reline_unor



Jak se vyrábí Triumphy

Naše letošní cesta po Britských ostrovech byla jedinečnou příležitostí navštívit továrnu jedné z nejstarších motocyklových značek vůbec. Díky českému zastoupení Triumphu se nám dostalo vřelého uvítání a dostali jsme všechny informace, které by vás mohly zajímat.

Kapitoly článku

Nejdřív ale trocha stručné historie

Založení Triumphu se datuje do roku 1902, kdy dva němci Siegfried Bergman a Mauritz Schulte založily na Britských ostrovech jednu z tehdy desítek motocyklových značek. Výroba začínala jako ve většině továren zabudováním malého motoru do jízdních kol. Postupně se však továrna vypracovala a zatímco ostatní výrobci pod tíhou konkurence padali, Triumph prosperoval. Tak tomu bylo až do osmdesátých let, kdy továrna pod nátlakem japonských výrobců živořila až byla nakonec uzavřena. Slávu přinesl Triumphu znovu až John Bloor, který značku v roce 1983 koupil a stal se tak jediným vlastníkem celé firmy. Dnes se díky dobré strategii a síle značky stal Triumph za poslední dva roky nejrychleji rostoucí firmou vyrábějící motocykly.
Ale zpět k naší cestě. Továrna Triumph se nachází v městečku Hincley ležícím mezi Birminghamem a Leicestrem. Zde leží dvě hlavní továrny – starší Faktory 1 a nová moderní hala Faktory 2. Dále pak má Triumph slévárnu v Thaisku. Do Anglie už tedy chodí připravené díly čekající na CNC obrábění.
Před vstupem do továrny bylo samozřejmě třeba se náležitě zapsat na vrátnici a dále pokračovat s visačkou visitor. Po vstupu do prosklené recepce vyzdobené několika kusy nejnovějších modelů se s námi vítá Paul Taylor a Tom Geary, který má na starost i český trh. Uvádí nás do showroomu, motocyklů a všecho příslušenství, které u Triumphu můžete pořídit.
Po představení značky a historie přichází čas prvních otázek, a tak se tedy ptám na to, co zajímá mnoho motorkářů – Kdy bude Daytona 1000? Oba muži v košilích s logem Triumph se na sebe podívají a říkají, že o nových modelech se bavit nemůžeme. Otázkou je, co si o tom máme myslet? Bude, nebo ne? Snad se v Miláně něco ukáže.
Další moje otázka směřovala k celosvětové ekonomické krizi, která se dotkla především trhu ve spojených státech. Přestože Triumph exportuje největší část svých produktů právě do USA, nebyl letošní rok nijak tragický. Továrna sice nepokračovala v růstu z minulých let, ale ani se nepropadla do ztráty, takže výsledky jsou téměř stejné jako v loňském roce. Za to Triumph podle Paula vděčí především rozmanitosti produkce, kdy vyrábí jak crusisery s odbytem především v USA, tak i retra, superbike, cestovní stroje a naháče.


Jak se vyvíjí nový model

Zajímavým tématem byl vývoj nového modelu. Paul mi předvedl celý proces na poměrně nedávno uvedeném Street triplu. Od první skici do uvedení modelu na trh uběhlo 5 let. Začíná se samozřejmě designem stroje, podle něj se psoatví motor a podvozek. Vše se pak optimalizuje nejen k co nejlepším jízdním vlastnostem a spolehlivosti, ale zároveň i k efektivnímu způsobu výroby. Poté, co se vyrobí první prototypy následují zhruba dva roky testování všech částí motorky, kdy testovací kusy najedou několik set tisíc kilometrů. Triumph razí cestu dokonale otestovaných a připravených motorek, u kterých nebudou třeba svolávací akce a budou mít dokonalou kvalitu. V poslední fázi se už jen upravují detaily pro zjednodušení výroby a motorka se může předvédst v Miláně. Když tedy každý rok čekáme, co nového jaká značka vymyslí, musíme za tím vidět několik let vývoje a příprav. Triumph má ve svém plánu uvedení dvou až tří nových, nebo inovovaných modelů každou sezonu.

Výroba

Po šedivé teorii se jdeme konečně podvívat do výrobní haly. První část haly připomíná spíš skladiště, vysoké regály plné dílů pro nové motorky v dokonalém pořádku s přesným systémem. Před nimi jsou v krabicích připravené hotové motocykly s adresami zemí, do kterých jsou určeny. Bohužel jsme se trefili do celopodnikové dovolené, ale na druhou stranu je v hale alespoň klid a nebudeme se nikomu plétst.
Po skladu dílů následují stroje pro přesné obrábění kovů. Dokáží opracovávat například klikové hřídele s přesností desetitisícin milimetrů a například výroba klikové hřídele pro Rocket III trvá z polotovaru zhruba 15 minut. Motory jsou následně kompletovány a přepravovány k montážní lince.
To je konečně to místo, na které jsme se těšili. Na celé lince visí motocykly v různé fázi rozpracovanosti a je dokonale vidět, jak se taková motorka staví. Nejdříve je pomocí nejmodernějšího softwaru a mechaniky zkontrolována perfektní funkčnost motoru (komprese, podtlak, správná funkce převodovky, atd..), motor je následně zamontován do rámu. Dále se postupně montují další komponenty jako jsou tlumiče, palubní deska, světla, kola, plasty až se motorka dostane na konec výrobní linky k finální výstupní kontrole.
Triumph má i zajímavý systém postupu výroby jednotlivých modelů. Překvapilo mě, že mezi Thunderbirdy sem tam visela Daytona, nebo Street triple. Linka je natolik variabilní, že není problém v jakoukoli dobu splnit objednávku některého dealera na motorku, která zrovna není vyrobena. Obsluze linky se pouze změní číslo dílu, který mají na motorku namontovat a za zhruba čtyři a půl hodiny je nový stroj na světě.
Triumph v současné době vyrábí zhruba 50 000 motocyklů ročně v třísměnném provozu. Zhruba každých pět minut tedy opustí výrobní linku jeden hotový stroj. I při takové produkci jsou schopni angličané udržet maximální kvalitu a přesnost výroby. V námi navštívené faktory 2 pracuje 600 lidí.
Čas kvapí a my musíme opět nasednout na Trophy 1200 – jeden ze dvou typů čtyřválců, které kdy opustily Hincley a pokračovat na další cestě po Anglii.

Na závěr bych rád poděkoval Tomovi i Paulovi za ochotu odpovídat na naše všetečné otázky a českému zastoupení Triumphu, firmě DKracing za zprostředkování této zajímavé návštěvy.

Informace o redaktorovi

Matěj Oliva (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (38x):
Související firma


TOPlist