globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Píst A,B,C
4.1.2017 v 21:38
Zdarec, chci se zeptat protože tomu furt pořádně nerozumím. V motoru je píst A, který když doslouží tak se udělá výbrus válce a vymění se za B? nebo se udělá nikasil a zase se tam dá píst A? Když to pak dojde až na píst C který už taky doslouží tak co pak? Potřeboval bych to nějak stručně vysvětlit jak to funguje

Naposledy editováno 04.01.2017 21:47:07

Píst A,B,C

5.1.2017 v 08:16 | Nahoru | #1
Za mých mladých let se značily písmeny A,B,C tolerance v každé výbrusu - šlo o setiny tzn.,že první výbrus měl třeba rozměr 50,10/A/ 50,13/B/ 50,16/C/ kdežto výbrus třeba první byl + dvě destetiny tzn 50,30/A/ 50,33/B/ a 50,36/C/ takže pokud se nic zásadního nezměnilo, každý výbrus má tři tolerance. j.

Píst A,B,C

5.1.2017 v 08:38 | Nahoru | #2
U ostrých endur / MX mašin se nedělají výbrusy. Válec se po dojetí pístu musí změřit a dle naměřených hodnot se koupí píst správného rozměru. Může se klidně stát, že 2x, 3x budeš mít píst stejného rozměru - vše záleží na opotřebení nikasilu válce. Všechny hodnoty včetně životnosti pístu na Mth jsou popsané v manuálu od konkrétní motorky. Pokud už je nikasil špatnej, tak se nechá udělat novej a začíná se od pístu A.

1 reakcí na tento příspěvek Píst A,B,C

5.1.2017 v 11:05 | Nahoru | #3
Jak se takový válec měří když jde o setiny? Normálně posuvným měřítkem? A opotřebení nikasilu poznám tak že válec nemá krásný kulatý tvar ale bude mít nějaké nerovnosti?

(reakce na) Píst A,B,C

5.1.2017 v 12:28 | Nahoru | #4
ondrejzon>
na průměr válce a ovalitu použiješ dutinoměr (šupito)
jinak sem sem zkopíroval text z diskuze uživatele 603356596 abych nemusel tolik prokrastinovat:) :

0 mth/vůle 0,06mm/ nikasil origo 0,04-0,05mm
40mth/vůle0,07mm/nikasil origo beze změn(vše za předpokladu správného používání stroje a jeho seřízení vždy vůči podmínkám a dobrý olej
60mth/vůle 0,07-0,08 nutná výměna pístu/nikasil moh stovku už ztratit,ale zaručeně se již z volného pístu udělají výtluky na horní hraně válce
100mth/další píst opět ztratil stovku až dvě/na nikasilu už jsou stopy po nečistotách a provozu,začíná se tvořit již měřitelná ovalita 0,01 a výtluky jsou větší,píst se opotřebovává rychleji.V tento moment je nejlepší nechat válec přehonovat diamantem(0,01mm) tím se skoro ztratí výtluky a sníží ovalita na minimum,nasadit odpovědný píst.
Po dalších 100mth je nikasil hotov a blíží se možné zadření(odhalení hliníku pod nikasilem).

Čím menší průměr píst má ,tím jsou intervaly kratší(85cm3/300cm3).

Vše lze prodloužit správným přístupem od mytí motorky,zahřátí před jízdou,kvalitou použitých filtrů a maziv.Do toho jsou tady samozřejmě ještě ložiska kliky,ojnice atd.Ideální je vyměnit píst hned po koupi za větší u 250 bývá vůle 0,06 tu měním za 0,05B-0,04C ,u 300 je ještě větší 0,08 a opatrněji zajíždím a dbám před závoděním na zahřátí.Tohle prodlužuje životnost válce o dvojnásobek 400mth i píst vydrží 60mth běžně a je jen stovka na něm dole,výtluky takřka nepozorovatelné.

Nutno dodat že dělaný nikasil nemá s origo nic společného a né každý jej navíc umí udělat na vysoké úrovni blížící se origu.Je vždy tlustší což bohužel vede spíše k sloupávání nežli výdrži a je vždy měkší než byl origo,rovnost také již není tak dobrá.Není nad origo nový válec.

Takže pokud člověk na to kašle a jen jezdí tak pomalu ztrácí výkon(kompres) až vydře nikasil tak to jednoduše zadře.A zde hrozí ledasco od zablokování kola a držky až po roztržení motoru na několik kusů.

Více na: http://www.motorkar.../?t=135263&pgr=1
Copyright © Motorkari.cz

Naposledy editováno 05.01.2017 12:28:50

1 reakcí na tento příspěvek Píst A,B,C

5.1.2017 v 13:50 | Nahoru | #5
Ok díky moc za info. Takže třeba teď bych koupil Yamahu YZ250 rok 2002 s pístem C. Zjistím že už je ho třeba vyměnit. Zkontroluju nikasil a zjistím že ten je třeba opravit. Pošlu teda nikasil na opravu. Válec bude mít průměr tak jak od výroby. V manuálu na tehle stránce jsme zjistil že je to 66,400 - 66,414. Změřím a zjistím že má teda 66,400. Na netu jsem našel písty 66,34 - 66,38. V manuálu je T-taper, což je teda asi rozdíl válec a píst 0,05. Koupím teda píst 66,35. Budu jezdit, kontrolovat atd atd. až zjistím že je třeba píst zase vyměnit. Pokud nikasil je vpořádku, průměr stejný koupím stejný píst... pak když bude průměr větší třeba 66,410 koupím větší píst průměru 66,36. Řekl jsem to dobře? Když tak mě opravte

(reakce na) Píst A,B,C

5.1.2017 v 14:25 | Nahoru | #6
ondrejzon>jj napsal jsi to dobře:)

Prostě platí že to rozebereš :
- změříš píst a nesmí mít mít mín než 0.01mm pod deklarovanou hodnotu.
(pokud je víc opotřebený je na vyhození)
- změříš ovalitu válce která nesmí přesahovat více než 0.01mm.
(pokud je víc pošleš ho na honování)
- změříš průměr válce a zvolíš píst tak aby vůle byla 0.05-0.06mm
(pokud se do tohoto rozměru nevejdeš je vhodné válec poslat na nikasil)

nesplnění jakékoli podmínky je false:)

Naposledy editováno 05.01.2017 14:34:55

Píst A,B,C

5.1.2017 v 19:15 | Nahoru | #7
přípustná ovalita válce je (nechci tvrdit,že vždy,ale obecně to platí) 0,03mm
vůle nového pístu ve válci 0,06mm
mezní opotřebení pístu-vůle 0,12mm
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Kawasaki kx 250, co to způsobilo Kawasaki KX 250, KTM 125 SX, Suzuki RM 125, Honda CR... DrevoKocurik 9 8.1.2024 v 22:46 Kohlstein
Která je lepší Yamaha YZ 250, KTM 250 SX borec638 2 3.1.2024 v 18:01 ja1
Vyndání zadního centrálu ktm KTM 250 SX Kohoutkovi 4 21.6.2023 v 19:13 ja1
Přední brzda hluchá KTM 250 SX fghde 11 8.6.2023 v 23:28 EnduroOnRoad
Manual Yamaha YZ 250 2t rok 2001 Yamaha YZ 250 radiard 12 24.1.2023 v 20:50 radiard


TOPlist