Nejlepší trasy v Čechách

Kromě nezbytné údržby, oprav a vylepšování našich jednostopých miláčků je nynější zimní „klidové“ období dobrou příležitostí pro plánování budoucích vyjížděk, výletů nebo dovolených strávených na motorce. Pro inspiraci vám přinášíme přehled některých zajímavých tras, které rozhodně stojí za to si projet. V první části se zaměříme na Čechy, Morava a Slezsko budou následovat v dalším díle.

Určitě mnohé ze sde představených tras budete znát či jste je už dokonce několikrát projeli, ale třeba mezi nimi objevíte zajímavý úsek či výletní trasu, kam jste se ještě nedostali. A že jsme se do vašeho vkusu netrefili vůbec? Nevadí! O vaše tipy na pěkné trasy se s ostatními můžete podělit v diskuzi pod článkem, nebo je rovnou můžete zanést do naší databáze hezkých úseků, z níž jsme většinu dnešních tipů vybrali. Děkujeme!

Okolo Prahy a Střední Čechy

Liběchov – Dubá

Nelze začít jinak: kousek za Mělníkem se nabízí asi neoblíbenější, byť už dost zprofanovaná, trasa v okolí Prahy, úsek silnice č. 9 Liběchov – Dubá, který asi netřeba sáhodlouze představovat. S nadsázkou lze tvrdit že, čím jsou pro Brňáky, co se popularity týče, Buchláky, tím je pro Pražáky silnice k Dubé. Převážně kvalitní asfalt, členitá silnice se spoustou zatáček kroucených malebným okolím, co víc si přát? Snad jen trochu menší provoz. A pokud by vás tahle trasa nebavila projíždět sem a tam, jak bývá obvyklé, můžete si jí od Dubé protáhnout na Českou Lípu - v okolí je kromě vyhlášených Pekelných Dolů také zákupský zámek nebo pozoruhodný skalní hrad Sloup, jež mohou posloužit jako cíle vaší vyjížďky.

Když z Prahy, tak na Slapy

S popularitou Dubé může směle soupeřit vyhlášená motorkářská trasa na jih od Prahy – úsek silnice č. 102 od Zbraslavi přes Davli a Štěchovice na Slapy. Zejména ve výjezdu zalesněným úsekem ze Štěchovic k „shellce“ a pak cestou dolů do Slap určitě potkáte spoustu kolegů v jedné stopě, kteří míří do vyhlášené rekreační oblasti na kafe nebo k vodě.
Sportovně založení jezdci pak jistě neodmítnou nabídku obrousit stupačky a budou od benzínové pumpy nad Štěchovicemi rádi pokračovat po 102ce plné zatáček a horizontů až do Nového Knína, odkud je možno vyrazit po kvalitní a náležitě klikaté silnici č. 116 na Mníšek pod Brdy a třeba dál ve stejném duchu pokračovat na Řevnice.

Do Horoměřic a zpátky…

Za hezkými úseky ale ani není potřeba vyjíždět z metropole daleko. Když kousek za „Kulaťákem“ směrem na letiště odbočíte na Horoměřickou, otevře se před vámi sice krátký, ale o to zábavnější zatáčkovitý úsek, který se jako had vlní skrze Šárecké údolí. A v Horoměřicích si můžete dát kafe a vyrazit klopit zatáčky zase v opačném směru.

Břežanské údolí

Jen o málo delší je pak podobný úsek na opačném kraji Prahy, silnice č. 101 ze Zbraslavi do Dolních Břežan. Klikatá cesta vede hlubokým Břežanským údolím, které se u zbraslavského mostu zakusuje do krajiny mezi kopci Závist a Šance. Vstříc zážitkům se můžete vydat i pěšky – cestou nahoru k archeologickému areálu bývalého keltského hradiště Závist se vám otevře pěkný výhled na údolí Vltavy.

Karlštejn a okolí Berounky

Nedaleko odtud se nabízí další malebná středočeská trasa v podobě okruhu kolem Karlštejna. Ze Zbraslavi se můžete třeba přes Jíloviště, Dobřichovice a Lety vydat proti toku Berounky na Hlásnou Třebáň a Karlštejn. Silnice tu jsou úzké, sem tam není za zatáčku vidět, a tak pozor na cyklisty a chodce, jimiž se to tu jenom hemží.
Až se dosyta nabažíte geniem loci gotického velikána a jeho podhradí, můžete pokračovat dál a ze Srbska vyjet nahoru nádhernými serpentinami až do Hostimi, odkud lze po úbočí kopců nad údolím Berounky zákrutami pokračovat až dolů do Berouna. Z Hostimi však doporučujeme projet zalesněným zeleným údolím až do pohádkově malebné vesničky Svatý Jan pod Skalou, kde se můžete podívat do výstavného barokního kostela i do temné poustevnické jeskyně a ještě se pokochat dramatickou krajinou z impozantní vápencové skály, která se tyčí vysoko nad okolí.
Zpátky na Prahu se pak lze vydat přes Loděnice. Ale pozor, vracet se rovnou do metropole by byla škoda, a pokud jste ještě nebyli na Americe, lomech, jež svou scenérií připomínají americké kaňony, můžete se k nim snadno, přes Bubovice nebo Kozolupy směrem na Mořinu, dostat. Odměnou vám bude nejen pozoruhodná přírodní podívaná, ale také členitá silnice se spoustou zatáček – hlavně sjezd z Mořiny dolů do Hlásné Třebáně stojí za to! Atraktivitu trasy navíc zvyšují třeba nedaleké Koněpruské jeskyně, jejichž návštěva není zejména v horkých letních dnech vůbec k zahození...

A náš "tajný" středočeský tip: až někdy pojedete po táborské silnici dolů na jih, neváhejte kousek za Benešovem zahnout doprava na Neveklov. V okolí Neveklova je vůbec spousta pěkných tras, ale prudké serpentiny do kopce Chlumec před vesničkou Tisem jednoduše nemají chybu! Velké převýšení na pár stovkách metrů prvotřídního asfaltu, jedna vlásenka střídá druhou a na obou koncích navíc prostorný plácek na otáčení, který nepochybně využijete, protože tahle bezvadná kroucenka k opakovanému sjíždění přímo vybízí.

Jan Krajíček (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 188 cm
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)