Papír postaru - Velké Losiny, Jeseníky

Velké Losiny, v širší veřejnosti známé díky svým termálním pramenům jako lázeňské městečko, leží severně od Šumperka, na hlavní silnici 44 spojující jej přes Červenohorské sedlo s městem Jeseník, přirozeným administrativním středem oblasti.

Osada a vedle stojící zámek (nechvalně známý čarodějnickými procesy v sedmnáctém století) vznikly na místě, kde vyvěraly teplé sirné prameny. Ty daly později vzniknout lázním, léčícím hlavně nervová a plicní onemocnění. Nás však nebude až tak primárně zajímat lázeňství, ale o kus dále stojící starší a o to více zajímavá papírenská manufaktura, proslulá výrobou ručního papíru.

Vznikla roku 1516 a dodnes je to poslední klasická papírna v Evropě, nepřetržitě vyrábějící ruční papír, používaný mimo jiné na velmi důležité dokumenty a státní listiny. Sama o sobě je technickou památkou a společně s vedle stojícím muzeem papíru dává dohromady ojedinělou expozici.
Součástí prohlídky muzea je průvodcem vedená exkurze do dílen v plném provozu, kde se z hadrových zbytků a ústřižků starobylým a staletími prověřeným způsobem ručně vyrábí nezaměnitelný a velmi trvanlivý papír. Nezbývá než žasnout nad vynalézavostí a šikovností předků, kteří před staletími metodou pokusu a omylu dospěli k technologickému postupu fungujícímu bezchybně dodnes. Expozice muzea pak prozradí mnoho zajímavého o papíru jako takovém, jeho vlastnostech a způsobech použití a využití.

Prohlídka vezme minimálně hodinu, spíše dvě, a je nutné se dostavit hodinu před zavíračkou, která je v 17:00, to kvůli poslednímu termínu prohlídky s průvodcem.

A když už jste v Losinách, vezměte si s sebou plavky a běžte zkusit koupel v lázeňském komplexu plném teplé termální vody. Je to příjemné, obzvláště po celodenní jízdě v sedle motorky.
Po koupeli vyhládne, a na tohle jsou v Losinách také zařízeni. Nasyceni se můžete odebrat na kratší prohlídku nedalekého zámku s netradiční arkádovou architekturou a s rozlehlým a bohatě upraveným parkem, ten rozhodně stojí za procházku. Suma sumárum, můžete zde strávit skoro celý den a nudit se rozhodně nebudete.

Přístup

Žádný navigační oříšek se nekoná, stačí jet po hlavní silnici Šumperk – Jeseník (jedno kterým směrem :-) a do Velkých Losin prostě dojedete. Papírna stojí hned u silnice ve středu obce a nelze ji přehlédnout. Severně od ní je parkoviště, kde se místo na motorku vždycky najde.

Okolí

Pro tradičně doporučovaný vejletík je v okolí příležitostí a možností halabaděj.
Nejprve si dáme trochu horské romantiky úzkými okreskami. U losinského zámku odbočuje vpravo silnička a zamíří do kopců nad údolím. Mineme minipivovar Zlosin (lze si zde zaopatřit petku či dvě místního lahodného moku a večer si na něm pochutnat), mnoha zatáčkami se vyšplháme do obce Žárová. Po pravé straně stojí zajímavý dřevěný kostel, kdo má zájem tak se může na chvilku zastavit a obhlédnout si jej alespoň zvenčí.

Přehoupneme se přes hřeben a klikatící se silnička nás posléze dovede do údolí říčky Branné, kterým prochází silnice a železnice na Ramzovou a dále do Jeseníku. I my tím směrem zamíříme, ne však nadlouho, pouze k další odbočce. Tou začneme opět stoupat, až se dostaneme opět na hřeben do rozvíjejícího se zimního střediska Přemyslov. Krátké klesání a jsme zpátky na hlavní v Koutech nad Desnou.

Nyní si přijdou na své milovníci rychlých zatáček. Čerstvě opravená silnice přes Červenohorské sedlo (doporučuji nahoře zastávku a obhlídku) poskytne kvalitní svezení na obou rampách, zejména ale na té jižní. (foto viz složka)

V Dolním Domašově/Bělé pod Pradědem odbočíme vpravo na Vrbno pod Pradědem. Následuje opět dlouhé stoupání se serpentinami na Videlské sedlo a klesání do Videl. Zde hlavní silnici opustíme a vydáme se vpravo přes sedlo Lyra na Karlovu Studánku. Dříve dost hrbatá silnice má nyní kvalitní nový povrch, takže si i tady si lze v poklidu užít jízdu horskými lesy.
Karlovu Studánku jen lízneme jejím západním okrajem, trasa pokračuje rovně po „445“ přes Hvězdu do Malé Morávky a odtud na hlavní silnici „11“ z Bruntálu do Rýmařova. Ta směřuje dále na západ stoupáním do sedla Skřítek, kde již lze bez problémů obrousit nejen slidery, ale i okraje gum.

Skřítek nabídne zastávku na kafe či jiné občerstvení, oddáchnout si před posledním úsekem, kterým je klesání do Sobotína. Krásná široká silnice s bezvadným povrchem má skoro „alpské“ parametry a dovoluje si ji řádně užít. Souběžně s novou silnicí vede údolím původní silnička. Kdo se jí vydá, může se v Klepáčově zastavit u dřevěné kaple sv. Jana Nepomuckého.

Ještě pár kilometrů podél čerstvě zrekonstruované železniční trati Šumperk – Petrov nad Desnou a jsme na rozcestí, kde vpravo je to na Velké Losiny a vlevo na Šumperk.

Jídlo

Velké Losiny je lázeňské městečko, tudíž nabídka stravování je široká a vybere si zde prakticky každý.

Palivo

Losinskou pumpu najdeme poblíž zámku, benzín tak máme „z první ruky“. Na výletní trase pak můžeme dotankovat pouze v Rýmařově a Staré Vsi.

Jiří Bašný - (Odebírat články autora)