bmw_r1300gs_cartec




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Vůle řazení
10.5.2015 v 15:50
Dobrý den.
Nedávno jsem se zkusil projet na své nově pořízené Jawě 250/559 z roku 1965, ale narazil jsem na takový problém. Ten problém není asi zas tak závažný, ale napadlo mě se zde zeptat, případně jak to pak poštelovat.

Jde mi o to, že řadička má celkem velkou vůli a já musím ty "kvalty" věčně "hledat". Dráha řadičky při řazení mi přijde neúměrně dlouhá a tak bych se chtěl zeptat, zdali je možné nastavit chod řadičky aniž bych musel rychlostní skříň půlit? Popřípadě, kde bych měl hledat příčinu? (respektive, je mi jasné, že je velmi "vyběhaná", a tak by mě zajímalo, co je potřeba vyměnit.)
Omlouvám se za založení nového tématu a případně děkuji předem za odpovědi.

Vůle řazení

10.5.2015 v 16:56 | Nahoru | #1
Neúměrně dlouhý je to už od výroby

1 reakcí na tento příspěvek Vůle řazení

10.5.2015 v 17:41 | Nahoru | #2
To je sice možné, ale já tam mám velké vůle..

Vůle řazení

10.5.2015 v 17:49 | Nahoru | #3
Tak ako je v príspevku vyššie - chod páky je príliš dlhý, ale vznikajú tam dalšie vôle ktoré to radenie ešte zhoršujú. Rozobrať motor a zrepasovať kulisu radenia, častý problém je otvor pre osku na ktorej su vidličky - je tam vyšmatlaná väčšia diera a pri radeni sa potom oska ohýba / pruží a kvalty sa zle radia. Ja som to kedysi riešil u 350/638. Navaril som tam malú kocku z plného železa a v nej bol vystružený presný otvor a odvtedy tie kvalty tam šli síce viac z tuha, ale pri radeni to vždy pekne cvaklo a bolo zaručené zakvaltované





Naposledy editováno 10.05.2015 17:50:25

Vůle řazení

10.5.2015 v 18:40 | Nahoru | #4
a co ještě vůle na tisícíhranu přímo na řadičce?

Naposledy editováno 10.05.2015 18:40:39

1 reakcí na tento příspěvek Vůle řazení

10.5.2015 v 20:53 | Nahoru | #5
úprava kulisy svářečkou, to vidím poprvé.... Navíc ptavše se na řazení, pochybuji, že bude chtít půlit motor
můžeš vyměnit řadicí vnitřní i vnější hřídele, nejspíš jsou omačkané. Jinak, jediný způsob jak udělat přesné řazení, je dvoupáka, ale ta tam nepatří...

Každopádně bez sundání levéh ovíka to nepůjde, takže hurá do toho, možná bude hned vidět kde je problém...

(reakce na) Vůle řazení

10.5.2015 v 20:54 | Nahoru | #6
Jawabetta> definuj velká vůle. Standardní jawa má řadicí dráhu tak 4-5x delší než moderní motorka.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vůle řazení

10.5.2015 v 21:17 | Nahoru | #7

maspe píše: úprava kulisy svářečkou, to vidím poprvé.... Navíc ptal se na řazení, pochybuji, že bude chtít půlit motor

No máš dve možnosti nechať to tak alebo to urobiť poriadne. K tej kulise radenia, ked to človek otvorí a vidí že to je vydraté v tom otvore, tak sa to dá vyriešiť kúpením nového, kde je ale jasné že sa to vyderie znova, síce to pár rokov vydrží, ale ked tam privaríš plný material, kde bude vystružený otvor tak sa to nevyderie už nikdy a stojí to len "prácu".
Ja som bol po tej úprave maximálne spokojný, to kovové cvaknutie pri preradení dá človeku jasne najavo že to konečne poriadne rýchlosť zakvaltuje

(reakce na) Vůle řazení

11.5.2015 v 08:27 | Nahoru | #8
Ivan-K> kulis mi rukama prošly desítky a naprostá většina těch horších měla problém s uvolněným nýtem.
Nehledě na to že zrovna toto mi přijde jako úprava, kterou si nemůže udělat každý.

Vůle řazení

11.5.2015 v 19:19 | Nahoru | #9
No, vzhledem k tomu, že nemám zkušenosti s moderním motocyklem, tak nemohu soudit, o kolik je ta vůle řazení větší... Rozhodně, pokud chci zařadit, tak musím levou nohu podstatně zvednout ze stupačky.
Navíc, občas se stane, že když startuji, tak zpětným švihem páky ze startovací polohy do polohy řadící se mi hned zařadí 2. stupeň, místo toho, aby se poáka "zarazila" na neutrálu. Takže mě prostě jen zajímá, co mám vyměnit, abych odstranil tak velké vůle a "vykloktanost", aniž bych musel cokoliv svářet, či dokonce půlit. (Snad jsem to napsal alespoň trochu srozumitelně... -> ach ta slovní zásoba :D )

Vůle řazení

11.5.2015 v 20:21 | Nahoru | #10
Obávam sa že bez otvorenia či polenia motora toho moc nevyriešiš. Ten chod páky bude ale tak či tak dlhý, ide skôr o to zdokanelenia kvaltovania, kedy sa ti nestane že tam budeš kvaltovať neutrál...
Ja si dobre spomínam na tie časy, ked bolo treba pri radení skákať po páke či za nu ťahať tak že si človek pomaly kolenom zuby vytlkol

maspe : ano je to úprava kde treba poliť motor, či byť trochu kutil, ale to pri majitelovi Jawy by mala byť samozrejmosť, pretože pri tých motorkách ak sa chcel človek voziť tak musel byť zároven aj mechanik - údržbár a v kastlíku nesmel chýbať najnutnejší vercajch - pár klúčov nejaký skrutkovač a samozrejme náhradná sviečka, fajka, kondenzátor, či náhradné ramienko...

Vůle řazení

11.5.2015 v 20:44 | Nahoru | #11
to, že tam vletí neutrál, dělají slabé pružinky co drží páku v kulise.

než začneš cokoli vymýšlet:
- vypust olej z převodovky
- povol šroub řadičky
- dej páku do polohy nakopávání
- vyndej šroub řadičky a sundej řadičku
- sundej víko spojky.
- otoč hřídelí nakopávačky zpět a vyndej ji (kdybys ji předtím nedal na nakopávání, mohla by ti sama přijít naproti) Edit: nevím teď jak to má 250 panelka, možná po tobě skočí startovací segment. Ten pak při zpětné montáži v takovém případě musíš předpružit.
- a můžeš zkoumat:
a) jestli nemá ta hřídel omleté lameny, kterými zapadá do té druhé
b) jestli ta druhá není otlačené od té první
c) jestli kulisa nemá velkou vůli

Případně si můžeš nasadit na hřídel páku s zkoušet s tím pohybovat a řadit a uvidíš, co se jak hýbe a kde se to hýbe bez toho aby se hýbalo něco jiného.
Nejčastěji to bývá A a B.Oboje jde vyměnit bez půlení, jen s demontáží spojky a vylovením řadicích kamenů z převodovky (skoro každému tam jeden uteče).

Ivan-K ne každý je schopen a ochoten půlit motor. Že někdo dokáže vyměnit svíčku neznamená že umí půlit motor.
Jaw mám několik a jezdím na nich od doby co mám řidičák. A ano, náhradních pár dílů je dobře s sebou vozit, ale s pravidelnou údržbou není důvod se v tom někde na cestě hrabat.

Naposledy editováno 11.05.2015 20:55:06

1 reakcí na tento příspěvek Vůle řazení

11.5.2015 v 23:25 | Nahoru | #12
Ak autor nie je tak trochu mechanik, tak by som do toho asi ani nešpáral, lebo mu to vystrelí a nebude to vedieť dať dokopy, za dalšie si neviem predstaviť ako niekto posudzuje "opotrebenie", kto sa v motoroch nevyzná. To je fakt lepšie nájsť nejakého klubáka ktorý mu to pozrie za dve pivá

Ja to tipujem že vôle tam budú všade nejaké aj na tej kulise a v konečnom dôsledku to potom nefunguje tak ako má

(reakce na) Vůle řazení

11.5.2015 v 23:41 | Nahoru | #13
Ivan-K> a nebo to funguje přesně jako to má. Nedalo mi to. a na mém 354 motoru je mezi spodní a horní pozicí řadičky rozdíl lehce přes 12cm. Tedy řadicí dráha - zvednout/sešlápnout páku z klidové polohy o 6 cm.

Každý nějak začínal. Pokud nechceš, aby sundal víko, ale radíš mu půlit motor, vyndat a vařit kulisu, přijde mi to při nejmenším podivné.

Vůle řazení

12.5.2015 v 10:45 | Nahoru | #14
Ja mu radím aby to nechal na niekoho kto mu to pozrie za dve pivá, pretože ak nie je aspoň trochu zručný mechanik tak ani nebude vedieť zhodiť to veko bez toho aby sa to naňho vysypalo a zistiť či tam nejaký problém je alebo nie je.
Polenie motora je ozaj už pre toho kto vie čo má robiť.
Ja osobne by som to rovno riešil tým polením motora aby sa to urobilo všetko naraz a dôkladne

Vůle řazení

12.5.2015 v 14:20 | Nahoru | #15
Děkuji za odpovědi. Žádný strach pánové, s mechanikou není problém, s tím si poradím, ale zároveň se mi zas tolik nechce v tom zatím vrtat, takže je pro mě lepší variantou možnost vyjmutí jednoho z bočních "deklů", než abych kvůli tomu musel pracně vyvazovat motor, dávat ho na stolici a postupně z něj demontovat potřebné díly..

Vůle řazení

14.10.2015 v 10:08 | Nahoru | #16
" pokud chci zařadit, tak musím levou nohu podstatně zvednout ze stupačky." ...To budeš muset asi vždycky kámo...
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Jawablázni [1 ... 3868, 3869] Jawa 250/559, Jawa 350/354 Kývačka, Jawa 250/353 Kýv... Kafi 116065 Včera v 20:29 Borntobewild
Jawa 250 559 plynová rukojeť ze sit... Jawa 250/559 panelka Mario1504 9 23.4.2024 v 21:06 rg250
Jawa 250 559 plynová rukojeť ze sit... Jawa 250/559 panelka Mario1504 5 23.4.2024 v 07:51 cmiral
jawa 250 maska Jawa 250/559 panelka alexch 2 9.4.2024 v 21:22 Dolin
Jawa 250 dostanu ji na veteránské z... Jawa 250/559 panelka Mario853 7 11.3.2024 v 07:11 FJRPEPA


TOPlist