globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Proč má být olej Non-friction modified
Ahoj,

v manuálu ke svému skútru (čtyřtakt s variátorem, Yamaha Teos XN 125 alias MBK Doodo 125) jsem se dočetl, že olej má být, cituji:

API standard
SE or higher grade
(Non-friction modified)

Především je zajímavé, jak mizerný olej (z dnešního pohledu) výrobce doporučuje. Stačí se podívat na tuto stránku:
http://www.pqiameric...devilsindisguise.htm
No, asi ten motor fakt není nijak extra zatěžovaný.
Ale hlavní můj dotaz spočívá v tom, proč má být olej Non-friction modified? Jak se to řekne česky? Bez modifikátorů tření? Proč by snižování tření mohlo vadit? Jediné náznaky, které jsem našel, se týkají mokré spojky - ale ta tam není.

Díky za odpověď
H.
Předchozí
1 2
Následující

1 reakcí na tento příspěvek Proč má být olej Non-friction modified

16.9.2016 v 12:07 | Nahoru | #1
Do takovýho šukátka to asi bohatě stačí. Výrobce to asi ví dobře. No a na otázku proč má bejt non friction modified jsi si odpověděl už v úvodu je to čtyřtakt s variátorem

Naposledy editováno 16.09.2016 12:08:15

1 reakcí na tento příspěvek Proč má být olej Non-friction modified

16.9.2016 v 12:07 | Nahoru | #2
To je asi bez primesi proti prokluzu spojky ne? Tzn bez MA. Si myslim . Neber to jako dogma

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč má být olej Non-friction modified

16.9.2016 v 12:21 | Nahoru | #3
BladeRider> Jojo, ale to vlastně není odpověď. Mám variátor a co z toho plyne? Proč nesmím mít v oleji friction modifier?

(reakce na) Proč má být olej Non-friction modified

16.9.2016 v 12:25 | Nahoru | #4

T0m4s píše: To je asi bez primesi proti prokluzu spojky ne? Tzn bez MA. Si myslim . Neber to jako dogma


Jasně. Taky si myslím. Ale u mě žádná spojka neproklouzne, protože je suchá. Tak proč v tom oleji nemají být ty modifikátory? Je to z nějakého jiného důvodu?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč má být olej Non-friction modified

16.9.2016 v 12:53 | Nahoru | #5

jmart píše: BladeRider> Jojo, ale to vlastně není odpověď. Mám variátor a co z toho plyne? Proč nesmím mít v oleji friction modifier?



Proč je tam mít když ti stejně nemá co proklouznout ty tam jsou jen pro mokrou spojku takže koupíš olej API SE a lepší a nemusí tě kromě viskozity dál nic zajímat. Tak jako by si kupoval olej do auta. Už to chápeš? Oleje s modifikátorama se používaji pro motorky s mokrou spojkou.

E: prostě skůtr nejni motorka

Naposledy editováno 16.09.2016 12:54:44

2 reakcí na tento příspěvek Proč má být olej Non-friction modified

16.9.2016 v 13:02 | Nahoru | #6
Je to přesňe naopak Blade

(reakce na) Proč má být olej Non-friction modified

16.9.2016 v 13:08 | Nahoru | #7

OndraCB píše: Je to přesňe naopak Blade



Co je to za blbost přísady proti prokluzu obsahujou automobilový oleje a ty pro motorky s mokrou spojkou neee ? To slyšim prvně teda.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč má být olej Non-friction modified

16.9.2016 v 13:13 | Nahoru | #8

OndraCB píše: Je to přesňe naopak Blade


Řek bych, že to napsal dobře. Sestava s variátorem, který není v oleji mívá i suchou odstředivou spojku, takže není třeba modifikátorů tření na mokrou spojku, ne?

(reakce na) Proč má být olej Non-friction modified

16.9.2016 v 13:21 | Nahoru | #9

BladeRider píše: Proč je tam mít když ti stejně nemá co proklouznout ty tam jsou jen pro mokrou spojku takže koupíš olej API SE a lepší a nemusí tě kromě viskozity dál nic zajímat. Tak jako by si kupoval olej do auta. Už to chápeš? Oleje s modifikátorama se používaji pro motorky s mokrou spojkou.

E: prostě skůtr nejni motorka



Odpověď "Proč je tam mít?" není vysvětlení, proč tam NESMÍ být. Krom toho to píšeš opačně - ty modifikátory snižující tření by mohly (teoreticky) způsobit prokluzování mokré spojky, kdyby tam nějaká byla. Ale to odbočuju od tématu ...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč má být olej Non-friction modified

16.9.2016 v 13:23 | Nahoru | #10
jmart>
Protoze kdyz mas mokrou spojku, tak tam jeles olej, kterej obsahuje latky proti prokluzu spojky. Nemas spojku tak tam nalej normalni olej bez modifikatoru, kterej bude mit lepsi vlastnosti.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč má být olej Non-friction modified

16.9.2016 v 13:25 | Nahoru | #11

charlie.vtx1800 píše: Řek bych, že to napsal dobře. Sestava s variátorem, který není v oleji mívá i suchou odstředivou spojku, takže není třeba modifikátorů tření na mokrou spojku, ne?



Já jsem především neměl nic psát o spojce. Jsou z toho všichni zmateni. Ptal jsem se, proč NESMÍ olej pro mého skútra obsahovat modifikátory snižující tření.

(reakce na) Proč má být olej Non-friction modified

16.9.2016 v 13:28 | Nahoru | #12
jmart>
Protoze treni snad zvysuje ne? Aby ta mokra spojka zabirala. Takze se tzvysi i treni tam kde by mohlo byt nizsi. Nebo uz jsem se do toho zamotal a placam nesmysly :)

E: Proste nepotrebujes zvysit treni na spojce aby zabirala, protoze ji nemas. Takze proc tam lejt olej, kterej je touhle slozkou "degradovanej"? :) Navic bude i drazsi

Naposledy editováno 16.09.2016 13:30:36

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč má být olej Non-friction modified

16.9.2016 v 13:30 | Nahoru | #13

T0m4s píše: jmart>
Protoze kdyz mas mokrou spojku, tak tam jeles olej, kterej obsahuje latky proti prokluzu spojky. Nemas spojku tak tam nalej normalni olej bez modifikatoru, kterej bude mit lepsi vlastnosti.



K té spojce se raději nevyjadřuju - píšeš to opačně a navíc spojku mám suchou. Otázka pořád zůstává: Co se stane, když naliju olej s modifikátory snižující tření? Klesne spotřeba? Pojede to líp? Bude to hůř mazat? Rozleptá se nějaké těsnění? Vybuchne motor?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč má být olej Non-friction modified

16.9.2016 v 13:36 | Nahoru | #14
jmart> Ja myslim ze v tvym pripade shori skutr po nastartovani...
Nestane se nic, pojede to, jen se bude nejspise vice opotrebovavat motor

E: A pokud to pisu opacne, tak si kup motorovej olej a nalej ho do motorky s mokrou spojkou, pak pochopis jestli se treni na spojce ttou primesi snizuje nebo zvysuje :)

Naposledy editováno 16.09.2016 13:37:59

Proč má být olej Non-friction modified

16.9.2016 v 13:37 | Nahoru | #15
Aha, problém v této diskusi je nejspíš ten pojem "friction modifier". Takhle to napsal pan Yamaha, když psal příručku. Ale myslel tím tedy přísady pro snížení tření anebo naopak proti prokluzu? Držel jsem se jeho názvosloví a hledal ten pojem:

https://en.wikipedia...ki/Friction_modifier

a zjevně jde o přísadu, co tření snižuje. Jedná se tedy o nějakou jazykovou/pojmovou nesrovnalost?

(reakce na) Proč má být olej Non-friction modified

16.9.2016 v 13:41 | Nahoru | #16

T0m4s píše: jmart> Ja myslim ze v tvym pripade shori skutr po nastartovani...
Nestane se nic, pojede to, jen se bude nejspise vice opotrebovavat motor

E: A pokud to pisu opacne, tak si kup motorovej olej a nalej ho do motorky s mokrou spojkou, pak pochopis jestli se treni na spojce ttou primesi snizuje nebo zvysuje :)



Už mi začíná svítat, proč to nedorozumění. Všechny tvé reakce dávají smysl, pokud by ty přísady, o kterých je řeč, ZVYŠOVALY tření. Tak takové opravdu nechcu
Díky za odpověď.

1 reakcí na tento příspěvek Proč má být olej Non-friction modified

16.9.2016 v 13:42 | Nahoru | #17
Nevim nejsem zadnej lingvista ale z principu veci, kdyz neco namazes tak to klouze. Stejne tak kdyz namazes spojku bude prokluzovat, proto se do 4T se spolecnou naplni dava olej kterej obsahuje slozku proti prokluzu spojky, respektive neco aby se na spojce zvysilo treni. To ty nepotrebujes tak tam muzes nalejt klasicky cistej olej bez primesy.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč má být olej Non-friction modified

16.9.2016 v 13:46 | Nahoru | #18

jmart píše: Já jsem především neměl nic psát o spojce. Jsou z toho všichni zmateni. Ptal jsem se, proč NESMÍ olej pro mého skútra obsahovat modifikátory snižující tření.



Proč zdůrazňuješ to nesmí. ? Výrobce vždy uvádí jakej tam má bejt a ne ty který tam bejt nemaji. Možná to ničemu nebude vadit jen vyhodíš trocha peněz nebude to asi ideální ale možná se nic nestane. Zkus to uvidíš. Je ale taky možný že to má opodstatnění a jak už tu zaznělo i já slyšel že ty oleje tak dobře nemažou a motor skůtra nejni vyrobenej z tak kvalitních materiálů a nevydrží. To musíš vyzkoušet sám. Většinou se dá na doporučení výrobce a nevymejšlí se radši voloviny.

(reakce na) Proč má být olej Non-friction modified

16.9.2016 v 13:55 | Nahoru | #19

T0m4s píše: Nevim nejsem zadnej lingvista ale z principu veci, kdyz neco namazes tak to klouze. Stejne tak kdyz namazes spojku bude prokluzovat, proto se do 4T se spolecnou naplni dava olej kterej obsahuje slozku proti prokluzu spojky, respektive neco aby se na spojce zvysilo treni. To ty nepotrebujes tak tam muzes nalejt klasicky cistej olej bez primesy.



S tím samozřejmě souhlasím, pokud to není celé naopak, že ty přísady mají tření snižovat.
No už jsem si tedy pro sebe udělal závěr, že manuál je zmatený.

(reakce na) Proč má být olej Non-friction modified

16.9.2016 v 14:00 | Nahoru | #20

BladeRider píše: Proč zdůrazňuješ to nesmí. ? Výrobce vždy uvádí jakej tam má bejt a ne ty který tam bejt nemaji. Možná to ničemu nebude vadit jen vyhodíš trocha peněz nebude to asi ideální ale možná se nic nestane. Zkus to uvidíš. Je ale taky možný že to má opodstatnění a jak už tu zaznělo i já slyšel že ty oleje tak dobře nemažou a motor skůtra nejni vyrobenej z tak kvalitních materiálů a nevydrží. To musíš vyzkoušet sám. Většinou se dá na doporučení výrobce a nevymejšlí se radši voloviny.


Já zdůrazňuju to "nesmí", protože jsem tak pochopil manuál. A nedávalo mi to smysl. Po pročtení diskuse už to asi snad chápu - rozdělilo nás to na dva tábory, pokud jde o pochopení pojmu "friction modifier". Jinak se všichni v názorech na funkci celkem shodujeme

1 reakcí na tento příspěvek Proč má být olej Non-friction modified

Skvělá odpověď, děkuji! 16.9.2016 v 14:09 | Nahoru | #21
Hádáte se o pomlčku resp. blbě překládáte požadavek výrobce. Non-friction modified znamená modifikovaný proti tření. Ta pomlčka z "Non-friction" v podstatě dělá jeden výraz, blbě doslova přeložitelný jako "Ne-tření". Kdyby tomu mělo být naopak, bude tam jasně vyjáfdřenej zápor, tedy něco jako Not friction modified..

2 reakcí na tento příspěvek Proč má být olej Non-friction modified

16.9.2016 v 14:20 | Nahoru | #22
Chlapi, díky za všechny reakce. Ať už je ten olej jaký chce, pro můj skútr to chce něco s nízkým třením, žejo? A to mě dovedlo k další hádance. Skútr byl nedávno v servisu, kde do něj nalili Bel-Ray EXP Synthetic Ester Blend 4T 10W-40 samozřejmě za přemrštěnou cenu. Kromě reklamních žvástů je na něm napsáno "JASO MA2".

Takže - jdu ho okamžitě vylejt a dám tam za pár kaček něco, co má tření nízké (JASO MB). Hezké vysvětlení je zde:

http://www.oilspecifications.org/jaso.php
a zde
http://www.oilspecif.../JASO_MA_JASO_MB.php

A už se nebudu hašteřit o modifikátorech

(reakce na) Proč má být olej Non-friction modified

16.9.2016 v 14:22 | Nahoru | #23

ynzha píše: Hádáte se o pomlčku resp. blbě překládáte požadavek výrobce. Non-friction modified znamená modifikovaný proti tření. Ta pomlčka z "Non-friction" v podstatě dělá jeden výraz, blbě doslova přeložitelný jako "Ne-tření". Kdyby tomu mělo být naopak, bude tam jasně vyjáfdřenej zápor, tedy něco jako Not friction modified..


Tisíceré díky!!! Tak to je asi ono! Je mi líto, že jsem kvůli blbě pochopené pomlčce rozproudil diskusi. Téma tedy považuji za uzavřené a ještě jednou díky za opravdové vysvětlení!

1 reakcí na tento příspěvek Proč má být olej Non-friction modified

16.9.2016 v 14:38 | Nahoru | #24
Ja bych z toho zase nebyl tak predposranej... Stejne ti tam nejakej ten "starej" olej zustane. Staci ti tam dat normalni motorovy olej ktery splnuje normy. Ty mas uvedeny v manaulu.
Aby jsi pochopil jak to je (a to nejen z jazykovyho hlediska) precti si http://www.motorkar...st-spojka-3524.html. Popripade celej serial :)

(reakce na) Proč má být olej Non-friction modified

16.9.2016 v 15:10 | Nahoru | #25

T0m4s píše: Ja bych z toho zase nebyl tak predposranej... Stejne ti tam nejakej ten "starej" olej zustane. Staci ti tam dat normalni motorovy olej ktery splnuje normy. Ty mas uvedeny v manaulu.
Aby jsi pochopil jak to je (a to nejen z jazykovyho hlediska) precti si http://www.motorkar...st-spojka-3524.html. Popripade celej serial :)


Zbytek starého oleje nevadí. Článek o spojce je fajn, ale stejně mi přišlo, že v principu mokré spojky se chápeme. Jádro bylo v těch modifikátorech - co vlastně dělají.

(reakce na) Proč má být olej Non-friction modified

17.9.2016 v 17:58 | Nahoru | #26

jmart píše: Chlapi, díky za všechny reakce. Ať už je ten olej jaký chce, pro můj skútr to chce něco s nízkým třením, žejo? A to mě dovedlo k další hádance. Skútr byl nedávno v servisu, kde do něj nalili Bel-Ray EXP Synthetic Ester Blend 4T 10W-40 samozřejmě za přemrštěnou cenu. Kromě reklamních žvástů je na něm napsáno "JASO MA2".

Takže - jdu ho okamžitě vylejt a dám tam za pár kaček něco, co má tření nízké (JASO MB). Hezké vysvětlení je zde:

http://www.oilspecifications.org/jaso.php



No já nevim, ale v tom odkazu se píše:

JASO MA
Japanese standard for special oil which can be used in 4-stroke motorcycle engine with one oil system for engine, gearbox and wet clutch system. Fluid is non-friction modified.

Takže olej s JASO MA2 je v pořádku. I když zase ta suchá spojka????

Proč má být olej Non-friction modified

17.9.2016 v 20:16 | Nahoru | #27
dát ho tam můžeš ,ale nemusíš... kdyby tam nesměl být,bylo by to tam napsano s výstrahou a vykřičníkem...jen tě upozornují že je tam zbytečný

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč má být olej Non-friction modified

17.9.2016 v 20:27 | Nahoru | #28

jmart píše: Chlapi, díky za všechny reakce. Ať už je ten olej jaký chce, pro můj skútr to chce něco s nízkým třením, žejo? A to mě dovedlo k další hádance. Skútr byl nedávno v servisu, kde do něj nalili Bel-Ray EXP Synthetic Ester Blend 4T 10W-40 samozřejmě za přemrštěnou cenu. Kromě reklamních žvástů je na něm napsáno "JASO MA2".

Takže - jdu ho okamžitě vylejt a dám tam za pár kaček něco, co má tření nízké (JASO MB). Hezké vysvětlení je zde:

http://www.oilspecifications.org/jaso.php
a zde
http://www.oilspecif.../JASO_MA_JASO_MB.php

A už se nebudu hašteřit o modifikátorech



To nevylejvej zase z toho nesmíš dělat takovou vědu u skůtra je to celkem jedno jen je to zbytečný vyhazování peněz kupovat cokoliv lepšího.

Vyjezdi ho a pak tam dej normální motorovej olej API SE ten tomu bohatě stačí. Jestli čekáš že to pojede líp tak to se stejně konat nebude.

Naposledy editováno 17.09.2016 20:28:07

(reakce na) Proč má být olej Non-friction modified

17.9.2016 v 23:29 | Nahoru | #29

BladeRider píše: To nevylejvej zase z toho nesmíš dělat takovou vědu u skůtra je to celkem jedno jen je to zbytečný vyhazování peněz kupovat cokoliv lepšího.

Vyjezdi ho a pak tam dej normální motorovej olej API SE ten tomu bohatě stačí. Jestli čekáš že to pojede líp tak to se stejně konat nebude.



API SE už se dávno nevyrábí, takže tam naliju olej asi o sedm tříd lepší (API SN) za cca stokorunu. Máš pravdu, že to nemusím hrotit. Ale v tom servisu to platil předchozí majitel, takže těch prachů mi líto není. A navíc jsem šíleně zvědavej člověk. Tak udělám kompromis - podívám se, jestli je olej černej a podle toho se rozhodnu.

1 reakcí na tento příspěvek Proč má být olej Non-friction modified

18.9.2016 v 16:58 | Nahoru | #30
Máš to psaný čistě z toho důvodu abys nešílel a nelil tam žádnej hyper super motocycle specification olej... můžeš tam lejt normální auto olej... jako bych ho tam mohl lejt já. ... ale leju tam taky moto olej...kvuli specifikaci pro mazání ... přísady pro spojku ti nic neudělaj... jen zaplatíš víc.
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Něco prokluzuje. Je to řemen variát... Yamaha XN 125 Teos, MBK DooDo 150 jmart 9 25.10.2021 v 13:35 janjohny
špatné startování, nestabilní volno... Yamaha XN 125 Teos jmart 1 12.7.2018 v 21:37 jmart
zalomený výfukový šteft (svorník) Yamaha XN 125 Teos jmart 5 8.9.2017 v 13:09 kubacech
zaměnitelnost karburátorů Yamaha XN 125 Teos, MBK DooDo 150 jmart 1 5.11.2016 v 14:53 hagrid.hagrid
Jak vyměnit podtlakový ventil s pal... Yamaha XN 125 Teos, MBK DooDo 150 jmart 9 23.9.2016 v 17:44 mamaha


TOPlist