Honda představila novou Africu Twin. Dostane větší motor, dotykový TFT displej a semiaktivní podvozek

Otázka nezněla, jestli nová Africa Twin 2020 bude, nýbrž kdy ji Honda ukáže světu. Jestli až v listopadu v Miláně, nebo dřív. Milovníci cestovních endur se dočkali právě dnes a do dopisů Ježíškovi teď budou psát CRF1100L.

Kapitoly článku

Jen málokterá moderní motorka vyvolala při své premiéře takovou masivní zákaznickou reakci jako právě novodobá Africa Twin, s kterou Honda přišla v modelovém ročníku 2016. Pravda, Japonci si dali pěkně záležet s marketingem, v listopadu 2014 ukázali prototyp a následně nás udržovali v napětí prostřednictvím videí. Nicméně jak to někdy bývá, že přílišný humbuk znamená ve finále lehké zklamání, tak Africa Twin rozhodně nebyla ten případ. Skutečné cestovní enduro na velkých kolech, se slušnými zdvihy a rozumně výkonným motorem dostalo o dva roky později ještě dobrodružnější variantu Adventure Sports s velkou bandaskou a ještě většími drahami odpružení a do dnešních dnů se jich prodalo přes 87 000!

U takhle komerčně atraktivní kategorie jsou čtyři roky existence Africy s jediným lehoučkým technologickým updatem v polovině časového rozmezí tak akorát na to, aby Honda přišla s nějakou větší změnou. Konkurence nespí, zákazníci také potřebují nějaký zajímavý podnět, proč by měli prodat staré motorky a koupit si nové a v neposlední řadě je tady ještě jedna podmínka, kterou teď budou muset akcentovat všichni, a tou je norma Euro 5. Ta zase prověří schopnosti vývojářů a dá výrobcům vlastně takovou umělou příležitost, proč přijít zase s něčím novým. U nové Africy Twin se už dlouho spekulovalo o tom, že se objem zvětší na jedenáct set kubíků, protože zákazník od nového modelu určitě bude chtít, aby byl silnější (i když my bychom viděli rádi i slabší verzi), a při zvýšení objemu to jde vždy snáz.

Nyní je to už oficiální, skutečně se z nové Africy stala jedenáctistovka. Honda si tak drží tuhle poněkud netradiční objemovou cestu – většina ostatních výrobců nabízí nějakou střední třídu kolem 800 kubíků a nad ní velké adventury 1200-1300. Snad akorát KTM nabízí podobný stroj, i když čert ví, jak to s budoucností 1090 Adventure R (standardní silniční model už v nabídce není) bude, když má od letoška nové sedmsetdevadesátky. Každopádně pro Hondu by to určitě špatně nebylo, kdyby v této objemové třídě zůstala sama – silnější než osmistovky, obratnější a terénnější než dvanáctistovky.

Tak se pojďme podívat, co nám Honda o nové Africe Twin prozradila. Tedy vlastně o nových Africách Twin, jsou to totiž opět dva modely (spekulace o třetí Africe s objemem cca 850 cm3 se zatím nepotvrdily, uvidíme buď v listopadu, nebo až napřesrok). Na výběr bude mezi verzemi CRF1100L Africa Twin a CRF1100L Africa Twin Adventure Sports, ovšem pozor, dochází k zásadní úpravě charakterů obou strojů. Vlastně se to prohodilo.

Porovnávač fotek
Ovládání - nemazat

 

Standardní verze je nyní určena především do terénu (výška sedla zůstala, řídítka jsou o 22,5 mm výš), zatímco ATAS bude na brázdění nekonečných silnic. Přišel totiž o delší zdvihy, sedlo šlo o 50 mm níž na úroveň standardu a dostal ještě o fous větší bandasku (nyní 24,8 l). Ono stejně už na první pohled poznáte, co jsou oba modely zač. Zejména u standardního modelu vás praští do očí, jak se celý dynamičtěji tvarovaný čumák s LED světly s denním svícením (ATAS má navíc dole ještě pás diod k přisvětlování do zatáček) zvedl vzhůru a zároveň se zkrátilo plexi, jež jen o kousek přesahuje novou přístrojovou desku. Plégo u verze ATAS je naopak snad ještě vyšší než doposud, to je fakt pěkná plachta, navíc nastavitelná do pěti poloh.

Když už jsme nakousli tu přístrojovku ‑ u stávající generace nepatřila přístrojová deska zrovna mezi ty nejvychytanější komponenty, sice toho dokázala zobrazit dost a přehledně, ale mívala problémy s čitelností z určitých úhlů. A když byla zaprášená, tak snad ze všech. Nová Africa tyhle problémy určitě mít nebude, dostala totiž 6,5“ dotykový barevný TFT displej, který má i modrozubé propojení k vašemu smartphonu (iPhone i Android). Ovládání má být prý jednoduché i v rukavicích, pokud by se vám zrovna nehodilo ťukat na displej, vše dokážete vyřešit také tlačítky z levého řídítka. Vpravo potom najdete nově tlačítka standardně montovaného tempomatu.

Nová přístrojovka souvisí do značné míry také s novou elektronikou. Poprvé se pod kapotu Africy dostává šestiosá jednotka pro měření setrvačných sil Bosch MM7.10, takže odteď jsou všichni elektroničtí jízdní pomocníci řízení s daleko větší přesností. Vedle sedmistupňové kontroly trakce je tady nově ještě tříúrovňový Wheelie Control, pro opačnou činnost, tedy brzdění, přibylo pro změnu hlídání zvedání zadního kola a hlavně ABS nově nabízí i protiblokovací funkci v náklonu. Dokonce má i speciální nastavení pro terén! U dvouspojkové převodovky šestiosá jednotka hlídá, jestli jedete rovně, nebo zrovna ležíte v zatáčce, a podle toho DCT řadí.

Změnily se také dynamické jízdní módy. Nově jsou k dispozici dva individuální, které si můžete nastavit podle svých preferencí, a potom základní čtyři. Silniční TOUR kombinuje nejvyšší úroveň výkonu (1) pro jízdy s plně naloženým motocyklem se spolujezdcem a zavazadly. střední úroveň brzdění motorem (2) s aktivním systémem ABS umožňujícím brzdění v zatáčkách na silnici. Městský URBAN je určen pro různorodé požadavky a využívá střední úroveň výkonu (2) a brzdění motorem (2) v kombinaci s aktivním systémem ABS umožňujícím brzdění v zatáčkách na silnici. Šotolinový GRAVEL nabízí nejnižší úroveň výkonu (4) a brzdění motorem (3), systém ABS umožňující brzdění v zatáčkách je aktivní s nastaveními pro off-road; v tomto případě nelze systém ABS pro zadní kolo vypnout. No a konečně režim OFF-ROAD využívá střední úroveň výkonu (3) a nejnižší úroveň brzdění motorem (3), systém ABS umožňující brzdění v zatáčkách je aktivní s nastaveními pro off-road a ABS pro zadní kolo lze vypnout. Není toho málo, že?

Pojďme na motor, podle něhož se bude nový model v běžné mluvě rozeznávat od starého nejlépe. Základní konfigurace zůstává pořád stejná, kompaktní řadový dvouválec s přesazením ojničních čepů o 270° a mazáním s polosuchou skříní. Vrtání zůstalo stejné, zvětšil se zdvih ze 75,1 na 81,5 mm, a to znamená zvýšení objemu na 1084 cm3. Je tady nová hlava, větší klapka vstřikování (46 mm), jiné vačky s větším zdvihem, přívěra ve výfuku… Nás ale samozřejmě nejvíce zajímá, jak se tyhle změny projeví na charakteru a síle motoru. Litrová verze měla 95 koní při 7500 otáčkách a 98 newtonmetrů při 6000 a bylo to přesně tak akorát na to, abyste si s Africou užili zábavu na silnici i v terénu. Pokud ale jíte buchty a knedlo-vepřo trochu víc, jezdíte často ve dvou a s plně naloženými kufry, už byste občas nějakého toho koníka navíc uvítali. Jedenáctistovka tohle řeší, v obou sledovaných parametrech se dostala nad magickou stovku, konkrétně 102 koní opět při 7500 otáčkách a 105 Nm při 6250. Honda ovšem říká, že důležitější je zřetelný nárůst výkonu i točivého momentu od 2500 otáček až k červenému poli. Motor je navíc o 2,5 kg lehčí (o 2,2 kg s DCT). K přenosu síly na zadní 18“ kolo můžete i nadále využít buď šestistupňovou přímo řazenou převodovku, anebo šestistupňový dvouspojkový automat DCT.

Změnám se nevyhnul ani podvozek, a to celkem výrazným. Ocelový rám má přepracovanou tuhost i pevnost a především došlo k rozdělení hlavního a podsedlového rámu. Ten je nyní šroubovaný a hliníkový, což znamená zaprvé úsporu hmotnosti (1,8 kg, celá motorka je potom lehčí o 4, resp. 5 kg) a zadruhé lepší možnosti oprav, když někde motorku vyválíte panna-orel. Podsedlák je navíc o 40 mm užší a přesně o tolik se zúžilo i sedlo obou verzí, takže nyní řidič lépe dosáhne při zastavení na zem.

Odpružení u standardního modelu je skoro stejné, je tady akorát o půl kila lehčí a zároveň tužší zadní kyvka. Přední 45mm plně nastavitelná Showa má zdvih 230 mm, zadní centrála, opět s plnou nastavitelností, dává kolu rozsah 220 mm. To samé se týká i verze Adventure Sports s jednou malou poznámkou – na přání (a samozřejmě za příplatek) ji můžete mít i se semiaktivním podvozkem Showa EERA (Eletronically Equipped Ride Adjustment). Na místě si navolíte jednu ze čtyř úrovní předpětí zadní pružiny a za jízdy se tlumiče řídí podle zvoleného režimu. Tři jsou pro silnici (SOFT, MID, HARD), jeden terénní (OFF-ROAD). Je tady ale i režim USER, kde si můžete odpružení naladit sami. Zdvihy zůstávají stejné, tedy 230 a 220 mm.

Jak je vidět, není nová Africa Twin, resp. Africa Twin Adventure Sports jen „starou“ Africou s větším motorem. O to víc překvapí poměrně příznivá cenová politika, Honda totiž už teď ohlásila, kolik nové modely budou stát. Standardní jedenáctistovka vás vyjde na 364 900 Kč, za ATAS dáte „baťovských“ 399 900 Kč. Za automat DCT si připlatíte pokaždé 25 000 Kč, systém Showa EERA u Adventure Sports znamená příplatek 50 000 Kč, takže vrcholná verze ATAS včetně DCT a EERA stojí 474 900 Kč. Přesné datum, kdy budou motocykly k dispozici na našem trhu, ještě známo není, každopádně bude to ještě v průběhu roku 2019.

Africa Twin

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.
Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Africa Twin Adventure Sports 

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku