vysvětlil by mi zde někdo smysl této soustavy? Dle el. schématu (pokud dobře čtu) je v tomto systému toto: spínač rezervy, palivová měrka, rezistor, relé, čerpadlo.
Úvaha:
1) Proč je v systému přepínač místo klasického hladového oka a jaký smysl má ruční přepnutí?
2) Jakým způsobem ovlivňuje relé systém, potažmo čerpadlo?
3) Rezistor určuje kdy je hladina paliva na "rezervní" úrovni?
4) Čerpadlo
a) je zapnuté pouze před startem?
b) se za jízdy protáčí, jelikož si motor natáhne palivo sám?
c) je zablokované, když dojde palivo na úroveň rezervy?
Ptám se jen proto, že mám bezvýznamnou závadu spočívající v tom, že spínač rezervy musí být v pozici "res", jinak moto chcípne, jako by nebylo paliva. Měrka funguje spolehlivě. Je to jedno, na fci to nemá vliv, ale zajímalo by mě prostě proč. V čem jsou klady, když zápory jsou jednoznačně v ergonomii a spolehlivosti? Není to zbytečně složité?
Naposledy editováno 29.01.2016 20:14:59
1 reakcí na tento příspěvek Úvaha nad palivovou soustavou Yamaha FZ 750
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Úvaha nad palivovou soustavou Yamaha FZ 750
Čerpadlo se rozbíhá ihned po sepnutí klíčku a má za úkol udržovat v karburátorech hladinu. Ale je připojené na časový obvod který ho při stojícím motoru po pár sekundách zastaví - je to ochrana aby čerpadlo neběželo trvale při ležící motorce, kdy se nedokážou zavřít ventily karburátorů a benzín by přepady mohl téct ven na rozpálený motor. Pokud se motor točí, čerpadlo je pod napětím trvale a zastaví se až v okamžiku kdy nedokáže přetlačit zavřené ventily v karburátorech. Jakmile v nich hladina trochu poklesne, čerpadlo ji zase dorovná.
V nádrži je na úrovni hladiny rezervy umístěné čidlo které dává systému vědět, kdy benzín poklesl pod tu úroveň. Pak se rozsvítí hladové oko (pokud je) a začíná několikaminutový odpočet, dokdy musí řidič přepnutím spínače ukázat systému "beru na vědomí". Pokud to neudělá, čerpadlo se zastaví a simuluje to rezervu, v karburátorech benzín dojde. Pak jsou dvě možnosti - přepnout přepínač nebo klíček vypnout a zapnout - karburátory se sice naplní, ale ten několikaminutový odpočet začne znovu a po chvíli se čerpadlo opět zastaví. Jen v případě přepnutí přepínače na rezervu vrčí čerpadlo při běžícím motoru až do úplného vyprázdnění nádrže.
edit: Novější XV535 s dvěma nádržemi to s nějakého podivného důvodu mají řešené mechanicky - na dně spodní nádrže je elektromagneticky ovládaný ventil který klasicky přepíná mezi otvorem u dna a trubkou určité výšky. Což moc nechápu, protože je to méně spolehlivé než dříve používané řešení "simulátoru rezervy".
Naposledy editováno 29.01.2016 21:36:49
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Nesvieti mi kontrolka zaradeného ne... Yamaha FZ 750 | murila | 1 | 8.5.2022 v 18:13 gerrik |
Nesvieti mi kontrolka zaradeného ne... Yamaha FZ 750 | murila | 0 | 8.5.2022 v 18:12 murila |
Yamaha fz 750 1986, univerzální bud... Yamaha FZ 750 | TomKonrad | 4 | 30.5.2021 v 11:52 TomKonrad |
Yamaha fz 750 1986 Yamaha FZ 750 | TomKonrad | 3 | 1.5.2021 v 12:47 KajošR1 |
Motorka nebo auto? ma lowcost klasi... [1, 2, 3, 4] Honda CBR 900RR Fireblade, Kawasaki ZXR 750, Aprilia... | SPIJKER | 104 | 17.4.2021 v 23:15 SPIJKER |