bmw_r1300gs_cartec




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: 15W místo 10W do vidlic
24.6.2014 v 07:48
Čau!
Včera jsem projel bandita po výměně tlumičového oleje v předních vidlích za hustší. Olej už měl svoje roky a všude se píše, že 15W je lepší. První pocity nic moc. Pro sólo jízdu mi to přišlo až zbytečně moc tvrdý a uskákaný. V náklonu jsem k tomu nepociťoval důvěru prostě jsem si to moc neužíval. Otázka je, co udělat s předpětím pružin vpředu, když jsem tam dal tu patnáctku. Neexistuje někde nějaká tabulka, jak správně nastavovat odpružení? Vím že to je individuální věc, podle stylu jízdy, hmotnosti atd. Ale aspoň nějaký základy, jak na to. Nerad bych si to rozhasil. Snad nebudu první, kdo tam dá zpátky zase 10W
Díky za konstruktivní rady.
Anketa: Jaký tlumičový olej?
10W
36%
5
15W
57%
8
Nic, olej neměnim, aspoň neteče gufero
7%
1

15W místo 10W do vidlic

24.6.2014 v 08:05 | Nahoru | #1
všude to určitě nepíšou. Předpětí a viskozita oleje se moc neovlivňujou, respektive neměly by se kompenzovat jedno s druhým. Problém je, že pokud máš nenastavitelný vidle, tak pro pocit měkkosti kterej ti pravděpodobně dělaj unavený pružiny nebo nedostatečná komprese (ta spíš, motorka není tak stará), 15W olejem rozhasíš i odskok. Při maximálním brždění se to chová ok?

Osobně bych tam dal zpět 10W olej a zkusil si trochu pohrát jen s předpětím, myslím že to jediný můžeš štelovat. A smířil bych se s měkčím pocitem z vidlic, jsou levný, tak po nich nemůžeš chtít všechno. Buď jsou měkký a citlivý, pak držej na silnici, nebo je takhle přitvrdíš a tím fakticky zhoršíš jejich funkci.

Naposledy editováno 24.06.2014 08:05:39

15W místo 10W do vidlic

24.6.2014 v 08:24 | Nahoru | #2
Jak pise stev - tlumic a pruzina je oboje neco jineho - nema se suplovat funkce jednoho tim druhym. U pouziti husteho oleje se meni oba utlumy - jak pri kompresi tak pri roztazeni a pokud bylo pred upravou spatne jen jedno...

Taky ma hustej olej jedno negativum - vyssi zavislost parametru(viskozity) na teplote - tzn v chladu je hustejsi a tlumi to zbytecne hodne a za tepla ridsi a tlumi min, ridke oleje maji ten rozdil mensi - proto drahe tlumice pouzivaji 2,5W nebo 5W - je pak ale nutne aby byl tlumic presneji vyrobeny a olej se meni casteji

15W místo 10W do vidlic

24.6.2014 v 08:30 | Nahoru | #3
Na krev jsem brzdit nezkoušel, ale krom toho, že se vidle tolik neponořovaly si myslím že OK. Škoda, že když jsem to měl rozhozený, tak jsem nezměřil délku těch pružin, jestli jsou v normě. Výrobce asi dobře ví, proč předepisuje 10W, což?

1 reakcí na tento příspěvek 15W místo 10W do vidlic

24.6.2014 v 08:34 | Nahoru | #4
Předpětím pružin neovlivníš jejich tvrdost! Pružiny zůstanou pořád stejně tvrdé (měkké). Co předpětím nastavíš je to, že když na mašinu sedneš tak se ti vidle ponoří jen tak moc jak sis nastavil. Ale při brzdění, hrbolech atd. se pružiny (se stejným olejem) stlačí o stejnou délku jako dříve s jiným nastavením předpětí. Ale, toto stlačování probíhá na ze začátku méně stlačené vidlici (díky tomu předpětí) a tudíž by ti měla zůstat větší rezerva ve zdvihu.

Taky mám hustější olej v předních vidlích a pro mě to byl rozhodně krok dopředu. Říkáš, že 15W je moc. Teď si nejsem jistý jestli se dají tyto oleje míchat a tím pádem si můžeš "vyrobit" olej s viskozitou mezi 10W a 15W. Mělo by to být napsané na lahvi oleje, fakt si nejsem jistý jestli to míchat jde.

Změnou viskozity měníš naráz jak kompresi tak odskok. Komprese slouží ke stlačování vidlice dovnitř. K stlačení vidlice (kompresi) potřebuješ menší sílu, než k roztažení vidlice (odskoku). Komprese nemá být ani moc měkká, aby ses nedostal na doraz vidlice, ani moc tvrdá, aby ti to neutrhlo ruce. Odskok by neměl být ani moc rychlý, tzn. aby kolo zase nepřenášelo rázy do řídítek, ani moc pomalý aby se kolo neodlehčilo od povrchu.

Přečti si tady toto: VUT

Asi v půlce: hlavní dokument.pdf Je to moje bakalářka na toto téma, neříkám že je to něco světoborného, ale základy tam jsou.

1 reakcí na tento příspěvek 15W místo 10W do vidlic

24.6.2014 v 08:44 | Nahoru | #5
Chlapi díky. Ale teda otázka je, jestli pružiny jsou progresivní nebo ne? Protože jestli jo, tak přece mění tuhost při stlačení ne? Takže když změním předpětí pružiny (utáhnu), měl bych jí "přitvrdit". ???

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) 15W místo 10W do vidlic

24.6.2014 v 08:54 | Nahoru | #6
vozem> předpětím pružiny nastavuješ dráhu po jaký se pohybujou a ta je závislá i na hmotnosti jezdce. Takže předpětím se dá ovlivnit pro pocit jízdy docela dost, jednak pocit tvrdosti - žehlení nerovností, pak pocit ovladatelnosti, a v extrémních případech ovlivňuje i geometrii. Taky je důležitý si uvědomit že vidlice při jízdě používaj celej zdvih, ne jen cestu dolů ale i nahoru, i to hodně ovlivňuje pocit z jízdy. To se nehádám, jen doplňuju.

(reakce na) 15W místo 10W do vidlic

24.6.2014 v 08:55 | Nahoru | #7
prochi20> nechce se mi to hledat, ale pravděpodobně progresivní jsou.

15W místo 10W do vidlic

24.6.2014 v 09:03 | Nahoru | #8
Podle mě určitě



1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) 15W místo 10W do vidlic

24.6.2014 v 09:49 | Nahoru | #9
Stev> Pravděpodobně to zlepší pocit z jízdy, ale z principu věci lineární pružina zůstane pořád stejně tvrdá a nerovnosti bude žehlit pořád stejně, pokud nepůjde na doraz. U progresivní už to bude jinak. Ale je fakt, že když se vlivem většího předpětí vidle tolik neponořují, tak to bude působit pozitivně na vnímání řidiče.

15W místo 10W do vidlic

24.6.2014 v 10:00 | Nahoru | #10
15W už je moc Nejlepší zkušenosti do našeho podnebí a vzhledem ke stavu našich silnic se nejlíp osvědčila viskozita od 7,5W do 10W...

15W místo 10W do vidlic

24.6.2014 v 10:10 | Nahoru | #11
Tak ještě to projedu s batohem a uvidím, jak se to bude chovat ve dvou. Ale asi tam dám zpátky 10W, což mě štvě. Ne kvůli penězům, ale té práci

15W místo 10W do vidlic

24.6.2014 v 10:17 | Nahoru | #12
Když už to tu řešim. Jsem mrdal, jezdim pohodičku. Fakt pěkně se mi povede jedna zatáčka za projížďku Na stupačku jdu vyjímečně.
Jakmile jedem ve dvou (tak těch 150kg), tak se škrtá všim (stojánek-ten už jsem dal pryč, stupačky, svody). Se zadním centrálem jsem si hrál hodně, nakonec jsem to vrátil zase do původního nastavení, protože ta motorka to stejně moc nedávala. Je fakt, že na rovný silnici to problém nedělá, spíš na nerovnostech nebo při kličkování, kdy se zadek pod tíhou zhoupne.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) 15W místo 10W do vidlic

24.6.2014 v 10:26 | Nahoru | #13

vozem píše: Stev> Pravděpodobně to zlepší pocit z jízdy, ale z principu věci lineární pružina zůstane pořád stejně tvrdá a nerovnosti bude žehlit pořád stejně, pokud nepůjde na doraz. U progresivní už to bude jinak. Ale je fakt, že když se vlivem většího předpětí vidle tolik neponořují, tak to bude působit pozitivně na vnímání řidiče.



žehlit nerovnosti nebude pořád stejně, malý nerovnosti (malý zatížení) vidlice nemůže pobrat jelikož jsi jí vymezil spodní hranici od který reaguje.
Jinak pokud vidlicím nevymezíš správnou dráhu pohybu v závislosti na hmotnosti kterou vezeš, pojedeš jak na houpačce, nahoru dolů. Proto je dobrý přitahovat předpětí zadní pružiny se spolujezdcem. Tohle už je víc teorie, prakticky to v tomhle případě může u předních vidlic pomoct jen trochu.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) 15W místo 10W do vidlic

24.6.2014 v 12:44 | Nahoru | #14

Stev píše: žehlit nerovnosti nebude pořád stejně, malý nerovnosti (malý zatížení) vidlice nemůže pobrat jelikož jsi jí vymezil spodní hranici od který reaguje.
Jinak pokud vidlicím nevymezíš správnou dráhu pohybu v závislosti na hmotnosti kterou vezeš, pojedeš jak na houpačce, nahoru dolů. Proto je dobrý přitahovat předpětí zadní pružiny se spolujezdcem. Tohle už je víc teorie, prakticky to v tomhle případě může u předních vidlic pomoct jen trochu.



Bude žehlit i malé nerovnosti stejně, protože tu vidlici nepřitvrdíš tak, aby když na to sedneš tak nezajela aspon trochu. Ve výsledku je ta pružina pořád stejně zatížená (stejně smáčknutá) jen je o něco víc smáčknutá vevnitř ve vidlici oproti víčku a tím pádem nezajede tak hluboko. O houpání se stará celá soustava pružiny a tlumiče, ve kterém se maří kinetická energie kmitů kola na teplo. Pokud se motorka houpe, tak se to podle mě dá zpravit změnou komprese a odskoku spíš než předpětím. Kdyby se daly tvrdší pružiny tak ano, ale ne s lineárníma. Se změnou tuhosti pružin jde ale taky ruku v ruce změna nastavení tlumiče... Ale to už se bavíme na úrovni, kdy je to teorie mnou nepřeveditelná do praxe. Jen si myslím, že změnou předpětí se toho moc nevyřeší.

(reakce na) 15W místo 10W do vidlic

24.6.2014 v 12:53 | Nahoru | #15
vozem> jenže při jízdě vidlice zase trochu vyjede. Tohle co píšu není teorie, můžeš si to vyzkoušet jako já.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) 15W místo 10W do vidlic

24.6.2014 v 13:07 | Nahoru | #16
vozem> Hele a jak nastavit to statický předpětí bez jezdce? Lidi bez hlavního stojanu jsou v řiti ... To se potom musí nastavit jenom podle pocitu z jízdy, spíš jak říká Stev.

(reakce na) 15W místo 10W do vidlic

24.6.2014 v 13:20 | Nahoru | #17
prochi20> No to jsem trochu nepochopil, když jsem po napsání práce viděl Twist of The Wrist, kde nastavují předpětí jen s jezdcem. Což mi přijde logičtější. A jestli by sis to chtěl zkusit i bez jezdce, tak úplně stejně. Vyvěsíš kolo, dáš si na vidlici elektrickou pásku (zdrhovačka, škrtpáska nebo jak tomu kdo říká) a postavíš moto na kola svisle. Potom zase vyvěsíš kolo a změříš o kolik se ti zasunula vidle. Vzdálenost mezi páskou a prachovkou na vidlici. Stejně to uděláš i s jezdcem. U zadního kola si najdeš nějaké dva body ke kterým to měříš, ale pokud možno kolmo ke kyvné vidlici.

1 reakcí na tento příspěvek 15W místo 10W do vidlic

24.6.2014 v 13:22 | Nahoru | #18
Tady je popsáno jak se nastavuje předpětí. Tohle mi dává smysl, takhle jsem si to udělal já.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) 15W místo 10W do vidlic

24.6.2014 v 13:49 | Nahoru | #19
vozem> Jo, ale to nastavení předpětí funguje na tom principu, že se ti mění "káčko". Kdyby pružina nebyla progresivní, nebylo by ji přece potřeba stlačovat.
Mimochodem předpokládám, že ta hodnota 30 mm nebude univerzální, protože každá motorka má jiny zdvihy ...

(reakce na) 15W místo 10W do vidlic

24.6.2014 v 16:41 | Nahoru | #20
prochi20> Prý to má být cca 25-30 % zdvihu.

Racetech FAQ

Naposledy editováno 24.06.2014 16:43:27

(reakce na) 15W místo 10W do vidlic

24.6.2014 v 18:05 | Nahoru | #21
prochi20> U lineární pružiny se ti "káčko" nemění. To je dáno výrobou a F=k.x [N]
U progresivní pružiny je "káčko" závislé na x (stlačení v mm)

15W místo 10W do vidlic

26.6.2014 v 21:54 | Nahoru | #22
Ahoj , taky jsem měnil olej z 10W na 15W (na Suzuki 650) a mě ze začátku přišla motorka taky tvrdší než bývala. Pak jsem zajel do zatáček a zkoušel si projet rychleji svoji trasu, kterou jsem měl naučenou, abych zjistil co se změnilo. Kupodivu jsem byl s motorkou daleko více spokojený! Motorka se na hladkém povrchu cítila jistěji s lepší zpětnou vazbou. Nejdůležitější, proč jsem to dělal bylo to, že dříve při razantním brždění se motorka zvlnila a se spolujezdcem to bylo daleko horší. S 15W se přestala vlnit a ponořovat. Mohl jsem na brzdy daleko tvrději s rychlejším nástupem a od motorky jsem cítil vyšší jistotu. To je moc fajn!
Můj názor je, abys to jendřív pořádně vyzkoušel .

PS:Proč jsi vlastně měnil z 10W na 15W, když ti to vyhovovalo? To nechápu
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Motea kufry na bandita Suzuki GSF 1200 Bandit, Suzuki GSF 650S Bandit, Suzu... Banditak650 14 Dnes v 15:53 Banditak650
Bandit pičo! pokec [1 ... 6, 7] Suzuki GSF 250 Bandit, Suzuki GSF 1200 Bandit, Suzuk... Warthox 200 12.11.2023 v 19:19 ferda.66
Suzuki gsf 650 Bandit, jak vyřadit ... Suzuki GSF 650 Bandit existencex 23 16.9.2023 v 17:29 Riki1978
Bandit se dusí Suzuki GSF 650 Bandit MotardM 13 5.9.2023 v 06:27 Pelikánes
2007 Suzuki GSF Bandit 650- Potkáva... Suzuki GSF 650 Bandit Pelikánes 4 4.9.2023 v 15:09 puffybodie


TOPlist