Balkánem na 60 dni
Text: tuareg | Zveřejněno: 24.12.2013 | Zobrazeno: 24 843x
Kapitoly článku
Bulharsko
Bulharsko mě vitá horama, no jak jinak. V Bulharsku jich je požehnaně. A tak mažu údolím řeky Strumy směrem na Sofiji. Po pravé straně je pohoří Pirin. Cesta fakt pěkná okolí také, ale je to hlavní tah z řecka na Sofii a tak i vytížená. Točím doprava na Razlog s tím že prostě přespím někde u Velligradu či u Batáku. Za tmy dojíždím do Veligradu. Kemp je samozřejmě zrušen. Je to tady samej hotel, lunapark, penzion, vše rozkopané a staví se zde jak o závod. I hlavní třída je prostě ve výstavbě. Někdy jsem vážně rád že mam enduro, dá se sice o vlastnostech XT jako terenního motocyklu pochybovat, ale faktem je projede lecos, na rychlosti už tak moc nezáleží. Takže nic, kemp není, vyrážím dál, zkusím kemp, co je značen na mapě v Batáku. Když ani tam ne, tak se něco najde u cesty. Přijíždím do Batáku, na pravé straně zas kolotoče, na druhé stany a obytné přívěsy a také oheň. Sjíždím ze silnice k ohni. Plameny osvětlují tři postarší muže u ohně. Vypínám zapalování a ptám se po kempu, místu na spaní atd.. Dovídám se že kemp je v podstatě tohle vše, voda, toaleta zde je a dokonce zjišťuji kde. Stan ať si postavím kde chci. Nakonec mě jeden z nich ubytuje v předsálí svého karavanu. Spokojen, že už je dnešní díl cesty u konce sedám na lavičku u ohně a vařím si kafe. Vedle mého hrnku přistává sklenka s něčím zcela čirým, asi tak dobrá deci. Rakie. Mám pěkný hlad a jsem utahanej jako pes. To půjde asi rychle. Tak na to koukám, pak na ně jak mají své sklenky v rukou, prostě odmítnout se nedá, tak jen tak povzdechnu : „ no nazdar“ dědouškové to berou jako přípitek, tak praví také : „ no nazdar“ a prdneme do sebe první dávku ohnivé vody. Rakie je fantastické pití. Tak se postupně dovídám, dědouškové mají klasické bezbabtur. Jezděj sem každej rok na ryby a manželky nechaj doma. Bohužel zítra bude pohody konec, protože přijedou. Jeden z dědoušů na vinohrad a také pálí domácí rakii. To je to co pijeme, fakt je že je vynikající. Tak pijeme rakiii, k jídlu jsou brambory opečené v ohni a nad námi je obloha plná hvězd. A v noci byla zima…Dirty road
Koukám do mapy. Mám zkratku k pobřeží, ale kus cesty je veden černě. Dirty road, to je ve vysvětlivkách. Trošku anglicky rozumím, dirty to je něco jako fakt špatny. No nic jsem hrdý a statečný jezdec na enduru, odkojený ukrajinským silničním stadartem a nějaká dirty road mě přece nemůže rozházet. Takže vyrážím směr ten černej kousíček. Ve vesnici naštěstí potkávám domorodce a ujišťuji se že jedu správně, domorodec kývá hlavou, že to je ta správná cesta, ale že je ve špatném stavu. No dobře to nějak dám a pokračuji. Napřed zmizel asfat, tedy častečně, občas ještě kus někde je, Občas jedu ve stupačkách, ale jinak pohoda. Najednou ostnatý drát, dobytek, psi a vůbec. Hm asi jsem někde špatně odbočil, kus se vracím a nalézám malou odbočku. Vydávám se novým směrem. Cesta padá v zatáčkách dolu do údolí. Koukám do mapy a vypadá to, že cesta je správná. Tak jedu prostě dál. Cesta se mění v něco co se dá nazvat zlým snem. Poslední náklaďák tady projel tak před 5 lety a od té doby stačila cesta ještě pěkně zarůst. Hmyz, hovada bodavý, větve, metrové příkopy, koleje.. prostě hnus velebnosti. Po cca hodině jsem dole v údolí, most už se dávno zřítil. Naštěstí vody není moc, nacházím něco jako brod, plyn, jdu do stupaček a po trošce slalomu vyjíždím na protější břeh. Házím moto na stojánek a padám na záda. Kdyby z lesa vylezl medvěd, nedivil bych se, jsem někde v plné prd… jen vím, že jsem někde u řeky dole v údolí. Dokouřím cigáro, potom se dávám tou „lepší“ cestou zas vzhůru do kopce. Nakonec po další hodině dojíždím do další mrtvé vesnice. Projíždím vesnicí nahoru a dolu a hledám buď další cestu a nebo alespoň někoho, kdo mi řekne, kde to vlastně jsem. Nakonec nacházím starý pár v malém domku. Ukazuji mapu s přáním se zvědět kde to vlastně jsem. Zjistil jsem, že jsem někde mezi Burgrasem a hranicemi z Tureckem. Bližší lokalizace nebyla možná. No nic jedu prostě někam dál, benzínu mám dost. Po chvilce potkávám něco, co bylo kdysi žigulíkem. Nějaký šťastný osud či anděl strážný mě odvedl tam, kam jsem přesně chtěl. Po několikráte už vážně uvažuji, že napíšu Yamaze děkovný dopis za XTečko., zas mě dostalo z bryndy. Prima jedu dál, úžasná cesta, asfalt, přidávám plyn a po dlouhé době zjišťuji kolik má XT vlastně rychlostí. V lese, spíš pralese se také občas někde i pracuje. Před jedním naloženým ZILem s dělníkama různě obloženým, skáču s naloženým XT rovnou do křoví. Po dalším asi 20km nacházím na palouku pozdrav z ČR v podobě staré Pragy V3S. Stavím, kafe, cifáro, malý pokec s předákem party dřevorubců. Dozvěděl jsem se že ještě asi 30km a budu na slušné cestě. Prima, kecáme o všem možném. Po dalších 30km vyhlížení dalšího ZILu v protisměru jsem najednou na silnici z jiného světa. Úžasná, hladká, široká. Kašlu na to že si zajedu, ale tohle bude rychlejší. Otáčím plynem na doraz než se rychlost vyšplhá na 150km/hod to stačí. Za chvilku jsem u tureckých hranic, teď zas nahoru a budu v Achtopoli. Ale ouha, perfektni asfalt kočí nahrazen systémem slepených děr. Mam dvě možnosti, buď kličkovat a nebo tu druhou, prostě to přeskákat. Beru tu druhou možnost a držím plyn, až se rány od kol změní jen v drncání. XT odpusť. Vzpomínám si jak kluci, po tom co jsem je v Chorvatsku vytáhnul na pěknou vyhlídku na kopec nad Murterem, byl to kus po chorvatské šotolině, ale nebyl zas tak strašný, meditovali nad mojí motorkou a cestami vůbec.. Po tom všem nepředpokládám, že ještě vůbec přijedou i když to bylo tak domluveno. No za pár dní mi přichází SMS : ..no a na dojetí k moři nejak není shoda..vypada to na ustup přes rumunsko..Před Actopolí je kemp s názvem Delfín. Skok tak 50 let zpět. Kličkuji kempem a hledám důvod své cesty až sem. Nakonec ji nacházím v plavkách na pláži. Objetí po delší době je vždy nádherné.
Achtopol a spol…
Do Achtopole to je asi tak 3 min na moto po silnici nebo pul hodiny pěšky po pláži. Ještě v Chorvatsku jsem si zlomil malíček na pravé noze. Na motorce to jde, ale pěšky to má svá omezení. Takže když něco potřebuji a nebo je zapotřebí sednu, či sedneme na XT a za chvilku jsme v Achtopoli. Přilba a ostatní oblečení na moto se válí někde ve stanu. Prostě si užívám větru ve vlasech. Kraťasy, triko, sandály a tmavé brýle to je teď mé moto oblečení. Má to své kouzlo. Slovo „bezpečnost“ je asi nejlepším marketingovým tahem konzumní západní společnosti. Co všechno už se muselo nového koupit, prodat či vyměnit jen z důvodu této chiméry. Sedím skoro nahý a bez přilby na motorce a velice dobře si uvědomuji svoji zranitelnost. 80desátkou bez přilby to je jak jet 200 v dobré integrálce. Tak nikam nepospíchám, není stejně kam. Za chvilku jsem z kempu v Achtopoli.….Nádherná díra! Achtopol je velmi příjemné malé rybářské městečko s přístavem. Příroda v okolí je ospalá a nádherná, útesy divoké. Turistický ruch sem dorazil teprve nedávno, takže spousta věcí je ještě postaru. Ceny ubytování se drží pod bulharským průměrem. Achtopol využívají jako cíl dovolené převážně Bulhaři. Obývají rozsáhlé podnikové areály starých chatiček západně od města…… zdroj: http://bulharsko.evropou.cz/bulharsko/achtopol.html
S textem se dá celkem souhlasit, jen by chtěl trošku aktualizovat. Turistický ruch možní i dorazil a vzápětí zas odešel. Nevím, jak to bylo po staru, ale řekl bych že po novu nebude asi lepší. No pro našince jen samé výhody. Turistů málo, moře, kdo má rád písečné pláže, vlny a nevadí mu negativa v podobě mizerné viditelnosti ve vodě dané zvířeným pískem, tak pro toho je to zde ráj. Za kemp platíme 3 leva ( 1 lev/12Kč ) za dospělého a 1,5 lev za dítě, stan libovolné velikosti 7 lev. Když mám dost cákání v moři mizím na XT po okolí. Velká část pobřeží směrem k Turecku, hranice jsou cca 17km daleko, tvoří útesy s travnatou plošinou nahoře. Pro motorku prima terén. Když plošinu rozřízne moc prudké údolí stačí kousek do vnitrozemí a cesta se zas najde. ,Jen vodu na pití sebou a můžu tady řádit jak chci, žádné zákazy vjezdu, žádná omezení. Sem tam narazím na malé tábořiště nad útesy, dva tři stany, většinu cyklisté z různých částí Evropy….
Bulharsko a hlavně jeho pobřeží bylo za komunistů nejdostupnější , vlastně skoro jediné dostupné teplé moře. Další dostupné moře k rekreaci byl studený Balt. Tak mělo Bulharsko svůj monopol a vlaky a letadla z celé RVHP jej zásobovaly turisty. Ale tyto časy jsou pryč. Proto to tu občas připomíná letní letoviska po sezoně. Hotely tu sice jsou, ale některé nedostavěné, některé nikdy nebyli ani otevřeny a ten zbytek nějak prostě přežívá. Vesnice pár kilometrů do vnitrozemí jsou bez lidí…
Nafta na dvou kolech…
Stalo to vedle cesty, nebudu říkat na chodníku, protože tam žádny chodník nebyl. Bylo to celkem dlouhé a byly na tom přidělaný přepravky na zeleninu. Tak na to koukám, příbuzné motocyklu to bylo. Slezu z motorky, tohle prostě stojí za foto. Achtopol je fakt malá a tak za par dni jedu stejnou uličkou. U monstra stoji parta mužů a živě debatují. Zastavuji a když zjišťuji, že jeden z nich je majitel stavim XT na stojánek a jdu se také zblízka kouknout na stroj. Je to tak zajímavé monstrum že stoji za to se mu trošku věnovat. Motor je diselovy stabilák určený k pohonu lecčeho. Obsah kolem 300kubiku a výkon cca 5 koní. Převodovka je tvořena sestavou zbytků cyklistických přehazovaček, takže oplývá desítkami možných kombinací. Aby řetěz obsáhl takové velké obvodové změny je natažen dvěma napínáky do podoby velkého X. Nádrž spádová, plus velký rezervní kanystr zasunutý v rámu. Výfuk je veden přední trubkou rámu. Počet osob co je to schopné přepravit je podle majitele omezen na 4 kusy. Maximální rychlost co to jede je kolem 80km/hod ale prý 60km /hod je tak akorát. Spotřeba vynikající 1l na 100km. Konstruktér a majitel v jedné osobě se celkem ochotně nechá přesvědčit a tahem za šňůru probouzí monstum k životu. Skutečně to jede a ne zas tak úplně špatně. Sedám na svoji motorku a ukazuji mu na zadní sedadlo, jestli nechce svést. Nejedeme daleko, jen z Achtopole na státní. Přidávám plyn a jak začneme trošku nabírat rychlost tak mi řve už při 80km/hod do ucha : „ opásno, opásno „ ( nebezpečné překl. ) a chce se vrátit. No na ten jeho stroj bych také nesedl a když už tak bych byl lehce připosr.. Vyhovuji a vracím ho zas tam kde jsem ho naložil. Za par dni vidim jeho stroj jak maže kolem kempu směrem na Burgas. Co výbuch to 10m. Jak starej Norton.
Jatagan
Globalizace sjednotila obecné zboží a i suvenýry. Vše se vyrábí v Číně. Tak co si vlastně přivést jako vzpomínku ? Některé země mají ještě svoji měnu, než je pohltím Euro. Pár drobných mi také většinou zůstane. Alkohol má také většinou národní naturel, ale nedá se předpokládat, že by dlouho vydržel. Tak koukám po blbinách, co bych si mohl z Bulharska přivést. V jednom stánku jsem mezi hromadou nožů stánkové kvality zahládl pár hand made výrobků. No šikovnej nůž se vždy hodí tak proč ne. Cena 15 Lev ( cca 160Kč.) Beru jeden takový menší akorát na zeleninu do kuchyně. Prodavač na mě kouká. „ nechcete jeden větší ? „ Přikyvuji, : „ jo, proč ne“. Prodavač odbíhá a za chvíli přináší něco zabaleného v novinách. Nůž? Spíše malá šavle. Cena není malé na zdejší poměry, ale snesitelná. Beru a tak nůž zjevně hand-made výroby mění majitele. Večer si prohlížím suvenýr s nápisem azbukou : „ svoboda nebo smrt „ vytepaným do čepele a ptám se nedaleko sedícího profesora ze Sofijske Univerzity co to vlastně mam zač. Bere nuž do ruky a povídá v ruštině: To je jatagan, zbraň bulharských patriotů, hranice s Tureckem byly docela ostré. Ale tvar čepele a rukojeti přišel původně z islámských zemí. Jatagan opět mizí v novinách, aby se opět zjevil u mě doma na poličce v ložnici.
Země bez lidí
Ze šašliku zbyla už jen jehla a trošku zeleniny. Plné sklenky rakije jsou na stole. Probíráme všechno možné. Koukám ne protější prázdný dům, na sousední prázdný dům a vůbec se mi vybavují vesnice bez lidí co jsem potkal cestou. Nadhazuji tohle téma. „Da“ odpovídá profesor a dál pokračuje. Bulharsko přišlo asi o 2,5 mil obyvatel. Odešli do zahraničí, můj syn chce také odejít. Obyvatelé z vesnic odešli buď k pobřeží a nebo se stáhli do velkých měst. Vesnice v údolí přišli o 40% obyvatel a v horách je to horší tak zmizelo z vesnic až 70 % obyvatel. To co zbylo jsou většinou staří už důchodového věku. Vím o čem mluví, jet krajinou kde odešli lidé, je úplně něco jiného než jet zemí kde nikdy lidé moc nebyli. Když projíždíte vesnicí která se postupně mění v rujny, kde potkáte maximálně starou paní sedící u jednoho malého domečku…. Někdy si potom připadáte jak hlavní hrdina z amerického filmu Nad Max která se odehrává po zhrocení civilizace, pro změnu v USA. Koukám na bytelné mříže v oknech domu před kterým sedíme a tak na svádím téma hovoru na ocelové pruty v oknech. Ty tam dal kdysi můj táta kvůli cikánům, ale je to zbytečné. Nelíbí se mi to, ale předělávat to asi nebudu. Když jsem odjížděl z republiky probíhali právě demonstrace v Českých Budějovicích kde i policie přiznala, že na demonstracích mlátí normální lidi a ne jen tvz. extremisty. Bulharsko a hlavně Rumunsko jsou proslulé jako cikánské země. : A máte tady problémy s cikány ? „ nedá mi to a tak se ptám. “ Ne“, zní odpověď „ žijí ze sociálních dávek v ghettech někde za městem, sbírají borůvky, houby, prostě co tak nějak roste a prodávají to u silnic. Hlavně v horách. Měli jsme na univerzitě program pro cikány, skončil naprostým fiaskem. Ti nikdy pracovat nebudou.“ . Co je to cikánské ghetto samozřejmě vím, viděl jsem jich nemálo. Říkám profesorovi že u nás je stěhujeme do měst a že ghetta tak vznikají přímo tam, třeba uprostřed sídliště. Vytřeští na mě oči a povídá : „ éto strašno“. Chvilku o tom přemýšlím, jednou jsem dokonce i spal vedle cikánského ghetta kousek od Bruselu. Místo žebřiňáku luxusní přívěs, místo koně mercedes, ale jinak princip stejný, jen prostředky jiné dané bohatším okolím z kterého lze žít. Nebyli ale agresivní a neměl jsem pocit ohrožení jaký mívám občas u nás. Jednou jsem se na téma cikáni a Rumunsko bavil s jedním napůl tatarem a jeho názor má asi jisté opodstatnění : „ prostě chyba byla jim vzít kola, jsou to kočovníci a pokud jim kola necháš tak to ještě jde. V Rumunsko jim komunisté kola nechali. „ no všelék to asi není.
Kapitoly článku
Jak se Vám líbil tento článek?
Motokatalog.cz