Jen tak, třeba i k bizonům

Po sobotním počasí, že by ani psa nevyhnal, se zamýšlím co s nedělí. Na neděli krásná polojasná předpověď, no nevyužít to, to by byla chyba. Zvláště, když je žena upoutaná na lůžko a není co. Večer jsem naplánoval cestu na jih s cílem hezky si zajezdit, něco vidět a připomenout si hezká místa a ještě i nějaký nový cíl objevit. Pro příště. Prostě si den užít.

Jen tak, na jih

Jak stárnu, tak mi začíná dělat problém včas vypadnout. Jen tak pro názornost. Včera odpo do kina na dobře udělanou pohádku Topgun. Seběhnu tři patra, ujdu sto metrů a zjišťuji, že nemám nitro, kdyby se mi udělalo zle. Vyšlápnu tři patra, vezmu nitra raději dvě, seběhnu a ujdu 200 metrů a blbě se mi udělalo. Stříknu, pár minutek počkám a razím na autobus. Po tři sta metrech si uvědomím, že jdu do kina. Samozřejmě nemám brýle na dálku, musím se vrátit do auta, kde jsou. No, busem do kina vzalo za své, jedu autem.

Na moto tak ale ne! To zatím stíhám. V sedm jsem vyrážel, přesně, jak jsem chtěl. Tunelem Blanka na Břevnov a okolo nemocnice Motol na D5. Provoz prakticky nulový, je neděle, prázdniny, včera bylo ošklivo, tak jsou všichni na dovolené nebo ještě zalezlí, a tak se mi po dálnici do Zdic frčelo dobře. Odbočil jsem na Příbram a uháněl po příjemné silnici. Zvlášť úsek Jince-Příbram je světový. Hezká klikatice, super povrch.

První zastávkou byla Svatá Hora, poutní místo u Příbrami. Můj stroj není hlučný, tak jsem se vydrápal zákazem až nahoru k areálu. Dále jsem pokračoval do Rožmitálu pod Třemšínem, kde jsem se podíval ke kostelíku, kde Jakub Jan Ryba poprvé přednesl Mši Vánoční a je hned vedle pohřben. Další projetí zákazem jsem si neodpustil. Alej podél rybníka s výhledem na město je kouzelná. Popovídal jsem i s místní paní venčící pejska. Trápí jí, že majitel neopravuje ke škodě města místní zámek. Hmm, potřeboval by to.

A pak už hurá do Březnice, k zámku oklikou, na náměstí začne pouť a trhy. Mimochodem, za celý den jsem potkal asi pět poutí s trhy, objíždět jsem musel asi jen dvakrát. Další cesta mě vede do Blatné. Ani nevím, která je ta nejlepší cesta, ale já si nestěžoval. Okolo rybníka Labuť, krásná kochačka. Tady jsou krásné všechny cesty.

Blatnou není třeba moc představovat. Krásné centrum městečka a ještě hezčí zámek. Z Blatné přes Radomyšl do Strakonic. Tam jsem si zajel k hradu, nějak jsem již pozapomněl, že je tak velký a pěkný. Nakoukl k pivovaru, kde dle Zdenka prý vaří skvělého Dudáka. Místo Dudáka v láhvi jsem si s jedním popovídal na náměstí a toho tekutého nahradil kafozastávkou v cukrárně.

Jedeme dál. Směr Praha, mimo dálnici do Mirotic, s památníkem Mikoláše Alše a přes dva mosty nad Otavou a Vltavou před soutokem u Zvíkova ke klášteru v Milevsku. Jen kdyby ta voda nebyla tak zelená.

Z Milevska krásnou trasou plnou zatáček a dobrého asfaltu/ i když tentokrát s malou objížďkou/ do Sedlce-Prčice. Fakt super úsek. Krásný serpentiny i povrch silnice. Odtud je to jen kousek na Monínec s nádhernými výhledy a supermoderním lyžařským areálem. Jo, sem nahoru jsem jezdíval, když tu byla dřevěná bouda a trocha romantiky. Dnes jsem na terase supermoderního resortu s krásnou terasou i bazénem. Krásné, ale v jiné cenovce.

Z Monínce je to kousek hezkou silničkou plnou zatáček do kopce do Cunkova. Okoukl jsem bizony, které tu chovají již mnoho let a poobědval v místním penzionu U Bizona. Mohu doporučit. Poměr cena/ výkon na 1. A zpátky stejnou silničkou na Sedlec. Škoda, že silnice byla v lesním porostu ještě mokrá.

U čerpací stanice jsem si nechal od paní pumpařky poradit návštěvu Vysokého Chlumce, že je tam skanzen. Hmm, nějak mi to bylo povědomé, a tak, i když to bylo mimo moji plánovanou trasu cesty, tak jsem tam cestu našel. Krásný hrad stejného jména je nepřístupný a vidět jen z dálky.  Po restituci ho Lobkowitzové prodali spřátelenému hraběti z Německa. Nebudu vám lámat jazyky, proto sem to jméno nedávám.  Pod ním je skanzen staveb Střední Povltaví. No a proč znám Vysoký Chlumec, rozsvítilo se mi, protože je tu pivovar Lobkowitz. No, spíše byl. Většinoví čínští majitelé výrobu pro snížení odbytu v době kovidové uzavřeli. Přesto je prozatím nápis na nad vjezdem do pomalu chátrajícího areálu zachován.

V Sedlčanech jsem vyštrachal na shlédnutí Červený Hrádek. O jeho historii i současnosti si přečtete sami z přiložené fotky. Zajímavá je i budova radnice na náměstí. Uháněl jsem ku Praze pěknou klikatou silnicí na Neveklov. Hodně motorek, už to vyrazilo na projížďky. Chtěl jsem ještě okouknout zámek Matěje Stropnického v Osečanech, ale opět pouť, a tak jsem ho raději nehledal a pokračoval v cestě.

Další zastávka, Lešany, vojenské muzeum nabité technikou. Pozor, provoz jen do konce září a to omezeně. A tak jen foto u růžovky a pokračovat přes Sázavu jak potůček a dále směrem k D1

Zastavit se dá v Týnci nad Sázavou u věže bývalého hradu nebo sledovat z mostu vodáky a lízat přitom zmrzku. Dále krásnou cestou okolo Zbořeného Kostelce na Čakovice a Kamenici. Krásná silnička již od Týnce až do Kamenice. Jen pozor na vlhko a spady, přece jen je hodně v lese.

V Kamenici, když hned na kruháku odbočíte na Jílové, hned první odbočkou vpravo zákazem na kraji lesa k další zajímavosti. Ringhoferova hrobka-hrobka rodiny známých průmyslníků a politiků. To byl opravdu schopný a bohatý rod.  Hrobka není opravena a přístupná, ale i pohled zpoza mříží stojí za to. No a k D1 okolo dalších zajímavostí spjatých s tímto rodem. Zámek Štiřín. Dosud v majetku státu, je v něm hotel. Já doporučuji prohlídku parku, na který navazuje golfové hřiště. A na závěr, třetí pivovar na cestě-Velkopovický Kozel.

A pak již jen směr Praha. D1 se přicpávala, všichni Staumachři museli čumět, v protisměru malá nehoda a zvědavost čumilů brzdí provoz v našem směru. Kdy se tohle lidi odnaučí. No, ještě, že mám skútra a snadno se protáhnu.

Co říci na závěr. Byl to krásný den. Dal jsem to za necelých 9 hodin, ujel 369 km a nádherně se projel a připomenul si řadu hezkých míst a některá nová objevil.  Tak zase příště.