europ_asistance_2024



Zahraniční motocykly v Pavlíkově

V muzeu Splněný sen v Pavlíkově mohou návštěvníci spatřit nejen československé stroje. K vidění je pestrá paleta pozoruhodných zahraničních exponátů.

Kapitoly článku

Ve snovém muzeu má většina československých motocyklů vyhrazen větší prostor hned nad schodištěm. Po jeho prohlídce si v duchu říkám zajímavé. Nádhera, paráda!!!
Od všeho něco. Jawy, čezety, ESA, laurinka , Orion ze Slaného a samozřejmě další stroje. Po té provozovatel motocyklového ráje Ivo Šarlingr vystoupá na několik kovových schůdků a pronese větu: „Ještě něco tady mám.“ Padá mi čelist, přestávám mluvit a fotografovat. V podélné místnosti je vyrovnána dlouhá řada motocyklů. Výstižnější výraz je dlouhá řada skvostů. Dvouválcová laurinka a první „rumpál“ na počátku. 
Dále několik Indiánů včetně čtyřválce. Excelsior z roku 1918 s ohromným plynovým světlometem. Mnoho dalších motocyklů amerických, anglických, belgických a německých. Na konci řady perla z nejméně vídaných. Brough Superior!!!!
Novinkou v Pavlíkově je výstava panenek a kočárků manželky Ivo Šarlingera. Ten mi odpověděl i na několik otázek.
Povíte nám něco o historii budovy, ve které se muzeum nachází?
Dům byl postaven v roce 1893. Majitel byl soukromý hospodář a hokynář. Byl zde koloniál "U Kučerů", kde se prodávalo vše, co lidé potřebovali na vesnici k životu a hospodaření, v domě a okolo obydlí. V hlavní části budovy byl obchod, obytné místnosti a sklady pro obchod. V cihlové budově byla stodola na slámu a seno. V přízemí byly místnosti na hospodářské nářadí a sklady pro koloniál. Též na půdě byly uskladněny potřeby pro obchod. Na dvoře byly chlévy.
Jakou historii má benzinový stojan v přízemí?
Benzinový stojan je z roku 1932, je na ruční čerpání a byl zakoupen pro účely prodeje benzinu v koloniálu. Stojan je v původním stavu, nikdy nebyl používán. Byl uskladněn v dřevěném obalu a utěsněn slámou. V koloniálu se také prodával líh a petrolej ze stojanu, který je rovněž k vidění v muzeu.
Které zahraniční značky jsou vašemu srdci nejbližší?
Ze zahraničních značek jsou to Indian, Brough Superior, AJS, ARIEL, Royal Enfield, Excelsior, BMW, Douglas, BSA. Vlastně všechny, které mám vystavené v muzeu, mě provázely na veteránských akcích a vážou se k nim krásné vzpomínky. Je to srdeční záležitost.
V expozici je několik nádherných Indianů. Jaký máte vztah k nim?
Nejprve něco o historii. Zahájení výroby se datuje od roku 1901. Od samého začátku byly motocykly velmi kvalitní a měly pěkný a promyšlený tvar. Měl od začátku pohon zadního kola řetězem a od roku 1903 měl již otočné rukojeti na ovládání plynu a předstihu. Od roku 1906 byl jako jediný motocykl používán policií v USA. Do roku 1911 byla barva modrá a poté byla změněna na tmavočervený odstín. V roce 1913 přibylo zadní pérování vidlice, v roce 1914 elektrický startér a osvětlení a v roce 1916 rozvod ventilů SV. V roce 1926 dosáhl Indian rekord 256 km/hod. 
Do Československa se dovážel už před 1. světovou válkou firmou Paleček a bratři Chladové. Po válce dosáhl rozkvětu prodeje těchto motocyklů Ing. František Mařík, kterému se říkalo otec Indianů. Ve 20- 30 letech se dokonce u nás staly synonymem pro pojmenování všech motocyklů. Vždyť ještě dnes naši dědové při vzpomínkách na motocykly, které bafají, jistě ví, že to byl Indian. Tak se nemůže nikdo divit, že více jak 100- letá motorka s takovou historií musí zaujmout každého veteránistu. A když se na ní svezete, jste jí okouzleni, o zvuku ani nemluvě.
Co rarita v podobě stroje Brough Superior?
Značka Brough Superior je mezi motocykly Rols- Royce a to jak dílenským zpracováním tak
designem. Tyto motorky byly jedny z nejvyhledávanějších motocyklů na světě od počátku výroby až po dnešní dobu. Do Československa se ale dovážely pouze pro vybranou klientelu a tak není divu, že těchto motocyklů zůstalo u nás velmi málo. Pro většinu motoristů to je neznámá značka, protože se v muzeích nebo na veteránských akcích téměř nevyskytuje. Jsou to výkonné a spolehlivé stroje. 
Jaký zahraniční motocykl, byste rád do své sbírky získal?
Ještě v dnešní době se vyskytují v zahraničí velmi zajímavé stroje nejrůznějších značek, které bych rád viděl ve své sbírce. Nemohu říci konkrétně jaké, ale líbí se mi spousta zajímavých motorek. Vždy záleží na možnostech. Mnoho našich motorek bylo vyvezeno a v našich sbírkách nejsou. A tak některé tyto“ zahraniční“ motorky bych rád vrátil domů, aby nebylo zapomenuto naše řemeslo v motorismu.
Muzeum v Pavlíkově  stojí bezpochyby za vaší návštěvu. Sbírka po srdci pohladí každého milovníka historických motocyklů.

Informace o redaktorovi

Bohumír Špaček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (24x):


TOPlist