sumoto_listopad



Právě zkoušíme přípravek Star Tron pro benzín – enzymovou přísadu

Letošní motocyklová sezona se pomalu ale jistě blíží ke konci, a co nevidět nastane čas příprav motocyklů a skútrů k zimnímu spánku. O tom, že dlouhé bezmála půlroční období klidu nedělá našim motocyklům moc dobře, není třeba pochybovat, a pokud chceme stroj na začátku nové sezóny opět v pořádku nastartovat, měli bychom mu věnovat alespoň minimální péči.

Kapitoly článku

Jedním z častých problémů při delší odstávce bývá samotné nastartování. Příčin, proč motor nechce naskočit, může být více, ale pěkně potrápit nás dokáže i obyčejný benzín. Nejrozšířenějším palivem u nás je Natural 95. Tento typ paliva obsahuje biosložku, která na sebe váže vodu, a po delší době se usazuje na dně nádrže, což může způsobit následné ucpávání částí palivového systému. Navíc se tímto chemickým dějem snižuje oktanové číslo paliva a motor hůře chytá. Možnosti, jak předejít případným problémům jsou v zásadě dvě. Jednou z nich je naplnit před delší odstávkou motocyklu nádrž víceoktanovým benzínem typu Verva či Shell V-Power. Tento benzín totiž neobsahuje biosložky, které mohou působit výše uvedené problémy. Druhou variantou je použít některou z mnoha přísad do paliva, které jsou na trhu. Tyto přípravky by měly zabránit tvorbě usazenin a kondenzaci vody v palivu.

V redakci máme na vyzkoušení jeden z nich – Star Tron, enzymovou přísadu. Jedná se o multifunkční palivové aditivum, které dle technických specifikací výrobce má zlepšovat spalování paliva, snižovat emise, čistit palivový systém od karbonových úsad, zamezit kondenzaci vody a přebytečnou vodu rozložit na mikro částice. Dále má tento přípravek předcházet oxidaci paliva, snižovat spotřebu a stabilizovat benzín po dobu jednoho roku.

Teorie vs praxe

Údaje výrobce je věc jedna, a fungování výrobku v praxi věc druhá. Asi jediným správným postupem ověření udávaných parametrů by bylo přípravek dlouhodobě aplikovat a nakonec zcela rozebrat motor, palivovou soustavu a podrobit součásti pečlivému laboratornímu zkoumání a měření. Tento postup nejsme schopni vlastními prostředky ověřit, a proto nás napadl alespoň jednoduchý laický pokus. Část přípravku nalijeme do nádrže skútru Aprilia Scarabeo 300 a motorku necháme odpočívat až do jara příštího roku. 

Dalších pár mililitrů přípravku použijeme k přípravě  tří vzorků paliva. Tyto vzorky budeme nadále pravidelně sledovat. K našemu pokusu budeme potřebovat tři stejné nádoby, 300 ml Naturalu 95, testovaný přípravek a injekční stříkačku pro přesné dávkování. Do třech stejných sklenic nalijeme shodné množství benzínu Natural 95 (100ml). První sklenice bude naplněna pouze samotným benzínem Natural 95, Do druhé skleničky přidáme navíc testovanou přísadu Star Tron. A do třetí sklenice navíc ještě přidáme pár kapek vody. Po dobu pěti měsíců budeme průběžně opticky sledovat stav paliva ve sklenicích, zda bude okem rozpoznatelný. Sami jsme zvědavi, zda tomu tak skutečně bude, a s průběhem a konečným výsledkem vás samozřejmě seznámíme.

Naše balení 250 ml by mělo ošetřit až 180 l paliva. Jeho cena je 299,- Kč. Aplikace je jednoduchá: Určený obsah přípravku nalijeme předtím, než naplníme nádrž či nádoby benzínem, poté přidáme Natural 95. Budeme aplikovat pouze nejnutnější minimum přípravku, protože vyšší dávka nezvyšuje účinnost. Výchozí dávkování je 10 ml na 3,8 l benzínu. Stálé dávkování je 10 ml na 7,6 l benzínu.

Vlastnosti přísady dle výrobce

  • Usnadňuje snadné startování a hladký chod motoru
  • Funguje s etanolovými palivy
  • Pomáhá předcházet oddělení fází tím, že rozptýlí vodu v palivu do submikronových kapek, které jsou bezpečně odstraněny, zatímco motor pracuje
  • Stabilizuje paliva
  • Pracuje ve všech motorech
  • Obnovuje staré palivo
  • Odstraňuje pryskyřici, laky a uhlíkové usazeniny a brání jejich vzniku
  • Bez alkoholu; neškodí motoru

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku



TOPlist