globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ povinné ručen...
 
24.7.2016 v 10:42

Do Česka míří „norské“ povinné ručení. Platíte podle brzdění i rychlosti
24. července 2016 9:08

Řidiči by v příštích letech mohli platit povinné ručení nejen podle objemu motoru a „pomačkaných plechů“, ale i podle toho, jak často a jak řídí. Do Česka míří norská firma Telemotix, která v Norsku začala sledovat pomocí speciální krabičky v autě chování řidičů a pravděpodobnost nehod.

Zkoumá například i to, jak často prudce brzdíte nebo zrychlujete nebo nedodržujete povolenou rychlost. Firma už začala v Česku jednat o zkušebním provozu s několika pojišťovnami.

Řidiče by k dobrovolné účasti mohly motivovat slevy ze základního pojištění za bezpečný styl jízdy. Podle Michala Zděnka, který se na výzkumu podílel, data pomohou pojišťovnám lépe odhadovat riziko škodných událostí na trhu.

V Česku zohledňuje ujeté kilometry zatím jen Uniqa. Kdo má povinné ručení a najede do osmi tisíc ročně, má slevu 25 procent. Ve světě je systém „plať, jak řídíš“ čím dál rozšířenější. „Tyto systémy se prosazují zejména na trzích, kde je výrazně vyšší cenová úroveň pojištění,“ říká Aleš Povr, mluvčí České kanceláře pojistitelů.

Plať podle toho, jak řídíš
Norové chtějí zkusit vypočítat povinné ručení českých řidičů nejen podle nehod a obsahu motoru, ale i jejich stylu jízdy. Ví, kudy jste jeli a jak rychle, pozná, pokud jste přitom porušili předpisy. Pojišťovny chtějí do aut řidičům nasadit Velkého bratra. Proč by se vám to mělo líbit? Zaplatíte podstatně méně za povinné ručení než dosud.

Norský startup Telemotix vyvinul systém sledující chování řidiče a po testovacím provozu v Norsku a Dánsku chce proniknout na trh. Týká se to i Česka. Telemotix se totiž snaží přesvědčit zdejší pojišťovny, aby začaly využívat jeho dat.

Počet najetých kilometrů či nebezpečné chování
Studie norských a českých vědců o chování řidičů ukázala řadu zajímavých skutečností, které v běžném povinném ručení nejsou zohledněny. Ručení například vůbec neřeší pravděpodobnost nehody podle počtu najetých kilometrů za rok nebo podle toho, jak nebezpečně se řidič na silnici chová. Přinejlepším pojišťovny uplatňují systém bonusů a malusů za počet nehod.

„Chceme udělat podobnou studii v Česku ve spolupráci s některou z místních pojišťoven,“ říká ekonom Michal Zděnek, který se na studii jako autor podílel a jehož firma Ivy Street s českými pojišťovnami jedná o spolupráci.

„Zájem ze strany pojišťoven je značný. Na podzim se rozhodneme, se kterou do výzkumu půjdeme,“ tvrdí Zděnek. Komerční využití ho zprvu nelákalo, ale když při akademické analýze zjistil, jak jsou výsledky zajímavé, začal uvažovat s kolegy o tom, nabídnout je pojišťovnám. Produkt založený na sledování řidičů zatím nabízí dánská pojišťovna Trygg Vesta.

Její klienti dostanou základní sazbu povinného ručení a pojišťovna jim po vyhodnocení nasbíraných dat buď část peněz vrátí, nebo je naopak zinkasuje o další, protože jezdili příliš nebezpečně. Pro pojišťovny může jít o mnohem lepší způsob, jak odhadovat riziko škodných událostí na trhu. „Správná cenotvorba pro pojišťovny dnes představuje zásadní konkurenční výhodu na trhu, povinné ručení je vystavené mimořádné konkurenci,“ říká Zděnek.

PAYD: Plať podle toho, jak řídíš
Způsob placení povinného ručení podle způsobu řízení se nazývá v angličtině PAYD, což je zkratka „Plať podle toho, jak řídíš“. „Vývoj sice míří k telematice a produktům PAYD, nicméně tyto systémy se prosazují zejména na trzích, kde je výrazně vyšší cenová úroveň pojištění,“ říká Aleš Povr, mluvčí České kanceláře pojistitelů. Podle něj jsou ceny povinného ručení na extrémně nízké úrovni, a proto zde není prostor ani pro investice do telematiky, ani pro snížení ceny pro ty, kteří se budou dle výstupu o průběhu jízdy jevit jako méně rizikoví.

Jedinou pojišťovnou, která má v Česku své pojištění postavené na systému PAYD, je aktuálně Uniqa. Klientům nabízí zabudování palubní jednotky, která má současně nárazové čidlo a automaticky přenáší signál o havárii na dispečink asistenční služby. Sleva dosahuje až 25 procent z pojištění v závislosti na počtu ujetých kilometrů. Hranicí je 20 tisíc kilometrů za rok, na maximální slevu se dostane řidič při osmi tisících.

Najeté kilometry jsou podle studie Zděnka a jeho kolegů, která sledovala více než 500 řidičů po dobu devíti měsíců, jedním z hlavních faktorů zvyšujících riziko nehody. Data porovnávala vozidla bez nehod a s nehodou, přičemž méně nehod měli řidiči, kteří ujeli méně kilometrů. Velké rozdíly jsou i v tom, v jaké denní době jeli. Data ukazují, že „nehodoví“ řidiči mají vyšší průměrnou rychlost jízdy a také častěji prudce zrychlují nebo brzdí.

Data ukazují, že „nehodoví“ řidiči jezdí vyšší rychlostí a také častěji prudce zrychlují nebo brzdí.

Autor: Jan Sůra

___

http://ekonomika.idn...60718_ekonomika_kris
Předchozí
1 2 3
Následující

1 reakcí na tento příspěvek Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 10:48 | Nahoru | #1
Jen blázen si nechá dobrovolně koukat do soukromí. Jako by nestačil Ecall.

Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 10:51 | Nahoru | #2
za chvílu nás "očipujou" všechny

Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 10:54 | Nahoru | #3
Za me ne

4 reakcí na tento příspěvek Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 10:57 | Nahoru | #4
Zase na druhou stranu, že je někde nějaká firma co se nějak snaží prosadit nějaký svůj produkt, to ještě neznamená že se to jakkoliv začne aplikovat do všeobecné praxe.
Stále tady je UOOZ a myslím že hodně bude i na nich.

Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 11:00 | Nahoru | #5
Však je tam k tomu bouřlivá diskuse.
Za necelý 2 hodiny od uveřejnění skoro 250 příspěvků...

http://ekonomika.idn...is&razeni=vlakno

Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 11:02 | Nahoru | #6
I kdyby to mělo zachránit byť jen jediný život a tisícům ho zmařit smysl to přeci kurva má, radši ani nevycházet co když se na chodníku smeknu po odhozeným banánu.

Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 11:04 | Nahoru | #7
At si strčí ty krabičky do pr....Mě to úplně stačí v dodávce v práci

Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 11:10 | Nahoru | #8
Něco podobného mají dnes běžně řidiči kamionů a dle dosažených výsledků dostávají plat. Jeden z mnoha důvodů proč bych tuto práci dnes nedělal.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 11:20 | Nahoru | #9

seikos píše: Zase na druhou stranu, že je někde nějaká firma co se nějak snaží prosadit nějaký svůj produkt, to ještě neznamená že se to jakkoliv začne aplikovat do všeobecné praxe.
Stále tady je UOOZ a myslím že hodně bude i na nich.



HA HA. Stbáci s agentem Burešem v čele se naopak už nemůžou dočkat na data z každého prdu, to je leta jejich vlhkým snem v celém tomhle posahaném policejním blbákově. Pokud by to mělo být na nějakém ouřadu tak nejen že tomu nezabrání, ale právě naopak.

Dopadne to jako s každou takovouto "i kdyby jediný život" pyčovinou, dnes "dobrovolně" a zítra to mají povinně všichni a drž hubu a krok jinak dostaneš přes držku

Ať se Norové starají raději o to, kdy vrátí děti co ukradli. Do té doby ať s tím jdou do brusele.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 11:32 | Nahoru | #10

seikos píše: Stále tady je UOOZ a myslím že hodně bude i na nich.



UOOZ do toho nemá co kecat, ale UOOU

Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 11:41 | Nahoru | #11
Nasrat

Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 11:42 | Nahoru | #12
Super to musim mit idealne at to se mnou chodi rano i na hajzl at me to meri rychlost a zpusob srani dalsi zpusob jak kontrolovat a buzerovat lidi norove s podporou prasat z bruselu

1 reakcí na tento příspěvek Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 11:46 | Nahoru | #13
Ja bych to nezatracoval, pro duchodce vyborny produkt.

Defacto nezmeni svuj styl jizdy a usetri

Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 12:16 | Nahoru | #14
zajimavy je , ze jsem to rano cetl na hajzlu a rikl si idelani produkt pto komoretha NCckri pocitajici spotrebu na setiny me nenapadli ..ale oni to zatim chtej delat jen pro auta ne ?

(reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 12:21 | Nahoru | #15

seikos píše: Zase na druhou stranu, že je někde nějaká firma co se nějak snaží prosadit nějaký svůj produkt, to ještě neznamená že se to jakkoliv začne aplikovat do všeobecné praxe.
Stále tady je UOOZ a myslím že hodně bude i na nich.



A co s tím má ÚOOZ společného?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 12:25 | Nahoru | #16

dj_hroch píše: HA HA. Stbáci s agentem Burešem v čele se naopak už nemůžou dočkat na data z každého prdu, to je leta jejich vlhkým snem v celém tomhle posahaném policejním blbákově. Pokud by to mělo být na nějakém ouřadu tak nejen že tomu nezabrání, ale právě naopak.

Dopadne to jako s každou takovouto "i kdyby jediný život" pyčovinou, dnes "dobrovolně" a zítra to mají povinně všichni a drž hubu a krok jinak dostaneš přes držku

Ať se Norové starají raději o to, kdy vrátí děti co ukradli. Do té doby ať s tím jdou do brusele.



A "nejlepší" na tom je, že většina lidí je buď pro (kdo jezdí slušně, nemá se čeho bát a ještě ušetří, kdyby to mělo zachránit jen jeden jediný život a další hovínka) nebo je jim to jedno. A těch, kterým to bude vadit, bude zase jen menšina a je velká šance, že se to tady uchytne. Nechutný

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 12:28 | Nahoru | #17

Creck píše: Ja bych to nezatracoval, pro duchodce vyborny produkt.

Defacto nezmeni svuj styl jizdy a usetri



neusetri .. novy system generuje nove naklady a vysledny produkt bude drazsi ..

(reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 12:29 | Nahoru | #18
HondaGiRRl> Jistě, salámová metoda a vaření žány u nás mají dlouhou tradici. Když ptáčka lapají, pekně mu zpívají a vovce si sama ještě ochotně na porážku dojde, oprátku donese i hlavičku ztrčí, když to "ušetří" korunu

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 12:31 | Nahoru | #19

Veverčák píše: neusetri .. novy system generuje nove naklady a vysledny produkt bude drazsi ..



Neouhlas. Nový systém generuje prd nákladů ve srovnání s tím, za kolik na všechny strany mohou pojišťovny ta data prodávat. A že to budou rády a hodně dělat, těch pár důchodců zadotovat se jim násobně vrátí i když pojištění bude pod cenou.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 12:32 | Nahoru | #20
Veverčák> Tak svepravny clovek si tuhle picovinu do auta neda, jen bych nezatracoval to ze se nenajde skupinka co mozna jo

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 12:34 | Nahoru | #21

dj_hroch píše: Neouhlas. Nový systém generuje prd nákladů ve srovnání s tím, za kolik na všechny strany mohou pojišťovny ta data prodávat. A že to budou rády a hodně dělat, těch pár důchodců zadotovat se jim násobně vrátí i když pojištění bude pod cenou.



budou je legalne moci prodavat asi tak, jako mobilni operatori, kteri jich maji az nadbytek

mozna, ze fakticky nove naklady nebudou potreba, ale firmy si viceprace a adaptace systemu rady a tucne nauctuji ..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 12:39 | Nahoru | #22

Veverčák píše: budou je legalne moci prodavat asi tak, jako mobilni operatori, kteri jich maji az nadbytek

mozna, ze fakticky nove naklady nebudou potreba, ale firmy si viceprace a adaptace systemu rady a tucne nauctuji ..



To bez pochyby, ale aby to naopak nezaplatili ti, kteří o to nebudou stát.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 12:41 | Nahoru | #23

HondaGiRRl píše: To bez pochyby, ale aby to naopak nezaplatili ti, kteří o to nebudou stát.



pevne verim, ze tohle se neprosadi .. i kdyz asi by mne to az tak extremne neprekvapilo ..

ale jak uz tady nekdo uvedl, at si to norove strci do prdele a radeji vrati deti , co kradou ..

(reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 13:01 | Nahoru | #24
Veverčák> no never tomu...v tehle opici republice je mozne prosadit uplne kazdou kravinu

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 13:09 | Nahoru | #25

Creck píše: Veverčák> jen bych nezatracoval to ze se nenajde skupinka co mozna jo



Těm bych následné problémy ze srdce přál, protože ze zkušeností skupina "nemám se čeho bát, jezdím vždy a za všech okolností dle předpisů již od císaře pána" sekají přestupky uplně stejně jako kdokoliv jiný, a možná i častěji, jen si to nikdy nepřipustí, tak ať se pak děsně diví. Ale proč si to má pak za ně odesrat někdo jiný.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 13:37 | Nahoru | #26
dj_hroch> jo takovej nemám se čeho bát tuhle dostal pokutu 1000kč za překročení rychlosti o 3 km/h

Naposledy editováno 24.07.2016 13:38:00

(reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 13:50 | Nahoru | #27
ZombiRider> Tak doufam ze se zachoval jako chlap, postavil se k tomu celem, bez reci zaplatil a jeste pomahacum vyhulil pera.

1 reakcí na tento příspěvek Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 16:42 | Nahoru | #28
na druhou stranu se to vždy obrátí proti obyč řidiči..pojištění vzroste o náklady na krabičky a ve výsledku pak si bude policie nárokovat přístup k datúm a následně pokutovat řidiče za rychlou jízdu ....to už si rovnou můžete pořídit do aut satelitní dozor

Naposledy editováno 24.07.2016 16:43:04

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 18:15 | Nahoru | #29

ja1 píše: na druhou stranu se to vždy obrátí proti obyč řidiči..pojištění vzroste o náklady na krabičky a ve výsledku pak si bude policie nárokovat přístup k datúm a následně pokutovat řidiče za rychlou jízdu ....to už si rovnou můžete pořídit do aut satelitní dozor



A to já bych šel ještě dál, satelitní dozor, který ti automaticky bude počítat pokuty za překročení rychlosti, jednou za měsíc příjde faktura, kterou ti strhnou z účtu a můžeš jezdit dál ..., hnus tohleto, velmi vážně ve mě roste pocit, že je ze zaprděné české kotliny potřeba do několika let zmizet, dokud to je ještě povolené.

Naposledy editováno 24.07.2016 18:15:36

(reakce na) Platit podle brzdění i rychlosti. Do Česka míří „norské“ pov...

24.7.2016 v 18:26 | Nahoru | #30

bushman7 píše: A to já bych šel ještě dál, satelitní dozor, který ti automaticky bude počítat pokuty za překročení rychlosti, jednou za měsíc příjde faktura, kterou ti strhnou z účtu a můžeš jezdit dál ..., hnus tohleto, velmi vážně ve mě roste pocit, že je ze zaprděné české kotliny potřeba do několika let zmizet, dokud to je ještě povolené.





Naposledy editováno 24.07.2016 18:26:55
Předchozí
1 2 3
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist