Bosna i Herzegovina 2022

Vzhledem k tomu, že jsme chtěli zůstat v kontaktu s rodinou tak jsme hledali nejbližší benzínku za účelem nákupu SIM karet. Bosna totiž není v EU a tak je zde roming peklně drahý. Překvapila nás cena a množství dat, které bosňáci nabízí za 65 kč. Trochu jsme zápasili s aktivací, ale nakonec se vše podařilo. 15GB se navíc zdálo poměrně dost, takže jsme v klidu zůstali v kontatku.

S postupujícím sluncem bylo čím dál větší teplo a tak cesta podél bosensko-chorvatské hranici byla náročná, ale krásná. Společnost nám dělala nádherná řeka Sava, která rozděluje oba státy. Po několika kilometrech se cesta stáčí do vnitrozemí a my jsme se rozhodli najít nějaké pěkné místo k osvěžení a obědu. Nacházíme krásný přístřešek na břehu řeky. Jdeme do plavek a koupačka je jasná.

Voda je sice studená, ale v horku osvěžující. Průzračnost byla úžasná a tak jsme si to náležitě užili. Kousek od koupačky jsme našli malou hospůdku, kde nám nabídli pivo a vepřové maso se zeleninou. Po vydatném obědu vyrážíme na jih BiH, kde nás čeká zastávka v národním parku... Vcelku krásný asfalt z ničeho nic končí a začíná šotolina. Mapy ukazují běžnou cestu skrz lesy a kopce, ale později se ukázalo, že je to slušný offroad.

Na fotce je již odpočinková cesta, ale ke konci se cesta stala korytem řeky a tak jsme jeli velmi pomalu. Společně s Martinem jsme se trhli a Roman zůstal s Jardou pozadu, aby nikdo nezůstal sám. Po asi 20 minutách co jsme konečně dorazili zpět na silnici, nás dojel zbytek výpravy. Jardův výraz a kroutící hlava dával vědět, že se něco stalo. Roman se poroučel k zemi, ale naštěstí v malé rychlosti a mimo kufru, je v pořádku.

Nedaleko odbočky z lesů by měl být Národní park Pliva a tak hledáme v mapě kde se nejblíže dostat k vodopádům. Po několika minutách bloudění jsme našli krásné malé vodopády. Nedalo nám to, a tak se převlékáme do plavek a šup do vody. Já se odvážil trochu dál, tak se mi podařilo nafotit vodopády zblízka. Ostatní odradila teplota vody, která zde byla opravdu nezvykle studená.

Den se chýlil ke konci a tak jsem se začali poohlíže po noclehu. Kousek po proudu řeky byl autokemp. Na první pohled nijak neoslnil, ale později se ukázalo, že lepší kemp jsme najít nemohli. Postavili jsme stany, osvěžili se v řece a šli jsme si dát zaslouženou večeři s pivem (někdo s vínem).

Večer jsme se zakecali s partou motorkářů s batůžkama, kteří měli trochu jiný cíl, ale v zásadě jsme si rozuměli a tak jsme se shodli, že Bosna je krásná a rozhodně stojí na prozkoumání nejen na motorkách, což dokazovalo množství Offroad aut s českou SPZ v kempu.