globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: tester chladiciho okruhu - doporuceni
11.10.2017 v 21:52
Ahoj, mam otazku ohledne doporuceni testovaciho pripravku (sady) pro kontrolu tesnosti chladiciho okruhu.
Jde mi o to s jakou sadou kdo mate zkusenosti. Na trhu je spousta ruznych sad v ruznych cenovych relacich.
Jake mate zkusenosti se sadou, ktera je univerzalni a tesni hrdlo za pomoci nafukovaciho balonku? je to spolehlive? jaka je zhruba zivotnost, je to lepsi nez sada s ruznymi adaptery?
Je vhodne koupit sadu, pres kterou lze vypustit i napustit chladici okruh?
Nektere sady obsahuji i adaptery pro testovani tlakoveho vicka. Je, ale otazkou jestli tyto sady s adaptery jsou pouzitelne i pro motocykly. Nikde se totiz neuvadi, ze by to bylo kompatibilni a nevim jakej je rozdil mezi vickama u automobilu a u motorek. Jestli jsou jen tri velikosti,ktere jsem zatim potkal a nebo jich je milion a je v tom stejnej bordel jako u aut, ktera si jiz vyrabi zcela svoje vlastni vicka vcetne nadob a nic jiz neni univerzalni. Pak by asi daval smysl onen balonek.
Je toho tolik variant, ze nevim co vybrat a budu moc rad, kdyz mi poradi nekdo kdo ma nejlepe s nejakou sadou osobni zkusenosti. idealne postne i odkaz o jakou konkretni sadu se jedna.
Proc by mi ji doporucil a co by na ni treba vylepsil nebo v cem je nedokonala a nebo naopak vynika oproti jine konkurenci.
Predem dekuji za nazory a rady.
Předchozí
1 2
Následující

tester chladiciho okruhu - doporuceni

12.10.2017 v 06:49 | Nahoru | #1
A co chces u motorky testovat? Bud se motor drzi v provozni teplote a pak neni duvod delat tlakovou zkousku. Nebo se ti to prehrejva-pak si vycisti chladic, zkontroluj vodni pumpu, vyplachni system a kup novy vicko na chladic.

1 reakcí na tento příspěvek tester chladiciho okruhu - doporuceni

Skvělá odpověď, děkuji! 12.10.2017 v 07:45 | Nahoru | #2
taky jsem sháněl takovou sadu. a pak jsem se nad tím zamyslel.... každá soustava má přepadovou nádobu. /u motorek je to trochu jinak,protože tato nádoba není tlaková/ nicméně přišel jsem na to,že na každé soustavě najdeš hadičku o průměru 8mm. tak jsem si vyrobil takovou hadičku z ventilkem od auta,soustavu v tomto místě rozpojím,hadici stáhnu svěrkou a na druhý konec nasadím zmíněnou hadici. není nic jednoduššího,než vzít pistoli s tlakoměrem a celou soustavu si natlačit,kolik potřebuji. celá aplikace trvá do 5-ti minut a nemusím se srát s různýmy adaptéry.j.

tester chladiciho okruhu - doporuceni

12.10.2017 v 07:51 | Nahoru | #3
Já myslím, že je tlaková i u motorek. Na víčku je těsnění s pružinou k udržení přetlaku i u mé 125 ccm. Přepadová hadička je nad tímto ventilem a odpustí při zvýšení tlaku.

tester chladiciho okruhu - doporuceni

12.10.2017 v 08:59 | Nahoru | #4
Benda1 : ze me to nenapadlo :D diky...
svorkou zacpat hadicku prepadu, pripadne na ni pripojit i merak.
A nekde rozpojit malou hadicku jednu stranu ucpat a fouknout pozadovanej tlak. Jedinej problem je, ze tato hadicka je pod vodou a tudiz vytece chladici kapalina. Pokud se to testuje primo pres vicko (bez vicka) tak nic neutika. Ale zase se takto da vyzkouset zaroven i tesnost vicka, protoze bude videt, kdy zacne tlak prepoustet do ucpane prepadove hadicky.
No teoreticky by to mohlo bejt funkcni reseni. Zkusim to jeste vykoumat vic a zamyslet se jestli je to opravdu univerzalne aplikovatelne. diky za radu.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) tester chladiciho okruhu - doporuceni

12.10.2017 v 09:21 | Nahoru | #5

Benda1 píše: taky jsem sháněl takovou sadu. a pak jsem se nad tím zamyslel.... každá soustava má přepadovou nádobu. /u motorek je to trochu jinak,protože tato nádoba není tlaková/ nicméně přišel jsem na to,že na každé soustavě najdeš hadičku o průměru 8mm. tak jsem si vyrobil takovou hadičku z ventilkem od auta,soustavu v tomto místě rozpojím,hadici stáhnu svěrkou a na druhý konec nasadím zmíněnou hadici. není nic jednoduššího,než vzít pistoli s tlakoměrem a celou soustavu si natlačit,kolik potřebuji. celá aplikace trvá do 5-ti minut a nemusím se srát s různýmy adaptéry.j.



nejak tomu nerozumim.
O tlak v chladici soustave se stara viko chladice. Takze staci, aby byl okruh plnej chladici kapaliny. Jejim ohrevem se tlak zvysi a viko ho reguluje upoustenim do "expanzky"
A druhak nerozumim tomu, co tam tlakujes. Me prijde ze natlakujes prostor nad sedlem vika a vubec to nejde do samotne kapaliny.
Cervena sipka oznacuje, kam predpokladam, ze foukas vzduch.

edit: a jak zjistit jestli ti tesni? Naprosto jednoduse. Pred jizdou se podivej jestli mas hladinu v chladici po okraj. Pak to zahrej. Pak pockej, az uplne vychladne a po otevreni viko to zas musi byt oo okraj.

Naposledy editováno 12.10.2017 09:34:09

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) tester chladiciho okruhu - doporuceni

12.10.2017 v 10:46 | Nahoru | #6
Jarrinn> dyť to tam píšu. u motorek bych hledal rozpojení jinde,než u přepadové nádoby /každopádně jsem tlakoval sv650 i vtx1800 a vždycky jsem si poradil bez přípravků. a jak píše cuir, tak tím vlastně zkontroluješ funkci víčka.

(reakce na) tester chladiciho okruhu - doporuceni

12.10.2017 v 11:00 | Nahoru | #7
Benda1> jo sorry, uz to ctu. Jsem z toho pochopil, ze to zkousis pres ten prepad, tak se mi to nezdalo
E: ale i tak mi to prijde zbytecny. Jestli to viko tesni poznas podle toho, jestli to drzi hladinu (jestli to ma nekde dalsi unik, tak ti nepomuze ani to tlakovani). Spis bych to pochopil jako zkouska toho, jestli to viko opravdu otevre pri danym tlaku. Ale proc by nemelo...je to jenom pruzina

Naposledy editováno 12.10.2017 11:10:14

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) tester chladiciho okruhu - doporuceni

12.10.2017 v 12:10 | Nahoru | #8

Jarrinn píše: nejak tomu nerozumim.
O tlak v chladici soustave se stara viko chladice. Takze staci, aby byl okruh plnej chladici kapaliny. Jejim ohrevem se tlak zvysi a viko ho reguluje upoustenim do "expanzky".


Teď tomu nerozumím já. Já mám přetlakové víčko na expanzce a hadička to upouští ven. Hladina je podstatně níž, aby nevytékala voda, ale jen vzduch.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) tester chladiciho okruhu - doporuceni

12.10.2017 v 12:21 | Nahoru | #9

mito7 píše: Teď tomu nerozumím já. Já mám přetlakové víčko na expanzce a hadička to upouští ven. Hladina je podstatně níž, aby nevytékala voda, ale jen vzduch.


ona totiz expanzka na motorce vubec neni, je to spis jenom takova nadoba. Celej chladici okruh je takovej trochu prasopes. Viko ani tak neplni funkci regulace jako spis funkci pojistovaciho ventilu. Expanzku v tomto okruhu spis delaji gumove hadice mezi motorem a chladicem.

Naposledy editováno 12.10.2017 12:21:30

1 reakcí na tento příspěvek tester chladiciho okruhu - doporuceni

12.10.2017 v 12:27 | Nahoru | #10
Počkej, já mám klasickou expanzku, jako v autě - mimo chladič, v nejvyšším místě a je v ní hladina jen cca do půlky a víčko je s ventilem a hadička nad ním svedená pod motorku.

Naposledy editováno 12.10.2017 12:29:30

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) tester chladiciho okruhu - doporuceni

12.10.2017 v 12:36 | Nahoru | #11

mito7 píše: Počkej, já mám klasickou expanzku, jako v autě - mimo chladič, v nejvyšším místě a je v ní hladina jen cca do půlky a víčko je s ventilem a hadička nad ním svedená pod motorku.


no klasicka expanzka je vec, kde je gumova membrana...z jedne strany voda, z druhe vzduch a tlakem vzduchu nastavujes tlak cele soustavy.
Aby to fungovalo jak rikas, tak by ta tvoje expanzka musela byt primo propojena s okruhem a to predpokladam neni (je to uzavreny sedlem vika).

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) tester chladiciho okruhu - doporuceni

12.10.2017 v 12:48 | Nahoru | #12
Jarrinn> omyl - expanzní nádoba na motorce je "řízena" víčkem na chladiči. Málo kdo to ví a chápe,ale tohle víčko je dvoucestné. tzn. že při přetlaku ti pustí z chladící soustavy nadbytek vody a při schlazení vody si zase "ucucává" právě ze zmíněné expanzky. No a když ti praskne těsnění pod hlavou,tak už to prostě expanzka nepojme....
podobnou konstrukci chlazení jako motorky má i spoustu aut /suzuki,hyundai aj./

(reakce na) tester chladiciho okruhu - doporuceni

12.10.2017 v 12:58 | Nahoru | #13

Jarrinn píše: no klasicka expanzka je vec, kde je gumova membrana...z jedne strany voda, z druhe vzduch a tlakem vzduchu nastavujes tlak cele soustavy.
Aby to fungovalo jak rikas, tak by ta tvoje expanzka musela byt primo propojena s okruhem a to predpokladam neni (je to uzavreny sedlem vika).


Je přímo propojená s okruhem.

(reakce na) tester chladiciho okruhu - doporuceni

12.10.2017 v 13:46 | Nahoru | #14
Benda1> vzdyt sem rikal, ze je ten okruh prasopes .
ale nerikal bych te nadobe expanzka. Je to nadoba, kam se vyplivne prebytek uzavre se pristup a pri zmene tlaku se zas pristup otevre a nacucne si to vodu zpatky. Za me delaj "expanzku" ty gumove hadice.
jinak ten obrazek mam blbe, voda je i nad tim sedlem a foukanim by se na vodu v okruhu tlacilo.

Naposledy editováno 12.10.2017 13:50:23

1 reakcí na tento příspěvek tester chladiciho okruhu - doporuceni

12.10.2017 v 14:16 | Nahoru | #15
Já prasopsa nemám. Mám klasickou expanzku. Z poloviny vzduch.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) tester chladiciho okruhu - doporuceni

12.10.2017 v 14:29 | Nahoru | #16

Benda1 píše: Jarrinn> omyl - expanzní nádoba na motorce je "řízena" víčkem na chladiči. Málo kdo to ví a chápe,ale tohle víčko je dvoucestné. tzn. že při přetlaku ti pustí z chladící soustavy nadbytek vody a při schlazení vody si zase "ucucává" právě ze zmíněné expanzky. No a když ti praskne těsnění pod hlavou,tak už to prostě expanzka nepojme....
podobnou konstrukci chlazení jako motorky má i spoustu aut /suzuki,hyundai aj./


to zanamena ze by melo stacit fouknout do te prepadove hadice a mel by se tedy zvysit i tlak v celem okruhu. Nemuze dojit k poskozeni vicka?
Sice jsme se odchylili od moji prvni otazky,ale nevadi. Pokud je na motorkach moznost resit toto mereni i jinak tak s tim nemam problem. Mam velkej kompresor s redukcakem, cili udelat pro mne tlak pozadovane hodnoty neni problem. budiku mam taky nekolik.
Jedine co, tak nevim jestli pri foukani do prepadove hadicky pak nebude problem pri dosazeni obvykleho tlaku 0,9-1,1, protoze v tzen okamzik prozmenu vicko otevira. Tak nevim co to udela. Nerad bych poskodil vnitrek tlakoveho vicka. jsou v nem dve pruzinky. Jedna na ten predepsany tlak a druha slabsi ktera se uvoli pri podtlaku. Tak bych je nerad nejak natahnul nebo podobne.
Protoze hledat nekde hadicku a rozpojovat v tom miste vodu mi prijde hodne nepohodlne.

tester chladiciho okruhu - doporuceni

12.10.2017 v 14:30 | Nahoru | #17
jinak vsem zatim dekuji za debatu. Jsem prekvapen, ze ikdyz je diskuse krapet jinde tak porad je to vramci moznosti plodne tema. diky.

(reakce na) tester chladiciho okruhu - doporuceni

12.10.2017 v 14:32 | Nahoru | #18
mito7> dobre pro tebe

(reakce na) tester chladiciho okruhu - doporuceni

12.10.2017 v 14:37 | Nahoru | #19
cuir> do prepadove hadice nefoukej
btw. jestli ti ta motorka funguje normalne, tak to v tom stavu nechej a nic s tim nedelej

(reakce na) tester chladiciho okruhu - doporuceni

12.10.2017 v 15:39 | Nahoru | #20
cuir> nefoukat! špatně to chápeš. aby si tam dostal tu kapalinu zpět,tak musíš vytvořit podtlak v chladícím okruhu.

1 reakcí na tento příspěvek tester chladiciho okruhu - doporuceni

12.10.2017 v 17:30 | Nahoru | #21
benda1 - je to jednocestný pružinový ventil - jestli ho otevře podtlak na jedné straně nebo přetlak na druhé staně je irelevatní - ten podtlak je z opačnho pohledu přetlak atmosférickým tlakem vzduchu v okolí

cuir - pokud ti jde o tlakovou zkoušku chladicícho okruhu - tj. natlakovat bez ohřátí motoru - tak ano, můžeš to udělat i přes víčko

jak už tu bylo správně řečeno - víčko je stavěné na udržení tlaku několika barů aby byl vyšší bod varu (tlak je na něm napsán) a to dělá ta silná pružina - a pak je tam zpětný ventil a ten je výrazně slabší - při chladnutí s zmenšování objemu kapaliny v okruhu si to ty vyfluslý přebytek kapaliny nasaje zpět

a přes tenhle zpětný ventil to můžeš natalakovat - prostě přepadovou hadičku od víčka dáš na budík od kompresotu a natlakuješ to na co je víčko/soustava dimezovaná - ne na na plný tlak kompredotu

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) tester chladiciho okruhu - doporuceni

12.10.2017 v 21:45 | Nahoru | #22
Honza-TA950> třeba:http://www.motorkari.cz/clanky/jak-na-to/technika-motocyklu-4.-cast-chlazeni-3306.html
přetlakový ventil je nastaven na jiný tlak,než podtlakový.....

jinak jak píše výše:"to zanamena ze by melo stacit fouknout do te přepadove hadice....." tyto přepadové hadice nejsou dimenzovány pro tlak... takže "fouknout do ní" by ji mohlo poškodit.

Naposledy editováno 12.10.2017 21:45:17

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) tester chladiciho okruhu - doporuceni

12.10.2017 v 22:20 | Nahoru | #23
Benda1> samozřejmě, že je nastaven jinak - to je součást jejich funkce - přetlakový je na určený tlak např. 3. bary v chladicí soustavě - podtlakový na nasání kapaliny zpět je na výrazně menší rozdíl tlaků - ale jednocestně tj. zs strany chladiče snese ty 3 bary bez otevření a zpět již při malém rozdílu tlaků kapalinu pustí zpátky

čili z hlediska toho, že chce natalkovat soustavu tak to víčkem chladiče lze relaizovat - bylo to vysvětlení funkce k ".....to by mělo stačit" - jinak ano není to tlaková hadice, ale neche tam žádný super tlak a lze použít jinou tlakovou/opetenou hadičku daného průměru

tester chladiciho okruhu - doporuceni

13.10.2017 v 00:08 | Nahoru | #24
Celej system chlazeni motorky je debilni a genialni v jedne veci.
Provozni a maximalni tlak je roven. Kdo nekdy navrhoval uzevrany tlakovy system asi bude vedet...provozni tlak a maximalni roven neni.
Normalne se o provozni tlak stara expanzka a o maximalni tlak (ochrana zarizeni) se stara pojistovak.

(reakce na) tester chladiciho okruhu - doporuceni

13.10.2017 v 07:21 | Nahoru | #25
Honza-TA950> jednocestný ventil ti umožní průchod média v jednom směru /třeba chlopeň na srdci nebo ventilek u kola/ dvoucestný ventil ti umožní průchod média v obou směrech... nevím jak jinak ti to mám vysvětlit,aby si to pochopil. jak píšeš výše: podtlak na jedné straně je to samé co přetlak na druhé straně...- ale pořád v jednom směru /ven ze soustavy/ jak je tedy možné,když je víčko jednocestný ventil,že se kapalina dostane zpět do systému?

tester chladiciho okruhu - doporuceni

13.10.2017 v 11:16 | Nahoru | #26
Tak znovu a naposled - prosím vem si víčko a podívej se na něj - je to soustava dvou na sobě nezávislých jednocestných ventilů proto má každý z nich jiné parametry

první je ta velká část tlačená silnou pružinou tj. to je ten pojistný ventil na udržení provozního/maximálního tlaku tj. ty 3 bary - za studena je v soustavě identický tlak jako v okolní atmosféře, se vzrůstající teplotou se kapalina rozahuje a zvyšuje tlak v soustavě do doby než víčko při dosažení jmenovitého tlaku upustí kapalinu do expanzky a tím dojde k zastavení růstu tlaku a udrží s ena nominálním tlaku daném víčkem (ty zmíněné 3 bary) - tento ventil umožňuje průtok poize směrem ven z chladiče a to tlakem vyšším než je nominální tlak daný pružinou

druhý menší ventil je jednocestný ze strany expanzky - při chladnutí se objem kapaliny zmenšuje a snižuje se talk a při dalším zmešování objemu kapaliny vzniká podtlak, který tento ventil otevře a nasaje si dříve vytlačený přebytek kapaliny z expanzky zpět - nasání zpátky je již přio malém rozdílu tlaků nikoliv těmi 3 bary silné pružiny

tester chladiciho okruhu - doporuceni

13.10.2017 v 11:32 | Nahoru | #27
Nechápu, ventil mám stejný, ale mám ho až na expanzce a je otevřený přes hadičku pod motorku do atmosféry. Vy máte ten ventil mezi chladičem a expanzkou? A jak máte zavřenou tu expanzku? Na všech autech a mých motorkách mám ten můj systém, jiný jsem ještě neviděl, tak proto se ptám.

1 reakcí na tento příspěvek tester chladiciho okruhu - doporuceni

13.10.2017 v 12:05 | Nahoru | #28
mito7 - systém v autě má expanzku jako součást oběhu včetně natlakování, když měníš kapalinu nebo ji doplňuješ tak vstup je do expanzky propojené s okruhem,
víčko je stejné ale jde jen o vyrovnávání tlaku vzduchu, kapalina by tam vůbec neměla jít - expanzka ma mít dostaečný volný prostor aby změny objemu kapaliny pokryla - proto hadička do atmosféry

na většině motorek je systém trochu jiný - okruh je bez expanzky a tlak a změna objenu je řešena přes víčko chladiče, tím že se přes malá část kapaliny přesouvá podle teplotní roztažnosti kapaliny do vedlejšího zásobníku (expanzky), proto u motorky když máš príádný chladič tak dolití do expanzky problém neřeší musíš to lít přímo do chadiče

1 reakcí na tento příspěvek tester chladiciho okruhu - doporuceni

13.10.2017 v 13:08 | Nahoru | #29
takze jo pani...

dekuji.

Pres onu prepadovou hadicku se foukne tlak podle manualu. Vesmes to bejva max. 1,5bar. (dle servisniho manualu)
na vicku je vzdy napsane na jaky je urceno tlak. Obvykle je to bud 0,9 nebo 1,0 nebo 1,1 bar.
Proto moc nechapu, proc jste se zde bavili o tlaku 3 bary a podobne...
Je dobre upustit vodu ze systemu aby se tam veslo vice vzduchu a mereni bylo trochu presnejsi, protoze jinak se prifoukne do systemu jen malo vzduchu a temer nic se neda vypozororovat.
Nicmene natlakuju takto okruh a pockam jestli dojde k uniku tlaku (ten pozoruju na budiku ktery je vrazen na prepadove hadicce). Pokud k uniku tlaku nedochazi, znamena to, ze je okruh tesny a nemel by bejt problem. Samozrejme muze bejt problem az pri zahratem motoru. Ale k tomu ma smysl pristoupit az kdyz se zmeri vicko.
Pak staci jen odpojit prepadovou hadicku. Ozve se psouknuti a pak chvili syceni. Tim vicko upusti nadbytecny tlak ze systemu a nasledne uzavre okruh a v okruhu by mel zustat tlak, ktery je napsany na vicku. Tady uz se to moc jednoduse zmerit neda, ale kdyz pak vicko povolim (muzu i nejakou dobu pockat) tak by to melo psouknout. Pokud nepsoukne tak je spatne vicko. Pokud psoukne a ani tlak pri prvnim mereni podle budiku neklesal, tak pak muze bejt na snade problem s tesnenim pod hlavou ci vlasovou trhlinkou a podobne.

duvod proc jsem si neporadil hned sam a obratil se na forum byl ten, ze zcela nove vicko bylo vadne (Coz jsem necekal a dost me to zmatlo). A proto jsem se jiz chtel uchylit k mereni a ne jen zkouseni pokus omyl. Navic motor byl pretesnen a s novym tesnenim pod hlavou a vsema tesnicima krouzkama a podobne. Proto se mi hned nechtelo verit tomu, ze by bylo vadne tesneni a nebo ze bych ho tam ja spatne dal. Precejen to nedelam poprve.
A prave sem smerovala moje otazka, jestli ma smysl kupovat a pokud ano, tak jaky universal tester. Uzavrel bych to tim, ze universal tester klidne ano.. ale i ten, ktery umi otestovat tlakove vicko. Nicmene da se to zvladnout s vypovidajicim vysledkem i bez "profi" testeru.

takze jeste jednou dekuji Benda1 za radu a vnuknuti myslenky jak to udelat bez kupovaneho univerzalniho pripravku.

vsem jeste jednou dekuji za diskusi. Treba to pomuze nekdy v budoucnu i nekomu dalsimu. Uz jen informace, ze i zcela nove vicko muze byt vadne je informace.

(reakce na) tester chladiciho okruhu - doporuceni

13.10.2017 v 14:22 | Nahoru | #30
Honza-TA950> Aha, díky. To jsem nevěděl. Já mám na mých motorkách systém jako v autě a netušil jsem, že to může být jinak. Je to stejné jako jsem se onehdá dozvěděl, že dnešní motorky používají tzv. zkratový regulátor napětí, za mě měly buzení do rotoru aůternátoru (dynama) regulované jako v autech, takže další pro mě novinka.
Ještě bych chtěl vědět jak je uzavřená ta expanzka?

Naposledy editováno 13.10.2017 14:25:25
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist