globalmoto_duben_nolan




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Rozbitý startér
Ahoj,

dva týdny zpátky mě přestala startovat motorka. Jakoby náhle zeslábla baterie a nakonec jen cvakání relátka. Okartáčoval jsem důležité kontakty a stříknul kontaktolem - nepomohlo. Nabil jsem baterku - nepomohlo. Garážový expert mi poradil, ať koupím nové startovací relé, že to bude 100% tím. Koupil jsem tedy relátko, zapojil a furt to samé :D. Tak jsem se tedy naštval, rozebral jsem startér a hned mi bylo jasné, kde je problém. Dva uhlíky ze čtyř byly pryč, jedna pružinka se taky někde vypařila :( a zbylé uhlíky byly ohoblované do trojúhelníku. Za 4 nové uhlíky ze Suzuki DR chtějí 1548,- Kč. Takže je jasný že koupím nový startér od Číňana za 2174,- Kč.
Rád bych se zeptal, možná je to hloupý dotaz. Při rozebírání jsem ze startéru vylil olej. Je olej ve startéru v pořádku? Vím, že je ten startér zasunutý do klikové skříně, tudíž se tam olej může dostat. Jenže ten olej tam není vháněn čerpadlem, takže aby tam natekl, tak se musí motorka nějak opřít, nebo naklonit, protože otvor ke startéru je vysoko nad hladinou oleje. Dále se do oleje uvolňuje prach z uhlíků na komutátoru a uhlík je vodivý. Takže ten uhlíkový bordel a olej se tam musí držet dlouho, dokud s motorkou nějak nespadnu, nebo něco podobného :) ...










Rozbitý startér

Skvělá odpověď, děkuji! 17.8.2014 v 22:37 | Nahoru | #1
Olej ve starteru a obecně jakémkoli elektromotoru, natož stejnosměrném s komutátorem a uhlíky, rozhodně nemá co dělat! Už jen proto, že by se do něj dostával otěr z uhlíků, tím by se zvyšovala jeho vodivost a mohlo by to skončit až přeskoky a průrazy. Přinejmenším "šlem" oleje na lamelách a uhlících sám o sobě už zvyšuje přechodový odpor a jiskření - na druhé fotce to vypadá, že povrch lamel není hladký, ale "vyďobaný" - to bude právě od jisker a drobných oblouků. Nemluvě o tom, že materiál lamel také bude pěkné "bahno". Upadané a ometené uhlíky a pružiny celkem jasně ukazují na mizernou kvalitu a cpát tam origo uhlíky Suzuki by byla zbytečná investice - pokud původní čínské uhlíky také byly z bahna, tak originální od Suzuki by komutátor ještě rychleji zničily. Už ze zmínky o Suzuki předpokládám, že motor je kopií nějakého typu Suzuki a tím pádem i starter by mohl být stejný. Proto bych spíš, než shánět nový starter z Číny, mrknul po bazarech a vrakovištích a vzal použitý a hlavně pasující starter z nějakého origo japonského motoru.

Rozbitý startér

17.8.2014 v 22:57 | Nahoru | #2
Díky za skvělou odpověď. Hned jsem si myslel, že tam olej nemá co dělat. Teď jen musím zjistit, proč se tam olej dostal a nějak to ošetřit. To nadměrné opotřebení je způsobe nedávným problémem, kdy mi samovolně spínal startér uvolněným kusem kovu ve spínači. A ano motor je kopií motoru Suzuki DR 200, akorát karburátor je jiný. S bazarovými díly však nemám dobrou zkušenost.

Rozbitý startér

17.8.2014 v 23:14 | Nahoru | #3
Dle toho, jak to kolem průchodky kabelu skrz víko oblemcané, to vypadá, že se olej dostal dovnitř právě netěsnou průchodkou, kor, je-li starter zcela uvnitř převodovky. Nedivil bych se tomu, kdyby byla průchodka vyrobena z nějaké "obyčejné gumy", kterou olej rozežere. Jinak na předním konci starteru musí být kolem hřídele gufero, nebo alespoň ucpávka. I tyto mohly být vadné a i tudy se olej mohl dostat dovnitř. Ovšem i u starterů, nasazených (přes těsnicí kroužek) zvenku do díry v karteru (třeba motor XV535), musí být hřídel utěsněná, neboť tam je "za provozu" pastorek starteru pod hladinou oleje v motoru a tedy je hřídel starteru "zaplavená" a bez utěsnění by byl olej ve starteru hned.

Rozbitý startér

18.8.2014 v 18:20 | Nahoru | #4
No ten olej se tam dostal záhadně, protože gufero kolem hřídelky těsní dobře. Startér je jinak venku, až na hřídelku (ta jde do klikové skříně). Gumová průchodka viníkem nebude. Napadá mě, že gufero netěsnilo, když se hřídelka točila. Jinak použitý startér ze Suzuki by se dal sehnat za 2000,- , jenže vzhledem vypadá dost otřesně. Do startéru nevidím a záruku mi na něj nikdo nedá. Ve čtvrtek mě čeká nový startér, takže zase bude na nějaký čas klid :). Každopádně díky moc za postřehy.

Rozbitý startér

Skvělá odpověď, děkuji! 18.8.2014 v 21:50 | Nahoru | #5
Vadné gufero klidně může začít propouštět až při pohybu hřídele, takto od pohledu nemusí být poznat nic. Stačilo by starter se sundaným zadním víkem (s uhlíky), ale jinak sestavený a s nasazenou kotvou, nějak třeba zavěsit, podložit atd., aby byl pastorkem dolů a nalít do něj nějaký odpadní olej (ideálně transformátorový, který nepoškodí impregnaci vinutí, ale ten asi těžko budeš mít po ruce) a nechat tak klidně přes noc a uvidíš, jestli olej bude prolínat klem hřídele. Klidně ještě potom hřídelí zatočit, aby se ukázalo, zda nebude prolínat až při pohybu.
Zádrhel by mohl být i v tom, že pokud má starter už větší vůli v ložiskách, tak při záběru v zátěži (pastorek o volnoběžku) je hřídel "tlačena na stranu" v rozsahu radiální (příčné) vůle a když přitom gufero svou pružností nestačí toto "sledovat" (je třeba už zpouchlé a ztvrdlé), tak v tu chvíli se na části obvodu, kde je hřídel nejvíce vzdálená od stěny štítu, snadno udělá mezi hřídelí a břitem gufera škvíra a olej má cestu volnou.
Při ještě více vyráglovaných ložiskách je radiální vůle hřídele tak velká, že kotva začne až dřít o stator. To je o to záludnější, že tato chyba se projeví jen u zatíženého starteru, takže vyndaný a naprázdno spuštěný starter přitom běží dobře a to může klamat.

Rozbitý startér

23.8.2014 v 12:08 | Nahoru | #6
Tak nový startér došel. Instalace byla snadná. Oproti starému startéru má menší otvor pro hřídelku. Otáčením rotoru jde cítit mnohonásobně větší odpor od magnetů. Po nainstalování a ozkoušení mě překvapil zcela jiný zvuk startéru. Takže jestli někdy někdo bude mít podobný problém se startováním, kdy jde slyšet pouze cvakání relátka, tak doporučuji zkontrolovat kablíky, stav baterky a pak až rozebrat a vyčistit startér. Relátko je poslední věc, kterou bych pro příště kontroloval.










Rozbitý startér

23.8.2014 v 12:30 | Nahoru | #7
V tom případě mohly cvakání relátka způsobovat zkraty ve starteru, které tím přetěžovaly baterku, že ztrácela napětí až do odpadnutí relátka. Držím palce, ať už nový starter drží a ten původní byl byl jen náhodný zmetkový kus.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
vidlice yuki tr 125 Yuki TR 200 yukitr125cross 2 12.5.2020 v 22:14 MungoJerry
Koupím Yuki TR200 Yuki TR 200 Minister 14 7.2.2020 v 19:14 spacy
Tupe enduro na obcasne cestovani KTM LC4 Adventure, Yamaha XT 660 R, Yuki TR 200, AJP... DoctorOutdoor 5 25.7.2018 v 23:43 seikos
Zvýšenie výkonu 125 Yuki TR 125, Yuki TR 200 AlexDolin 22 14.5.2018 v 21:50 AlexDolin
Uchytenie rozety yuki 125 tr Yuki TR 125, Yuki TR 200 AlexDolin 7 19.4.2018 v 22:03 Matko1


TOPlist