sumoto_leden

Den v Podyjí

Oblast okolo hraniční řeky Dyje byla po mnoho desetiletí zakázanou oblastí. Odděluje Českou republiku a Rakousko a před pár lety byl na části tohoto území vytvořen Národní park Podyjí. Řeka Dyje je jedna z nejznámějších a přitom nejméně navštěvovaných moravských řek.

Od pramenu k přehradě
Pramen této řeky je nedaleko Třeště na Českomoravské vrchovině, kilometr od silnice z Třeště do Stájiště. Po pár desítkách kilometrů se tok řeky přesouvá do Rakouska a vrací se opět do české republiky před Podhradím na Dyji.
Prohlídku můžeme začít na Vranově jedné z nejstarších přehrad republiky postavené mezi lety 1930 až 1933. Vodní plocha přehrady je 762 ha, celková délka je 30km a hloubka 45m. Tato přehrada patřila v době svého vzniku k jedněm z největších přehrad ve střední Evropě a pohled z hrany přehrady do hlubin budí úctu před stavebním umem našich dědů. V této přehradě bylo potopeno několik vesnic a ještě v nedávné době bylo možné při nízkém stavu vody vidět špičku kostela starého Bítova. Na březích přehrady je nepřeberné množství míst na koupání a možnosti ubytování začínající stanem a končících hotelem. Mezi nejznámější místa patří Chmelnice a Koberův mlýn. Protože celé Podyjí patří k místům obydleným již mnoho tísíciletí je zde velké množství památek. Na březích samotné přehrady stojí hned čtyři hrady.

Hrady vranovska
Největší a nejznámější z nich je zámek ve Vranově nad Dyjí. Do tohoto města vede hlavní cesta z Moravských Budějovic a serpentýny před Vranovem přímo vyzívají k vyzkoušení kvalit stroje i jezdce.
Zámek Vranov vznikl přestavbou původního hradu stojícím na skále nad údolím. Tento hrad připomíná již Kosmova kronika z roku 1100 a přestavěn byl na zámek po vyhoření v roce 1665. Tato stavba je dominantou města a z 80m vysoké skály na které stojí je nádherný rozhled nejenom po městě Vranov.
Z Vranova vede úzká cesta plná horizontů do vesnice Lančov a dále na zříceninu hradu Corštejn. Hrad Corštejn je sice již zříceninou, ale impozantních rozměrů. Z jeho hradeb je dokonalý pohled na hladinu přehrady a plné pláže protilehlého břehu. Tento hrad založený v 1. polovině 14. století, byl dlouho opěrným místem hlídající cestu do Uher. V další zátočině nedaleko od Corštejna stojí Bítov. Hrad postavený také nad hladinou přehrady, cesta k němu vede přes zajímavý ocelový most překračující přehradu. Hrad byl založen v roce 1061 na soutoku řek Dyje a Želetavky. Tento hrad stojí dnes již nad přehradou, ale dříve se pod ním rozkládala stejnojmená obec. Ta byla po zatopení nově zbudována nad přehradou a na svou dobu byla velmi moderní. Dnes je centrem vranovské oblasti.
Bítov je nejznámější místo Vranovské přehrady a v jeho okolí lze nalézt množství úchvatných skal a nádherných míst ke koupání, ne nadarmo se tomuto místu říká Moravské Švýcarsko. Pokud ještě nemáme dost hradů, tak posledním hradem u Vranovské přehrady je hrad Frejštejn u městečka Podhradí na Dyji. Je to opět zřícenina stojící nad městem na nevysoké skále. Dochovalo se již velmi málo z jeho velikosti a v porovnáni s předešlími hrady zde není mnoho v vidění.

Kolem „železné opony“
Když jsme se již nabažili vodní hladiny Vranovské přehrady vydáme se na druhou stranu a pojedeme po toku Dyje do Znojma.
Celý tok Dyje je přírodní rezervací a jízda na motorce je zde zakázaná. Naštěstí vedou v těsném okolí cesty které končí nedaleko největších zajímavostí. Tady nám již nezbývá nic jiného než jít pěšky. Toto území bylo dříve hraniční oblastí se zákazem vstupu a díky tomu se dochovalo ve velmi zachovalém stavu a byl zde vyhlášen Národní park Podyjí. Největší zajímavostí jsou Ledové sluje. Tato skály, které vznikly v poslední době ledové vytvářejí úchvatnou scenérii a z nejvyššího místa je nádherný pohled na údolí Dyje a na první domy Vranova. K ledovým slujím je nutné dojít pěšky a je to z kraje Lesné 2km. Na březích řeky je ještě mnoho zajímavostí počínaje Novým hrádkem a konče nádhernými vinicemi, ale toto vše je možné vidět pouze při cestě pěšky nebo ze sedla kola. Nejhezčí pohled na údolí Dyje je od Sealsfieldova kamene ze kterého je vidět údolí ve své neporušeném stavu. Cestu kolem Dyje můžeme ukončit ve Znojmě. Městě založeném v roce 1226 Přemyslem Otakarem I.
Celé město je přímo protkáno historií a mezi nejznámější stavby patří Rotunda sv. Kateřiny nebo unikátní veřejně přístupné podzemí. Úplný závěr proběhne v jednom z mnoha viných sklípků u nejedné sklínky vína.

Trasa cesty byla tato:

Jemnice - Dešov - Vysočany - Bítov - Lančov - Vranov nad Dyjí - Lesná - Vracovice - Horní Břečkov - Čížov - Hardegg - Horní Břečkov - Podmolí - Znojmo - Konice - Hranice.

Celkové délka cca 110km

Radovan Jirků - (Odebírat články autora)