Za severní polární kruh - Nordkapp 2014

16. Den (485 Km)

Vyjíždíme po sedmé hodině do Helsinek, míjíme jakési dřevěné město a v Helsinkách musíme najít a sehnat si trajekt do Tallinnu, nic dopředu zabukovaného nemáme. Po vymotání se  hlavním městěm Finska, přijíždíme do přístavu. Ptám se pani, kdy jede nejbližší trajekt do Estonska, máme štěstí jede za hodinu, ale je pouze k dispozici kajuta, jinak prý jet nemůžeme, tak to bereme, trajekt stál sice jednoho 93 euro, ale jinak by jsme museli jet až večer a cena by byla 80 euro, těch pár euro nás už nevytrhlo.
V přístavu to je samá americká stará klasika, strašně moc Mustangů, starých Chevroletů a staveb, po Finsku jich jezdí opravdu hodně. V kajutě na nás čekají dvě postele a sprcha, cesta trvala asi 2 hodiny. První zastávka je v Estonsku na benzínce, oba s vyschlými nádržemi tankujeme konečně benzín za přijatelnou cenu a hurá do Kundy, tam děláme pár fotek a pokračujeme po rychlostní silnici na Tartu.
Na rychlostní silnici (která připomíná dálnici), když není sjezd, tak je v protisměru a je to řešený tak, že v levém rychlém pruhu je ještě odbočovací a mezera mezi svodidly no a najednou jste zase v rychlém pruhu, ale v opačném směru. Dneska máme v plánu dojet za Davidovým kamarádem, který se odstěhoval z Čech do Estonska a žije tu s rodinou.
Asi hodinu jsme ho hledali, všude byla jen šotolina, nakonec to vzdáváme, voláme mu a popisujeme kde jsme, aby si pro nás přijel, naštěstí už to bylo asi jen cca 7 Km. Vřele nás přivítali s manželkou Merlin a jejich dětmi, hnedka nás berou vykoupat se do nedalekého rybníka, kde to bylo super odreagování. Večer se koupeme ve velké kádi, ve které se ohřeje ohněm voda a tam sedíme až do rána, jíme ugrilované maso, pijeme pivo a povídáme si.
58.109122, 26.924972

celkem najeto: 7 947 Km

17. Den (27 Km)

Vstáváme v 10 hodin, děláme si servis na motorkách a okamžitě jsme pohoštěni výbornou snídaní, Jirka musel do práce a jeho žena Merlin ještě s jejím otcem a dětmi, nás berou do místního muzea silnic, kde je všechno hezky ukázáno od samotného vzniku jak se budovali až doposud. Je to sice kousek od domu, ale my jedeme jen v šusťákách a mikině na motorce, jelikož je teplo a pařit se tam v moto oblečení se nám nechce, když na nás ještě svítí sluníčko.
Jsme u konce prohlídky, která je jak v budovách tak venku a najednou se začíná zatahovat a pršet. Přijíždíme promočený, ale to nám vůbec nevadilo, zalézáme si do naší chatky a čekáme na Jirku až přijede z práce, byla to chatka se saunou, prý když staví v Estonsku dům, tak si postaví nejdřív malinkou chatičku, tam žijí a mezitím si vedle staví dům, no a pak se z toho udělá sauna. Máme domluvený sraz s místním motorkářským klubem z Tartu, jmenují se MC Poletajad a v Tartu mají klubovnu, docela na nás padají obavy, co to budou zač, když tam přijíždíme s Jirkou autem, tak nás vítají a ptají se kde máme mašiny, hned si rozumíme, jdeme u nich do sauny (saunu má téměř každý v Estonsku) a poté jsme pohoštěny místním Estonským pivem (mají jen tři druhy) a jejich domácím, které si sami vaří v klubovně.
Samotný klub funguje už 17 let a všichni v něm jsou příjemní a hodní, po ochutnávce každého z piv se vydáváme s Jirkou do víru města, aby nás tu trošku provedl. Tartu je spíše takové studentské město, kde to žije až do rána a my žili s ním, ráno přijíždíme autem v šest ráno a úplně hotoví jdeme spát, Jirka asi jen na dvě hodiny a pak jde do práce.

celkem najeto: 7 974 Km

18. Den (369 Km)

Probouzíme se v jednu odpoledne a čekají na nás výborné palačinky. Balíme se a ještě se jedeme rozloučit za Jirkou do práce, uděláme společnou fotku a teď už jen domů.
Lotyšsko jen přejíždíme nic k vidění tu moc není, jedeme přes Rigu dál směrem na Litvu. Přímo v Rize nás chytl velký déšť, ani nemá cenu dávat nepromoky, jsme okamžitě mokrý na kost, v dešti ani nevidíme a předjíždíme auto, které blikalo výstražnými blinkry a mělo otevřený kufr dokořán jelo 30 Km/h  a pod otevřenými dveřmi od kufru byl schovaný cyklista a šlapal v těsné blízkosti za autem, smějeme se tomu a zároveň je vidět, že čím více se blížíme k domovu, tím více každý porušuje předpisy a jezdí si jak chce. Po příjezdu do Litvy hledáme vhodné místo na spaní. Nakonec rozbalujeme stan před kousek před Šiauliai.

celkem najeto: 8 343 Km

19. Den (885 Km)

Ráno je mlha a celkem zima, zastavujeme u Hory křížů, celkem zvláštní místo.
Pokračujeme na Vilnius, poté podél Běloruských hranic, kam jsme se původně chtěli taky podívat, ale nedostali jsme tranzitní vízum a za turistické se nám peníze vyhazovat nechtělo. Silnice podél Běloruska už jsou hlídané, proto nás zastavuje voják, ukazujeme mu doklady a radí nám kudy dál. Bereme to do Polska na Ełk, špatně odbočuju a končíme ve městě Druskininkai, vidím hranice, tak tam jedeme jenže to nejsou s Polskem, ale zase s Běloruskem, takže se vracíme asi 50 Km zpět a jedeme po hrozné silnici do Polska.
V Polsku už to šlo celkem rychle, míříme směrem na Varšavu, kam jsme dorazili už za tmy a vyblejsknul nás tam radar. Spíme kousek za Varšavou.
51.92761 20.837314

celkem najeto: 9 228 Km

20 Den. (721 Km)

Poslední den výletu, jedeme ke Krakowu do solných jeskyň, ale byla tam obrovská fronta, proto jedeme dál do Osvětimi do koncentračního tábora, byla tam také fronta, čekáme asi hodinu a poté nás pouštějí, co jsme tam viděli asi nemusím popisovat, celou dobu si s Davidem povídáme, ale co jsme vešli dovnitř nepadlo ani slovo, rychle pryč.
Sedáme na motorky a jedeme na Český Těšín, kde natankujeme plnou a bez zesednutí pořád po dálnici skoro až domů v kuse cca 280 Km, 20 Km před cílem
zastavujeme a lepíme si české vlajky na helmy a jedeme domů.