Těžké začátky - druhý díl
Text: Petr Fryč | Foto: Petr Fryč | Zveřejněno: 8.9.2010 | Zobrazeno: 12 359x
Každý rok jsme s Igorem absolvovali tak tři až čtyři několikadenní výlety pouze ve dvou (tu a tam se k nám někdo přidal) a až do začátku organizování týdenních „motorkářských“ dovolených ve vzdálenějších místech (Toskánsko, Provence, Burgundsko, atd.) jsme jednou za sezónu udělali cestu na pět nebo šest dnů. Po zavedení se firmy D-MOTO se začala vytvářet poměrně početná skupina lidí, kteří měli zájem s námi jezdit. Už v té době jsem se vlastně stal tvůrcem plánů tras a díky tomu začal vznikat základ pro celou řadu článků do časopisů, web i knížku.
Z Písku do bavorského Wallgau
Nikde se moc nezdržujeme, provoz je mírný, a tak jedeme velice slušný průměr. První zastávka je stejně jako při minulé cestě na historickém náměstí v Burghausenu. Kafíčko, k tomu něco sladkého na doplnění kalorií a přes Trostberg se jedeme vykoupat do krásně čisté a teplé vody Chiemsee. Pláž u Seebrucku přesně plní naše přání. Minimum lidí a krásně osvěžující voda. Jezero objíždíme po jeho západní straně, přejíždíme dálnici A8 a na oběd zastavujeme na náměstí pod zámkem v moc hezkém městečku Neubeuern. Tady už máme Alpy na dosah, není kam spěchat, a tak v poklidu vychutnáváme svůj oběd. Za Neubeuernem přetínáme dálnici a u Brannenburgu vjíždíme do údolí. Po několika stech metrů zastavujeme a platíme mýto. Klidnou údolní silnicí, která je součástí Deutsche Alpenstrasse, se dostáváme do krásných zatáček vedoucích přes vrch Schafberg do půvabného městečka Bayrischzell.
Pozn.: Od té doby jsem to jel už několikrát v obou směrech a pokaždé se na to moc těším. Možná i díky tomu, že je na většině z 13 km rychlost omezená na 60 km, je tu totální pohoda. A přitom se člověk parádně sveze, protože v těch zatáčkách se stejně nedá jet o mnoho rychleji.
Užíváme si jízdu v perfektních zatáčkách. Já mám vlastně poprvé možnost pořádně vyzoušet motorku na tohle postavenou, protože po našich silnicích, kde jeden nikdy neví, kde na něj čeká hromada štěrku přesně ve stopě, to nejde.
Za Bayrischzell se silnice narovnává a my si to upalujeme na Hausham, Gmund Am Tegernsee a Bad Tölz. Odtud pokračujeme kolem jezer Kochel a Walchen, kde si v podvečer ještě vychutnáváme pár zatáček do Wallgau. Hned na kraji tohoto bavorského městečka začínáme hledat nocleh. V prvním penzionu je obsazeno, ale paní domácí nás posílá na protější kopec do statku. Zastavujeme před domem a zvoníme. Ze dvěří vyjde bavorská paní máma v zástěře a změří si nás fakt podezíravým pohledem. Po chvíli váhání a přemýšlení, co jsme asi zač, dochází k závěru, že nejsme asi pro její dům nebezpeční, a vede nás do našich pokojů. Příjemné, pohodlně zařízené pokoje, žádné hogo fogo. Na večeři nás posílá do hotelu Post na návsi, snídani máme v penzionu.
Pozn.: Rodina se asi rozrostla a už pokoje nepronajímají. Škoda. Ale přímo ve Wallgau je celá řada dalších malých penzionů i gastahausů za slušnou cenu a s garáží pro motorky.
Wallgau je výborně položené místo. Z prakticky každého místa v Čechách a dejme tomu z jižní Moravy se tam dá dojet v průběhu jednoho dne a tam odtud už je to do alpských údolí a průsmyků co by kamenem dohodil. Za sebou mám příjemných asi 410 km.
Walsertal a Silvretta-Hochalpenstrasse
Z Wallgau míříme na Garmisch-Partenkirchen. Ten pouze projíždíme a naší první zastávkou je romantický zámek Linderhof. Jeho dnešní neorokokovou podobu má v dobrém slova smyslu na svědomí Ludvík II. Bavorský, někdy také nazývaný šílený. Zámek Linderhof je obklopen pečlivě udržovaným parkem s celou řadou drobných staveb, jezírek a vodních kaskád a asi nejznámější je Venušina jeskyně a marocký pavilon.
Jenom na krátké focení zastavujeme na Hochtanbergpassu (1675) a odtud sjíždíme do Schreckenu, kde odbočujeme na fantastickou horskou silnici vedoucí přes horský hřeben s dominantním vrcholem Zitterklapfen (2403). Ve stoupání jedeme v pořadí: Igor, Petr, Miloš a já. Když tu náhle přijedu do pravotočivé zatáčky a nevěřím vlastním očím. Miloš sedí na motorce a pravým ramenem je opřený o kamenou zeď. Zkrátka špatně zařadil, motorka škytla a měl velkou kliku, že tam byla ta zeď. Nastartoval, zařadil, odstrčil se od zdi a odejel. Snad nedal ani nohy na zem. Jak prostinké. Přejíždíme horský hřeben a ve Fontanelle zastavujeme u restaurace označené motorkou usazenou na vysokém sloupu. Bikers Friendly hospoda.
Servírka pocházející z Brna nás ochotně obsluhuje na terase, ze které je nádherný výhled do Grosses Walsertalu a snad až k třítisícovým vrcholkům masivu Silvretta.
Po krátkém, potřebném odpočinku sjíždíme do Bludenz a díky perfektnímu značení se trefujeme do údolí Montafon. Zvolna stoupáme k Partenenu, kde je mýtnice, a před sebou máme dnešní „zlatý hřeb“, přejezd Silvretta-Hochalpenstrasse s vrcholem v nadmořské výšce 2036 m.
A tady musím zmínit paralelní příběh tohoto dne. Náš kamarád Jožo, který s námi jel již rok před tím, tehdy ale sám, vyrazil z Bratislavy tentokrát i se svou přítelkyní Beatou. V průběhu dne jsme si několikrát telefonovali nebo posílali sms a domlouvali se, kde se setkáme. Z Bratislavy do Landecku je to po dálnici 670 km, do Mathonu ještě dalších 30 km. Ve dvou, na Suzuki Intruder, kdy sedačka spolujezdkyně měla velmi úspornou velikost – odsedět bych to fakt nechtěl. Už když jsem s Jožem mluvil naposledy a vysvětloval mu, kde bydlíme, tón jeho hlasu nevěstil nic dobrého. Celkem přesně jsem odhadl dobu, za kterou můžou do Mathonu dojet a šel jsem jim na silnici naproti. Jožovy jakýchkoliv tlumících prvků prosté výfuky byly ve večerním klidu slyšet na hezkých pár kilometrů. Když u mne zastavil a já se podíval Beatě do očí, nikomu bych to nepřál. Když jsem viděl, na čem těch asi 670 km během jednoho dne musela odsedět, vůbec jsem se jí nedivil. Asi bych se tvářil – a nejenom to – mnohem hůř.
Díky skvělé večeři a příjemnému prostředí všem nálada stoupla, zapomenuta (snad) byla všechna příkoří tohoto dne a šlo se spokojeně spát.
Z Wallgau do Mathonu to dalo krásných 290 km po horských silnicích.
Livigno, Passo dello Stelvio a hotel v Trafoi
Čekáme asi dvacet minut, protože tunelem se jezdí vždy pouze v jednom směru. Když u jezera vyjíždíme z tunelu, jsme v Itálii. Celé Valle di Livigno je naprosto úžasné místo a městečko Livigno, jako bezcelní zóna, nabízí možnost výhodného nakupování nezatíženého clem. Při cestování na motorce, kdy nákupy nejsou prioritou, je zde velice zajímavá cena benzínu. Livigno je plné motorek snad z celé Evropy, protože tu v tomto termínu probíhá mezinárodní sraz FIM. V jedné ze zdejších restaurací se zastavujeme na příjemný oběd.
Stále je krásné počasí, občas mráček, takže jsou naprosto ideální podmínky na focení. Po skvělém obědě se chvíli rozmýšlíme, kudy to vezmeme dál, a nakonec se rozhodujeme pro průsmyk Forcola di Livigno (2315) a sjezd do italského Tirana. Sjezd po Strada di Bernina je úžasný. Při výjezdu ze švýcarského území do Itálie procházíme další lustrací. Naštěstí naposledy. Pomalu projíždíme Tiranem a najíždíme na poměrně rychlou silnici č. 38 vedoucí do Bormia. 35 km dlouhý úsek absolvujeme docela svižným tempem. Na trase máme také několik za sebou jdoucích tunelů. Jedu poslední za Jožem a jeho Intruderem a v posledním tunelu už mám dojem, že se mi snad rozskočí hlava. Ty otevřené výfuky jsou fakt strašné. Kdo za tím má jezdit? V Bormiu doplňujeme nádrže a s dost velkou obavou koukáme na hodně těžké mraky velmi rychle se blížící od západu. Chceme přejet Stelvio, a tak dlouho neváháme, sedáme na motorky a vyrážíme do 21 km dlouhého stoupání k průsmyku. Prvních několik kilometrů vede soustavou úzkých a mokrých tunelů, pak se ale údolí otevírá, vyjíždíme na jakousi ledvcovou morenu a tam odtud je to asi nejhezčí úsek.
Tentokrát si to ale moc neužíváme, ani není moc času na focení, snažíme se ujet tomu černému mraku. V průsmyku na sebe chvíli čekáme a začíná pršet. Ostré serpentiny, občas klouzavá dlažba, jinde trochu rozbitý asfalt a sem tam trhliny nebudou v dešti moc příjemnou zábavou. Ale v sedle zůstat nechceme, a tak do toho jdem. Nakonec se ukazuje, že to není zas až tak hrozné, zvykáme si a klidnou jízdou se blížíme k Trafoi. Zastavujeme hned u prvního penzionu, který nám přichází do cesty a ptáme se na nocleh. Měli jsme dát na první dojem z majitele domu a raději popojet o dům dál. Ale nám se už nechtělo dál moknout, a tak jsme zůstali. Asi to byla chyba. Něco tak neochotného, protivného a nešikovného jsem v Itálii v životě nezažil. K jídlu neměl skoro nic, k pití také ne a ještě byl protivný. Zkrátka blb, který se zdaleka minul povoláním.
Za den jsme najeli skoro 280 km
Zpátky do Wallgau
Cestou Gurgtalem už normálně svítí slunce a přejezd Fernapssu (1209) už je fakt příjemným zážitkem. Tady je jenom krátká pauza na focení a seskupení a první občerstvovačka je v bufetu kousek před místem, kde kdysi dávno byla rakousko-německá celnice. Tady už se vyhříváme na příjemném letním slunci. Do Garmische, kde chceme doplnit nádrže, je to už jenom pár kilometrů. Opouštíme Ga-Pa a zase tu máme pořádnou dešťovou přeháňku. Jedu první, protože mám v GPS nastavenou trasu. Jak pořádně nevidím na displej, dělám chybu a odbočuji asi o 100 m dříve na cyklostezku. Ostatním stačím dát znamení, a tak jedou rovně a zastavují za mostem. Já se otáčím, na jedničku přes spojku se posouvám k výjezdu na hlavní silnici, koukám, kdy bude z leva mezera pro vyjetí, a je to. Pravou nohou stoupám do prázdna asi půl metru hluboké díry plné vody. Naštěstí ji stačím vytáhnout, ale letím i s motorkou na
Najeto máme sice „pouhých“ 180 km, ale v těch podmínkách?
Český penzion Lampllehen „u Řeháků“
Boty plné vody
Když se k tomu teď, s odstupem nějakých šesti let vracím, tak až na některé opravdu nepříjemné momenty to vlastně bylo celé obrovsky zábavné, poučné a také inspirující pro další cesty.
Petr Fryč
Autor je vydavatelem knihy Alpský motorkářský průvodce. Knihu je možné objednat na e-mailu alpy@motorkari.cz. Cena knížky je 279 Kč (bez poštovného)
Při objednávce prosím uveďte: jméno, adresu, psč a počet kusů, které objednáváte. Zboží vám dojde na dobírku (+80 Kč poštovné).