Expedice Střední Asie 2006 – část první
Text: Radovan Jirků | Foto: Radovan Jirků | Zveřejněno: 9.5.2007 | Zobrazeno: 13 841x
Na sedm týdnů dlouhou cestu vyrážíme 9. června a míříme nejdříve do Prahy. Využíváme autovlaku Praha – Poprad, který odjíždí v 21:30 z hlavního nádraží. Ráno se budíme odpočatí v Popradu a vyrážíme do Vyšného Nemeckého, kde se potkáváme s druhou částí výpravy – Šárkou a Filipem na BMW 1100. Přechod hranice je celkem rychlý a bezproblémový, v Užgorodu měníme peníze, nakupujeme a pak už pokračujeme celkem rychle na Mukačevo a Chust.


Podél řeky Doněc je soustředěn ukrajinský těžký průmysl. Projíždíme krajinou s těžebními šachtami a hromadami hlušiny. (foto 16) Stále nás provází bouřky. V Doněcku si chceme dojít na oběd. Na autobusovém nádraží jdeme do lidové jídelny, tzv. stolovaje, a těšíme se na chutné a levné jídlo. Dostáváme ale hnusný blaf a raději nakupujeme v normálním obchodě.
Už několik hodin prší a my vjíždíme do Krasnodonu. Hledáme přechod do Ruska a u budky před hraničním přechodem si kupujeme tzv. strachovku, to je jako naše povinné ručení, na motorku. Na hranici trávíme asi tři hodiny. Sbíráme razítka, vyplňujeme papíry a jedinou pozitivní věcí je to, že přestává pršet. Do Doněcka přijíždíme už za šera, rychle bereme vodu a hledáme místo k zakempování. Nacházíme jej v lesíku nedaleko silnice a vede k němu dost bahnitá cesta. Hlavně ráno je výjezd excelentní, jemné bahínko je úplně všude a Filip se pěkně vyválí.

Po pěkné asfaltové silnici jedeme směrem na Volgograd a konečně se otepluje. Cesta vede nekonečnou rovinou. Občas se někde zastavíme na kafe nebo na boršč a zjišťujeme, že ceny se od roku 2004, kdy jsme v Rusku byli naposledy, mírně zvýšily. Třeba benzín stával 12 rublů a dnes stojí rublů 18. Přejíždíme řeku Don a zastavuje nás policie. Jsou příjemní, jen se chtějí zeptat odkud jsme a kam jedeme a radí nám, ať se vrátíme asi kilometr zpátky ke studánce a nabereme si vynikající pramenitou vodu.

V Astrachanu se ráno snažíme nakoupit, prohlížíme si město s pěknými kostely a hledáme odbočku na hranici s Kazachstánem. Po několika neúspěšných pokusech se u obchodu ptáme chlapíků ve Volze a ti nám cestu vysvětlí, ukáží a pro jistotu nám věnují i autoatlas tohoto kraje. Při jízdě podle mapy 1:100 tis. už zabloudit nemůžeme! Jedeme přes deltu Volhy, která se tu dělí na spoustu vedlejších a slepých ramen, v podstatě je to jedna velká bažina. Za projetí po nejdelším pontonovém mostě platíme 15 rublů.
Odbavení na ruské straně je rychlé, ale na kazašské straně nás nechává celník dost dlouho stát před závorou. Je vedro, nikde žádný stín a tak protestujeme. Není nám to nic platné, dokazuje nám kdo je tady pánem. Nakonec tu stojíme ještě déle než ostatní. Asi po hodně nás konečně milostivě pouští dovnitř. Začínáme zase sbírat razítka a papírky a nakonec musíme před celníky vyndat obsah kufrů. Všechno se zdá být v pořádku.


Ve městě Makat se také zastavujeme na krátký odpočinek. Dáváme si čaj a pozorujeme pány u vedlejšího stolu jak si dávají pivo. Je to docela legrační podívaná – ve čtyřiceti stupních jim alkohol docela stoupá do hlavy. Stačí dvě piva a mají ji jak z praku!
Snažíme se dostat na hlavní silnici na Aktubinsk, ale nějak jsme se zamotali a nemůžeme se zorientovat. Říkáme si, že se musíme držet asfaltu, protože ten jediný musí vést na hlavní silnici. Asfalt ale kupodivu končí u nějaké továrny a tak se snažíme další cestu zjistit na vrátnici. Hlídač mávne kamsi do stepi a pokud se prý budeme držet tímto směrem tak po 10 až 20 km na hlavní narazíme a můžeme se napojit. Kupodivu má pravdu a tak za půl hodiny zase jedeme po hlavní silnici, tedy spíše po vrstvě ujeté země s kilometrovníky.
Přijíždíme do Aktubinska, centra severozápadního Kazachstánu. Užíváme si „civilizace“ - jdeme nakoupit, na jídlo do restaurace a vyměnit peníze. Vjíždíme na nejhorší úsek této etapy. Po této cestě jsme jeli již v roce 2004 a máme na ni velmi špatné vzpomínky. Kupodivu nás čeká velmi příjemné překvapení. Za dva roky tu stihli vybudovat dosti velký úsek nové asfaltové silnice, za zdejší asfalt se by se nemuseli stydět ani na německých dálnicích. Krásný asfalt končí až několik desítek kilometrů za městem Chromtau. Nocujeme u malého opuštěného kafé, stejně jako předloni, a musíme konstatovat, že tady se nezměnilo vůbec nic – stejná bouda, stejné stoly, ubrusy a dokonce i díra v zemi sloužící jako lednička. Večer si dáváme vychlazené pivo a nic nám nechybí.
Stále jedeme po rovině, silnice je buď hrbolatá pista nebo hodně rozbitý asfalt. Teplota se pohybuje okolo 45 oC a tak je jízda dosti namáhavá. Cestou potkáváme jen velmi málo aut.
Jedeme pustinou, ve který je život velmi tvrdý. V létě vyšplhá teplota běžně přes 50 °C, v zimě se pohybuje okolo minus 30 °C a fouká silný vítr. V létě téměř neprší, v zimě nesněží. Nedá se tu tedy ani nic vypěstovat a tak je pro pár zdejším obyvatel jedinou obživou pastevectví a nebo provozování občerstvovacích stanic podél cesty. Zdejší tvrdý život je ještě umocněn obrovskou ekologickou katastrofou související s Aralským jezerem. Díky nesmyslnému stavění zavlažovacích kanálů za dob Sovětského svazu, které vodou plnila řeka Syrdarja, došlo k vysychání Aralského jezera.


Z Aralu vede už dobrá asfaltka a cesta tak ubíhá rychle. Přijíždíme do Bajkonuru, města známého svým kosmodromem. Ten byl vybudován za éry Sovětského svazu a dnes jej má od Kazachstánu pronajaté Rusko za poměrně velký nájem. Dříve bylo toto město civilnímu obyvatelstvu a cizincům zavřené, dnes je možné sem za poplatek 10 USD vstoupit a prohlédnout si turistickou část kosmického městečka. Je tu museum a k vidění jsou i staré raketoplány. Díky Rusku je město dosti bohaté. (foto 46)
Druhý den brzo ráno přijíždíme do Turkistánu. Toto starobylé město je centrem kazašského islámu. Nachází se tu mauzoleum Kuži Ahmeda Yasaui, podobné těm známým v uzbeckém Samarkandu nebo Buchaře. I když je jen chvíli po východu slunce, tak je už vedro. Než si mausoleum prohlédneme, tak jsme už celí zpocení a teplota dosahuje přes 40 °C. Každý kazašský muslim by měl toto posvátné místo alespoň jednou v životě navštívit a pokorně obejít, ruku by přitom měl mít na tenké bílé lince nakreslené na venkovních stěnách mauzolea.
Naše další cesta vede přes průmyslové město Šimkent, okolo kterého jsou obrovské haldy hlušiny z místních dolů.
