globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: dynamické dovážení klik.hřídele-jednoválec(pro odborníky)
20.10.2016 v 07:25
Zajímalo by mě na jakou hodnotu v % vyvazujete chlapy klikové hřídele u jednoválců, někdo dělá dovážení na 60%, jiný na 63% a zase jiný na 66%.....nevím na jakou hodnotu to dovážit......
Jedná se o dovážení kliky na pravítkách, nebo ložiskách na stojánku a vypočtená hmotnost se dá na horní oko ojnice, klika při každém pootočení musí zůstat stát bez toho aniž by měla tendenci se někam dále točit.

Taky by mě zajímalo jestli nevíte o někom kdo by byl schopný dynamicky vyvážit kliku (na dyn.vyvažovačce).

Naposledy editováno 20.10.2016 07:26:11
Předchozí
1 2
Následující

dynamické dovážení klik.hřídele-jednoválec(pro odborníky)...

20.10.2016 v 23:24 | Nahoru | #1
Čau, no to som zvedavý, čo ti tu napíšu ostatný. Totiž tým vyvažovaním sa myslí centrovanie kľuky, meria sa hádzavosť zotrvačníkov a záver je, že má byť teoreticky 0,02 mm , merané na mieste montáže ložísk max. Na dynamickej vyvažovačke som robil cca 2 roky, princíp je tam ten, že meraný diel sa položí na rolničky, v prípade kľukovky z motocykla jednoválcu rolničky pôjdu na miesto kde sú ložiská, styková plocha rolničiek nie je rovná, ale ovál, čiže do stredu umiestnenia ložísk. Rolničky, obidve majú piezoelektrický snímač ktorý prenáša hodnoty do počítača . A tým som skončil, lebo meraný kus sa musí roztočiť do pracovných otáčok a neviem, čo s ojnicou. Samozrejme, dokázal by som dynamicky vyvážiť kľukovku, ale bez ojnice. ale to ti je na prd. Tá je vyvážená s výroby. Najprv si poštuduj nejaké knihy o motoroch tam sa o tom píše aj o tom statickom vyvažovaní, ktoré je dané výrobcom a ten tomu asi rozumie najlepšie. Vyváženie od výrobcu máš tie dve diery pri ojničnom čape, u dvojtaktu.

dynamické dovážení klik.hřídele-jednoválec(pro odborníky)...

21.10.2016 v 06:32 | Nahoru | #2
Myslím, že se ptá na vyvážení a ne na vycentrování!

dynamické dovážení klik.hřídele-jednoválec(pro odborníky)...

21.10.2016 v 06:42 | Nahoru | #3
jasně že se ptám na vyvážení, centrování je na dvě stovky v házení......o to mě nejde.

Dokonce vím že místo ojnice se dává ocelový kroužek s hmotností....M=váha spodního oka ojnice(které se točí na ojnič.čepu)+0,63x(váha posuv.hmot+váha horního oka ojnice svážená v rovině), jedná se mě o ten koeficient 0,63%, někdo to dělá na jen 0,6%, jiný na 0,66%......

dynamické dovážení klik.hřídele-jednoválec(pro odborníky)...

21.10.2016 v 07:13 | Nahoru | #4
Tohle mě zrovna zajímá, až přes zimu rozeberu motor, tak chci odlehčit pístní čep (nevím proč je stejně silná stěna na krajích jako v půli-přijde mě že je možnost ho ze stran zevnitř zeslabit aniž by utrpěla pevnost) a to právě změní to dynamické vyvážení na vyšší %. Tak mě zajímá co to přinese - zlepšení?

dynamické dovážení klik.hřídele-jednoválec(pro odborníky)...

21.10.2016 v 08:30 | Nahoru | #5
Čau, tak som to pochopil, tak, že ty u dvojtaktu rozlisuješ kľuku, potom ju zlisuješ nejakým náhradným čapom na ktorom je simulovaná váha ojnice a potom to chceš vyvážiť. Ako motorkár doporučuje k tomu, ako som hore písal štúdium literatúry, aby človek, ako sa hovorí nevymýšľal koleso. Zo stránky robotníka, ktorý na vyvažovačke pracoval, vyvažoval som aj dynamicky aj staticky, tak by to šlo. Pri statickom je to jasné, ale na výkrese neboli udávané percentá. Pri dynamickom mi ukazovalo váhu ktorú mám odobrať, alebo pridať v obsluhou stanovených rovinách vyváženia. Dalo by sa to prepnúť na počítači aj do %, ale je tam veľké ALE. Toto, čo si písal, tých 63% napr. znamená asi to, že keby bola vyvážená na 100% tak váha materiálu odobratého tými dierami v zotrvačníku je váha čapu medzi zotrvačníkmi a +ten krúžok, ktorým si nahradil ojnicu. Keby som dal kľuku aj s tým krúžkom vyváženú na 66% staticky do vyvažovačky a roztočil to, tak to vyskočí von zo stroja, lebo meraný dielec je len položený na rolničkách, on síce nevyskočí, lebo stroj zistí veľkú nevyváženosť a sa vypne. Pri rozmere kľuky z moto by sa jednalo pri vyvažovaní dynamickom o desatiny gramu. Pozor, čo píšeš mira76 je rozdiel 63% a potom píšeš 0,63%. Ako som písal v múdrych knihách sa o tom píše a sa mi vidí, že aj o tých čapoch.

dynamické dovážení klik.hřídele-jednoválec(pro odborníky)...

21.10.2016 v 08:35 | Nahoru | #6
Myslim ze u Jawy je to u riti nejaky gram sem nebo tam. Zaklad mas od vyrobce dany tak proc do toho hrabat. Navic v dobovych upravach se stacely setrvacniky a nic se pak neprevazovalo. Slo to lip do otacek, ale zase to ztratilo setrvacnost. Coz pro zavodni provoz proti beznemu neni na skodu. Pokud je to na jinou motorku tak na jakou? Obecne to nema cenu resit.

E: Apropo pokud se vyvazuje tak i s pistem, cepem, krouzkama... A nevim proc by nemelo stacit staticky...

Naposledy editováno 21.10.2016 08:38:29

2 reakcí na tento příspěvek dynamické dovážení klik.hřídele-jednoválec(pro odborníky)...

24.10.2016 v 18:31 | Nahoru | #7
Tak co? Nikdo nemá co vysvětlit k vyvažování motoru?

(reakce na) dynamické dovážení klik.hřídele-jednoválec(pro odborníky)...

24.10.2016 v 21:38 | Nahoru | #8
mito7> co tě zajímá?
PS: s čepem bych nic nedělal. Raději rozbrousit póry na ojnici a pohrát si s pístem.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) dynamické dovážení klik.hřídele-jednoválec(pro odborníky)...

24.10.2016 v 21:44 | Nahoru | #9

mito7 píše: Tak co? Nikdo nemá co vysvětlit k vyvažování motoru?



jen dotaz, jak zvazis "oka" ojnice samostatne s presnosti vetsi nez tech 6 procent o ktere se lisi jednotlive metody? btw muzu se zeptat jak to hodlas vyvazovat? zarizeni a tak...

1 reakcí na tento příspěvek dynamické dovážení klik.hřídele-jednoválec(pro odborníky)...

25.10.2016 v 06:35 | Nahoru | #10
Na tom čepu odlehčím dost a pokud to odeberu zevnitř na krajích tak to nemůže mít vliv na pevnost. Na pístu moc možností není.

(reakce na) dynamické dovážení klik.hřídele-jednoválec(pro odborníky)...

25.10.2016 v 06:47 | Nahoru | #11

assassin píše: jen dotaz, jak zvazis "oka" ojnice samostatne s presnosti vetsi nez tech 6 procent o ktere se lisi jednotlive metody? btw muzu se zeptat jak to hodlas vyvazovat? zarizeni a tak...


Já to chci taky vědět.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) dynamické dovážení klik.hřídele-jednoválec(pro odborníky)...

25.10.2016 v 19:52 | Nahoru | #12
[

Naposledy editováno 25.01.2017 11:50:42

(reakce na) dynamické dovážení klik.hřídele-jednoválec(pro odborníky)...

25.10.2016 v 22:49 | Nahoru | #13
Tally-ho2> já jsem spíš zvědavý, čím ten čep bude odlehčovat A hlavně u čepu bych kvůli pár gramům nic neriskoval. Vždyť cm3 oceli váží nějakých 8 gramů. A tolik tam nesebere bez následků ani náhodou. Daleko efektnější je rozbrousit na ojnici "póry" a všelijaké výčnělky od lití/kování. A ač sebereš poměrně dost "plonkového" materiálu, tak to na celé ojnici dělá třeba jen 20 gramů. A to mám na mysli velké ojnice pro zdvihy +-65 mm.

dynamické dovážení klik.hřídele-jednoválec(pro odborníky)...

26.10.2016 v 06:33 | Nahoru | #14
Viděl bych to tak na ubrání do 2 gramu - pouze na koncích do kuželu - na pevnost žádný vliv. O nějakém dodatečném vyvažování neuvažuji. Čep je uvnitř měkký, není problém odebrat materiál. Ojnici maximálně tak vyleštím. Na pístu jen otřepy + kontrola lícování s kanálky - doladění na ně.

Naposledy editováno 10.11.2016 06:30:54

dynamické dovážení klik.hřídele-jednoválec(pro odborníky)...

26.10.2016 v 12:35 | Nahoru | #15
No a k čemu to teda bude? Pokud se bavíme o pár gramech, tak rozdíl nepoznáš. Navíc jakýkoliv zásah do hmotností si žádá vyvážení.

dynamické dovážení klik.hřídele-jednoválec(pro odborníky)...

26.10.2016 v 14:18 | Nahoru | #16
Pro dobrej pocit, že jsem odlehčil posuvný hmoty. Je to tak málo, že na vyvážení nemá cenu uvažovat. Vyvážení se změní o nějaké promile a řekl bych že k lepšímu. Stejně se nevyvažuje absolutně.
A je to "práce" v zimní přestávce.

dynamické dovážení klik.hřídele-jednoválec(pro odborníky)...

26.10.2016 v 15:47 | Nahoru | #17
myslím,že co potřebuješ vědět víš a nemá smysl,jestli + 0,60 ,nebo 0,66,ten rozdíl dělá 0,00prd.

jednoválec je vždy "vibrátor" ,těch vibrací se nezbavíš nikdy,maximálně by se ti po dlouhém bádání mohlo podařit ty vibrace posunout do jiných otáček,ale tohle mají výrobci zmáknuté dobře,lépe to neuděláš.....

a pokud to chceš opravdu na jawu 250,tak to je naprostý nesmysl,dodnes si vzpomínám,jak mi kývačka cestovala na dlažbě v garáži-postavená na centrálním stojanu při tůrování...

2 reakcí na tento příspěvek dynamické dovážení klik.hřídele-jednoválec(pro odborníky)...

26.10.2016 v 20:00 | Nahoru | #18
Omlouvám, se ale tohle téma není mé, jen sem se do něj navezl. Odlehčení chci udělat na Cagiva Mito 125, a to má i protiběžný vyvažovací hřídel a zdvih pístu je jen 50,6 mm. Píst je poměrně lehký celková výška pístu je jen 60 mm při vrtání 56 mm. Váží 130 g i s kroužkama. Čep má průměr 16 mm, váží 43 g. Tak ty vibrace jsou malé, jen v okolí 5 500 ot. se trochu rozvibruje. Možná se to neprojeví vůbec, ale pro tu srandu to zkusím.

Naposledy editováno 10.11.2016 06:33:58

(reakce na) dynamické dovážení klik.hřídele-jednoválec(pro odborníky)...

26.10.2016 v 20:15 | Nahoru | #19
mito7> Jakékoli odlehčení hmot s vratným pohybem je přínos a to pro výkon i životnost ojky a ložisek s % vyvážení jsem u ostrých 2T motorů dost laboroval a u jednoválce, dochází jen k posunu největších vibrací v řádech stovek otáček, nahoru/dolu...

dynamické dovážení klik.hřídele-jednoválec(pro odborníky)...

26.10.2016 v 20:34 | Nahoru | #20
Super, to jsem rád, že mě taky někdo podpořil a odsouhlasil správnost mého úsudku. Děkuji.
Tady je odkaz ještě na jednu věc, co mě zajímá, můžeš mně napsat tvůj názor.
http://www.motorkari.cz/tema/?t=191702

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) dynamické dovážení klik.hřídele-jednoválec(pro odborníky)...

26.10.2016 v 22:30 | Nahoru | #21
mito7> Jestli to má vyvažovací hřídel tak je fakt hodně dobrej nápad s tou soustavou cokoliv dělat. Ten po odlehčení vršku bude naopak fungovat jako vibrátor. Ale mě je to opravdu jedno a o ničem tě přesvědčovat nehodlám.

dynamické dovážení klik.hřídele-jednoválec(pro odborníky)...

9.11.2016 v 20:44 | Nahoru | #22
Jsem amatér, ale tata dělal 40 r. Strojare, vibrace u jawy jednovalce vyresis jen těžko, když to nedokázal samotný výrobce. I to vycentrování 0.02-3 není úplně snadné a může se i rozhodit při montáži karteru..... Třeba na něco kapnete.

dynamické dovážení klik.hřídele-jednoválec(pro odborníky)...

13.2.2017 v 07:22 | Nahoru | #23
Tak jsem po demontáži pístu zjistil, že použitý čep se od toho předešlého dost liší. Má o 1 mm větší vnitřní díru a tak je o celých 6 g lehčí a nikdo to neřeší. Doufám, že s novým pístem přijde také tento lehčí a zkusím ho ještě upravit. Je vidět že vyvážení této soustavy není až tak kritické.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) dynamické dovážení klik.hřídele-jednoválec(pro odborníky)...

9.3.2017 v 14:26 | Nahoru | #24

Kynklačka píše: mito7> Jestli to má vyvažovací hřídel tak je fakt hodně dobrej nápad s tou soustavou cokoliv dělat. Ten po odlehčení vršku bude naopak fungovat jako vibrátor. Ale mě je to opravdu jedno a o ničem tě přesvědčovat nehodlám.


Tak jsem zjistil, že písty i čepy určené do stejného motoru se od různých výrobců liší i o +- 5 g na pístu a o +-4g na čepu, tak když se sejdou nejlehčí a nejtěžší tak může být rozdíl i 18 gramů a nikdo to neřeší!

Naposledy editováno 09.03.2017 14:27:34

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) dynamické dovážení klik.hřídele-jednoválec(pro odborníky)...

10.3.2017 v 08:21 | Nahoru | #25

mito7 píše: Tak jsem zjistil, že písty i čepy určené do stejného motoru se od různých výrobců liší i o +- 5 g na pístu a o +-4g na čepu, tak když se sejdou nejlehčí a nejtěžší tak může být rozdíl i 18 gramů a nikdo to neřeší!



Neresi to ti aftermarket vyrobci. Myslim ze kdyby jsi objednaval OEM tak tam moc rozdil nebude...

(reakce na) dynamické dovážení klik.hřídele-jednoválec(pro odborníky)...

10.3.2017 v 09:39 | Nahoru | #26

V_i_c_i píše: Neresi to ti aftermarket vyrobci. Myslim ze kdyby jsi objednaval OEM tak tam moc rozdil nebude...


Rozdílem myslíš co? Budou to ty nejlehčí?

dynamické dovážení klik.hřídele-jednoválec(pro odborníky)...

10.3.2017 v 09:47 | Nahoru | #27
jo tech par gramu se neresi, protoze to vyvazeni je stejne nejakej "kompromis" ve kterem se to schova.

btw, nevsimnul jsem si minule - tema zni dynamicke vyvazovani - ale podle popisu metod je to jasne staticke....

dynamické dovážení klik.hřídele-jednoválec(pro odborníky)...

19.8.2017 v 16:49 | Nahoru | #28
Vyvvážení se kontroluje staticky na pravítkách. Protizávažím nebo odlehčením se úplně vyváží rotační hmoty a částečně posuvné hmoty. Velikost vývažku - kolik se zvolí procento vyvážení posuvných hmot - závisí na uložení motoru, schopnosti celé motorky tlumit vibrace v nejpoužívanějších otáčkách a samozřejmě na počtu a uspořádání válců. Vše se musí vyzkoušet a doladit. To procento kolem 60 pro svislý jednoválec je z praxe. Motor má větší nevývahu kolmo k ose válce než ve směru osy. Abych neopisoval, kradu:





dynamické dovážení klik.hřídele-jednoválec(pro odborníky)...

20.8.2017 v 12:16 | Nahoru | #29
Dal to niekto na pravú mieru, dík Beranidlo.

1 reakcí na tento příspěvek dynamické dovážení klik.hřídele-jednoválec(pro odborníky)...

10.7.2018 v 11:37 | Nahoru | #30
Na obou motorech mých Mit jsem provedl odlehčení pístních čepů (-2g) a pístů (-1g), přitom jsem použil nejlehčí dostupné a výsledek již funguje několik tisíc km a bez problémů. A myslím si, že je to ku prospěchu chodu motoru.
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Jawablázni [1 ... 3867, 3868] Jawa 250/559, Jawa 350/354 Kývačka, Jawa 250/353 Kýv... Kafi 116031 Včera v 20:49 Sema
měření rychlosti Jawa 250/353 Kývačka rg250 10 14.3.2024 v 14:17 Mňojo
Jawa 353 Jawa 250/353 Kývačka pornopoet 3 9.3.2024 v 08:28 cmiral
Jawa 250 problém s kolesom Jawa 250/559 panelka, Jawa 250/353 Kývačka Lithwick 12 25.2.2024 v 12:11 udinar
Konec velkých techničáku [1, 2] Jawa 250/559 panelka, Jawa 250/353 Kývačka, Jawa 175... Jirk_K 57 23.2.2024 v 22:37 CBRlitrRR


TOPlist