europ_asistance_2024



Z Ostravy přes Pamír do Mongolska

Kapitoly článku

Konečně odjezd

Vyrazili jsme pátého června v sedm ráno z Ostravy, směr Krakow, potom stále na východ směr Ukrajina a Kyjev. Cesta probíhala bez komplikací, snad stojí za zmínku jen to, že v té době u nás byly povodně a jeli jsme spíše jako na vodních skůtrech. Na Ukrajině cestou do Kyjeva byly parádní cesty a luxusní pumpy, prý díky nedávnému MS ve fotbale. 

Ukrajinská hranice

 

 

Kyjev byl v době naší cesty moderní metropole s cca 3 milióny obyvateli, kde jsou opravdu velmi široké bulváry, moderní lidé a velmi krásné ženy. Je zde celkem draho a je vidět, že spousta místních je velmi movitých.
Při výjezdu z Kyjeva jsme se trochu poztráceli.
Na východ od Ukrajiny byly cesty o poznání horší, ale bez problémů sjízdné třeba na goldwingu. Hlavní cesty asi jako D1, vedlejší o trochu horší. Kukuřice a obilné lány až tam, kam oko dohlédne. Jinak celkem nuda.
Hlavně že už nepršelo a teploty začaly stoupat. U Doněcku, kde jsme se večer zase šťastně shledali následoval vodkový dýchanek až do ranních hodin…
Ráno směr Rusko a Volgograd.
Těsně před hranicema, v posledním ukrajinském městě se stalo to, co každý  očekává……- jeden z nás měl nějakou vlčí mlhu a projel na tu nejčervenější červenou, největší křižovatku ve městě, navíc přímo před očima asi pěti policistů, navíc přesně zachycen kamerovým systémem…… A nafoukal….. Žádné foukání do čepice, nic, prostě po pařbě projel červenou, byl natočen kamerama a regulérně nafoukal.
No nic, po pár hodinách stresu to vyřešilo pět set dolarů a pokračovali jsme dále směr Rusko. U nás by to dopadlo kdoví jak, asi by to bylo o hodně horší. Podotýkám, že toto byl jediný problém s policisty na naší cestě a to jen kvůli té červené přímo před očima policajtů. Jinak jsme za celých 17500 km žádnou další pokutu neplatili!!! Prostě za blbost se platí. Tečka. (viz.naše video 1.část čas 2:40)
Hranice UA-RU, víza, deklarace, papírky, další papírky a vyplňovat a vyplňovat, po několika hodinách (je nás šest a papírovaní je zdlouhavé a to jsme ještě nevěděli co nás čeká) pokračujem na Volgograd, kde nás přivítala hejna mušek. A když říkám hejna tak tím myslím hejna. Přes booking jsme si našli levné ubytko a vyrazili maršrutkou na prohlídku města. 


Na břehu Volhy. Množství mušek po asi třiceti kilometrech... Vpravo Matka Rus

 

Duch druhé světové a slavné bitvy na Vás dýchá opravdu skoro na každém kroku, nesměl chybět výlet parníkem po Volze, největší evropské řece a procházka po volžském nábřeží.
Při výjezdu z Volgogradu jsem se ztratil já a po sms dohodě s klukama kteří byli za mnou jsem vyrazil  směr Astrachan s tím, že mě dojedou.
Protože měli technické problémy, zdrželi se a já je čekal ve stínu opuštěného checkpointu u cesty na kraji města. Ve stínu bylo méně mušek. Ostatně much bylo tolik, že třeba při tankování jsem jich pět vdechl. Tak jsem si ani nesundával přilbu i když bylo venku 35 ve stínu. Podle místních jsou mušky v poho, protože nekoušou a že před čtrnácti dny tam nebyly mušky, ale kusky- nějaké kousavé potvory a to prý je mazec.
A co se nestalo? Dveře "zchátralého" checkpointu se otevřely a nějaký důstojník mě začal zvát na kafe. Nemohl jsem odmítnout. Oficír se jmenuje Alex, je mu asi 50, má všechny zlaté zuby, sedí si tam a čumí do monitoru ve kterém se zobrazují všechny projíždějící auta. Uvařil mi nějakou odpornou sladkou břečku a začali jsme si povídat. Všechno lepší než se nechat otravovat venku muškama. Seděl jsem tam s ním asi tři hodiny a poslouchal a nestačil se divit. Vyrostl na Kamčatce, kde dělal porybného a pak si dal žádost o přeložení, čekal deset let a pak ho poslali sem….říkal mi, že jako malý chlapec si v rámci družby dopisoval s Alenkou z České Lípy a že si posílali nějaké odznáčky a že by jí chtěl napsat dopis, jak se má a co dělá. Po čtyřiceti letech a co že na to říkám…... Tak jsem mu řekl ať jí napíše.....
Byl rád a zval mě k sobě domů, že mi ty dopisy ukáže.




Při míjení Kaspiku a volžské delty jsme byli asi nejníž během naší cesty cca 25 metrů pod hladinou světových oceánů. Volha má v deltě asi pětset ramen. Jinak pořád rovina, už skoro týden a už se těšíme do hor.

Pontonový most přes jedno z ramen Volhy

 

Přejezd do Kazachstánu proběhl celkem hladce-kromě pár hodin na hranicích. V Kazachstánu zase o něco horší cesty, první velbloudi ale žádná tragédie a sem tam nějaká ta šotolina. Byli jsme rádi, že se ztralily mušky a valili jsme tranzit směr Uzbekistán.

Zastávka na oběd


Před hranicema asi sto km, začíná šotolina.
Uzbekistán to už je jiný svět, muslimové, policejní republika, závory, check pointy, vojáci, policajti…. Na hranicích klasika-pár hodin vyplńování a předávání všelijakých velmi důležitých papírků.Potom následuje výměna peněz, v bance mají špatný kurz tak jsme měnili prachy za hranicema od vexláku, spíš vexláckých stařen s šátkama na hlavách a samozřejmě se zlatým úsměvem. Za dvě stě dolarů jsem dostal pětset třicet tisíc těch jejich penízků a to podotýkám, že jejich největší bankovka má hodnotu jeden tisíc, tzn. že za dvě bankovky jsem dostal pětset třicet bankovek. A to neberou karty. Skoro nikde. Všechno v hotovosti. Neuvěřitelné hromady peněz. V podstatě tam má počítačku na peníze i každá babuška na tržnici. Při tankování na frekventované pumpě jeden maník kasíruje peníze a druhý mu peníze rovná do komínků…



Konečně jsme se napojili na trasu bývalé Hedvábné stezky, která v historii vedla z Benátek přes Turecko, Írán do Číny a měřila přes 9000 km. Karavany velbloudů, koní, vozů po ní putovaly od města k městu mnohdy celé roky... tyto karavany měly mnohdy i přes sto lidí a zvířat....Jinak pořád rovina a ted jedem směr Aral, kde nás celkem ohromila ta obrovská plocha bývalého aralského moře.


Rezavé vraky lodí- bývalé Aralské moře

Při pokusu dojet k jedné z uvízlých lodí jsem v písku upadl a pak párkrát zapadl. Cesty vhodné pro enduro, samá díra a starý osmkrát opravovaný asfalt. Aralské jezero je zajímavá zastávka na naší cestě, ale jako cíl to určitě není, za dvě hodiny si uděláte pár fotek a můžete jet domů... :-)


Stav vody v roce 1970, 1999, 2009....

 

V Uzbekistánu není problém potkat na čtyřproudovce auto v protisměru, jak valí třeba stovkou a to třeba večer a ještě neosvětlené. Všude různé koňské nebo oslí povozy a plno dobytka. Ale nikde v podstatě nevznikl problém, všichni se respektovali což našinci připadalo neuvěřitelné. Uzbekistán je policejní republika, kde se množství uniforem vymyká našemu chápání. Z ničeho nic na Vás na silnici zastaví závora u které je třeba deset chlapů- tři vojáci se samopaly, tři jenom v maskáčích a čtyři s obr čepicema-talířema. Zkontrolují doklady, někam si tě zapíšou a po hodině se jede dál... Třeba večer na hotelu v televizi vysílali film První rytíř a ten byl celý vystříhaný. Cenzoři tam mají spoustu práce.
Zde taky došlo k rozdělení naší skupiny, když tři kluci vyrazili na prohlídku historického města Shiva a tři jsme vyrazili směr historický Samarkand, kde jsme měli naplánovanou prohlídku města a den volna, protože jsem se domníval, že jeden den historie v bývalé Persii je pro mě dostatečný.

Samarqand

 

A kluci, že za náma dojedou. Motorky zatím fungovaly na jedničku.
Ráno když jsme chtěli odjet z hotýlku, potkali jsme španěla na KTM a on na nás- kam jedem a jestli může jet s náma? Tak se k nám přidal…asi na patnáct dní...
Jednoduše Pepíno na KTM 990 adventure, spal ve stejném hotýlku jako my a když zjistil, že máme kus cesty společné, přidal se k nám, nechtěl jet sám přes Pamír.

Mezitím dorazila skupina B a dohodli jsme se, že se opět zdrží v Samarkandu a že nás dojedou v Dušanbe.
Ze Samarkandu jsme měli v plánu dojet do Dušanbe cca 300 km, přezout gumy a huráá na Pamír highway, pamírské kopce a náhorní plošiny. Jenže okolnosti byly trochu proti, jak už to ve střední Asii bývá.První přechod mezi Uzbekistánem a Tadžikistánem byl zavřený, druhý, třetí a čtvrtý taky… Před pátým přechodem nás zase zastavili policajti a zase nás hodinu někde zapisovali, jeden z policajtů za mnou přilez a začal mi tůrovat motorku a fotit se na ní. Potom se zaměřil na moji přilbu a začal si jí nasazovat… během vteřiny ji sundal, venku bylo 35 ve stínu a přilbu jsem měl úplně mokrou od potu. Myslím, že už nikdy nikomu na přilbu ani nešáhne. Podotýkám, že tato kontrola proběhla necelých sto metrů před hranicema, kde jsme zase strávili nějaké tři-čtyři hoďky.
Takže večer po celodenní jízdě jsme byli 200 km před Dušanbe. Večer se spustila bouřka tak jsme rychle hledali ubytko. Ptali jsme se místních a jeden se nabídl, že nás k ubytku dovede. Posadili jsme ho na motorku a dovedl nás do nemocnice-sanatoria, tam se nás zhruba 60ti leté sestřičky hned ujaly a normálně nás tam ubytovaly. Takže jsme spali v muslimském sanatariu, všude zahalené bábušky a fousatí chlapi. Několikrát se přesvědčovali jestli je vše v pořádku a jak se nám u nich líbí. V obrovské jídelně snídali odděleně a nás ještě oddělili zástěnou. Hlavně, že už jsme byli v kopcích, trochu se ochladilo a začaly zatáčky, pro nás konečně změna(konečně, začala být naše cesta zajímavá-doposud pořád rovina, v UK pole, potom Volha, stepi, 3 hodiny u Aralu a den v Samarqandu......škoda, že jsme nemohli jet jihem přes Turecko a Irán....).
Zničeho nic jsme byli hodně přes dva tisíce metrů nad mořem v průsmyku Anzob. Cesta chvíli pěkná, chvíli horší, zatím žáden hardcore, pěkně zařezaná v kopcích.
Cestovatelé už tuší- znenadání jsme vjeli do neosvětleného tunelu, kde protékala voda jako v potoku, kaluže byly hluboké i půl metru, mezitím kličkovaly auta a kamazy od stěny ke stěně a nefungovalo odvětrávání. Smrad z výfuků a sem tam obr turbína, která zase dělala rachot jako kdyby startovalo letadlo. Prostě pekelných pět km… Až později jsme zjistili, že se tomuto tunelu přezdívá Tunel smrti a že už se tady pár lidí udusilo a že pracovníci zahraničních firem a ambasád mají zakázáno tunelem jezdit. (viz. naše video 4.část čas 7:05)

Anzob

 

 

V Dušanbe jsme našli pneuservis s šikovným mechanikem, přezuli gumy, udělali základní servis, ubytovali se a už jsme se těšili na jeden z cílů naší cesty- Pamir Highway.

Servis a výměna gum v Dušanbe

 

 




Po výjezdu z Dušanbe (již v sedmi) jsme jeli směr Dangara, Kulob, protože první část M41 byla zavřená. Trochu si zajedem.
Nevadí, alespoň pojedeme dřív horama podél afgánských hranic a na M41 se napojíme později.Co víc si přát na cestovním enduru, než hory a trochu horší kvalitu silnice. Povrch vozovky se neustále měnil, chvíli asfalt, chvíli šotolina, chvíli v prachu, sem tam polňačka a malý brod. Ale vše v pohodě s opatrnosti sjízdné. Pořád pomaličku stoupáte podél afghánských hranic a po pravé straně za divokou řekou Panji pozorujete afghanské vesničky schované pod obrovskýma horama.
Po napojení na M41 potkávate i kamiony, které směřují k Číně. Občas mi připadá neskutečné jak dokážou po takové oslí stezce jet. A ještě když se dva míjejí, to mi připadá téměř nemožné. Naštěstí nám přeje počasí, neumím si představit jet tam v blátě nebo sněhu.



I když nám to nepřijde, neustále stoupáme…. Krajina se neustále mění… Od malých zemědělských vesniček, kde vás zdraví všechny děti a psi z okolí až po náhorní plošiny ve čtyřech tisících kde není nic-pouze skály…


Řeka Panji, vpravo M41 Pamír Highway, vlevo za řekou Afghanistán


Pamír Highway, vpravo dole vesnice v Afghanistánu

 

Vystoupali jsme až ke střeše světa- náhorním plošinám Pamíru, kde jedeme tři dny ve více jak 4000 m.n.m. a kolem nás se tyčí vrcholy sedmitisícovek- různé Pik Lenina, Pik Komunisma, Pik Majakovského a další.. Spíme buď u místních, většinou ortodoxních muslimů, nebo v horolezeckých ubytovnách kam nás zavedl Pepíno, náš Španěl, který je nejen motorkář, ale taky horolezec.
Potkávate pouze šílené cestovatele ze všech koutů světa. např.
-tři Polky, které jedou na kolech z Polska do Thajska, tři měsíce na cestě
-pár Australanů na 650 gs na cestě kolem světa, půl roku na cestě
-francouzský pár (studenti asi 20let) na kolech na cestě kolem světa, už rok na cestě,
-tři německé motorkáře, kteří si v Číně koupili čtyři motorky ze sajdama. jednu rozebrali na náhradní díly a po ose se vracejí domů, tři měsíce na cestě
-spoustu dalších různých krásných bláznů od dredatých, fousatých cyklistů až po různé motorkáře…

Setkání s německými motorkáři

 


Střecha světa- Pamírské náhorní plošiny, tři dny ve více jak 4000 m.n.m.

 

Kromě výměny palivového filtru na KTM a drobné opravy mých BMW kufrů po drobné nehodě motorky šlapou perfektně, i přes tu nadmořskou výšku. Pouze kufry trax dvou našich kamarádů stojí za ho… , máme je povázané různýma kurtama a páskama. Na jedněch kufrech se zničehonic "vysypaly" zámky a rozpadla se plotna pod top case(800gs) a na druhých kufrech stejné firmy, se po drobném pádu držáky kufrů rozpadly úplně(nová KTM 1190 adv.) V podstatě se dá říct, že origo hlinikáče BMW, origo plasťáky KTM, zegy z TT obstály bez ztráty kytičky. Nic proti Traxům nemám, ale můj osobní názor je, že jsou vhodné tak maximálně na výlety na GrossGlockner. Jiné kufry jsme neměli.







Přijíždime k tadžicko-kyrgyzské hranici asi ve 4200 m.n.m., trochu si připadáme jako na hranici v pohádce Tři veteráni, pouze s tím rozdílem, že cigaretama a různým ovocem-meruňkama nás zásobují celníci:-) Následuje celkem drsný asi dvacetikilometrový enduro sjezd na Kyrgyzskou stranu hranice, plný kamenů, bahna a malých brodů. Opět nám vyšlo počasí, nesněžilo, nepršelo, jinak bych tam byl asi ještě teď… Nedovedu si představit, jet těch dvacet kiláků v dešti nebo zimě.

Hranice  Hranice Tadžikistán-Kyrgyzstán 4200m.n.m.
Kyrgystán se mi osobně jevil jako velice příjemný stát, kde jsou příjemní lidi, kde je celkem levno, kde je překrásná příroda, nádherné hory, všude plno koní a jurt a relativně kvalitní cesty.
Navíc je to jediná země kromě Ukrajiny, kde jsme nepotřebovali víza.

Kyrgyzstán

 

 

Po pamírských plošinách jsme opět přezuli gumy a provedli základní údržbu nešťastných kufrů a jejich držáků. Cestu jsme si opravdu užívali v Kyrgyzstánu se je na co dívat-spousta kopců, hor, jezer, koní a jurt.
Měli jsme nejtepleji během naší cesty, místy 42 ve stínu.


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (81x):


TOPlist