globalmoto_unor





Téma: O prázdninách 2017 na Kolymu (Колымский край) a zpět
9.4.2017 v 17:15
Trochu se rozepíši, aby se vše předem vyjasnilo a upřesnilo.

Kdo se může přidat ?
Holky i kluci, vlastnící cestovní enduro schopné ujet po silnici 600-700 kilometrů za den a nebojí se spát ve stanu. Případně i holky, které se k někomu přidají na zadní sedadlo. Jestliže by se chtěl-a přidat někdo, kdo se na to necítí, nebo si myslí, že to pro něj-ní není, nechť se ozve a můžeme někam vyrazit nasimulovat podmínky tamních končin Během minulých výletů se párkrát stalo, že jsem já, nebo kolega, méně zkušeným pilotům projížděl s jejich motorkou přes obtížnější překážku a dále pokračovali opět sami. Nic na tom není a ani to není žádná ostuda, jak si někdo může myslet. Někdy je zase výhodnější a bezpečnější motorku tlačit, poté co se sundá bagáž, než spadnout a překotit se. No a když bude nejhůř, tak se otočíme nazpět a zvolí se jiná trasa. Nejsem přiznivce rasování stroje, jen abych vypadal jako tvrďák a za každou cenu tam dojel. To se raději vrátím a pokračuji tam, kde to je sjízdnější.

Kam se pojede ?
Koncem června odjíždím směr Východní Sibiř, zatím jsem sám. Cílem je Kolyma (podívat se na Ojmjakon mimo jiné) a dostat se co nejdále na sever po vlastních osách. Rád bych se vrátil na začátku září, než se cesta stane nepříjemnou. Bude zima, bude mráz a nikam se neschováš . Dá se jet přes Kazachstán kolem Aralského jezera a Kaspického moře. Nejde mi o to, dojet pouze do Magadanu po té snažší trase, kterou projede i žigulík, ale opravdu se podívat na sever a trochu si to tam projezdit i po horších cestách. U nás se tomu říká jezdit v terénu, provozovat off road.
Kdyby se náhodou, chtělo někomu ušetřit při návratu domů 10 tkm, případně chyběly dva týdny času, je možné přeplout z Magadanu do Vladivostoku, nasednout na vlak a nechat se přepravit do Moskvy. Pak už je to domů kousek.
Nebude mi dělat problém a ani bych to nikomu neměl za zlé, kdybych se z Magadanu vracel domů sám, po vlastní ose.

Jaký bude styl jízdy ?
Předem bych varoval závodní jezdce a účastníky dakaru, že výlet bude pohodový. Sice budeme projíždět pasáže, kde je to trochu složitější a namáhavější, ale vše by mělo být v poklidném duchu. Žádné skoky, náročná technická jízda lesem mezi stromy kořeny, zadní kolo neustále ve smyku a gejzíry bláta, písku a kamení za motorkou. Předem je třeba si uvědomit, že to máme domů docela daleko a shánění náhradních dílů je v těchto končinách trochu složitější. Svářečku mají sice v každé vesnici, soustruh je také sehnatelný, ale né vše se dá vytočit a svařit.
Ještě snad dodat, že fotím, zastavuji abych se napil, najedl, odpočinul si, podíval se na zajímavé objekty vhodné k pozorování a nejedu nonstop čtyři hodiny, jak mají někteří ve zvyku. Déle než 40 dní bych však na přesunu ČR-Kolyma a zpět nechtěl strávit.

Jakou motorku ssebou ?
(členové klubu Plechové zadnice mohou jet na čemkoliv a přeskočí následující odstavec)

Vzhledem k tomu, že jsem jezdil na vzduchovém jednoválci s né zrovna pohodlným sedlem také celkem daleko, bych se odvážil tvrdit, že moderní vodou chlazené jednoválcové 660tenére (205kg) to musí dát úplně v pohodě. Sice bude trochu únavnější jízda po asfaltu (polovina výletu) ale ta druhá polovina bude již v pořádku
V Rusku je dobré dodržovat předpisy a nepřekračovat maximální povolené rychlosti, protože policie je všude. I tam kde ji nikdy nečekáte a neustále dává pokuty a v posledních letech chtějí čím dál tím více. Proto osobně dodržuji a rychleji než stovkou po silnici nejezdím. Toto je velké plus pro jednoválce. Výkon stačí, dle mého názoru.

Ovšem na dvou až tří válcových strojích (220kg) tiger800xc, f800gs, ktm990(až na to sedadlo) apod. to bude na silnici pohodlnější. Hlavně ve dvou
Velké stroje (260kg) jako 1200gs, explorer, superténéré budou mít mimo silnici trochu více problémů díky své hmotnosti. Ne všude se dá projet, občas se musí i tlačit a popostrkovat.V případě zapadnutí, vytáhnout. Ale ve dvou, nebo dokonce i třech bych se toho až zas tak moc nebál.

Kolik se ujede po silnici ?
Celková vzdálenost ujetá po silnici, včetně pár stovek kilometrů po prašných cestách, které však můžeme také považovat za silnice, činí 23 tisíc kilometrů. Denně plánuji ujet 600-700 kilometrů. Celkem by měla samotná přeprava tam i zpět, zabrat 40 dní. Zbývající měsíc-30 dní, bych rád strávil na severu, nad Jakutskem.
Je jisté, že by se vše dalo stihnout rychleji, ale nechci si naplánovat 1000km denně a pak se někde nervovat, že prší a musím čekat půl dne pod přístřeškem. I těch 30 dní mimo silnice by se dalo zkrátit, ale vzhledem k nemalé vzdálenosti a také v neposlední řadě finančním výdajům, bych raději počítal 70 dní na celou cestu.

Kde se bude jezdit na severu ?
Plán na samotnou Sibiř nad Jakutskem není a nedá se předem vytvořit, poněvadž nikdo neví jak to tam bude v létě vypadat. Jestli nebudou stržené mosty po větších deštích, vodou zničené cesty, případně zaplavené některé části místních komunikací. Proto se plán vymyslí až na místě. Každopádně je třeba počítat s deštivým počasím, s občasnými brody, bahnitými úseky a je dobré se na to trochu připravit a vzít si ssebou dobré pevné boty, nepromokavé oblečení, teplý spacák a dobrý stan s moskytiérou, protože můžeme narazit, ojediněle ovšem, i na komára.

Hrozí nám nebezpečí od chlupáčů ?
Pohádky o tom, jak někoho sežrali vlci, medvědi, nebo na něj zaútočila hladová polární sovice, neposlouchejte. Nic takového tam nehrozí. Medvěda určitě uvidíme, vlky také, sovy uslyšíme určitě v noci, ale nikdo nás obtěžovat nebude. Jediný škůdce je komár a moškara, ale je jich tam málo a vyskytují pouze a jen v ojedinělých místech, kterým se raději vyhneme

Naposledy editováno 10.04.2017 17:16:29

O prázdninách 2017 na Kolymu (Колымский край) a zpět...

9.4.2017 v 17:36 | Nahoru | #1
Nyní pár statistických údajů:

Doba trvání:
70 dnů pro cestu tam a zpět po vlastní ose. 55 dnů za použití lodi a vlaku.
Z toho 40 dnů asfalt 23tkm včetně menší rezervy. Déšť, zažívací problémy po požití špatného jídla, či pití apod.
Samotné ježdění mimo "kvalitní silnice" 30 dní 3tkm

Orientační náklady na cestu:
pojištění motorky na hranicích - už si to nepamatuji, ale nic drahého
vízum do Ruska na 3 měsíce - 3.500,-
Jídlo(suroviny) na dva měsíce, jídlo si budu většinou vařit sám - 10.000,-
Cena za benzín při spotřebě průměrné 6l činí 26.000,-
2x sada pneu e07 dakar, 2x řetězová sada, 3x filtr vzduch, 3x filtr olej, 3x olej, 2x destičky 20.000,-
počítám, že mimo silnice budou řetěz i destičky spolu s olejem více trpět a proto dávám rezervu.

Celková suma je 60 tisíc pro jednoho. Spolujezdec navíc stojí 10 tisíc za vízum a jídlo. Zvýšenou spotřebu a opotřebení neřeším, měly by se vejít do rezervy. Hotely a restaurace nezapočítávám, protože s nimi nepočítám.

Naposledy editováno 10.04.2017 01:26:46

1 reakcí na tento příspěvek O prázdninách 2017 na Kolymu (Колымский край) a zpět...

10.4.2017 v 00:54 | Nahoru | #2
Preji hodne stesti v hledani partaka, snad tady nekoho najdes ...

(reakce na) O prázdninách 2017 na Kolymu (Колымский край) a zpět...

10.4.2017 v 17:18 | Nahoru | #3
2stroke> Díky za přání, uvidíme, jestli se někdo odhodlá.

Během týdne bych doplnil zajímavá místa, která bychom mohli navštívit během cesty. Nejedná se o návštěvy muzejí, divadel, případně opery, ale o místa lehce dosažitelná na motorce.

1 reakcí na tento příspěvek O prázdninách 2017 na Kolymu (Колымский край) a zpět...

11.4.2017 v 14:43 | Nahoru | #4
Kolyma je můj sen,který mám v plánu zrealizovat.
Promin,ale když pročítám Tvé příspěvky a články ,tak jsi trošku mimo mé názorové spektrum
Musíš najít někoho ,kdo na motorce neopustil Českou republiku a chce zkusit někam vyrazit.
Plány a realita je jako nebe a peklo.
Přeji hodně štěstí,bez toho nikam nedojedeš.

(reakce na) O prázdninách 2017 na Kolymu (Колымский край) a zpět...

11.4.2017 v 15:34 | Nahoru | #5
Chápu, co se snažíš naznačit.
Ale již jsem párkrát vyrazil, něco viděl, zažil a zkušenosti také nějaké mám. Jen bych rád vylepšil určité vybavení pro cesty a proto jsem položil dotazy i v jiných oddílech fóra.

Možná je můj styl spisování tak trochu odlehčený a na první pohled to vypadá amatérsky. Ale to nevadí, nepočítám se totiž mezi profesionální piloty (bez narážek a invektiv, myslím to jen dobrém)

Naposledy editováno 12.04.2017 01:13:04

O prázdninách 2017 na Kolymu (Колымский край) a zpět...

16.6.2017 v 16:52 | Nahoru | #6
Ččas odjezdu se pomalu, ale jistě blíží
Ještě menší testovací projížďka s plnou výbavou a pár úpravami stroje na balkán a je to.

O prázdninách 2017 na Kolymu (Колымский край) a zpět...

16.6.2017 v 21:09 | Nahoru | #7
Na ten konec světa bych rád jel, ale letos to fakt nejde. Každopádně si to užij.

O prázdninách 2017 na Kolymu (Колымский край) a zpět...

17.6.2017 v 01:42 | Nahoru | #8
Hlavně ve zdraví. Snad to dopadne. Dík.

Třeba příští rok někam jinam, Severní Korea by byla dobrá

O prázdninách 2017 na Kolymu (Колымский край) a zpět...

12.10.2017 v 17:20 | Nahoru | #9
Tak jsem opustil sever z jsem skoro doma. Jestli mate nejaky dotazy tak se klidne ptejte. Jen pro predstavu nastinim cestu a kvalitu povrchu.

Do Omska mate dve moznosti.
Pres Belorusko, nebo Pobalti, Moskva a dale pres Kirov, Perm, Jekaterinburg, Tjumen do Omska. Tato trasa je mene frekventovana, ale nektere useky jsou v mizernem stavu a behem cesty probiha hodne oprav. Cesta je mnohem hezci nez jizni.

Prek Kijev, Tambov, Samara, Ufa, Celjabinsk, Kurgan do Omska. Cesta je az na par kratkych useku ve vybornem stavu, ale az do Omska jedete hodne stepi a neni tam nic moc k videni. Na severu jsou alespon lesy a baziny, na jihu jen trava a pole. Nudny vesnice a moc civilizace.

Ja jel smerem na vychod severem a vracel se jihem, protoze byla docela zima. Jinak bych se vratil taky severem.

Z Omska pres Novosibirsk, Irkutsk, Ulan Ude, Citu jedete po jediny silnici ve vybornym stavu az na opet kratke ponicene useky.

Par tisic kilometru na vychod je po kvalitnim asfaltu Vladivostok. 3 dny jizdy na cestovnim enduru, technicky jizda o nicem.

U Never odbocujeme na sever smerem na Jakutsk, kdyz se nam nechce jet po asfaltu az do Vladivostoku.

Az do Niznyj Bestjach se stridaji asfaltove useky s kratsimi useky prasnymi. Kvalita je promenliva, ale stale bych cestu hodnotil jako hodne dobrou. Je par useku kde je hlina a tam to trochu po desti klouze, ale stale bohate postacuji univerzalni gumy typu e07 od mitasu. Kdyz je nejhur staci pockat par hodin po destin a ncesta je opet dobra. Plati pro letni obdobi, kdy je teplo. Podzim a zacatek zimy radeji vynechejte. Radim na zaklade vlastni zkusenosti

Jsme v Niznim Bestjachu, za nami zustala Tynda, Nerjungri, Aldan a za rekou smerem na zapad mame Jakutsk. Hodina a pul plavby, asi 130 korun za perepravu, neboli ricni trajekt. Na vychod vede prasna silnice do Magadanu kolem Ojmjakonu pres Kolymu. Az doposud to bylo po technicke strance o nicem. 10 tis km po kvalitnich cestach az na par vyjimek. Do Jakutska se dostane kazdy, kdo ze udrzi na motorce a umi alespon trochu jezdit.

Shrnuti je nasledujici:
Cr Vladivostok a zpet. 20 tis
Cr Jakutsk a zpet. 19 tis
Da to kazdy, kdo ma cas, penize na benzin, jidlo, stan a spack. Pro cestovni enduro to jsou vyborny cesty. Gumy postaci i E08 ale kvuli prasnym usekum je lepsi volit E07 a taky pro zajizdeni na noc mimo asfalt, neplanujete-li spat porad u lidi, nebo v hotelech.

Komu se zda, ze sktuaci ,lehcuji a banalizuji, tak vezte, ze do Vladivostoku i Jakutska jezdi bezne na supersportech, coperech a dokonce i skutrech. Zaver si udelejte sami

Naposledy editováno 13.10.2017 08:55:27

O prázdninách 2017 na Kolymu (Колымский край) a zpět...

12.10.2017 v 20:29 | Nahoru | #10
Jsme na brehu reky Leny a mirime na vychod. Drtiva vetsina jede jen po trase do Magadanu a pripadne i nazpet po vlastni ose. Vetsina se ale vraci letecky, nebo lodi do Vladivostoku. Kdyz nehodlame odbocovat z dalnice tak se neni ceho obavat, protoze nas ceka kvalitni a pravidelne udrzovana federalka. Prvni kilometry k rece Aldan do Chandygy tvori hlina s kamenim. Po destich je tento usek rozblaceny a clovek se misty i trochu zapoti. Mene zdatny jezdcum se doporucuje po desti par hodin pockat az se voda vstreba, silnice ztvrdne a muzeme pokrcovat dale. Za sucha je tento usek technicky o nicem. Za Aldanem a Chandygou zacinaji sopky. Silnice je az na kratke useky kvalitni a tvrda i po desti. Nezkusenym jezdcum bych urcite doporucil nehrnout se do useku Bestjach Chandyga hned po desti. Zkusenejsi to zvladnou i za deste bez vetsich problemu. Opet overeno na vlastni kuzi.
Kdo si chce cestu opravdu vychutnat a nenechat se omezovat pocasim nazuje v Jakutsku drapak typu E09 jako ja a federalka Jakutsk - Magadan a zpet, se pro nej stane zabavou, jako pro mne .
Komu se nechce menit ve meste gumy a je srozumen s mensim nepohodlim, muze klidne dal pokracovat i na univerzalkach typu E07. Spise silnicnim E08 bych se osobne vyhnul, ponevadz v jistych usecich a to hlavne hlavne po desti mohou nastat mensi i vetsi obtize. Gumy budou hodne klouzat. Ovsem pro azurove jezdce, kteri preckaji deste ve stacionarnim stavu postaci bohate i E08, ale komu by se chtelo cekat, ze
jednoduse receno: sucha silnice se da projet temer na vsem, ovsem s mensim konfortem a vetsi namahou.

Samotna kvalita silnice je promenliva a neda se odhadnout, v jakem stavu bude za tyden, ci ctrnact dni. Z perfektniho povrchu, kde jedete bez problemu 120 mohou po desti a prujezdu nakladaku zacit vylezat kameny, ci se vytlaci koleje a musite si davat pozor. Po prujezdu grejdru se silnice opet utuzi a po uvalcovani auty, ci valcem je opet jako nova.

Za uhelnou elektrarnou v Mjaundzi muzete pokracovat delsi a rovnejsi silnici po hlavni, nebo odbocit na Tinkunskou trasu pres prusmyky horami. Zajiste odbociten a podivate se, jak se tezi zlato a vychutnate si par peknych prusmyku. Pri navratu muzete pro zmenu zvolit federalni trasu.

V samotnem Magadanu toho moc k videni neni. More ale stoji za to. Nezapomente se vykoupat a vyjet na jednu ze sopek, jestlize to fyzicky a psychicky zvladnete, protoze cesty jsou docela obtizne. Pro bojacnejsi je k dispozici civilni varianta s asfaltovou silnici kousek pod vrchol. Ale je to jen tak, aby se nereklo. Dale je molo v jedne buchte, tri sestry a mnich s majakem v druhe buchte. Ale tam jiz zacina seriozni jizda primo morem behem odlivu. Mene zkuseni tuto moznost radeji ozeli, ponevadz kameny jsou tam velke a zakerne.

Naposledy editováno 13.10.2017 09:04:23

O prázdninách 2017 na Kolymu (Колымский край) a zpět...

12.10.2017 v 21:57 | Nahoru | #11
Kdo se vsak rozhodne poznat Jakutii trochu blize, seznamit se osobneji s tajgou, projet se kolem reky Kolymy a trochu se porozhlednou po Ojmjakonu, zajit na lov, nalovit si par ryb, odchytit si divokou Evenku apod. Pripadne se podivat do Mirneho jak se tezi diamanty a vratit se po rece Lene do Irkutske oblasti "zkratkou" a objet zcasti Bajkal...

Se bude muset jiz trochu pecliveji pripravit a odlehcit svuj stroj, zbavit se kufru a zaridit si o trochu vice volneho casu. Osobne bych nedoporucoval vyrazit na tezsim stroji, nez jsou osmistovky a mit vepredu 21 palcove kolo. Samozrejme vse v dratech. Take bude nezbytne obout drapaky pro vyse jmenovanou oblast. Jedna se cca o 6000 km mimo asfalt a desitky kilometru obtiznejsich useku muzete jet pouze na jednicku a dvojku, pricemz prumerna rychlost se bude pohybovat mezi 10 az 20 kilometry. Dale zapomenout na to, ze federalka do Magadanu je obtizna a nezapomenout stan a teply spacak. Nuz, sekeru, cca 20 metru lana a jednoduchy kladkostroj take nezapomenout, protoze urcite nejednou zapadnete a potom se mechanismy hodi a ulehcuji zachranu stroje. Pripravte se na brodeni pres desitky ruzne sirokych a hlubokych potucku, ricek a rek, strmych vyjezdu a sjezdu z propadlych cest a v neposlednim take prujezdu bazinami pri objizdeni hlubokych kaluzi, ktere vznikly propadnutim silnice do hlubin zeme. Nezapomente pocitat s cekanim po destich nez dane cesty vyschnou a voda v rekach opadne. Ja cekal jednou cely tyden po desti, abych mel vubec nadeji, ze se mi mozna podari projet. Tri dny trvalo, nez odklidili sesunuty svah, ktery zablokoval silnici do okresniho mesta a jednou jim trvalo temer celou noc, nez odklidili par spadlych kamenu ze skaly, ktere opet zablokovaly cestu.

Ale to nejdulezitejsi. Pokuste se dostat do poloviny zari z Jakutie, abyste nakonec nekajfovali jako ja Proste to nejlepsi jsem si vychutnal nakonec. Tyden pres zasnezene prusmyky po rozbitych cestach, kde i behem pekneho pocasi jedete maximalne 30 kilometrovou rychlosti, protoze z temer neudrzovanych silnic vylezaji na povrch docela velke kameny.

Jestlize se rozhodnete pro druhou variantu, tu neturistickou a nepujde Vam jen o proskoceni do Magadanu a zpet po dalnici , tak se pripravte na pekelnou drinu az se budete snazit vysvobodit stroj ze zajeti tajgy. Noci, kdy vam zacatkem srpna bude zamrzat voda v kanystru, vsudy pritomne otisky stop medvedu a dokonce i vlku na krajich cest, u rek a zlodejske lisky a burunduky, kteri se nezdrahaji zalezat az do stanu, aby uchvatili vase pozivatelne zasoby.

Mimo jine take uvidite zacatek divoke a ciste tajgy bez prachu a odpadku, jak postupne pohlcuje posledni pozustatky civilizace.

Protoze ta prava tajga zacina az na opustenych cestach tam, kde to jiz zacina byt velice obtizne a trochu i nebezpecne. Ale jen trochu.

Naposledy editováno 12.10.2017 22:11:34

O prázdninách 2017 na Kolymu (Колымский край) a zpět...

16.10.2017 v 21:13 | Nahoru | #12
Kdybyste se někdo náhodou rozhodl projet starý opuštený úsek Tomtor(Ojmjakon) - Mjaundža (na nové federální dálnici) tak napíšu pár rad, které by se mohly hodit. Třeba to někomu připadne přehnaný, nebo že si to přibarvuji, ale píšu to tak, jsek jsem to viděl a zažil na vlastní kůži.
Jezdci na ostrém enduru (stroj 120kg) s minimem věcí to projedou celkem v pohodě, protože v případě zapadnutí jsou schopni motorku nadzvednout a kousek jakoby poponést. U těžších strojů 200 kg a víc), případně slabších jedinců mohou nastat vážné problémy. Jediný problém je tam tu lehkou motorku dostat, protože po vlastní ose to asi nepůjde (11000km) a transport z Evropy až do Jakutska (1000km od Tomtoru) je nehorázně drahý.

Vzhledem k tomu, že jsem jel sám, bez satelitního telefonu a s relativně těžkou motorkou, tigr800 s padáky, nosičem, krytem motoru a stojanem, spolu s nezbytnými díly (brzdové destičky, tři duše, páčky na řidítka, lepení, malá a velká pumpička, lepení na pneumatiky a pár klíčů) váží 240 kilo. (olej, filtr, řetěz a další zbytečnosti nevozím, protože je stačí vyměnit předem a koupit se dají ve všech větších městech po předchozím objednání, což není problém). A proto jsem se snažil všechny situace řešit v klidu a bezpečně, provádět dostatečný průzkum terénu před zajetím do podivně vyhlížející kaluže, či méně bezpečně vypadajícího potoka. U širších říček a bažin jsem prováděl průzkum vždy. Když se vám začne zdát,že průzkum, pomalé brodění s nohami na zemi, tlačení motorky obtížným terénem a budování hatí je zbytečné, tak se připravte na pády, celkem reálného nebezpečí, že docela hluboko zapadnete, nebo že motor nasaje vodu, případně stroj utopíte. Někomu to může připadat dobrodružný a drsný, ale pro jednoho jezdce je to nesmírné riziko. Uvědomte, že motorku bez fungujícího motoru nemáte šanci sami dostat z potoka ven, natož z bažiny. V potocích a řekách jeje kluzký kamení, navíc velký procento potoků a řek se přímo pod kolem propadá a motorka se rychle zahrabává. Sopečný kamení je smíchaný se sopečným pískem a tvoří dohromady takovou tekutou hmotu. Někdy se nedá jet vyschlým korytem řeky, jak se to propadá a všechno musí dolu a motorku tlačit.

Další upozornění. Když se podíváte na pár let staré filmy a fotky, tak si všimnete, jak po této cestě projíždí gs1200 a další mastodonti na univerzálních pneu bez větších potíží. To již ale dneska neplatí. Cesta se každým rokem znatelně horší. Jak jistě víte, tak v těchto krajích je věčně zmrzlá půda. V zimě jsou běžné 60 stupňové mrazy a v létě je až 35 ve stínu. Já naměřil teda jen 32, ale přijel jsem tam koncem léta. Zato mi téměř každou noc zamrzala voda v kanystru. Takže tato slavná dálnice, po které se ještě před patnácti lety proháněly žigulíci a náklaďáky s náhonem na jednu nápravu, stala místy příšerně rozbitá cesta, místy se propadla tak, že ji pohlcují okolní bažiny a úseky vedoucí po úbočí sopek podél řek jsou uhlodávány a minulý rok byl dokonce jeden úsek zcela ztržen, což mě málem donutilo k návratu.

Naposledy editováno 16.10.2017 21:22:36

O prázdninách 2017 na Kolymu (Колымский край) a zpět...

16.10.2017 v 21:45 | Nahoru | #13
Když jsem byl v Tomtoru a bavil se s místnimi, tak mě kategoricky od této cesty odrazovali. Minulý rok tam jeden pilot utopil v řece motorku, nechal ji tam a snad 150 kilometrů šel pěšky do civilizace aby spasil holý život. Motorka tam ležela celou zimu, než ji na jaře odnesla voda. Dva teréňáky, které se snažily zrovna v tu dobu projet se vrátily, protože kus cesty byl ztržen a nedal se objet. Další stroje se vrátily ze strany Magadanu. Opět stržená silnice na úbočí.
Místní z Tomtoru a Ojmjakonu tam občas zajíždí na lov a na ryby. Ale mají na to vhodné stroje a nejezdí dál než do magadanské hranice. K potoku, kde stojí sloup s cedulí. Z druhé strany, ze stranu Mjaundže zajíždí kousek do bažin a dále už také nikdo moc nejezdí, protože to tam je hodně obtížný. Já viděl za smytou cestou dalších 40 kilometrů pouze otisky pneumatik čtyřkolky. Nic víc. Před cedulí a za bažinami to již bylo "frekventovanější", asi tak pár aut za 14 dní, dle místních. Místní lovci mi tvrdili, že tam třeba i 14 dní nic neprojede a za poslední bažiny téměř nikdo nejezdí. Mimochodem ty bažiny vznikly za poslední dva tři roky, kdy se cesta znatelně poklesla. Celá silnice, včetně nové trasy je položena na náspu, který je minimálně čtyřicet centimetrů nad okolním bažinatým terénem. Když poklesávající části cesty pravidelně nezasypáváte, dochází k jejich poklesu pod okolní terén a vznikají kaluže, které jsou v současné době až metr a půl hluboké, plní se bahnem a krajnice je již také na úrovni okolní vody. Před pár lety jste všechny tyto kaluže objeli po pevné krajnici, dnes již krajnice neexistuje a musíte i desítky metrů do tajgy, kde jsou místy pevné ostrůvky. Mezi nimi je bažina ze které vyrůstají trsy trávy. Když naházíte mezi tyto trsy nasekané modříny a klacky, můžete celkem pohodlně s poklusem vedle stroje tyto kritická místa proskočit a kaluže objet. Další riziko při objíždění tajgou jsou terénní schody o které zachytáváte spodkem. Proto nespěchat a neustále provádět průzkum, protože jinak vypustíte duší při páčení a tahání stroje jako já dvakrát ze začátku, kdy jsem si byl moc jistý a věřil si. Pak už jsem jen chodil, koukal, šlapal nohou, zasouval klacek a představoval si, kde můžu zůstat viset, nebo se propadnu. Jen pro zajímavost, o takový běžný trs trávy rostoucí z bažiny vytáhnete navijákem plně naloženou čtyřkolku i s řidičem. Proto nepočítejte s tím, že jej ulomíte motorkou a proskočíte skrz něj. Zastaví vás a nepustí.

Ale úplně nejdůležitější ze všeho je počasí. Po dešti počkejte alespoň 5 dní, než na tento úsek vjedete a počítejte na průjezd 5 dní včetně menší rezervy. Jestliže vám během jízdy zaprší, tak se v žádném případě nepouštějte do prudkých výjezdů a míst, kde jsou v ďolíkách naházené klády. Hlína je hrozně kluzká a určitě si tam nechcete zlomit nohu, ruku, nebo poničit stroj. Já čekal 7 dní poté, co skončil déšť a teprve poté z Tomtoru vyrazil. Kdybych nepočkal tak bych to neprojel. Nejedná se jen o vodu v potocích a řekách, která je hodně vysoko a proud je silný, ale také obyčejné kaluže na cestě, které se rozbahní, naplní vodou a z pár centimetrů se prohloubí klidne i na třičtvrtě metru. Po dešti za teplého počasí ale rychleji vysychají. O bažinách raději nebudu ani mluvit. No a prudké sjezdy a výjezdy do nových koryt potoků, které se samy vytvořily časem také netřeba rozjímat. Kde není sopečný kámen je hlína. Ale většinou je tam všechno smíchané a po dešti to tvoří ohavnou kluzkou kaši.

Naposledy editováno 16.10.2017 21:53:47

O prázdninách 2017 na Kolymu (Колымский край) a zpět...

16.10.2017 v 22:05 | Nahoru | #14
Určitě si vemte lehkou sekerku na kácení modřínů, lovecký nůž na houby a ryby, dvacet metrů tenkého pevného lana na svazování stromků, kdybyste náhodou potřebovali někde vytvořit mostek nebo něco pro záchranu stroje. Pak určitě jídlo na týden, kdyby náhodou,vlasec, pár háčků, třpytek, splávky, trochu oleje na smažení a hlavně síťku na hlavu a repelent.
A určitě si neberte kufry, ale nepromokavé pytle, protože se lehce přenášejí. Při spadnutí, nebo opření se neponičí a hlavně vám nezlomí nohu, kdyby se na vás stroj nějakým záhadným způsobem zkácel.

A nejezděte tam sami. Já jel teda sám, ale už druhej den, když jsem dorazil do bažin, jsem se začal pekelně bát, že tam zůstanu. Nikdo nikde a vidina, že někdo pojede kolem taky nijaká. Sice hlásili deště až za 5 dní, ale já netušil jak daleko bažiny sahají a jak to bude vypadat se sjezdem a s výjezdem do koryt potoků a řek. Nakonec jsem s vypětím všech sil prorazil a stroji se nic nestalo, ale nadřel jsem se tam jak votrok a to doslova a do písmene.

Na druhou stranu. Takovou přírodu "přístupnou" na motorce nikde jinde neuvidíte. Takže ve dvou s lanem pro vytažení a minimem věcí to třeba i projedete, když se nezaleknete jako většina ostatních moto cestovatelů, kteří mi kategoricky opakovaně tvrdili, již od Moskvy, že se to již projet nedá

Naposledy editováno 16.10.2017 22:06:41

O prázdninách 2017 na Kolymu (Колымский край) a zpět...

16.10.2017 v 22:09 | Nahoru | #15
No a další a poslední možnost pro moto projížďku v Jakutii, republice Sacha, je silnice vedoucí z Jakutska do Mirného, kde se těží diamanty a poté na jih do Lenska, nákladního říčního přístavu a po řece Leně do Irkutské oblasti nad jezero Bajkal. Ale to již není tak obtížné jako výše zmíněný opuštěný trakt.

Ještě je teda severní cesta kousek k polárnímu kruhu, kde se tak nějak ilegálně cosi těží a dobývá ale to je škaredá polňačka bez pořádných mostů. Po dešti rozblácená a pro motorku téměř nesjízdná, Takže opět počítat s čekáním.

Když si uděláte pro Jakutsko dva měsíce času, tak se můžete docela zajímavě povozit. Se strojem, který zvednete i na blátě a pořádnou gumou teda, jinak budete hodně plakat a naříkat....

Naposledy editováno 16.10.2017 22:13:09

O prázdninách 2017 na Kolymu (Колымский край) a zpět...

16.10.2017 v 23:23 | Nahoru | #16
Hustý povidani mas nekde nějaký fotky/cestopis?

O prázdninách 2017 na Kolymu (Колымский край) a zpět...

17.10.2017 v 01:16 | Nahoru | #17
Fotky na fb, ktery jsem tam prubezne daval plus par komentaru ale nic vic nemam. Jsem se vcera vratil.
Chci si udelat video, ale par dni to bude trvat. Mam toho totiz hodiny a fotek taky docela dost.
Chtelo by to vsechno protridit a nejak popsat, nez to zapomenu.

O prázdninách 2017 na Kolymu (Колымский край) a zpět...

19.10.2017 v 13:31 | Nahoru | #18
Bomba! Velmi si cenim hodnotne info! Koketujem s myslienkou vydat sa sem buduci rok. Tento rok napriek tomu, ze to povodne nebolo vobec v plane sme sa to rozhodli vyskusat ako bonus, ale v Tynde sme po niekolkych dnoch dazdov a rovnako zlej predpovedi dosiahnutie Magadau vzdali. Vravim bol to len bonus, takze za mne dobry
Budes z toho robit aj detailnejsi cestopis s fotkami? Rozhodne by to bol velmi hodnotny material pre vsetkybuduce vypravy (a mozno aj generacie )!
Poklona

Naposledy editováno 19.10.2017 13:32:12

O prázdninách 2017 na Kolymu (Колымский край) a zpět...

23.10.2017 v 10:27 | Nahoru | #19
Předpověď se hodí, ale chce to brát s rezervou. Když začne pršet a nechce se někde vyčkávat třeba i několik dní, tím mám na mysli jízdu po federální silnici, tak je výhodnější vzít si nepromoky a pokračovat dále. Většinou se po nějaké době z deště vyjede, protože dešťová fronta se neustále pohybuje. Já to takhle řešil běžně. Samozřejmě, že mimo kvalitní silnici to začíná být během a po dešti obtížné, až nereálně, ale to jsou odbočky kam téměř nikdo nejezdí, jen místní . Téměř všichni touristi frčí jen do Magadanu a případně zpět po federálce, takže to nemá cenu řešit.

Při jízdě tam byla předpověď v okolí Čurapči, v místech kde je pár kilometrů čistě hlinitopísčité cesty, třídenní deště. Za 4 hodiny jsem se probahnil vpřed, přeplavil se přes Aldan a když jsem vjel na území sopek, tak pomalu přestalo. Sice byla mokrá cesta ještě pár desítek kilometrů, ale nemusel jsem čekat další dny. To samé mě postihlo za odbočkou na Ojmjakon z nové trasy. Opět pár hodin pršelo, ale nepromok to vyřešil. Potom při návratu z Magadanu mezi Palatkou a Mjaundžou. Jel jsem 250 kilometrů v dešti docela pomalu, protože byla cesta poničená a grejdr ještě neprojel.

A když jsem se vracel z Jakutska přes Mirnyj do Lenska, tak jsem si to vychutnával naplno. Přes den přeháňky, v noci deště, silnice rozbahněná, kameny na povrchu, nepříliš udržovaná a docela jsem se nadřel. Jak jsem psal výše, na západ od Jakutska není silnice v tak dobrém stavu a tak udržovaná jako směrem na Magadan. Tam už se běžně po dešti utopí osobáky i náklaďáky, což se na západ směrem na Magadan běžně nestává. Kromě úseku kolem Čurapči, kde se jedná jen o pár desítek kilometrů. Dále za řekou už začíná gravějka postavená z kamením která je v dobrém stavu i po dešti, prostě se neboří a moc neklouže.

Jestliže však jedete na silničních gumách, tak je to trochu jinak. Tam kde drapák E09 jede "v pohodě", univerzál E07 má docela problémy, ale s trochou i netrochou námahy se dá relativně bezpečně projet, či prolyžovat je silniční ztracená. Na silničních gumách bych řekl, že to už bude téměř nereálně, protože začnete padat a jak jsem psal dříve, za zlomenou nohu, ruku, nebo poničenou motorku to nestojí. Navíc zaparkovat pod protijedoucí auto, nebo náklaďák během pádu...

Naposledy editováno 23.10.2017 10:31:47

O prázdninách 2017 na Kolymu (Колымский край) a zpět...

23.10.2017 v 11:01 | Nahoru | #20
Dále si je potřeba uvědomit, že při průjezdu mezi Jakutskem a Magadanem není moc obydlených míst, kde se nachází rychlá pomoc. Je zde pár zdravotnických bodů, ale ne všude mají sanitku. Přijel jsem k havárii asi 250 kilometrů před Teplým Kljůčem. Zrovna v místech kde se silnice dlouze spouští do údolí řeky. jmenuje se to tam Černyj Prižim a kamaz ze zřítil ze skály. Každý rok tam někde havaruje, protože někteří řidiči nejedou se zařazenou jedničkou, nebo jim vyskočí rychlost a brzdy poté nezvládají. Oba řidiči vyskočili z auta, ale jeden to nepřežil. Projížděl jsem asi hodinu poté, a uprostřed silnice někdo ležel. Druhej seděl na svodidlech. Nejdřív jsem si myslel, že jsou ožralý, ale když jsem přijel blíž, tak bylo vidět rozbitou hlavu a docela dost krve na silnici. Ten co seděl na svodidlech normálně mluvil, sice byl trochu potlučenej, asi měl něco zlomenýho, ale chodil. Když jsem po dalších 30 kilometrech dorazil k silničářům, tak mi řekli, že už rychlou volali, ale vrtulník prej určitě nepřiletí. Takže pojede sanitka, který to bude trvat minimálně 4 hodiny.
Samitku jsem potkal po třech hodinách jak se pomalu sune do kopce kus za Ključem. Evidentně vyrazila trochu později, protože něco. Takže na místo havárie dorazila asi tak 6 hodin po zavolání o pomoc.

Zcela běžná situace. Jsou však místa, kde se čeká mnohem déle a když Vás neodvezou místní tak máte smůlu. Můžete si říkat, že pro zahraničního turistu přiletí helikoptéra, ale co když když je jinde, nebo se něco porouchalo, což se běžně stává, nebo nemáte satelitní telefon, abyste ji přivolali...

Tady je pár fotek z jiného zdroje. Já takovéhle situace nefotím.

http://magadan.bezfo...ovek-pogib/60733622/


Čjornyj Prižim. 40 minut nazpět selhaly brzdy. Kamaz sjel ze silnice. Vyskočili z kabiny, jeden se polámel, je mrtvej. Auto sletělo ze skály. Kabinu to hned odřízlo a prostě není. Rozletěla se. Byl naložený cementem.

Naposledy editováno 23.10.2017 11:14:28

O prázdninách 2017 na Kolymu (Колымский край) a zpět...

25.10.2017 v 22:38 | Nahoru | #21
Najdi si na FB skupinu Triumph cz/sk a poděl se o fotky

O prázdninách 2017 na Kolymu (Колымский край) a zpět...

27.10.2017 v 23:00 | Nahoru | #22
Už na tom pracuju. Ještě se musím lépe seznámit s premiérem, aby mě poslouchal.
Pár hodin toho bude, ale asi ne všem to připadne zajímavý, protože na videu chybí jaksi ta přímá atmosféra a navíc fotky a video hodně zkreslují. Chybí tam hlavně příšerný dusno, roje moškar, komárů a smrad z bažiny, a bez toho to jaksi není ono. O zimě a sněhu lepší nemluvit vůbec
Když jsem se zpětně díval, jak chodím bažinou sem a tam a půl hodiny hledám cestu kudy projet a co kde zaházet, tak kdybych tam nebyl osobně, tak si řeknu, proč se po tý trochu hrbolatý louce procházím sem a tam a co vlastně řeším Nebo když sjíždím po strmým objezdu do 'dolíku, 5 metrů pod úroveň silnice do koryta potoka a mám z toho málem infarkt, tak na videu to vypadá jako menší náklon stroje a o nic nejde. Nejhorší je malá kamera s širokým záběrem. Všechno degraduje a zkresluje neskutečným způsobem. Ale aspoň, že má mechanickou stabilizaci oka a obraz se neklepe jako v epileptickým záchvatu.

Naposledy editováno 27.10.2017 23:08:49

O prázdninách 2017 na Kolymu (Колымский край) a zpět...

4.4.2018 v 01:21 | Nahoru | #23
Pár fotek je v galerii a je to ten slavný opuštěný úsek cesty. Bylo pěkně, sucho a opadlá voda, protože jsem týden čekal po dešti, abych se někde v bažinách nebo řekách neutopil. I přesto to bylo jen tak, tak, že jsem projel. Bažiny na cestě byly opravdu nechutný a některý sjezdy a výjezdy z řek docela nebezpečný. A navíc jsem během těch 5 dnů na 250 kilometrech nikoho nepotkal. Myslím tím lidi...

http://www.motorkari...il&gallery=13423

Naposledy editováno 04.04.2018 01:24:15

O prázdninách 2017 na Kolymu (Колымский край) a zpět...

4.4.2018 v 09:15 | Nahoru | #24


Je to nějaké rozbité, galerie nefunguje - vrací info, že neexistuje.

Naposledy editováno 04.04.2018 09:16:02

O prázdninách 2017 na Kolymu (Колымский край) a zpět...

13.5.2018 v 17:42 | Nahoru | #25
Aha, už to vidím. Během týdne tam pár foto dám, protože jsem se ještě k popiskům jaksi nedostal.

O prázdninách 2017 na Kolymu (Колымский край) a zpět...

20.7.2018 v 01:16 | Nahoru | #26
Tak ta galerie je zcela naprd. Už třikrát mi to zcela chaoticky rozházelo fotky i s popiskama. Nejlepší je fakt facebuk, tam chodí všechno jak má.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Dovozce Triumphu z Velké Británie Triumph Tiger 800 XC bity 10 2.2.2024 v 13:08 NUTELIER
Rada při výběru cestovního endura [1, 2] Suzuki DL 1000 V-Strom, BMW R 1200 GS, BMW R 1200 GS... karosa 33 23.11.2023 v 23:05 spendl_spendlik
triumph tiger 800 - protáčí, ale ne... [1, 2] Triumph Tiger 800 XC Rvn 44 9.10.2023 v 09:35 Krautkopf
Servis triumph [1, 2] Triumph Tiger 800 XC Petr.E 44 25.8.2023 v 19:46 kratkej01
Triumph Tiger 800 XC-řetězová sada Triumph Tiger 800 XC pega 3 24.8.2023 v 16:07 nevo7

TOPlist