Scandinávie a Pobaltí 2005

15.den - sobota

Pulkkila-Karsamaki-Javaskyla-Tampere

Plánovaná prohlídka městečka Javaskyla moc neproběhla, hned z kraje mě otrávil dav turistů a falešně skřehotající zpěvačka, takže radši jedem dál. Báře se to moc nelíbilo, ale protestovat začala trošku pozdě. Další zastávka (Tampere) byla zas poznamenána pouličním festivalem, který provázel bordel a pochybný existence, ale aspoň jsme se prošli po centru. Večeře na nedaleké pumpě proběhla v poklidu a debatu o tom, kde dnes budeme spát ukončila solidní bouřka, která tím i vyřešila otázku noclehu. Zůstali jsme v sousedství pumpy a to v sousedství jedné z boudiček na barbecue. Všude klid nikde ani noha, takže to bylo nakonec v pohodě, Navíc od všeho okolního nás izoloval lesík, takže prudit by mohl leda někdo kdo si vzpomněl uprostřed bouřky na grilování.
Ujeto: 454
V sedle: 5:49

16.den - neděle

Tampere-Turku-Sauvo-Kemio-Sarkisalo-Forby-Sarkisalo-Pernio

Hlavním cílem dnešního dne bylo město Turku, které jak jsem se dozvěděl má bohatou zásobu památek. Nejvíce mě zaujal poměrně velký kirke. Dále jedeme mimo hlavní silnice a užíváme si finského venkova. Zastávka ve Forby na koupačku a kulturní vyžití v podobě náhodně nalezeném kostelíku, který je nejstarší co jsme ve Scandinavii viděli ( z roku 1427, jestli si to dobře pamatuji). Spaní nalézáme snadno, jediné co mě trošku znervózňuje je noční podupávání a funění něčeho živého, ale ani mě ani Báře se ven nějak nechce, takže co to bylo nevím.
Ujeto: 250km
V sedle: 3:22

17.den - pondělí

Pernio-Helsinki-trajekt-Tallin

Ráno zkouším jak hluboko se na sypkém písku do prudkého kopce zahrabe Big. Daří se mi to na jedničku a pro vyproštění musím odhrabat písek a zapřáhnout Báru. Zbytek cesty do Helsinek probíhá bez problémů. V Helsinkách jezdíme sem a tam a za oboustraných kyselých ksichtů se oba snažíme prosadit svůj názor na prohlídku města. Je to tak půl na půl. Půlku města se prohlížíme pěšky a zbytek zajímavostí objíždíme na motorkách.

Za zmínku stojí skalní kostel z kterého je vidět jen kopule a zbytek je vydlabaný ve skále. Po sehnání lístků na trajekt za velmi slušnou cenu se nás zmocňuje všeobecná pohoda končící půl hodiny před odjezdem při bloudění v Helsinkách. Neztrácím hlavu a jako moderní muž se nespoléhám na stupidní orientační smysl a ptám se několika lidí, kteří nás celkem snadno navedou na správný terminál. Pohodová nálada je zpět zvláště po zakoupení 300g čokolády, kterou mám moc rád. Trajekt společnosti NordicJetLine je katamarán frčící rychlostí cca 70km/h, takže cesta rychle ubíhá a můžeme očumovat neuvěřitelný gejzír vody, která lítá z trysek na zádi. Po hodině a čtyriceti minutách projíždíme celnicí v Estonsku. Na benzínce se ptáme na autokemp. Prodavačka nechápavě kroutí hlavou, ale po chvíli ukazuje směr a udává vzdálenost 4km. Místo kempu nás ale přivítalo pár polorozbořených vybydlených domů a jinak nic. Představa party feťáků shánějících peníze na další dávku nás z toho místa rychle vypudila a radši si hledáme vlastní místo. To se celkem snadno daří a žádné problémy s místními jsme neměli.
Ujeto: 213
V sedle: 3:37 hod

18.den - úterý

Tallin-Parnu-Voiste-Kabli

Ráno nás nemile překvapilo deštěm a tak stan a ostatní věci balíme rovnou v nepromocích. Bez zbytečných prostojů se vracíme do Tallinu. Hned při parkování mě zaujalo jedno indivudum tmavší pleti, které si sedlo na zídku a se zájmem pozorovalo kterak slézáme z motorek, sundaváme nepromoky a ukládáme věci do kufrů. Bára se vydala do města a já jelikož jsem nebyl naplněn důvěrou v místní obyvatelstvo raději hlídám motorky. Indivuduum zjevně znechuceno, mým setrváním na místě se zvedá a mizí. To mě utvrzuje v tom, že zde bude ostražitost na prvním místě. Možná to byla náhoda, ale nevěřím tomu. Z Tallinu vyrážíme směr Riga. Dnešní starost o nocleh se rozplynula v momentě, kdy objevujeme kemp na břehu moře nedaleko vesnice Kabli. Do luxusu finského má sice daleko, ale teče tu teplá voda. Sauna je v ceně a stačilo jim 5e za oba se vším všudy. Večer přijíždí zlínska fabka a tak aspoň můžeme pokecat. Po sauně a sprše uléháme za bušení kapek do stanu.
Ujeto: 204
V sedle: 3:00 hod

19.den – středa

Kabli-Riga-Iecava-Bauska-Pasvalys-Panevežys-Ramygala

Ráno pro změnu zase leje. Po chvíli se počasí umoudřuje a tak můžeme bez nepromoků v klidu vyrazit. Prohlídka Rigy je v pohodě, protože mě uklidnilo hlídané parkoviště. Pohyb po zdejších komunikacích je stejně jako v Estonsku survival soutěž. Asi jsme moc zhejčkaný ze scandinávie. Spaní nacházíme opět v pohodě a dokonce vysvitlo i sluníčko. Toto je poslední fotka protože pak se baterky odebraly do věčných lovišť a fotit už stejně nebylo v podstatě co.

Ujeto: 341
V sedle: 5:13 hod

Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)