palivo[€]
1.deň6624,32028,461,3137,28
2.deň4014,38,517,241,2521,55
3.deň5014,21521,041,327,35
4.deň48442019,361,325,17
5.deň6324,55628,761,2535,95